Заявление от Физическо лице до Министерство на образованието и науката от 13.05.2024
Рег. №: 1716994803-29.05.2024 | Министерство на образованието и науката | Одобрено | Дата на подаване: 13.05.2024 |
- Как се определя годишният размер на субсидията за студентските общежития на висшите училища в България - на база общия брой легла (капацитета) на общежитията или на база броя на заетите легла в тях?
- Как се определя годишният размер на субсидията за студентските общежитията на дружеството „Студентски столове и общежития“ ЕАД (ССО) - на база общия брой легла (капацитета) на общежитията или на база броя на заетите легла в тях?
- По какъв ред досега Министерството на образованието и науката е превеждало годишната субсидия за общежития на ССО ЕАД?
- В документите около публикувания за обществено обсъждане на 11.04.2024 г. Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за ползване на студентските общежития и столове се споменава „сключено споразумение“ между МОН и ССО за изплащането на субсидията. Моля да получа достъп до копие на това споразумение или да ми предоставите детайлна информация относно неговото съдържание в частта за реда, по който се определя годишната субсидия за студентските общежития на ССО.
Решение
Дата: 29.05.2024
Средствата от държавния бюджет за студентски столове и общежития се определят ежегодно с постановлението за изпълнение на бюджета за съответната година. За „ССО“ ЕАД тези средства се осигуряват от бюджета на Министерството на образованието и науката под формата на субсидия. За 2024 г. субсидията е определена съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 1 на ПМС 13/2024 г. въз основа на представени разчети за броя на леглодните от ССО ЕАД.
Министерството на образованието и науката предоставя годишната субсидия на всичките си второстепенни разпоредители с бюджет ежемесечно. Това е и редът, указан в Закона за публичните финанси (ЗПФ). Този принцип е възприет и за предоставяне субсидията на „ССО“ ЕАД, въпреки че същото не е второстепенен разпоредител с бюджет по смисъла на ЗПФ.
С оглед спазване на принципите за добро финансово управление, прозрачност и отчетност при разходването на бюджетни средства, още преди създаването на електронна система за планиране и отчитане на броя на леглодните в студентските общежития и на хранодните в студентските общежития, Министерството е възприело подход по подписване на ежегодно споразумение със „ССО“ ЕАД, с което именно се разпределя годишната субсидия по месеци. Помесечното разпределение отразява различната натовареност в отделните месеци от годината на легловата база в общежитията и на храненията в студентските столове.
Общият брой на легловата база в „ССО“ ЕАД е 8 994 легла, от които 1 504 легла са в не- функциониращи общежития, за които дружеството не получава субсидия от държавния бюджет. Разполагаемата база е 7 490 легла. Следва да се има предвид, че предметът на дейност на „ССО“ ЕАД има изцяло социален характер в полза на обучаващите се във висшите училища в страната студенти и докторанти. Независимо че „Студентски столове и общежития“ ЕАД е търговско дружество, чрез него държавата упражнява социалната си политика спрямо студентите и докторантите, като изплаща средства за поевтиняване на храната в студентските столове и за жилищно настаняване в студентските общежития. Държавните висши училища получават субсидии от държавния бюджет не само за броя на леглодните и хранодните в стопанисваните от тях студентски общежития,
а и за издръжка на обучението, за развитие на научната и художествено-творческа дейност, за стипендии на обучаемите, за капиталови разходи и др., както и получават собствени приходи /основно от такси за кандидатстване и обучение/, което дава възможност при необходимост да насочат допълнителен финансов ресурс към обезпечаване разходите на студентските си общежития и столове. За „ССО“ ЕАД такава възможност не съществува поради липсата на друг източник на финансиране. В същото време материалната база и сградният фонд на студентските общежития и столове, стопанисвани от „ССО“ ЕАД, имат нужда от поддръжка не по-малко от материалната база и сградния фонд на общежитията и столовете към държавните висши училища. Именно за това с ал. 5 на чл. 8 от ПМС 13/ 2024 г. е регламентирана възможността неусвоените средства за студентски общежития и столове да могат да се използват за ремонт на същите. При изготвяне на предварителни разчети с цел планиране броят на леглата следва да се планира въз основа на възможните за ползване, именно с цел удовлетворяване нуждите от жилищно настаняване на всички нуждаещи се студенти и докторанти. В случай че част от планираните легла не бъдат заети и се реализира икономия на средства от тях, то тази икономия се ползва именно в съответствие с дадената нормативна възможност за поддръжка и ремонти на материалната база и сградния фонд на общежитията. Подобряването на материалната база, в която макар и временно живеят студентите и докторантите, е предпоставка за повишаване качеството на самоподготовката и на образователните им резултати, поради което в последните години това е една от основните политики във висшето образование в страната.
391
Дата | Процес |
---|---|
29.05.2024 18:00 | Крайно решение (Одобрено) |