Заявление от Физическо лице до Министерство на електронното управление от 08.07.2024
Рег. №: 1721740270-23.07.2024 | Министерство на електронното управление | Одобрено | Дата на подаване: 08.07.2024 |
1. Използват ли се във Вашето ведомство алгоритмични технологии, алгоритмична автоматизация и/или изкуствен интелект и в кои сектори или дейности? 1.1. Какъв вид технологии се използват – нискотехнологични или високотехнологични технологии, технологии, управлявани от изкуствен интелект, биометрични технологии/технологии за лицево разпознаване и т.н.? Кой ги разработва? 1.2. Съществуват ли ограничения по отношение използването на конкретни технологии? Кои и поради каква причина? 1.3. Организират ли се дейности за обучение на служителите, които ги използват? 1.4. Има ли подадени оплаквания във връзка с използването на автоматизирани алгоритми/ИИ от страна на публичната администрация? По повод на какво е било направено оплакването? 2. Съществува ли централизирана инфраструктура за управление на цифрови данни или има няколко инфраструктури във Вашето ведомство? В случай, че съществуват няколко инфраструктури, гарантирана ли е оперативната съвместимост между тях и в каква степен? 2.1. Съществува ли изискване или процедура за обмен на информация с други административни органи? С кои други органи и по каква процедура? 3. Съществува ли нормативна или друга вид уредба (указания, вътрешни правила, заповед или друг вид индивидуален административен акт и т.н.), свързана с използването на алгоритмична автоматизация и/или изкуствен интелект (ИИ) във Вашето министерство? В случай, че съществува, с какъв правен акт на какво основание е въведена въпросната уредба? Моля да ни предоставите копие по електронен път на относими правни актове и документи. 4. Има ли въведена забрана във Вашето ведомство да използва или да основава решенията или актовете си на алгоритмична автоматизация/ИИ? Ако съществуват такива забрани, за какъв сектор или дейност се отнасят и с какъв правен акт са въведени? Моля да ни предоставите копие по електронен път на относими правни актове и документи. 5. Използват ли служителите във Вашето ведомство алгоритмична автоматизация/ИИ в ежедневната си работа? Ако да, до каква степен? 5.1. В дейностите, в които се използва алгоритмична автоматизация/ИП от страна на публичната администрация, въведени ли са някакви правни изисквания - напр. по отношение на неприкосновеността на личния живот, киберсигурността, качеството на базите данни, оценките за въздействието, задълженията за прозрачност, правото на достъп до използваните кодове, правото да се изискват и получат обяснения, задължителното участие на човек, правото на преразглеждане/изменение и т.н.? 5.2. Откъде произтичат тези изисквания - от вече съществуващи норми или от нови правила, обусловени от използването на технологиите? 5.3. Могат ли алгоритмичните кодове да се третират като документи? Ако това е така, то на какво основание се прави такова приравняване?
Решение
Дата: 23.07.2024
Предоставям пълен достъп до исканата обществена информация, налична в Министерство на електронното управление в електронна форма, както следва:
1. Използват ли се във Вашето ведомство алгоритмични технологии, алгоритмична автоматизация и/или изкуствен интелект и в кои сектори или дейности?
Отговор: В Министерството на електронното управление не се използват алгоритмични технологии, алгоритмична автоматизация във връзка с използване на изкуствен интелект.
2. Съществува ли централизирана инфраструктура за управление на цифрови данни или има няколко инфраструктури във Вашето ведомство? В случай, че съществуват няколко инфраструктури, гарантирана ли е оперативната съвместимост между тях и в каква степен?
Отговор: Да, съществуват.
Порталът за отворени данни представлява единна, централна, публична уеб-базирана информационна система, която осигурява публикуването и управлението на информация за повторно използване в отворен, машинночетим формат заедно със съответните метаданни.
Публикуването на информацията от обществения сектор в отворен машинночетим формат се извършва на Портала за отворени данни (https://data.egov.bg/) и е задължение за организациите от обществения сектор съгласно Директива (ЕС) 2019/1024 на Европейския парламент и на Съвета от 20 юни 2019 г. относно отворените данни и повторното използване на информацията от обществения сектор, изменяща Директива 2013/37/ЕС от 26 юни 2013 г.
Редът и начинът за публикуване на информация от обществения сектор в отворен формат на Портала за отворени данни се уреждат с Наредбата за стандартните условия за
повторно използване на информация от обществения сектор и за нейното публикуване в отворен формат.
В Портала за отворени данни са публикувани и правила и процедури в процеса на планиране, приоритизиране, публикуване и актуализиране на информация от обществения сектор за повторно използване на Портала за отворени данни https://data.egov.bg/document?page=3.
Националеният портал за пространствени данни (INSPIRE) – https://inspire.egov.bg/ e изграден по Проект № BG05SFOP001-1.002-0014, който е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд и е насочен към подобряването на инфраструктурата за пространствена информация и процесите, свързани с обмен на пространствени данни съгласно Закона за достъп до пространствени данни (ЗДПД) и изискванията на Директива 2007/2/ЕО INSPIRE.
Националният портал за пространствени данни се изгражда и поддържа от Министерството на електронното управление на основание чл. 12, ал. 4 от ЗДПД. Порталът е стабилен, лесно използваем, осигуряващ бърз достъп в машинночетим формат до цялото налично съдържание на масивите от пространствени данни по темите от приложенията на ЗДПД/Директива 2007/2/ЕО и услугите за тях.
Порталът осигурява възможност на органите на публичната власт, които по силата на нормативен акт събират, създават, поддържат и разпространяват бази от пространствени данни във връзка с осъществяваните от тях правомощия и предоставят публични услуги, да имат взаимен достъп до поддържаните от тях масиви от данни, свързани с пространствена информация и законоустановените услуги за работа с тях. Чрез националния портал се осъществява връзката с геопортала на инфраструктурата за пространствена информация в Европейската общност (INSPIRE).
На Националния портал за пространствени данни са публикувани Методически указания за определяне отговорностите на органите на публичната власт за прилагане на ЗДПД – https://inspire.egov.bg/bg/legalContemt.
Средата за междурегистров обмен RegiX е разработена като част от централната система за електронно управление. RegiX е инфраструктура, изградена през 2014 г., която позволява автоматизирани връзки между български административни органи и поддържаните от тях регистри и информационни системи. Системата за междурегистров обмен предоставя възможност за достъп до регистрите чрез централен компонент, който осигурява спазването на изискванията за оперативна съвместимост и обмен на данни и се управлява от Министерството на електронното управление.
С разработения компонент, необходим за свързване на информационните системи на администрациите, е осигурена възможността за потребителите на информация автоматично да извличат данни от основни регистри, сред които са Национална база данни „Население“, регистър БУЛСТАТ, Имотен регистър, Търговски регистър, Регистър на задълженията към митническата администрация, Регистър на вписаните администратори на лични данни, Регистър на българските документи за самоличност, Единен регистър на чужденците, Регистър на средните училища и детските градини, Регистър на дипломите и свидетелства за завършено основно и средно образование и придобита степен на професионална квалификация, Регистър на производствата по несъстоятелност, Регистър на задължените лица и други.
Условията за присъединяване на регистър към средата за междурегистров обмен, както и на потребители за ползване на наличната администрация е достъпна на адрес http://bit.ly/4d2XPEN.
3. Съществува ли нормативна или друг вид уредба (указания, вътрешни правила, заповед или друг вид индивидуален административен акт и т.н.), свързана с използването на алгоритмична автоматизация и/или изкуствен интелект (ИИ) във Вашето министерство? В случай, че съществува, с какъв правен акт на какво основание е въведена въпросната уредба? Моля да ни предоставите копие по електронен път на относими правни актове и документи.
Отговор: Към настоящия момент не съществува правна регулация на национално ниво, свързана с използването на алгоритмична автоматизация и/или изкуствен интелект.
4. Има ли въведена забрана във Вашето ведомство да използва или да основава решенията или актовете си на алгоритмична автоматизация/ИИ? Ако съществуват такива забрани, за какъв сектор или дейност се отнасят и с какъв правен акт са въведени? Моля да ни предоставите копие по електронен път на относими правни актове и документи.
Отговор: Към настоящия момент не същестуват такива забрани. Законодателният акт за изкуствения интелект (AI Act), който влиза в сила от 01.08.2024 г., установява хармонизирани правила за използване на изкуствен интелект в Европейския съюз.
5. Използват ли служителите във Вашето ведомство алгоритмична автоматизация/ИИ в ежедневната си работа? Ако да, до каква степен?
Отговор: Не, в МЕУ не се използва алгоритмична автоматизация/изкуствен интелект в ежедневната работа.
131
Дата | Процес |
---|---|
23.07.2024 16:11 | Крайно решение (Одобрено) |