Заявление от Юридическо лице до Министерство на културата от 12.08.2024

Рег. №: 1724674607-26.08.2024 | Министерство на културата | Частично одобрено | Дата на подаване: 12.08.2024 |

Юридическо лице |

„1. Разгледан ли е своевременно внесения от областния управител идеен проект за разположение на фигурите и барелефите от ПСА в Музея на социалистическото изкуство?

2. Кои служители на министерството са разглеждали проекта и какви становища и произнасяния има по него?

3. Предвид извършения демонтаж на скулптури – част от монумента, по предписани на собственика действия за дължима грижа по реставрация на увредените и опасни фигури, моля да ни уведомите официално за становището Ви, като компетентен орган – необходимо ли е съгласуване на проект за Вас за извършения демонтаж на фигури за реставрация, който фактически не представлява преместване на паметник?

4. Давал ли сте конкретни указания/съгласувал ли сте и запознат ли сте бил предварително, за заеманите от юристите на министерството становища в съдебното производство по адм.д. № 333/2024 г. по описа на АССГ“

Решение


Дата: 26.08.2024

1. По въпрос № 1:

На 20.03.2024 г. от г-жа Вяра Тодева – областен управител на област София в Министерството на културата е внесен Проект за трайно експониране на скулптурните фигури и барелефи от монумент „Паметник на Съветската армия“ в Музей на изкуството от периода на социализма, гр. София.

Съгласно чл. 14, ал. 1, т. 13, буква „в“ от Закона за културното наследство (ЗКН) министърът на културата съгласува инвестиционните проекти за изграждане и поставяне на паметници, монументално-декоративни структури и елементи в публични пространства в урбанизирани и извънселищни територии, както и тяхното преместване или премахване.

Съгласно чл. 14, ал. 3 от ЗКН всички проекти и инициативи по чл. 14, ал. 1, т. 13, буква „в“ се съгласуват след решение на Специализирания експертен съвет по изобразителни изкуства (СЕСИИ), създаден към министъра на културата.

Преди внасянето на проекта за разглеждане от СЕСИИ, са изпратени писма на дирекция „Управление на собствеността“ в Министерство на културата, на Национален институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), както и на Национален Фонд „Култура“, на Държавен Фолклорен Ансамбъл „Филип Кутев“, на „Реставрация“ ЕАД и на Сдружение „Регионален център за опазване на нематериалното културно наследство“, в качеството им на ползватели/наематели на имота, върху който е разположен музеят, с административен адрес ул. „Лъчезар Станчев“ № 7, ет. 3, ж.к. „Изток“, гр. София, за изразяване на становище.

След окончателно постъпване на всички становища от засегнатите страни проектът следва да бъде внесен за разглеждане в СЕСИИ.

2. По въпрос № 2:

Съгласно чл. 14, ал. 2 и 3 във връзка с ал. 1, т. 13, буква „в“ от ЗКН проектът се разглежда от Специализирания експертен съвет по изобразителни изкуства (СЕСИИ), като неговите членове се определят със заповед на министъра на културата съгласно Правила за дейността, структурата и организацията на работата на специализирания експертен съвет за изобразителни изкуства по чл.14, ал.2 от ЗКН (налични на сайта на Министерство на културата).

3. По въпрос № 3:

Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. За да се осигури достъп до обществена информация е необходимо тази информация фактически да съществува, като е материализирана върху обичайните за целта носители и да е налична при сезирания орган. Недопустимо е създаването на нова информация под формата на отговори на конкретно поставени въпроси, във връзка със запитване за достъп до обществена информация.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на въпроси, зададени от заявителя, които не се отнасят пряко до предоставяне на вече създадена и съществуваща информация, обективирана на материален носител.

Въпрос № 3 не е формулиран ясно и конкретно, и по начин, който да даде възможност на задължения субект да предостави на заявителя създадена и налична информация. Освен това въпросът съдържа в себе си изразяване на лично отношение и предварителна оценка на факти и действия на други органи, които са извън компетентността на органа.

Компетентността на министъра на културата е определена в разпоредбата на чл. 14, ал. 3 от ЗКН, съгласно която всички проекти и инициативи по чл. 14, ал. 1, т. 13, буква „в“ се съгласуват след решение на Специализирания експертен съвет по изобразителни изкуства (СЕСИИ), създаден към министъра на културата.

4. По въпрос № 4:

Страни по адм.д. № 333/2024 г. по описа на Административен съд – София-град са Областен управител на Област София като жалбоподател и инспекторът, издал обжалвания акт – Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка (РППАМ) с рег. № 08-00-219/14.12.2023 г., като ответник, съгласно разпоредбата на чл. 153, ал. 1 от АПК.

Министърът на културата не е конституиран като страна по делото, тъй като налагане на ПАМ съгласно чл. 192, ал. 2 от ЗКН е в изключителната компетентност на инспекторите от Инспектората за опазване на културното наследство, действащ като контролен орган по силата на разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от ЗКН. От лица, които не са страни по конкретно дело и нямат компетентност за издаване на оспорвания пред съда акт, законът не поставя изискване за даване на указания, излагане или съгласуване на становища.

Съгласно настоящата редакция на чл. 192, ал. 2, изречение второ от ЗКН принудителните административни мерки подлежат на контрол за законосъобразност пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като в закона не е предвидено тяхното обжалване по административен ред от по-горестоящ орган.

Заявителят Сдружение „Гражданска инициатива за демонтиране на паметника на Съветската армия“ е бил страна по адм.д. № 333/2024 г. по описа на АССГ до постановяване на определение по делото, с което се оставя без разглеждане неговата жалбата срещу РППАМ с рег. № 08-00-219/14.12.2023 г.

Като страна по делото Сдружение „Гражданска инициатива за демонтиране на паметника на Съветската армия“ е имало пълен достъп до всички доказателства по делото, представени от страните. Снабдяването с документи по делото се осъществява по реда на АПК, а не по реда на ЗДОИ на основание чл. 4, ал 1 от ЗДОИ във връзка с чл. 12, ал. 2 от АПК.

По отношение на частта от въпрос № 4 „…запознат ли сте бил предварително за заеманите от юристите на министерството становища…“ , считаме че така търсената от заявителя информация (зададен въпрос) не представлява обществена информация. Предмет на заявлението в тази част не е конкретна създадена и/или съхранявана обществена информация в Министерство на културата, а отговор на въпрос относно наличието, респ. липсата на знание у органа за определен факт. След като исканата от заявителя информация не попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, за сезирания орган не е налице задължение за произнасяне, както и задължение да отговаря на така зададения въпрос по реда и при условията, регламентирани в ЗДОИ.

50

Дата Процес
26.08.2024 15:16 Крайно решение (Частично одобрено)