Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 12.09.2024
Рег. №:
1726147815-12.09.2024 | Министерство на правосъдието | Одобрено |
Дата на подаване: 12.09.2024 |
Срок:26.09.2024
Уважаеми дами и господа,
Бих искал да поптам дали документ издаден в Крим и заверен от нотариус на Руската Федерация и получил своята легализация чрез властите на Руската Федерация следва да бъде третиран като документите издадени от органи и от административни единици на Руската Федерерация? Следва ли този документ да може да бъде ползван в България, ако не изхожда от държавните органи в Украйна и не е подпечатан от нотариус изпълняващ своята служба в Украйна? Документът е доказващ роднинска връзка с възходящ българин. Следва ли от този документ, да можре да бъде направен нотариален препис в България?
Благодаря предварително за Вашите отговори
Решение
Дата: 25.09.2024
Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Обществена информация по смисъла на закона е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти – чл. 2, ал. 1 ЗДОИ. Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3, ал. 1 и 2 от закона. Посочените субекти, в случаите когато попадат в обхвата на чл. 3 ЗДОИ, имат задължението да предоставят информация, която да е създадена в кръга на тяхната компетентност или да се съхранява от тях и да е налична. Обществената информация, която отговаря на първото изискване е два вида - официална и служебна. В разпоредбата на чл. 10 ЗДОИ е посочено, че официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Според чл. 11 ЗДОИ служебната информация е тази, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации.
Съобразно посочената законова дефиниция, Министерството на правосъдието е задължен субект по см. на чл. 3, ал. 1 ЗДОИ като държавен орган.
Видно от формулираните запитвания със заявлението се иска правна консултация, което не представлява информация, създавана или съхранявана от държавните (административните) органи. В свое решение № 478 от 14.01.2019 г. по адм. д. № 10477/2017 г., Върховният административен съд приема, че даването на писмена консултация по правни въпроси е предмет на упражняване на адвокатската професия по смисъла на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата и че такава дейност не се предвижда в други материални закони, обвързващи административните органи със задължението да предоставят задължителни тълкувания на разпоредби от нормативни актове. След като такова правомощие не е разписано нормативно, то не може да бъде упражнявано при условията на оперативна самостоятелност от административния орган по аргумент от чл. 4, ал. 1 АПК.
В тази връзка ЗДОИ е неприложим по отношение на поставените въпроси в заявлението Ви за достъп до обществена информация.
29
Дата | Процес |
---|---|
12.09.2024 16:30 | Подаване на заявление |
12.09.2024 17:15 | Изпратено към деловодна система |
12.09.2024 18:45 | Потвърждение от деловодна система |
25.09.2024 14:11 | Крайно решение (Одобрено) |