Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 12.09.2024

Рег. №: 1726147815-12.09.2024 | Министерство на правосъдието | Одобрено | Дата на подаване: 12.09.2024 | Срок:26.09.2024

Физическо лице |

Уважаеми дами и господа,

Бих искал да поптам дали документ издаден в Крим и заверен от нотариус на Руската Федерация и получил своята легализация чрез властите на Руската Федерация следва да бъде третиран като документите издадени от органи и от административни единици на Руската Федерерация? Следва ли този документ да може да бъде ползван в България, ако не изхожда от държавните органи в Украйна и не е подпечатан от нотариус изпълняващ своята служба в Украйна? Документът е доказващ роднинска връзка с възходящ българин. Следва ли от този документ, да можре да бъде направен нотариален препис в България?

Благодаря предварително за Вашите отговори

Решение


Дата: 25.09.2024

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Обществена информация по смисъла на закона е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти – чл. 2, ал. 1 ЗДОИ. Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3, ал. 1 и 2 от закона. Посочените субекти, в случаите когато попадат в обхвата на чл. 3 ЗДОИ, имат задължението да предоставят информация, която да е създадена в кръга на тяхната компетентност или да се съхранява от тях и да е налична. Обществената информация, която отговаря на първото изискване е два вида - официална и служебна. В разпоредбата на чл. 10 ЗДОИ е посочено, че официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Според чл. 11 ЗДОИ служебната информация е тази, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации.

Съобразно посочената законова дефиниция, Министерството на правосъдието е задължен субект по см. на чл. 3, ал. 1 ЗДОИ като държавен орган.

Видно от формулираните запитвания със заявлението се иска правна консултация, което не представлява информация, създавана или съхранявана от държавните (административните) органи. В свое решение № 478 от 14.01.2019 г. по адм. д. № 10477/2017 г., Върховният административен съд приема, че даването на писмена консултация по правни въпроси е предмет на упражняване на адвокатската професия по смисъла на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата и че такава дейност не се предвижда в други материални закони, обвързващи административните органи със задължението да предоставят задължителни тълкувания на разпоредби от нормативни актове. След като такова правомощие не е разписано нормативно, то не може да бъде упражнявано при условията на оперативна самостоятелност от административния орган по аргумент от чл. 4, ал. 1 АПК.

В тази връзка ЗДОИ е неприложим по отношение на поставените въпроси в заявлението Ви за достъп до обществена информация.

29

Дата Процес
12.09.2024 16:30 Подаване на заявление
12.09.2024 17:15 Изпратено към деловодна система
12.09.2024 18:45 Потвърждение от деловодна система
25.09.2024 14:11 Крайно решение (Одобрено)