Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 13.11.2024
Рег. №: 1732720835-27.11.2024 | Министерство на правосъдието | Одобрено | Дата на подаване: 13.11.2024 |
„1.а) Приемат ли се в отдел „Приемна” устни сигнали подадени по телефон на основание чл. 111 АПК?
б) Ако служителите отказват да се съобразят с текста от АПК, кой е текста от по-висока степен, с който се дерогира чл. 111 АПК ?
Забележка:
Тук имам предвид преди всичко случаи, когато има изпратени писмени сигнали и изпращача желае чрез отдалечен достьп по телефон за улеснение (не да пише за N-ти път) да подаде сигнал при възникнало основание.
2. Известно ли Ви е, че разговорите до национален телефон за правна помощ 070018250 са платени според тарифния план на оператора, към който е SlM картата на търсещия правна помощ?
3. а) По какъв ред граждани, получили отговор по изпратена кореспонденция, имат възможност за разговор за уточняване на неясни и непълни текстове, намерени в отговора?
б) Ако гражданин не е съгласен с поведение и/или с отговор на служител, има ли възможност да бъде свързан с ръководител на отдела, в който работи служителят.
Забележка:
Предвид цитиране почти ежедневно от политици, че България е ориентирана към „евроатлантическите” ценности и предвид, че аз добре познавам доста „атлантически” ценности намирам, че в България цитираните ценности са само като „лозунг“ без „покритие”. През осемнадесетгодишното ми пребиваване при „атлантическите” ценности аз съм се убедил, че гражданите имат възможност при необходимост да поискат разговор с ръководител на отдела, в който работи служителят за изясняване на възникнали несъгласия от отговорите.
4. Разполага ли министерството с решение на ЕСПЧ, който по дело на испански гражданин срещу Испания във връзка с проследяване и записване на жалбоподателя съдът казва: „Всеки може да извършва записи, за да защити свои права, но има право да ползва записите само пред съд“?
Забележка:
Предвид текста на Конституцията намирам, че на основание договора за присъединяване на България към ЕС и на основание на протоколите към него общностното право и практиката, която пораждат решенията на СЕС и ЕСПЧ са над вътрешното право. В този случай аз имам право да запиша разговора със служител без да обявявам изрично пред служителя за това предвид, че е във връзка с изпълнение публична дейност. При намерено основание да ползвам записа, задължението ми е да поискам разрешение от съда да го ползвам за защита на мои права и/или да поискам да го разпространя публично.“
Решение
Дата: 27.11.2024
I. ПРЕДОСТАВЯ достъп на заявителя до съществуващата информация, която вече е създадена, обработена и съхранявана от МП по т. т. 1, 3 и 4 от заявлението, както следва:
По въпрос 1
Предложенията, сигналите, жалбите и протестите, както и заявленията/исканията за предоставяне на административни услуги се подават в МП лично, на място в Центъра за административно обслужване (ЦАО), чрез упълномощен по реда на чл. 18, ал. 2 АПК представител, чрез лицензирани пощенски или куриерски служби, по електронна поща, по телефон, чрез Единния портал на органите на изпълнителната власт в сектор „Правосъдие“ или устно в „Приемна“, когато това е нормативно регламентирано. Гражданите и юридическите лица могат да се възползват и от възможностите на Системата за сигурно електронно връчване. Служителите от „Приемна“ на МП се стремят да повишават общественото доверие в институцията чрез извършване на консултации на гражданите и потребителите на административни услуги и ефективно изпълнение на работните процеси, при спазване на нормативните актове и утвърдените вътрешни правила и процедури.
Разглеждането на предложения и сигнали от МП се осъществява по предвидения в АПК ред, освен ако редът за това не е регламентиран в друг специален закон. По реда на Глава осма от АПК се разглеждат предложенията и сигналите, подадени до МП, като предметът, съдържанието и обхватът на същите са посочени в чл. 107, ал. 3 и 4 АПК, където са дадени и легални дефиниции на двете понятия. Предложенията и сигналите по своята цел съставляват средство за усъвършенстване и демократизиране работата на администрацията. Тяхната форма, както и редът за разглеждането, сроковете и формата на акта, с който се слага край на производството са уредени в разпоредбите на чл. 111 до чл. 122 АПК.
Формата на предложенията и сигналите е регламентирана в чл. 111 АПК. Разпоредбата на чл. 111, ал. 1 АПК предвижда предложенията и сигналите да бъдат писмени или устни, да бъдат подадени лично или чрез упълномощен представител, по телефон или електронна поща.
Съгласно чл. 111, ал. 2 АПК постъпилите сигнали или предложения следва да се регистрират. Всички постъпили в МП чрез различните канали на достъп заявления/искания за извършване на административни услуги, сигнали, молби, жалби, протести и предложения се регистрират в АИС за документооборот, като тяхното движение и обработка е в съответствие с нормативните актове и с Правилата за вътрешния оборот на електронни документи и документи на хартиен носител в МП. В автоматизираната система за документооборот на МП се отразяват данните на кореспондента, вида и темата на постъпилия сигнал/предложение или молба за предоставяне на административна услуга.
Във връзка с разпоредбата на чл. 111, ал. 3 АПК, когато е необходимо предложението или сигналът да се подаде писмено или да отговаря на определени изисквания или при възникнала необходимост, служителите от „Приемна“ дават съответните разяснения за нужната форма на предложенията и сигналите, подадени устно по телефон, с цел избягване на хипотезата на чл. 111, ал. 4 АПК, а именно: да не се извърши проверка по сигнала и той да бъде счетен за анонимен. Не се образува производство по анонимни предложения или сигнали, както и по сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години. За анонимни предложения, сигнали, жалби и протести се считат тези, в които не са посочени: 1) Имената по документ за самоличност и адресът – за българските граждани; 2) Имената по документ за самоличност, личният номер и адресът – за чужденец; 3) Фирмата на търговеца или наименованието на юридическото лице, изписани и на български език, седалището и последният посочен в съответния регистър адрес на управление и електронният му адрес; 4) Предложения и сигнали, които, въпреки че съдържат реквизитите по т. 1 – 3, не са подписани от автора или от негов представител по закон или пълномощие.
По въпрос 3
Функционирането на ЦАО на МП се осигурява от специализирани звена за административно обслужване.
Комуникацията с потребителите при осъществяване на функциите на ЦАО на МП при предоставянето на информация за административно обслужване и при осъществяването на административно обслужване се извършва писмено, включително по електронен път, и устно, включително по телефон. На интернет страницата на МП се поддържа секция, озаглавена „Административно обслужване“, където са публикувани електронни адреси и телефони за връзка за комуникация с потребителите. МП е осигурило възможност за потребителите да получат информация от общ характер за административното обслужване и да комуникират по телефон по въпроси от компетентността на ЦАО в рамките на обявеното работно време.
При запитвания по телефон, отправени до ЦАО, изискващи конкретни знания, специфика и/или експертност, служителите от „Приемна“ насочват въпросите по компетентност до съответните специализирани звена от МП, като предоставят контакт със служителите, работещи експертно по преписките, образувани по заявления/искания/ сигнали/жалби и други.
По въпрос 4:
МП не разполага с решения на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) срещу Испания. Решенията на ЕСПЧ са обществено достъпни на адрес: https://hudoc.echr.coe.int/
Степен на осигурения достъп до исканата обществена информация: Предоставя се пълен достъп до исканата обществена информация, която е създадена, обработена и съхранявана от Министерство на правосъдието.
Срок за осигуряване на достъп до обществената информация: Срокът за осигуряване на достъп до обществената информация е съгласно чл. 34, ал. 3 във връзка с чл. 35, ал. 3 ЗДОИ.
Място, където ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация: Достъпът до информация ще бъде предоставен по електронен път на посочения от заявителя адрес на електронна поща:
Форма, под която ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация: Достъпът до информацията ще бъде предоставен на заявителя в писмен вид и се съдържа в настоящото решение.
Разходи по предоставянето на достъп до исканата обществена информация: На основание чл. 35, ал. 3 ЗДОИ не се заплащат разходи по предоставянето на исканата информация.
II. ПРЕПРАЩА заявление за достъп до обществена информация рег. № 95-00-127/13.11.2024 г. в частта му по т. 2 на Националното бюро за правна помощ с адрес: гр. София 1421, ул. „Развигор“ № 1.
40
Дата | Процес |
---|---|
27.11.2024 17:20 | Крайно решение (Одобрено) |