Заявление от Юридическо лице до Министерство на културата от 02.02.2025

Рег. №: 1738506648-02.02.2025 | Министерство на културата | Одобрено | Дата на подаване: 02.02.2025 | Срок:17.02.2025

Юридическо лице |

ДО

МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА,

Г-Н МАРИАН БАЧЕВ

УВАЖАЕМИ Г-Н БАЧЕВ,

С най-искрено уважение се обръщаме към Вас с молба за подкрепа на инициативите на фондация "Споделени наследства". Ние сме организация, работеща изцяло в обществена полза, чиято основна мисия е да съхранява, развива и популяризира духовните и културни ценности на България, както и да подпомагаме развитието на културата, науката и образованието в страната.

Фондация "Споделени наследства" е създадена с цел да участва активно в опазването и популяризирането на културното и историческо наследство на нашата страна. Вярваме, че чрез насърчаване на художествено-творческата дейност, развитие на българската култура, повишаване нивото на образованието и подкрепа на научните изследвания, можем да допринесем значително за развитието на нашето общество.

УВАЖАЕМИ Г-Н БАЧЕВ,

На дата 15.04.2024 г. по сигнал с вх. № 45-00-126/28.03.2024 г. в Епископската базилика на Филипопол, гр. Пловдив е извършена проверка от ГД ИОКН към Министерство на културата, а на 16.04.2024 г. е издадено Разпореждане за прилагане на принудителни административни мерки на ОИ "Старинен Пловдив“, последвано от Констативен протокол от проверката с дата 26.04.2024 г. Във връзка с констатирането на извършваните от екипа на Института дейности по поддръжка на мозайките и археологическите структури са дадени следните писмени предписания към ОИ "Старинен Пловдив“:

1. "да се преустановят всички дейности, свързани с намеси по ЕНАКЦ Епископска базилика на Филипопол. Срок: Постоянен“ и 2. "Да се изготви и предостави на МК, НИНКН и РАМ – Пловдив, пълна документация за извършените намеси на обекта, след 30.07.2020 г. Срок: 01.06.2024 г.“ Административната процедура, в хода на която са съставени Разпореждане за ПАМ и Констативен протокол, е обжалвана от Общински институт "Старинен Пловдив“.

Вследствие на проверката на служителите на ГД ИОКН и издадените актове в хода на последната, кметът на град Пловдив адресира до директора на Общинския институт Заповед № 24–ОА1183/ 14.05.2024 г., по смисъла на която е забранена "всякаква дейност и намеса върху целостта на реставрираната НКЦ "Епископската базилика на Филипопол“ от служители на ОИ "Старинен Пловдив“. От друга страна, съгласно същата заповед, "При спешна необходимост от намеси, всички дейности, свързани с мозайките и АНКЦ Епископската базилика на Филипопол, предварително да бъдат докладвани и одобрявани от Регионален археологически музей Пловдив и да се извършват по реда на чл. 83, ал. 1, т.1, буква "а“, чл. 147 и чл. 148 от Закона за културното наследство. Срок: Постоянен“. Указанието всички дейности "предварително да бъдат докладвани и одобрявани от Регионален археологически музей Пловдив“ противоречи на ЗКН, който с разпоредбата на чл. 84 урежда по изчерпателен начин реда, по който се извършват намеси, като се въвежда необходимото, но достатъчно условие за съгласуване на дейности по консервация на културни ценности с категории "световно значение“ и "национално значение“ единствено и само с НИНКН и МК.

С писмо до министъра на културата с копие да кмета на гр. Пловдив с вх. №08-00-336 от 14.10.2024 г. в МК, директорът на Общински институт “Старинен Пловдив” отново е изразил своята загриженост за състоянието на мозаечните подове в Епископската базилика на Филипопол, като посочва и тежкото състояние на мозайки от Късноантична сграда “Ирини” от Филипопол с надежда да бъде намерено адекватно и навременно решение за тяхното опазване и своевременно привеждане в добро физическо и експозиционно състояние.

Епископската базилика на Филипопол и нейните късноантични мозайки представляват изключителна културна ценност. Този обект, вписан през 2018 г. в Индикативния списък на ЮНЕСКО, е най-големият раннохристиянски храм от IV-VI век, открит на територията на България, и един от най-значимите на Балканския полуостров. Неговите мозайки са уникален пример за късноантичното изкуство и свидетелстват за богатата културна история на региона. Включването му в Индикативния списък е първа стъпка към вписването му в Списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО, което би допринесло за международното признание и опазване на културното наследство на България.

Следва да се отбележи, че горепосочената фактология, както и данните от писмото на директора на ОИ "Старинен Пловдив", са публикувани в медиите и са обществено достояние. Това подчертава широкия обществен интерес към темата и необходимостта от своевременни и ефективни действия за защита на културното наследство.

Във връзка с предприетите административни мерки и разпореждания, засягащи опазването на мозаечното наследство на Епископската базилика на Филипопол И Късноантична сграда “Ирини” от Филипопол бихме желали да получим официален отговор на следните въпроси, които са от изключителна важност за гарантиране на съхранението и доброто състояние на културното наследство:

  1. Коя институция извършва дейности по опазване на ЕНКЦ “Епископската базилика на Филипопол” след издаденото разпореждане от 16.04.2024 г., с което ОИ “Старинен Пловдив” е задължен да преустанови всички превантивни дейности и намеси?

  1. В разпореждането към ОИ “Старинен Пловдив” посочена ли е конкретна институция, която да изпълнява дейности по поддръжка и опазване на мозаечното наследство на Епископската базилика на Филипопол?

  1. Разпоредили ли сте вътрешна проверка, която да установи отговорните лица във Вашето ведомство, които не са предвидили кой следва да поеме задълженията по опазване на мозайките след забраната, наложена на ОИ “Старинен Пловдив”?

    Кои служители на Вашето ведомство носят отговорност за това, че от 16.04.24г. обект "Епископската базилика на Филипопол" е оставен без грижи по опазване на мозаечното

  1. наследство ?

    Какви конкретни действия ще предприеме Министерството на културата, за да гарантира опазването и поддържането на античното мозаечно наследство в гр. Пловдив?

  1. Ще предприеме ли Министерството на културата спешни мерки за съхранение на мозаечното наследство преди домакинството на България на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО?

Съгласно чл. 18, ал. 1 от Конституцията на Република България, културното наследство е национално богатство и неговото опазване е в обществен интерес, което налага спешни и ефективни действия.

Настояваме за навременен и изчерпателен отговор на поставените въпроси. Благодарим предварително за съдействието и очакваме Вашия отговор в предвидените от закона срокове.

С УВАЖЕНИЕ,

Димитър Станчев,

Изпълнителен директор

Решение


Дата: 11.02.2025

ПРЕДОСТАВЯМ ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ, съгласно формулираните в заявлението въпроси:

1. По въпрос № 1:

Археологическата недвижима културна ценност ,,Епископска базилика на Филипопол“ е безвъзмездно предоставена за срок от 10 години за управление на Община Пловдив за осъществяване на дейности, свързани с опазването и представянето й, с Решение № 166/25.02.2021 г. на Министерския съвет (РМС), на основание чл. 31 от Закона за държавната собственост във връзка с чл. 12, ал. 4, т. 1 и ал. 5-7 от Закона за културното наследство.

Към 16.04.2024 г. десет годишният срок, с който културната ценност е предоставена за управление на община Пловдив, не е изтекъл.

Текстът на РМС № 166/25.02.2021 г. е достъпен на интернет адрес: https://pris.government.bg/.

2. По въпрос № 2:

Правомощията на длъжностните лица, които имат право да издават Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка, са изброени в чл. 192 от Закона за културното наследство. Сред изброените правомощия липсват такива, които да дават на длъжностните лица право да посочват институции, които да изпълняват дейности по поддържка и опазване на културни ценности.

Конкретната институция, със задължение да извършва дейности по поддръжка и опазване на Археологическата недвижима културна ценност ,,Епископска базилика на Филипопол“ е посочена от Министерския съвет в РМС № 166/25.02.2021 г., което е действащо към настоящия момент.

Разпореждането за прилагане на принудителна административна мярка не дерогира действието на РМС № 166/25.02.2021 г.

3. По въпрос № 3:

С Разпореждането за прилагане на принудителна административна мярка от 16.04.2024 г., посочено в заявлението по ЗДОИ, е дадено писмено предписание на Общински културен институт „Старинен Пловдив“ да се преустановят всички намеси върху ,,Епископска базилика на Филипопол“.

Предписанието за преустановяване е дадено във връзка с констатирано неизпълнение на чл. 83, ал. 1, т. 1, буква „а“ от ЗКН (извършена намеса при липса на предварително съгласуване с Министерство на културата) и във връзка с осъществен фактически състав на нарушение на чл. 200, ал. 1, предложение 2 от ЗКН (извършване на намеси в защитени територии на културното наследство без съгласуване).

В цитираното Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка липсва налагане на забрана за изпълнение на задължения за опазване на мозайки в смисъла, който заявителят влага във формулирането на въпроса.

Задълженията за опазване на културната ценност ,,Епископска базилика на Филипопол“ са възложени от Министерския съвет на община Пловдив с горецитираното РМС № 166/25.02.2021 г., поради което за Министерство на културата няма основание да извършва вътрешна проверка.

4. По въпрос № 4:

В изпълнение на горецитираното РМС № 166/25.02.2021 г. управлението върху ,,Епископска базилика на Филипопол“ е преминало върху община Пловдив и дейностите по опазването и представянето на недвижимата културна ценност следва да се осъществяват от общината, при условията на въпросното РМС.

Персоналното становище на заявителя, заявено чрез начина на формулиране на четвъртият по ред въпрос от заявлението по ЗДОИ, е правно необвързващо по отношение на Министерство на културата.

Въпросът съдържа в себе си изразяване на лично отношение и субективна оценка на факти и действия, преценяването на които също е извън обхвата на предоставяне на обществена информация по смисъла и по реда на ЗДОИ.

Също така въпросът е зададен по начин, който обективно не позволява на Министерство на културата като задължен субект по ЗДОИ да предостави на заявителя информация, създадена и съхранявана в министерството на материален носител, което по същество представлява задължението му съгласно ЗДОИ и константната съдебна практика.

Извън предметния обхват на ЗДОИ е създаването от задължения субект на нова информация под формата на отговори на конкретно поставени от заявителя въпроси, които не се отнасят до вече създадена и съществуваща информация, обективирана на материален носител, каквато заявителят не е поискал.

Преценката за евентуална незаконосъобразност на действията на длъжностни лица от Министерство на културата и техните актове също е извън предметния обхват на ЗДОИ, а е от компетентността на съда.

5. По въпрос № 5:

Действията, които се предприемат за опазване на недвижимите културни ценности, в това число и посоченото в заявлението „антично музаечно наследство в гр. Пловдив“, са нормативно определени в Закона за културното наследство - в разпоредбите на Глава Втора „Система за опазване на културното наследство“, Глава Пета „Опазване на недвижимото културно наследство“ , и по-специално неговия раздел V „Териториално-устройствена защита“, Глава Шеста „Опазване на движимото културно наследство“, Глава Седма „Археологическо културно наследство“, Глава Осма „Консервация и реставрация на културни ценности“, Глава Единадесета „Контрол“.

Цитираното по-горе РМС № 166/25.02.2021 г. за предоставяне за управление на културната ценност на Община Пловдив за осъществяване на дейности, свързани с опазването и представянето й е конкретно действие, предприето в изпълнение на горепосочените нормативни разпоредби.

Също така към настоящия момент в Министерство на културата са висящи две административни производства за съгласуване по реда на чл. 84 от ЗКН с вносител Общински институт „Старинен Пловдив“ - „План – програма за аварийна и последваща консервация и реставрация на подови мозайки от късноантична сграда „Ирини“ (EIPHNH) от Филипопол – в границите на „Археологически комплекс – перистилна сграда и улично кръстовище, ул. „П. Евтимий“ и под бул. „Цар Борис III Обединител“, гр. Пловдив“ и „План програма за превантивна и поддържаща консервация и реставрация на подови мозайки за обект: „Епископска базилика на Филипопол“, гр. Пловдив“.

В тази връзка от Регионален археологически музей – Пловдив е направено предложение до министъра на културата за разглеждане на постъпилите План-програми и за двата обекта на заседание на „Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности“ /СЕСОНКЦ/.

Конкретни действия за опазване и поддържане на културното наследство са и проверките, извършвани от Главна дирекция „Инспекторат по опазване на културното наследство“ към Министерство на културата, и издаваните от тях актове в резултат на тези проверки.

6. По въпрос № 6:

Във връзка с предстоящата 47-ма сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО (КСН), която ще се проведе в гр. София, Министерството на културата в своя проекто-бюджет за 2025 г., е предложило залагането на средства за консервация, реставрация и социализация на обекти световно наследство. При обособяване на подобна програма по нея ще могат да бъдат финансирани целево обектите на България, вписани в Листата на световното културно наследство и в Индикативната листа на Република България.

144

Дата Процес
02.02.2025 16:30 Подаване на заявление
02.02.2025 16:45 Изпратено към деловодна система
03.02.2025 09:00 Потвърждение от деловодна система
11.02.2025 15:42 Крайно решение (Одобрено)