Заявление от Физическо лице до Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" от 25.03.2025
Рег. №:
1742892902-25.03.2025 | Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" | Одобрено |
Дата на подаване: 25.03.2025 |
Срок:08.04.2025
-броя на поискани през 2023 г. само от Дирекция "Инспекция по труда" - гр. София разрешения за уволнение на работници, ползващи специална закрила по чл. 333 от Кодекса на труда;
-броя на тази част от исканията за разрешение през 2023 г. до Дирекция "Инспекция по труда" - гр. София, които касаят единствено служителки, които са майки на дете до 3-годишна възраст;
- броя на предоставените от Дирекция "Инспекция по труда" - гр. София през 2023 г. разрешения за уволнение на работници, ползващи специална закрила по чл. 333 от Кодекса на труда;
- броя на предоставените от Дирекция "Инспекция по труда" - гр. София през 2023 г. разрешения за уволнение на работници, които касаят единствено служителки, които са майки на дете до 3-годишна възраст и посочване на правното основание за разрешеното прекратяване на трудовия договор на майката /съкращаване на щата, намаляване обема на работа или др./;
- броя на отказите на Дирекция "Инспекция по труда" - гр. София през 2023 г. за предоставяне на разрешение за уволнение на работници, които касаят единствено служителки, които са майки на дете до 3-годишна възраст;
Искането не е мотивирано от получаване на лични данни на лицата, попадащи в предмета му. Изисканата информация касае бро на предоставени разрешения и откази за уволнение на работници , ползващи специална закрипа по чл. 333 от КТ, без да се изискват личните данни на служителите или данните на работодателите.
Решение
Дата: 31.03.2025
Броят на поисканите през 2023 г. от Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. София разрешения за уволнение на работници, ползващи специална закрила по чл. 333 от Кодекса на труда (КТ), е 115 бр.;
ИА „Главна инспекция по труда“ не разполага с база данни със статистическа информация относно броя на тази част от исканията за разрешение за уволнение на работници, ползващи специална закрила по чл. 333 от КТ, които касаят единствено служителки, които са майки на деца до 3-годишна възраст, тъй като преценката за основанието, въз основа на която се ползва закрилата, не се извършва при постъпване на искането, а в рамките на образувано административно производство, като е възможно даден работник да се ползва от закрила на няколко основания по чл. 333 от КТ;
Броят на предоставените от Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. София през 2023 г. разрешения за уволнение на работници, ползващи специална закрила по чл. 333 от КТ, е 42 бр., от които 17 бр. разрешения за уволнение, които касаят служителки, които са майки на деца до 3-годишна възраст, т.е. ползват закрила на основание чл. 333, ал. 1, т. 1 от КТ. ИА „Главна инспекция по труда“ не разполага с база данни със статистическа информация относно основанията за прекратяване на трудовите договори на лицата, за които е поискано разрешение;
Броят на отказите на Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. София през 2023 г. за издаване на разрешение за уволнение на работници, ползващи специална закрила по чл. 333 от КТ, е 73 бр., като ИА „Главна инспекция по труда“ не разполага с база данни със статистическа информация по отношение на отказите, касаещи единствено служителки, които са майки на деца до 3-годишна възраст.
Събираната от контролните органи на Агенцията информация е единствено за целите на контролната дейност, като същата не е разграничена по посочения от заявителя признак. Целта на ЗДОИ е свързана с предоставяне на съществуваща информация, като не съществува задължение за създаване на информация по критерии, изискани от заявителя.
Във връзка с изложените в писмо с вх. № 25034577 от 25.03.2025 г. обстоятелства, породили подаването на заявлението, както и с оглед възможността заявителката да си създаде собствено мнение относно дейността на ИА „Главна инспекция по труда“, в качеството на задължен субект по ЗДОИ, следва да се отбележи следното:
Видно от представените с настоящото решение данни, в Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. София не е налице „практика никога да не се дава разрешение за уволнение за служителки, които са майки на 3-годишна възраст“. Предварителното разрешение, с което се разрешава или отказва да се даде разрешение за прекратяване на трудовото правоотношение е решение по целесъобразност в рамките на предоставена от закона оперативна самостоятелност. По отношение на критериите при даването на разрешение за прекратяване на трудово правоотношение на лице, ползващо специална закрила по чл. 333 от КТ, следва да се отбележи, че то е въпрос на независима преценка от страна на контролния орган, която той прави самостоятелно, в съответствие с изискванията на закона. Законодателят не е регламентирал задължение за мотивиране на отказа или на даденото разрешение за уволнение. Мотивирането на даваното разрешение или отказ по чл. 333, ал. 1 от КТ неизбежно е свързано с произнасяне по въпроса налице ли е основанието за прекратяване на трудовия договор на лицето, ползващо се със закрила по чл. 333, ал. 1 от КТ, и доколко това прекратяване е обосновано. В същото време по силата на чл. 344 от КТ по законосъобразността на уволнението могат да се произнасят само работодателят или съдът.
Ръководството на ИА „Главна инспекция по труда“ не влияе върху независимата преценка на отделните директори на дирекции при даването на разрешение за прекратяване на трудово правоотношение на лице, ползващо специална закрила по чл. 333 от КТ, като единствено контролира задълженията на всяка от дирекциите „Инспекция по труда“ прецизно да комплектова преписките с изискуемите документи. Чрез създадените информационни масиви от дадени през годините разрешения и откази по реда на чл. 333 от КТ в съответните дирекции се осигурява приемственост в дейността на дирекцията, включително по отношение на изпълнението на специалната закрила при уволнение. Тази практика осигурява уеднаквяване на критериите, приложими към сравнително подобни случаи в практиката на съответната дирекция, като по този начин се избягва опасността от централизиране и налагане на административна регулация от ръководството на Агенцията върху преценката на директорите. Това право на преценка на съответния директор на Дирекция „Инспекция по труда“ е необходимо и поради факта, че всеки случай има своите характерни за него особености, които не се поддават на уеднаквяване при едно централизирано регулиране.
Институтът на специалната закрила е израз на социалната функция на държавата, в закрила на по-уязвимите категории работници и служители, към прилагането на която следва да се подхожда обективно и с нужното внимание за всеки конкретен случай. Директорите на териториални дирекции, оправомощени от закона да прилагат този институт, се отнасят с необходимата отговорност при даване или отказ за даване на предварително разрешение за уволнение.
56
Дата | Процес |
---|---|
25.03.2025 10:55 | Подаване на заявление |
25.03.2025 11:39 | Регистрирано в процес на обработка |
31.03.2025 15:12 | Крайно решение (Одобрено) |