Заявление от Юридическо лице до Министерство на културата от 02.04.2025

Рег. №: 1744711597-15.04.2025 | Министерство на културата | Частично одобрено | Дата на подаване: 02.04.2025 |

Юридическо лице |

„1.С кои изходящи писма са отправени запитвания на посочените в решението като заинтересовани лица? (като приложите всички отправени запитвания от Министерство на културата);

2.Постъпили ли са, кога и какви становища от запитаните? (като приложите всички постъпили становища);

3. Сезиран ли е и кога СЕСИИ за разглеждане на проекта?

4.Какви действия са предприети в Министерство на културата по разглеждане и съгласуване на проекта?“

Решение


Дата: 15.04.2025

1. По въпрос № 1 и 2:

Съгласно чл. 14, ал. 1, т. 13, буква „в“ от Закона за културното наследство (ЗКН) министърът на културата съгласува инвестиционните проекти за изграждане и поставяне на паметници, монументално-декоративни структури и елементи в публични пространства в урбанизирани и извънселищни територии, както и тяхното преместване или премахване.

Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ Всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.“

Процедурата по съгласуване на инвестиционни проекти за поставяне и премахване на паметници и монументално-декоративни структури представлява административно производство, което се развива по реда на Административно-процесуалния кодекс.

По тази причина снабдяването с документи и информация от участниците в такова производство, в това число и от лица, които не участват като страни в него, но могат да обосноват правен интерес да разполагат с тези документи, се регламентира от разпоредбите на АПК и следва да се осъществи именно по реда на посочения кодекс, поради което редът на ЗДОИ се явява неприложим.

На следващо място съгласно чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ: „Достъпът до служебна обществена информация може да бъде ограничен, когато тя:

1. е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение (мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации);

2. съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациите на съответните органи.

Поисканите с т. 1 и 2 от настоящото Заявление по ЗДОИ документи са именно такава служебна информация, представляваща становища, предоставени от трети, заинтересовани страни, които представляват тяхна позиция, свързани са с оперативната подготовка на акт на органа, не представляват кран акт в административното производство, но които са необходими на органа в производството за постановяване на окончателен акт.

Поради изложените причини, считам че към настоящото решение не следва да бъдат предоставяни копия от становищата на заинтересованите страни.

Поради наличието на голям обществен интерес към Паметника на съветската армия предоставям обобщена информация за поисканите от заявителя становища, както следва:

Писмото до Национален институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), Национален Фонд „Култура“ и Държавен фолклорен ансамбъл „Филип Кутев“ е изпратено на 04.04.2024 г. Писмото до Националната галерия, в чиято структура е „Музей на изкуството от периода на социализма“, е изпратено на 23.08.2024 г.

Становищата на запитаните заинтересовани лица са отрицателни и се обосновават с факта, че разполагането на толкова много на брой и големи по размер скулптурни фигури върху постаменти ще изземе зелената площ в имота, ще създаде редица затруднения при експлоатацията на имота на всички самостоятелни юридически лица, които го управляват, като паркиране, достъп на граждани, достъп на представители на чуждестранни организации и т.н. Размерите на фигурите са големи и това ще изисква изграждане на сериозни конструкции в основите и над терена, а през имота преминават подземни комуникации.

В становището на Национален Фонд „Култура“ от 11.04.2024 г. се отбелязва, че: „изкопните работи ще засегнат парковата инфраструктура, както и пешеходната част, тротоарната алея и прилежащото дворно пространство. Във връзка с това не е възможно да бъде изразено становище, без оценка и становище от ландшафтен архитект и еколог.“

В становището на Държавен фолклорен ансамбъл „Филип Кутев“ от 17.04.2024 г. е отбелязано, че: „Независимо, че озеленената площ е „с ограничено обществено ползване“ по смисъла на ЗУТ и подзаконовата уредба към него, считаме, че ландшафтно-екологична експертиза би потвърдила, че подобно преструктуриране на озеленените площи ще наруши трайно зелената система в този силно урбанизиран район.“

Становището на НИНКН, постъпило на 02.07.2024 г. е, че: „НИНКН е категорично против унищожаването на зелените площи и дървета, както и отнемане на паркинга за разполагането на скулптурните елементи.“

В становището на Националната галерия, постъпило на 25.09.2024 г. е подчертано желанието скулптурните произведения от монумент „Паметник на Съветската армия“ в София да бъдат съхранени и експонирани, тъй като са дело на водещи български творци от втората половина на ХХ век. Отбелязано е, че „теренът пред входа на Национален фонд „Култура“, не е част на Скулптурната градина на Музея за изкуството от периода на социализма към Националната галерия“ и, че за преместване на всички скулптурни групи обсъжданият терен на ул. „Лъчезар Станчев“ е „абсолютно недостатъчен“.

2. По въпрос № 3:

Проектът за трайно експониране на скулптурните фигури и барелефи от монумент „Паметник на Съветската армия“ в Музей на изкуството от периода на социализма, гр. София до момента не е включван в дневния ред на СЕСИИ.

3. По въпрос № 4:

Министерство на културата е предприело действия по уведомяване на вносителя на проекта Областен управител на област София с постъпилите становища и със затрудненията, които биха възникнали при евентуално осъществяване на преместването на скулптурните фигури в зелената площ на имота, в който е разположен „Музей на изкуството от периода на социализма“.

На Областен управител на област София е препоръчано да се проучат възможностите за експониране на елементите на Монумент „Паметник на съветската армия“ върху свободен терен, без жилищно застрояване в непосредствена близост, тъй като поради архитектурни и градоустройствени проблеми, съществуващият проект не е подходящ за разглеждане от СЕСИИ. На вносителя е указано, че следва да се изработи цялостен нов проект за преместване на монумента, включващ всички скулптурни групи, и поставянето му на ново, подходящо празно място, който да бъде разгледан от СЕСИИ. Указано е също така, че внесените през 2024 г. материали не съдържат проект с решение за мястото в „Княжеска градина“, което се освобождава след преместването на паметника.

15

Дата Процес
15.04.2025 13:06 Крайно решение (Частично одобрено)