Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 31.01.2022
Рег. №:
1643642248110-31.01.2022 | Министерство на културата | Одобрено |
Дата на подаване: 31.01.2022 |
Срок:14.02.2022
1. Представлява ли територията непосредствено под Мадарския конник защитена територия с оглед опазване на културно наследство?
2. Известно ли е на Министерството на културата и на Министъра, че непосредствено под Мадарския конник са поставени плочи с несвързани по никакъв начин с историческия контекст на Конника надписи?
3. Във връзка с поставянето на въпросните плочи има ли предварително или последващо конкретно произнасяне на Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" за тяхната относимост и законосъобразност?
4. Как се съотнасят поставените непосредствено пред Мадарския конник паметни плочи със статута му паметник на световното културно наследство на ЮНЕСКО?
5. Изпълнени ли са изискванията съгласно чл. 14, ал 1 т. 3 от Закона за културното наследство във връзка с чл. 62, ал. 8 от Закона за устройството на територията
както и:
Изпълнени ли са изискванията на чл. 83, ал. 1 , т. 1, б. "г" от Закона за културното наследство
във връзка с изискванията на чл. 56 ал. 4 и чл. 57, ал 1 и ал. 5 от Закона за устройството на територията
във връзка със споменатите поставени паметни плочи в пространството под Мадарския конник, с. Мадара, община Шумен, област Шумен.
Прилагам снимков материал, заснет в началото на м. ноември 2021 г.
Моля настоящото заявление да се счита за сигнал до Министерството на културата, Министъра на културата, както и до Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" и да послици за повод на Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" да извърши проверка по сигнала.
Моля да бъда запозната с резултата от сигнала.
Решение
Дата: 15.02.2022
По т. 1: Скалният релеф, намиращ се на територията на историко-археологическия резерват „Мадара“ е обявен в ДВ бр. 46 от 1970 г., като недвижим археологически паметник на културата, с категория „национално значение“ и съгласно § 10, ал. 1 от Закона за културното наследство (ЗКН) притежава статут на археологическа недвижима културна ценност, с категория „национално значение“. С протокол от 07.09.2010 г. в изпълнение на Заповед № РД9К-0171/01.09.2010 г. на министъра на културата за прецизиране и уточняване на граници и режими за опазване на Националния историко-археологически резерват „Мадара“, обл. Шумен е посочен следния териториален обхват на недвижимата културна ценност: Териториалният обхват на резервата включва имоти от землището на гр. Каспичан – кв. Калугерица, с. Мадара и с. Кюлевча, обл. Шумен. Общата площ на територията на резервата е 5644 дка. Подробно описание на имотите, включени в териториалния обхват са посочени в приложен към протокола списък, съхраняван в Националния документален архив на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), съгласно Наредба № Н-3 от 26.01.2012 г. за създаването, съдържанието, поддържането, съхраняването и използването на Националния документален архив на Националния институт за недвижимото културно наследство и научния архив на музеите. С оглед на гореизложеното територията непосредствено под „Мадарския конник“ попада в границите на резервата и е защитена територия. По т. 2: В предписанията за опазване на Националния историко-археологически резерват „Мадара“, обл. Шумен, посочени в горецитирания Протокол, се забранява промяна на предназначението на земята и всякакъв вид строителство, несвързано с консервационно-реставрационните работи или за осигуряване на достъп и обслужване на посетителите – алеи, погледни площадки, площадки за почивка, пейки, експозиционни информационни табла, алейно и художествено осветление. Цитираните дейности се съгласуват с Министерството на културата на основание на чл. 83 от ЗКН. След извършена справка в деловодната система Евентис на Министерството на културата, няма информация за съгласуван проект за въпросния обект по реда на чл. 83 и чл. 84 от ЗКН. За територията, попадаща в защитената местност се прилага и режимът, определен в Заповед № РД-635/12.07.2007 г. на МОСВ. По т. 3. Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ (ГД ИОКН) не е извършвала проверка свързана конкретно с цитираните плочи към момента. Съответно инспектори на ГД ИОКН не са се произнасяли за тяхната относимост и законосъобразност. По т. 4 „Мадарски конник“ е вписан в Листата на световното наследство на III сесия на Комитета за световно наследство – Луксор, Кайро, Х. 1979 г. След проверка от ГД ИОКН Министерството на културата може да се произнесе каква е съотносимостта по поставените паметни плочи, непосредствено пред Мадарския конник – недвижима културна ценност със статута му на „световно значение“. По т. 5 Съгласно чл. 14, ал. 1, т. 13, „в“ от Закона за културното наследство (ЗКН), министърът на културата или оправомощено от него длъжностно лице, съгласува инвестиционните проекти за изграждане и поставяне на паметници, монументално-декоративни структури и елементи в публични пространства в урбанизирани и извънселищни територии, каквито са посочените в заявлението плочи, както и тяхното преместване или премахване. Процедурата по разглеждане на описаните инвестиционни проекти, както и тяхното преместване или премахване по реда на чл. 14, ал. 2 от ЗКН, се осъществява от Специализирания експертен съвет за изобразителни изкуства (СЕСИИ), постоянно действащ орган към министъра на културата. СЕСИИ разглежда документация за обектите по чл. 14, ал. 1, т. 13, буква „в“ от ЗКН след Решение на съответния общински съвет за инвестиционното намерение, съгласно чл. 62, ал. 8 от ЗУТ и наличие на виза за проектиране или схема за поставяне от главния архитект на общината, съгласно чл. 83 ал. 1, т. 1, буква „б“ и буква „г“ от ЗКН и във връзка с изискванията на чл. 56 ал. 4 и чл. 57, ал. 1 и ал. 5 от Закона за устройството на територията. След извършена справка в деловодната система и архива на СЕСИИ, няма данни в Министерство на културата да е входиран за съгласуванe инвестиционен проект за поставянето на плочи, в непосредствена близост до „Мадарски конник“. Видно от гореизложеното не е спазен реда и разпоредбите на горецитираните членове от ЗКН и ЗУТ.64
Дата | Процес |
---|---|
31.01.2022 17:17 | Подаване на заявление |
31.01.2022 17:17 | Изпратено към деловодна система |
31.01.2022 17:40 | Потвърждение от деловодна система |
15.02.2022 09:21 | Крайно решение (Оставено без разглеждане) |