Заявление от Физическо лице до Държавна агенция "Електронно управление' от 08.04.2022

Рег. №: 1649413656206-08.04.2022 | Държавна агенция "Електронно управление' | Одобрено | Дата на подаване: 08.04.2022 | Срок:22.04.2022

Физическо лице |

Здравейте, моля за отговор по следните въпроси: 1. Следва ли при подаване на заявление извършване на административна на административна услуга, чрез Системата за сигурно електронно връчване /ССЕВ/, изрично да се отбелялязва желанието, резултатът да се получи на профила в ССЕВ,или подадено по този начин заявление, автоматично се възприема, за заявление за електронна административна услуга, т.е. резултатъ от която следва да се получи електронно; 2. Следва ли императивно да се ползват формулярите, публикувани в потрала за електронни администативни услуги или такава услуга може да бъде заявена и в свободен текст, подписана с квалифициран електронен подпис; 3. Моля за информация за съответините нормативни или вътрешноведомствени актове, дефиниращи редът за подаване, респ. редът за получаване на електронни административни услуги, като моля, в случай, че същите не са публикувани за копия от тях. Благодаря предварително

Решение


Дата: 19.04.2022

Предоставям достъп до исканата обществена информация, налична в Държавна агенция „Електронно управление“ – в ликвидация, както следва: На първо място, следва да имате предвид, че така формулирани, зададените въпроси са насочени към дейности по предоставяне на административни услуги, а в обхвата на регламентираните правомощия на министъра на електронното управление, съответно на ДАЕУ – в ликвидация, се включват електронните административни услуги. Същевременно, административните услуги и електронните административни услуги се предоставят от много на брой и различни по вид администрации, като към настоящия момент предоставящите административни услуги имат възможност да определят реда за това. Поради горното, въпроси свързани с конкретна услуга следва да се насочват към администрацията, която я предоставя. Не на последно място, на основание на чл. 8, т. 1 от Закон за достъп до обществена информация, разпоредбите на същия относно достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица. Във връзка с гореизложеното, считам, че исканата със заявлението информация не се съхранява изцяло в ДАЕУ и/или в Министерство на електронното управление (МЕУ), както и че поставените в заявлението въпроси изискват предоставянето на експертно становище. Вземайки под внимание принципите за осъществяване дейността на администрацията като: откритост, достъпност и отговорност, предоставяме отговори по поставените въпроси, позовавайки се на приложими нормативни актове и в рамките на компетентността на МЕУ, както следва: По въпрос 1.: Следва ли при подаване на заявление извършване на административна услуга, чрез Системата за сигурно електронно връчване /ССЕВ/, изрично да се отбелязва желанието, резултатът да се получи на профила в ССЕВ, или подадено по този начин заявление, автоматично се възприема, за заявление за електронна административна услуга, т.е. резултатът от която следва да се получи електронно; Отговор: Следва да се прави разлика между административна услуга и електронна административна услуга. Съгласно чл. 8, ал. 1 от Закона за електронното управление "Електронни административни услуги са административните услуги, предоставяни на гражданите и организациите от административните органи, услугите, предоставяни от лицата, на които е възложено осъществяването на публични функции, както и обществените услуги, които могат да се заявяват и/или предоставят от разстояние чрез използването на електронни средства". Връчването на резултата от електронна административната услуга може да се извършва по реда на чл. 26, ал. 2 ЗЕУ - "Връчването на електронните изявления от доставчиците на електронни административни услуги може да се извършва чрез изпращане на съобщение на електронния адрес, съдържащо информация за изтегляне на съставения документ от информационна система за сигурно електронно връчване, поддържана от Министерство на електронното управление, или от единния портал по чл. 12, ал. 1. Документите се смятат за връчени с изтеглянето им." Съгласно чл. 22, ал.1 от Наредба за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги (НОИИСРЕАУ): „Електронен адрес за връчване на резултат от електронна административна услуга е всеки адрес, на който автоматизирано може да се изпрати съобщение съгласно общоприет стандарт“. Съгласно ал. 2 на същата разпоредба, електронен адрес може да е: адрес на електронна поща; адрес в рамките на система за сигурно електронно връчване/система за електронна препоръчана поща; адрес на програмен интерфейс, по протокол, определен от доставчика на услугата. Единният модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги представя основния работен процес при заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги (ЕАУ) и реализацията му чрез ресурсите на електронното управление. Основната цел на създаването и реализирането на Единния модел е да се предостави възможност на гражданите и бизнеса за централизирано заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги и информация, свързана с тях. При централизирано заявяване и подаване на заявление за електронна административна услуга на доставчика й, тази възможност се осъществява чрез Системата за електронни форми, като част от функционалността на попълване и окомплектоване на необходимите документи за заявяване на избраната електронна административна услуга. Това действие може да се извърши и директно в Системата за сигурно електронно връчване (Система за еВръчване), ако заявителят е подготвил, подписал и окомплектовал необходимите документи самостоятелно и използва функционалностите на услугата „Предоставяне на услуга за електронна препоръчана поща“, реализирана в системата за еВръчване (достъпна на електронен адрес: https://edelivery.egov.bg/). Електронното изявление се смята за получено от доставчика на ЕАУ с постъпването му в неговата информационна система. Получателят на електронното заявление задължително връща входящ номер на заявената услуга, който се изпраща към профила на заявителя в системата за еВръчване. При установяване на нередности на заявителя се изпраща електронно съобщение с указания и срок за отстраняването им. Изпратените и получени документи подлежат на съхранение в профила на заявителя в системата за електронно връчване. Проследяването на статуса и получаването на резултата от заявена електронна административна услуга се извършва чрез функционалностите на системата за сигурно електронно връчване. При децентрализирано заявяване на ЕАУ се използват съответните функционалности, предоставяни от администрацията, доставчик на конкретната ЕАУ. В ползваните и разработени формуляри за заявяване на административна услуга обикновено се дава възможност за избор на заявителя относно получаване на резултата от услугата, като например: Чрез лицензиран пощенски оператор (куриерска услуга) на адрес; Лично от звеното за административно обслужване; Чрез Системата за сигурно електронно връчване; По електронен път на електронна поща. По въпрос 2: Следва ли императивно да се ползват формулярите, публикувани в портала за електронни административни услуги или такава услуга може да бъде заявена и в свободен текст, подписана с квалифициран електронен подпис; Отговор: Съгласно чл. 8, ал. 5 от Закона за електронното управление: ,,Електронните образци за заявяване на електронни административни услуги са по модел, утвърден от министъра на електронното управление, и се вписват в Административния регистър по чл. 61 от Закона за администрацията.”, а съгласно и ал. 6: ,,Електронните образци на резултати от услугата са по модел, утвърден от министъра на електронното управление, и се вписват в Административния регистър по чл. 61 от Закона за администрацията.” Чл. 20, ал. 3 от НОИИСРЕАУ гласи, че: „При липса на информационна система за приемане на заявление за определена административна услуга се допуска електронно заявяване чрез попълване на електронен документ с неструктурирано съдържание във формат по чл. 36 и изпращането му на електронната поща на доставчика на административни услуги.“ По въпрос 3: Моля за информация за съответните нормативни или вътрешноведомствени актове, дефиниращи редът за подаване, респ. редът за получаване на електронни административни услуги, като моля, в случай, че същите не са публикувани за копия от тях. Отговор: Съгласно изложеното по-горе следва да насочите въпроса към администрация, предоставяща конкретна административна услуга. Правната регламентация уреждаща условията и редът за присъединяването на административните органи по чл.1, ал.1 от Закон за електронно управление (ЗЕУ) към Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги във връзка с централизираното им заявяване с електронни форми, разработени от Държавна агенция „Електронно управление”, се извършва по силата на ,,Процедура за централизирано предоставяне на електронни административни услуги от повече от един доставчик, София, август 2019 г.” и ,,Процедура за създаване и промяна на електронна форма за заявяване и предоставяне на електронна услуга”.

200

Дата Процес
08.04.2022 13:27 Подаване на заявление
08.04.2022 13:27 Изпратено към деловодна система
08.04.2022 13:40 Потвърждение от деловодна система
19.04.2022 17:49 Крайно решение (Оставено без разглеждане)