Заявление от Физическо лице до Министерство на финансите от 01.10.2022
Рег. №:
1664613233293-01.10.2022 | Министерство на финансите | Одобрено |
Дата на подаване: 01.10.2022 |
Срок:17.10.2022
С Решение № 14406 от 20.11.2020 г., постановено по адм. д. № 8705/2019 г. по описа на Върховния административен съд, второ отделение, оставено в сила с Решение № 4931 от 19 април 2021 г. по административно дело № 1803 от 2021 г. на ВАС, 5-чл. състав, са отменени чл. 3, ал. 16, чл. 16, ал. 3, чл. 38, ал. 4, чл. 52б, 52г, 52д, 52и, чл. 52к, ал. 2, чл. 52н и приложения № 34 и 35 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (по-нататък за краткост "недействителния нормативен акт").
Съгласно чл. 195, ал. 2 АПК, правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който e обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на съдебното решение", т.е. от обнародването му в „Държавен вестник“, съгласно чл. 194 АПК.
Този срок е изтекъл, поради което моля, да ми предоставите достъп до следната обществена информация:
1. Извършена ли е преценка (анализ) на правните последици, възникнали от прилагането на недействителния нормативен акт?
2. Какви правни последици са идентифицирани (установени) като подлежащи на уреждане, съгл. чл. 195, ал. 2 АПК?
3. Уредени ли са служебно тези правни последици в законоустановения срок? По какъв начин – с какъв акт и/или действия?
4. Издаден/и/ ли е/са акт/ове/ за уреждането на въпросните правни последици?
5. Има ли постъпили искания за уреждане на правни последици от недействителния нормативен акт? Какво е произнасянето по тях?
6. Моля, предоставете ми е-копия от всички съхранявани при Вас документи (напр. заповеди, доклади, отчети, анализи, инструкции, указания), имащи отношение към поставените в предходните т. 1 – 5 въпроси и съдържащи обществена информация по тях.
Предпочитаната от мен форма на достъп е чрез:
а) изпращане на е-копия (образи) на съответните документи на адреса на електронна поща, посочен в настоящото заявление, както и
б) чрез публикуване на информацията по реда, предвиден в чл. 15в, ал. 3 ЗДОИ - на Платформата за достъп до обществена информация.
Настоящото заявление подавам до министъра на финансите, като орган по чл. 3 от ЗДОИ.
Решение
Дата: 13.10.2022
Предоставям достъп до наличната информация в Министерството на финансите. Информацията се предоставя с настоящото решение: По т. 1 и 2: В Министерството на финансите няма обективирани в нарочен документ данни във връзка с анализи на правните последици, възникнали от посоченото в заявлението съдебно решение, доколкото, видно от съображенията, описани по-долу във връзка с информацията по т. 3 и 4, отменената уредба се съдържа в други разпоредби на действащото законодателство или има фактически обстоятелства, наличието на които води до липса на необходимост от изрични действия по смисъла на чл. 195, ал. 2 от Административно-процесуалния кодекс (АПК). По т. 3 и 4: В искането за достъп до информация заявителят посочва, че с Решение № 14406 от 20.11.2020 г., постановено по адм. д. № 8705/2019 г. по описа на Върховния административен съд, второ отделение, оставено в сила с Решение № 4931 от 19 април 2021 г. по административно дело № 1803 от 2021 г. на ВАС, 5-чл. състав, са отменени чл. 3, ал. 16, чл. 16, ал. 3, чл. 38, ал. 4, чл. 52б, 52г, 52д, 52и, чл. 52к, ал. 2, чл. 52н и приложения № 34 и 35 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на министъра на финансите за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (наричана по-долу наредбата). Същевременно, Решение № 4931 от 19 април 2021 г. обезсилва Решение № 14406 от 20.11.2020 г. в частта, с която са отменени чл. 52б, 52г, 52д, 52и и чл. 52к, ал. 2, и го оставя в сила по отношение на другите отменени разпоредби. Поради това следва да се отбележи, че разпоредбите на чл. 52б, 52г, 52д, 52и и чл. 52к, ал. 2 от наредбата не са отменени и са действащи и понастоящем. По отношение на реално отменените разпоредби на чл. 3, ал. 16, чл. 16, ал. 3, чл. 38, ал. 4, чл. 52н и приложения № 34 и 35 от наредбата не са предприети действия по смисъла на чл. 195, ал. 2 от АПК във връзка с тяхната отмяна, тъй като са налице други разпоредби от действащото българско законодателство, уреждащи приложното поле на част от тях (чл. 3, ал. 16, чл. 16, ал. 3, чл. 38, ал. 4 и чл. 52н), а спрямо другите (приложения № 34 и 35) има фактически обстоятелства, наличието на които води до липса на необходимост от изрични действия по смисъла на чл. 195, ал. 2 от АПК. Отменената разпоредба на чл. 3, ал 16 е била със следното съдържание: „Лице по ал. 1 на тази разпоредба, което извършва продажби на стоки и/или услуги чрез електронен магазин, може да регистрира и отчита продажбите чрез издаване на фискален/системен бон, генериран в електронен вид, без да се отпечатва на хартиен носител, който се предоставя на електронен адрес на клиента. Лицето е длъжно да съхрани данни за изпращането му. Фискален/системен бон в електронен вид може да се издава само за регистриране и отчитане на продажби чрез електронен магазин.“ Правилата на изречение първо и трето са налични и в разпоредбата на чл. 118, ал. 3 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), поради което независимо от отмяната им в чл. 3, ал. 16, същите са задължителни за лицата по силата на тази разпоредба. Правилото на изречение второ пък се припокрива от разпоредбата на чл. 38 на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), съдържаща аналогично задължение. Отменената разпоредба на чл. 16, ал. 3, съгласно която „при работа с ЕСФП в обект не се допуска функциониране на средства за измерване, включени в състава на системата, които не са преминали метрологичен контрол от органите на Българския институт по метрология по реда на Закона за измерванията“, на практика се припокрива от изискванията на чл. 9 и чл. 11, ал. 11 от Наредба № Н-18 от 2006 г. Правилото на отменената ал. 4 на чл. 38, съгласно която „при продажби на стоки и услуги от автомати на самообслужване и при продажби само чрез електронен магазин лицето по чл. 3 съхранява копие на актуално свидетелство за регистрация на ФУ на адреса за кореспонденция“, се извлича като задължение от Закона за счетоводството, където е въведено изискване за съхраняването на такива документи. Отмененият чл. 52н е регламентирал, че „лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, са длъжни да съхраняват в сроковете по чл. 38, ал. 1 от ДОПК създаваната чрез софтуера на електронния магазин информация (текуща база данни и архивни копия на базата данни) и при поискване от органите по приходите да осигурят достъп до нея с възможност за експорт и копиране на данни“. В случая отново правилото на чл. 38 от ДОПК задължава лицата да съхраняват съответната информация, а правилата на кодекса за осъществяване на данъчно-осигурителен контрол дават възможност на органите по приходите за достъп до тази информация. Отмененото Приложение № 34 към чл. 8, ал. 6, т. 5 от наредбата е съдържало изисквания към процедурата и структурирането на извличането на информация от контролната лента на електронен носител. Самото извличане на информация като задължение за лицата не е отменено от правилата на наредбата (напр. чл. 15, ал. 1, т. 15), поради което отмяната на приложението е довела единствено до отмяна на задължителното структуриране на извличането и предаването на информацията, което е оставено на преценката на задължените лица. Отмененото Приложение № 35 към чл. 52б, ал. 6 от наредбата е определяло задължителното съдържание на публичния списък на софтуерите по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, но съгласно чл. 118, ал. 16 от ЗДДС и чл. 52б, ал. 6 от наредбата Националната агенция за приходите е задължена да поддържа и попълва такъв списък на интернет страницата си. По т. 5: Няма данни в Министерството на финансите да са постъпвали искания за уреждане на правни последици от отмяната на чл. 3, ал. 16, чл. 16, ал. 3, чл. 38, ал. 4, чл. 52н и приложения № 34 и 35 от наредбата. По т. 6: Предвид предоставената по-горе информация, в Министерството на финансите няма документи (напр. заповеди, доклади, отчети, анализи, инструкции, указания), имащи отношение към въпросите, поставени в т. 1-5 от заявлението.79
Дата | Процес |
---|---|
01.10.2022 11:33 | Подаване на заявление |
01.10.2022 11:33 | Изпратено към деловодна система |
03.10.2022 08:50 | Потвърждение от деловодна система |
13.10.2022 11:00 | Крайно решение (Оставено без разглеждане) |