Заявление от Физическо лице до Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" от 15.11.2022

Рег. №: 1668510381396-15.11.2022 | Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" | Частично одобрено | Дата на подаване: 15.11.2022 | Срок:29.11.2022

Физическо лице |

1. Какви проверки са извършени от Дирекция „Инспекция по труда - Варна“/ ИА „Главна инспекция по труда“ и какви предписания са издадени на държавния Икономически университет – Варна с ЕИК 000083619 и адрес: гр. Варна, ул. „Княз Борис I“ № 77 във връзка спазване на трудовото законодателство в нашата страна за периода м. ноември 2019 г. – м. ноември 2022 г. 2. Констатирани ли са нарушения, свързани със законосъобразността на трудовите правоотношения в Икономически университет – Варна за периода м. ноември 2019 г. – м. ноември 2022 г. и какви са констатираните нарушения. 3. По-конкретно какви предписания са издадени във връзка с формирането на трудовите възнаграждения и работното време в Икономически университет – Варна, включително при работа в съботни и неделни дни от страна на преподавателския състав за периода м. ноември 2019 г. – м. ноември 2022 г. 4. Наложени ли са глоби или други санкции за нарушения на трудовото законодателство от страна на Икономически университет – Варна за периода м. ноември 2019 г. – м. ноември 2022 г. и ако са наложени, какви са глобите/санкциите и за какви нарушения.

Решение


Дата: 08.12.2022

Производството е по чл. 24 и следващите от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). След като разгледа искането, ИА „Главна инспекция по труда“ приема за установено следното: Заявленията отговарят на изискванията на чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ. Исканата информация има характер на обществена информация, до която може да бъде предоставен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен и забранен за предоставяне от закона. Съгласно разпоредбата на чл. 403, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда (КТ) контролните органи по спазване на трудовото законодателство са длъжни да пазят в тайна поверителните и за служебно ползване сведения, които са им станали известни във връзка с упражняването на контрола. В този смисъл информация, събрана в хода на контролната дейност, е служебна тайна. Разпоредбата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от ЗДОИ регламентира основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация, когато исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон. Такава е информацията, съдържаща се в индивидуалните административни актове, издадени от административните органи на Инспекция по труда, с които са предприети принудителни административни мерки. В този смисъл конкретните нарушения и предприетите принудителни административни мерки са защитена тайна в случая, предвидена със закон - чл. 403, ал. 1, т. 1 от КТ. Гражданите, подали сигнал за нарушение на трудовото законодателство, се информират за резултатите от извършената проверка, но само по отношение на засегнатите техни права и законни интереси. Подателят на сигнал за нарушение на трудовото законодателство не е страна в административното производство, поради което индивидуалният административен акт не подлежи на съобщаване, връчване или предоставяне на копие от същия. В мотивите на Определение от 09.01.2014 г. по адм. дело 12536/2013 г. на ВАС, VI отд. се посочва, че принудителните административни мерки не засягат работника. Той не е техен адресат, тъй като те не създават за него никакво задължение, нито непосредствено засягат правото му на труд. Връзката, чрез която принудителните административни мерки могат да рефлектират върху сферата на работника, е опосредена (Определение № 14493/29.11.2010 г. по адм. дело № 14087/2010 г. на ВАС, VI отд. и много други). В Решение № 17083/12.12.2019 г. по адм. дело № 7228/2018 г. по описа на ВАС, V отд. е прието, че информацията, съдържаща се протоколите от извършени проверки от Инспекцията по труда, не е обществена информация. Ограничението в предоставянето на информацията на посочените основания обаче не е абсолютно. С разпоредбата на чл. 37, ал. 2 от ЗДОИ се дава възможност за предоставяне на частичен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен. Предоставянето на информацията в настоящото производство е свързана със законовата цел да се създаде мнение за дейността на Инспекцията по труда, като задължен субект по смисъла на чл. 3 от ЗДОИ. В този смисъл обемът на предоставяната информация ще бъде подчинен само на посочената законова цел при спазване на разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ. Предоставянето на информация в ограниченото по чл. 37, ал. 2 от ЗДОИ ще даде възможност на заявителя да си състави мнение на Инспекцията по труда, като задължен субект и контролен орган по спазването на трудовото законодателство, относно това дали е извършена проверка, колко нарушения са установени, предприетите принудителни административни мерки и потърсена административно-наказателна отговорност. По този начин, така предоставяната информация няма да бъде в нарушение на разпоредбата на чл. 403, ал. 1, т. 1 от КТ, тъй като не разкрива сведения от контролната дейност, а за действията, предприети от задължения субект във връзка с възложените му публични функции изпълнението, на които реализира целта на закона, свързана с възможността на гражданите да си съставят мнение за дейността. На основание чл. 28, ал. 2 във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация, Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда” Р Е Ш И: Уважава Заявления за достъп до обществена информация от г-жа Елица Николаева Граматикова с идентично съдържание с вх. № 22115534 от 15.11.2022 г. и вх. № 22115519 от 15.11.2022 г., като предоставя частичен достъп до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен и забранен за предоставяне от закона. Предоставя частичен достъп до исканата информация, от която може да се създаде мнение за дейността на Инспекцията по труда, като задължен субект по смисъла на чл. 3 от ЗДОИ, както следва: В периода от м. ноември 2019 г. до м. ноември 2022 г. контролните органи на Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. Варна са извършили общо 10 бр. проверки за спазване на трудовото законодателство от Икономически университет – Варна, ЕИК 000083619, гр. Варна, ул. „Княз Борис I" № 77. За резултатите от проверките са връчени протоколи. При проверките на Икономически университет – Варна са установени нарушения на следните нормативни актове: Кодекс на труда (14 бр.); Наредба за структурата и организацията на работната заплата (2 бр.) и Наредба за работното време, почивките и отпуските (1 бр.). В резултат на извършените проверки спрямо Икономически университет – Варна са приложени общо 17 бр. принудителни административни мерки (задължителни за изпълнение предписания). В периода от м. ноември 2019 г. до м. ноември 2022 г. контролните органи на Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. Варна не са констатирали нарушения, свързани със законосъобразността на трудовите правоотношения в Икономически университет - Варна. В периода от м. ноември 2019 г. до м. ноември 2022 г. контролните органи на Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. Варна са приложили общо 9 бр. принудителни административни мерки (задължителни за изпълнение предписания) във връзка с формирането на трудовите възнаграждения и работното време в Икономически университет - Варна, включително 1 бр. предписание, касаещо работа в почивни дни от страна на преподавателския състав. В периода от м. ноември 2019 г. до м. ноември 2022 г. контролните органи на Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище гр. Варна не са налагали глоби/имуществени санкции за нарушения на трудовото законодателство от страна на Икономически университет – Варна. Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд – Варна. Жалбата или протестът се подават чрез органа, издал обжалвания акт.

54

Дата Процес
15.11.2022 13:06 Подаване на заявление
15.11.2022 13:06 Изпратено към деловодна система
15.11.2022 14:10 Потвърждение от деловодна система
08.12.2022 16:54 Крайно решение (Оставено без разглеждане)