Заявление от Физическо лице до Комисия за защита на личните данни от 01.05.2023
Рег. №:
1682960724070-01.05.2023 | Комисия за защита на личните данни | Непроизнесени в срок |
Дата на подаване: 01.05.2023 |
Срок:16.05.2023
В т. 123 от решението по дело TELE2 SVERIGE и WATSON и др. Съдът на ЕС посочи, че във всички случаи държавите членки трябва да гарантират контрол от независим орган за спазването на равнището на защита, което правото на Съюза предвижда в областта на защитата на физическите лица при обработването на лични данни, тъй като член 8, параграф 3 от Хартата изрично изисква такъв контрол, представляващ съгласно установената практика на Съда съществен елемент от осигуряването на защита на лицата при обработването на лични данни. В противен случай лицата, чиито лични данни са били запазени, ще бъдат лишени от гарантираното в член 8, параграфи 1 и 3 от Хартата право да сезират националните надзорни органи с искане, за да защитят данните си (вж. в този смисъл решения Digital Rights, т.68 иот 6 октомври 2015 г., Schrems, C-362/14, EU:C:2015:650, т.41 и 58).
В средата на 2022 година Съдът на ЕС се произнесе по прилагането на Директива (ЕС) 2016/681. В своето решение C-817/19 Съдът постановява, че за да се осигури съответствие с Хартата за основни права на ЕС, Директивата трябва да се тълкува, като включваща важни ограничения при обработването на лични данни. Някои от тези ограничения са прилагането на системата за обработване на данни на пътниците само по отношение на терористични и тежки престъпления, наличието на обективна връзка с превоза на пътници по въздух и не безразборно прилагане, за всички лични данни на пътниците, на общия период за съхраняване на данните, който е пет години. Тълкуването на Съда на ЕС значително стеснява начините, по които държавите-членки на ЕС могат да обработват резервационни данни на пътниците.
В Изявление на ЕКЗД (https://edpb.europa.eu/system/files/2022-12/edpb_statement_20221213_on_the_pnr_judgement_en.pdf) се изразяват опасения, че настоящите операции по обработване на резервационни данни в много държави-членки на ЕС не съответстват в цялост с Директивата, както тя се тълкува от Съда на ЕС. Притеснително е, че системите за обработване на резервационни данни в рамките на ЕС могат всеки ден да се намесват непропорционално в основните права на европейските граждани. Европейският комитет приканва държавите-членки на ЕС да предприемат всички необходими стъпки на законодателно и/или административно ниво, за да гарантират, че националното транспониране и прилагане на Директивата относно използването на резервационни данни на пътниците е в съответствие с Хартата за основни права на ЕС, както е тълкуването на Съда на ЕС.
В същото изявление Комитетът обръща внимание, че органите за защита на данните са изцяло компетентни да разследват съответствието на национално ниво с изискванията за защита на данните на ЕС.
Като имате предвид горното, моля, при наличие на надделяващ обществен интерес да ми предоставите информация относно:
1. Предприела ли е КЗЛД действия в защита на основните права на гражданите и в частност на правото им на защита на личните данни във връзка с тълкуването на СЕС, посочено по-горе?
2. Издавала ли е КЗЛД актове, с които да осигури съответствието на дейностите по обработване на PNR-данни?
3. Упражнила ли е КЗЛД своите разследващи, корективни и санкционни правомощия по повод обработката на данни по реда на Директива 2016/681?
4. Моля, предоставете ми копия от всички налични в КЗЛД във връзка с поставените въпроси, вкл. писма, имейл съобщения, становища, решения, протоколи и др.
Желая достъп до обществената информация да ми бъде предоставен по електронен път – чрез изпращане по електронна поща на съдържащите я документи, както и по реда на чл. 15в ЗДОИ – чрез публикуването на информацията на Платформата за достъп до обществена информация.
164
Дата | Процес |
---|---|
01.05.2023 20:05 | Подаване на заявление |
01.05.2023 20:05 | Изпратено към деловодна система |
02.05.2023 13:40 | Потвърждение от деловодна система |