Заявление от Физическо лице до Министерство на вътрешните работи от 03.06.2023
Рег. №:
1685741412574-03.06.2023 | Министерство на вътрешните работи | Одобрено |
Дата на подаване: 03.06.2023 |
Срок:29.06.2023
Съгласно съображение (8) на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2019/1157 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 20 юни 2019 година относно повишаване на сигурността на личните карти на гражданите на Съюза и на документите за пребиваване, издавани на гражданите на Съюза и на членовете на техните семейства, които упражняват правото си на свободно движение, биометричните данни следва да се събират и съхраняват в носителя на информация на личните карти и документите за пребиваване с цел проверка на автентичността на документа и самоличността на притежателя. Такава проверка следва да се извършва само от надлежно оправомощени служители и само когато представянето на документа се изисква от закона. Освен това биометричните данни, съхранявани с цел персонализацията на личните карти или документите за пребиваване, следва да се съхраняват при висока степен на защита само до датата на връчване на документа и в никакъв случай да не се съхраняват повече от 90 дни след датата на издаване на документа. След изтичането на посочения период тези биометрични данни следва незабавно да се изтриват или унищожават. Това не следва да засяга никоя друга обработка на тези данни в съответствие с правото на Съюза и с националното право относно защитата на данните.
В тази връзка, моля, да ми предоставите достъп до цялата налична в МВР обществена информация относно:
1. Какви операции по обработка на биометрични данни (пръстови отпечатъци) се извършва в процеса по издаване на български лични документи (БЛД)?
2. За какви конкретни, предварително установени цели се събират и обработват биометричните данни? Обработват ли се данните за цели, различни от тези, за които данните са били първоначално съхранени?
3. Какви срокове са установени за изтриването на биометричните данни? Съхраняват ли се тези данни след получаване на документа и за какъв срок?
4. В какви документи (нормативни и/или вътрешни) е установен редът за събиране, записване, използване в процеса на издаване на български лични документи (БЛД) и изтриване на биометричните данни след получаването на готовия документ, които се обработват в процеса по издаване на български документи за самоличност?
5. Има ли установени вътрешни правила, методически указания, политика за защита на данните, практика или друг подобен документ, регламентиращ този процес?
6. Моля, предоставете ми копия (pdf-файлове) от всички документи, съдържащи информацията по предходните точки.
Желая достъп до заявената информация да получа чрез изпращане на е-копия от документите, които я съдържат, по електронна поща на посочения в настоящото заявление адрес, както и чрез публикуването й на платформата за достъп до обществена информация, съгл. чл. 15в, ал. 3 ЗДОИ.
Решение
Дата: 29.06.2023
Предоставяне на достъп до обществена информация по заявление, рег. № 812104-191/05.06.2023 г. по регистъра на Министерството на вътрешните работи, от П.А.В. Със заявление, рег. № 812104-191/05.06.2023 г. по регистъра на Министерството на вътрешните работи (МВР), подадено чрез Платформата за достъп до обществена информация, УРИ 1685741412574-03.06.2023 г., П.А.В., с адрес за кореспонденция: …………., адрес на електронна поща: ……………, е отправила искане, на основание Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), да й бъде предоставен достъп до следната информация: 1. Какви операции по обработка на биометрични данни (пръстови отпечатъци) се извършват в процеса по издаване на български лични документи (БЛД)? 2. За какви конкретни, предварително установени, цели се събират и обработват биометричните данни? Обработват ли се данните за цели, различни от тези, за които данните са били първоначално съхранени? 3. Какви срокове са установени за изтриването на биометричните данни? Съхраняват ли се тези данни след получаване на документа и за какъв срок? 4. В какви документи (нормативни и/или вътрешни) е установен редът за събиране, записване, използване процеса на издаване на БЛД и изтриване на биометричните Данни след получаването на готови документ, които се обработват процеса на издаване на БЛД? 5. Има ли установени вътрешни правила, указания, политика за защита на данните, практика или друг подобен документ, регламентиращ този процес? Наред с посочената информация, заявителката иска и предоставяне на копия от всички документи, съдържащи информация по поставените въпроси. Заявителката е посочила предпочитана форма на достъп до исканата информация, а именно: предоставянето й под формата на електронни копия на документите, които я съдържат, по електронен път, на електронна поща: ……………... След като разгледах постъпилото заявление за достъп до обществена информация, на основание заповед № 8121з-951/20.06.2023 г. на министъра на вътрешните работи, с която съм определен, в качеството на директор на дирекция „Правно-нормативна дейност“-МВР (ДПНД-МВР), да вземам решения по ЗДОИ, за да се произнеса, взех предвид следното: Срокът за произнасяне по заявлението по смисъла на чл. 30, ал. 1, във връзка с чл. 28, ал. 1 ЗДОИ е до 29.06.2023 г., за което заявителката е уведомена с писмо, рег. № 812100-10250/13.06.2023 г. Във връзка с постъпилото заявление и с оглед естеството на информацията, достъп до която е поискан, на основание чл. 19 и чл. 20 от Вътрешните правила за организацията на работата в МВР по постъпили заявления по Закона за достъп до обществена информация, утвърдени със заповед № 8121з-73/28.01.2016 г. на министъра на вътрешните работи, изменени и допълнени със заповед № 8121з-616/27.05.2019 г. и заповед № 8121з-1408/30.12.2020 г. (Вътрешните правила), са изискани данни и становище от компетентните структура в МВР, като им е изпратено копие на заявлението. Получени са писма с информация и становище от дирекция „Български документи за самоличност“-МВР (ДБДС-МВР), дирекция „Комуникационни и информационни системи“-МВР, дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност“-МВР. Съгласно чл. 1, ал. 2 от Закона за българските лични документи (ЗБЛД) (Обн. ДВ, бр. 93 от 11 август 1998 г., последно изм. и доп. ДВ, бр. 8 от 25 януари 2023 г.), български лични документи се издават и от МВР. На основание чл. 16, ал. 2 и ал. 6 ЗБЛД, в паспорта и личната карта на лицето, освен данните по чл. 16, ал. 1, се съдържат и негови биометрични данни. Предвид разпоредбата на чл. 65, ал. 1, т. 1 ЗБЛД, за издаване, ползване и съхраняване на българските лични документи се създават и поддържат документални, картотечни и автоматизирани информационни фондове, съдържащи, включително, данни от българските лични документи, заявленията за издаването им и биометрични данни. В този смисъл, търсената с посоченото заявление информация се съхранява и обработва в МВР, и е относима към дейността на министерството. Във връзка с въпросите, какви операции по обработка на биометрични данни (пръстови отпечатъци) се извършват в процеса по издаване на БЛД, както и за какви цели се събират и обработват биометричните данни, е относима следната информация: С оглед нормативно установените функции на ДБДС-МВР, съгласно чл. 83 от Правилника за устройството и дейността на Министерството на вътрешните работи, за осъществяване на дейностите, свързани с БЛД, в ДБДС-МВР, и звената по направление Български документи за самоличност (БДС) при областните дирекции на МВР се снемат (събират) биометрични данни по смисъла на §1, т. 16 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗБЛД (изображение на лицето и пръстови отпечатъци), при подаване на заявление за издаване на български лични документи. Снетите биометрични данни се въвеждат в Националния автоматизиран информационен фонд „Национален регистър на българските лични документи” (НАИФ НРБЛД) и се ползват за целите на издаване на български лични документи. При процеса на персонализация на лични документи, снетите биометрични данни се записват в електронния носител на информация, съдържащ се в персонализирания документ, и не се извършва допълнителна обработка. Записаните в електронния носител данни са с висока степен на защита от неоторизиран достъп, съгласно изискванията на Международната организация по гражданско въздухоплаване (IСАО) DОС 9303. Дейности по персонализация на българските лични документи на български граждани се осъществяват в ДБДС-МВР, и в звената по направление БДС при областните дирекции на МВР, а за бежанци, чужденци с хуманитарен статут и чужденци, получили убежище - само в ДБДС-МВР. Биометричните данни се снемат от ДБДС-МВР, и от звената по направление БДС при областните дирекции на МВР, с цел издаване на българските лични документи. Към третия поставен в заявлението въпрос се отнася следната информация: В чл. 17, ал. 5, т. 2 ЗБЛД и чл. 18a, ал. 1, т. 3 ЗБЛД, е уреден максималният срок, в който лицето може да не се яви лично за подаване на заявление за издаване на БЛД, когато са му снети необходимите биометрични данни до 59 месеца от датата на подаване на заявлението. В този случай, поради наличие на снети и съхранени биометрични данни, заявлението за издаване на БЛД може да се подаде чрез лице, упълномощено с нотариално заверено изрично пълномощно, или по електронен път. ДБДС-МВР, има задължение относно физическо унищожаване на върнатите в ДБДС-МВР, или звената по направление БДС при областните дирекции на МВР БЛД, подлежащи на унищожаване и перфорирани по съответния ред. При процеса на пълно физическо унищожение (чрез изгаряне, рязане и други подходящи способи) се унищожават и съдържащите се в електронния носител на информация биометрични данни на съответните лични документи. В ЗБЛД и Правилника за издаване на български лични документи (ПИБЛД) (Приет с ПМС № 13 от 08.02.2010 г., обн. ДВ, бр. 12 от 12 февруари 2010 г., последно изм. ДВ, бр 36 от 13 май 2022г.) е установено нормативното задължение биометрични данни по смисъла на §1, т. 16 от ДР на ЗБЛД да се събират, записват и съхраняват във връзка с издаване на БЛД. Съгласно чл. 65, ал. 1 ЗБЛД, за издаване, ползване и съхраняване на българските лични документи се създават и поддържат документални, картотечни и автоматизирани информационни фондове, съдържащи данни от българските лични документи, заявленията за издаването им и биометрични данни. Редът за снемане на биометрични данни в звената на ДБДС е уреден в Инструкция № Iз-417 от 10.03.2010 г. за организацията и технологията на работа в структурите на МВР при издаване на българските лични документи, издадена от министъра на вътрешните работи (Обн. ДВ, бр. 22 от 19 март 2010 г., последно изм. и доп. ДВ, бр. 78 от 17 септември 2021 г.). Редът, по който се извършва физическо унищожаване на българските лични документи, включително на съдържащия се електронен носители на информация, е уреден в Инструкция № Iз-59 от 11.01.2011 г. за реда и условията за унищожаване на българските лични документи, издадена от министъра на вътрешните работи (Обн. ДВ, бр.8 от 25 януари 2011 г.). Предвид това, че биометричните данни представляват лични данни, във връзка със събирането, съхранението и обработването им се прилагат Законът за защита на личните данни (Обн. ДВ, бр. 1 от 4 януари 2002 г., последно изм. и доп. ДВ, бр. 11 от 2 февруари 2023 г.), Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент относно защитата на данните) (Обн. L ОВ, бр. 119 от 4 май 2016 г.), ЗБЛД, ПИБЛД и Инструкция № 8121з-1280 от 07 октомври 2021 г. за реда за обработване налични данни в МВР (Обн. ДВ, бр. 87 от 19 октомври 2021 г.). С поставения в заявлението пети въпрос е свързана информацията, че техническите и организационни мерки за защита на личните данни, обработвани в НАИФ НРБЛД, в аспекта на физическата, персоналната, документалната и информационната сигурност са регламентирани в Организационно-технологични правила за работа с НАИФ НРБЛД, утвърдени със заповед № 8121з-1651/01.12.2022 г. на министъра на вътрешните работи. Съдържащата се в тях информация е обществена такава по смисъла на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ, доколкото е свързана със събирането, обработката, съхранението и защитата на биометрични данни по смисъла на §1, т. 16 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗБЛД, които по своето естество представляват лични данни. Същевременно, информацията в организационно-технологичните правила е предназначена да се осигури прилагането на специфични, вътрешнослужебни, технически и организационни мерки, които, особено в аспекта на физическата, информационната и документалната сигурност, разкриват характеристиките на функционирането на НАИФ НРБЛД, параметрите и методите на техническата и информационната обезпеченост, местоположението на средствата и отговорните структури. В този смисъл, предоставянето на достъп до търсената информация пряко ще рефлектира върху защитата на обществения ред и обществения интерес, доколкото ще се разкрият прилаганите способи и процедури, именно, за защита на данните, което само по себе си ги поставя в уязвимост и би могло да се използва, за да затрудни дейността на МВР по събиране, обработване, съхраняване и защита на посочените данни. Интересите на обществения ред в аспекта на дейността на полицейските органи по неговото опазване, чрез защита на личния и обществения интерес, са конституционно защитими интереси, предвид разпоредбата на чл. 41, ал. 1, изречение второ от Конституцията на Република България, охраняването на които е допустимо чрез ограничаване на правото на достъп до информация. Основен принцип на управлението и функционирането на дейността на МВР, съгласно чл. 3, ал. 1, т. 6 от Закона за Министерството на вътрешните работи, е защитата на информацията и източниците за нейното придобиване. Правото на достъп до обществена информация няма абсолютен характер. Предписанията на чл. 41, ал. 1, изречение второ от Конституцията на Република България са възпроизведени в разпоредбата на чл. 5 ЗДОИ, където лимитативно са определени интересите, които се защитават чрез ограниченията при осъществяване правото на достъп до обществена информация, а именно: националната сигурност, обществения ред, правата и доброто име на другите лица, народното здраве и моралът. С оглед на посоченото, достъпът до исканата информация, чрез предоставяне на копие на Организационно-технологични правила за работа с НАИФ НРБЛД, утвърдени със заповед № 8121з-1651/01.12.2022 г. на министъра на вътрешните работи, следва да бъде ограничен, на основание чл. 5 ЗДОИ и чл. 41, ал. 1, изречение второ от Конституцията на Република България, доколкото чрез осъществяването му ще се засегнат отношения, свързани със защита на обществения ред. Независимо от изложеното, предвид разпоредбата на чл. 297 от Граждански процесуален кодекс, във връзка с чл. 144 от Административнопроцесуалния кодекс, влязлото в сила решение е задължително за съда, който го е постановил, и за всички съдилища, учреждения и общини в Република България. На по-голямо основание, влязлото в сила решение е задължително за страните по съдебния спор. В тази връзка, съобразявайки решение № 6327/28.10.2019 г., постановено по адм. д. № 7956 по описа за 2019 г. на Административен съд – София-град (АССГ); решение № 1084/20.02.2023 г., постановено по адм. д. № 9086 по описа за 2022 г. на АССГ; и решение № 2821/25.04.2023 г., постановено по адм. д. № 10931 по описа за 2022 г. на АССГ (всички достъпни чрез Единния портал за електронно правосъдие), по които, като административен орган, страна в съдебното производство е директорът на дирекция „Правно-нормативна дейност“-МВР, предвид разпоредбата на чл. 40, ал. 3 ЗДОИ, достъп до Организационно-технологичните правила за работа с НАИФ НРБЛД, утвърдени със заповед № 8121з-1651/01.12.2022 г. на министъра на вътрешните работи, следва да бъде предоставен на заявителката, чрез изпращане на сканирано копие в pdf формат по електронен път на посочения в заявлението адрес на електронна поща, като неразделна част от настоящото решение. Представената по-горе информация не представлява държавна тайна по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация и не подлежи на класификация като служебна тайна. За предоставянето й не е предвиден специален ред. Чрез достъпа до същата, ще се даде възможност на заявителката да си състави собствено мнение относно дейността на МВР. Доколкото информацията, достъп до която е поискан, представлява в определена част официална обществена информация по смисъла на чл. 10 ЗДОИ, а в останалата част служебна такава по смисъла на чл. 11 ЗДОИ, може да бъде предоставена на заявителката по реда на ЗДОИ. Информацията се предоставя в обстоятелствената част на настоящото решение и приложението към него, чрез изпращане на сканирано копие в pdf формат по електронен път на посочения адрес на електронна поща: ………….., на основание чл. 34, ал. 3, чл. 35, ал. 3, във връзка с чл. 26, ал. 1, т. 4 ЗДОИ и 26, ал. 1, т. 3 от Вътрешните правила. Предвид изложеното и на основание чл. 28, ал. 1, чл. 32, ал. 1 и чл. 33 ЗДОИ, във връзка с чл. 5, ал. 1 от Вътрешните правила, РЕШИХ: ПРЕДОСТАВЯМ на П.А.В., с адрес за кореспонденция: …………………, адрес на електронна поща: ………………, пълен свободен достъп до наличната в МВР информация, относима към дейността на МВР, поискана със заявление с рег. № 812104-191/05.06.2023 г. по регистъра на МВР, подадено чрез Платформата за достъп до обществена информация, УРИ 1685741412574-03.06.2023 г. Информацията се предоставя в обстоятелствената част на настоящото решение и в приложение – неразделна част от решението, представляващо сканирано копие в pdf формат на заповед № 8121з-1651/01.12.2022 г. на министъра на вътрешните работи, ведно с Организационно-технологични правила за работа с НАИФ НРБЛД. Директорът на дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност“ - МВР, да осигури изпращането на настоящото решение, ведно с приложението към него, чрез сканирано копие в pdf формат, на заявителката по реда на 34, ал. 3 и чл. 35, ал. 3 ЗДОИ на посочения адрес на електронна поща: ……………, като представи към административната преписка доказателства за изпращането, както и да осигури публикуването на същото на Платформата за достъп до обществена информация, поддържана от администрацията на Министерския съвет, съгласно чл. 15в, ал. 3 ЗДОИ. Ако заявителят е променил адреса на електронната поща, за което административният орган не е уведомен, или посочения адрес е неверен или несъществуващ, информацията се смята за получена от датата на изпращането. На основание чл. 40, ал. 1 ЗДОИ, във връзка с чл. 149 Административнопроцесуалния кодекс (АПК), настоящото решение може да бъде обжалвано пред административния съд по постоянния адрес или седалището на посочения в акта адресат, в четиринадесетдневен срок от съобщаването му, по реда на АПК, чрез директора на ДПНД-МВР.86
Дата | Процес |
---|---|
03.06.2023 00:30 | Подаване на заявление |
03.06.2023 00:30 | Изпратено към деловодна система |
05.06.2023 08:40 | Потвърждение от деловодна система |
13.06.2023 17:42 | Удължаване на срока (Удължаване на срока поради голямо количество информация) |
29.06.2023 11:11 | Крайно решение (Оставено без разглеждане) |