Заявление от Физическо лице до Министерство на вътрешните работи от 22.10.2023

Рег. №: 1697956083600-22.10.2023 | Министерство на вътрешните работи | Одобрено | Дата на подаване: 22.10.2023 | Срок:06.11.2023

Физическо лице |

1. Наличните в момента тестови касети Dräger DrugTest 5000, с които полицейските органи извършват проверки на водачите за употреба на наркотични вещества и техни аналози по реда на Наредба № 1/2017 г., имат ли маркировка за съответствие "CE" или такава не е нанесена върху тях? 2. Разполага ли МВР с декларация за съответствие на ЕС, с която производителят е декларирал съответствие с приложимото законодателство и/или хармонизирани стандарти, с които продуктът е в съответствие? Желая достъп до информация да ми бъде предоставен като е-копия на документи чрез Платформата за достъп до обществена информация.

Решение


Дата: 06.11.2023

Заявление за достъп до обществена информация с вх. № 812104-390/23.10.2023 г. по описа на Министерството на вътрешните работи, подадено от ……………………., с адрес за кореспонденция: гр. ………………………………. и адрес на електронна поща: ………….. Административното производство е образувано по повод заявление за достъп до обществена информация с вх. № 812104-390/23.10.2023 г. по описа на Министерството на вътрешните работи (МВР), подадено от ………………………… чрез Платформата за достъп до обществена информация. По реда и при условията на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) господин Дацев е поискал да бъде информиран по следните въпроси: „1. Наличните в момента тестови касети Dräger Drug Test 5000, с които полицейските органи извършват проверки на водачите за употреба на наркотични вещества и техни аналози по реда на Наредба № 1/2017 г., имат ли маркировка за съответствие „СЕ“ или такава не е нанесена върху тях? 2. Разполага ли МВР с декларация за съответствие на ЕС, с която производителят е декларирал съответствие с приложимото законодателство и/или хармонизирани стандарти, с които продуктът е в съответствие?“ Заявителят е заявил като предпочитана форма за достъп по търсената информация публикуването й на платформата за достъп до обществена информация. Съгласно чл. 5, ал. 1 от Вътрешните правила за организация на работата в МВР по постъпили заявления по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), утвърдени със заповед № 8121з-73/28.01.2016 г., по заявление за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява в МВР, с изключение на заявленията за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява в областните дирекции на МВР, се произнася министърът на вътрешните работи или изрично определено от него длъжностно лице. Със заповед рег. № 8121з-951/20.06.2023 г. министърът на вътрешните работи е определил директора на дирекция „Правно-нормативна дейност“ - МВР да разглежда заявленията за достъп до обществена информация, постъпили в МВР по реда на ЗДОИ, да издава съответните решения или уведомления по тях, както и да уведомява писмено заявителя за решението. За целите на настоящото производство е изискана и получена информация по интересуващия заявителя въпрос от функционално компетентните структури на Министерството на вътрешните работи – Главна дирекция „Национална полиция“ и дирекция „Управление на собствеността и социални дейности“. Търсената от заявителя информация съставлява обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), според която „обществена информация“ е всяка информация, свързана с обществения живот на Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените субекти. Последните са посочени в чл. 3, ал. 1 и ал. 2 на закона и министърът на вътрешните работи безспорно е сред тях. Според описаното съдържание на заявлението по чл. 25 от ЗДОИ, търсената от заявителя информация е свързана с осъществяваната от Министерството на вътрешните работи контролна дейност. Последната е една от основните дейности, които МВР извършва по силата на закона - чл. 6, ал. 1, т. 7 от Закона за Министерството на вътрешните работи. Един от способите, чрез които се осъществява е извършването на проверки за спазването на правилата за движение по пътищата, на техническата изправност и регистрацията на моторните превозни средства, на водачите на моторни превозни средства и при пътнотранспортните произшествия. Съгласно разпоредбите на чл. 174, ал. 4 и ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) редът, по който се установява употребата на наркотични вещества от водачите на моторни превозни средства, трамваи или самоходни машини или на участниците в пътнотранспортни произшествия, се определя с наредба, издадена от министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието. По силата на тази законова делегация е издадена Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества (обн. ДВ, бр. 61 от 28 юли 2017 г., в сила от 29.09.2017 г.). В ал. 3 на чл. 1 от Наредбата е указано, че концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява чрез използване на съответни технически средства, тестове, медицински, химически или химико-токсикологични изследвания. На основание чл. 1, ал. 4 и ал. 5 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. министърът на вътрешните работи е издал и заповед № 8121з-329/22.03.2022 г., с точка II от която е определи, че проверката за установяване концентрацията на наркотични вещества или техни аналози от водачите на моторни превозни средства, трамваи или самоходни машини и от участници в пътнотранспортни произшествия се извършва със следното техническо средство: уред за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози „Dräger Drug Тest 5000” с тестова касета „Dräger Drug Test 5000 Test-Kit”. От гледна точка на Закона за достъп до обществена информация, съответствието на посочените по-горе тестови касети с приложимите стандарти за качество, в каквато насока са интересуващите заявителя въпроси, съставлява служебна информация по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ. А според указаното в чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ, достъпът до служебната обществена информация е свободен. Исканата обществена информация не попада в хипотезите, ограничаващи предоставянето й на граждани и организации: не съдържа лични данни и не представлява държавна тайна по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ). Търсената информация не е и служебна тайна, тъй като не е включена в Списъка на категориите информация, подлежаща на класификация като служебна тайна, обявен със заповед № 8121з-878/24.07.2015 г. на министъра на вътрешните работи, изменена и допълнена със заповед № 8121з-1433/24.11.2017 г. на същия орган. По изложените съображения на ………….. следва да се предостави пълен достъп до служебната обществена информация относно въпросите, поставени в заявление вх. № 812104-390/23.10.2023 г. по описа на МВР, както следва: Относно въпросите по точка 1: Тест-касетите на електронен анализатор „Dräger Drug Тest 5000” за употребата на наркотични вещества или техни аналози не са маркирани със знака за европейско качество „СЕ“, тъй като с този знак се маркират само продукти, квалифицирани като In vitro диагностични медицински изделия (Ръководство МЕDDEV 2.14/1 Ревизия 2 Указания за медицински изделия – Ръководство на производителите и нотифицираните органи за разграничаване и квалификация на In vitro диагностичните медицински изделия), където в т. 1.1 и т. 2.6 е упоменато, че изделията, предназначени за употреба от правоприлагащите органи или за други немедицински цели, например тестове за бащинство или тестове за откриване наличието на наркотични вещества/алкохол, не се квалифицират като in vitro медицински изделия (IVD). За утвърждаване на увереността на заявителя, че при техническото обезпечаване на полицейските органи, Министерството на вътрешните работи е съобразило установените от органите на Европейския съюз изисквания, ще си позволя да възпроизведа текстовете на упоменатите по-горе документи: „Европейска комисия Генерална дирекция „Здравеопазване и политика за потребителите“ Извадка от Ръководство MEDDEV 2.14/1 (Указания за медицински изделия – Ръководство за производителите и нотифицираните органи за разграничаване и квалификация на In vitro диагностичните медицински изделия) Стр. 5, точка 1.1: 1.Основното предназначение на ин витро диагностичното медицинско изделие (IVD) е да предостави информация за една или повече от следните медицински цели: - информация относно физиологичното състояние; - информация относно патологичното състояние; - информация относно вродена аномалия; - за определяне на безопасността и съвместимостта к потенциални получатели, например определяне на кръвни групи на системата ABO; - за следене на терапевтични мерки, например дигитоксинов анализ. Стр. 14, точка 2.6: 2.6. Изделия, предназначени за употреба от правоприлагащите органи: Изделия, предназначени за употреба от правоприлагащите органи или за други немедицински цели, например тестове за бащинство или тестове за отриване наличието на наркотични вещества/алкохол, не се квалифицират като in vitro диагностични медицински изделия (IVD).“ Относно въпросите по точка 2: В процедурите за възлагане на обществени поръчки с предмет: „Закупуване и доставка на тест-касети за електронен анализатор „Dräger Drug Тest 5000” за употребата на наркотични вещества или техните аналози“, Изпълнителят е представил копие на валиден сертификат за въведена система за управление на качеството по БДС EN ISO 9001:2015, или еквивалент на името на производител с обхват продажба на тестове за наркотични вещества и/или медицински изделия, като следва да е упоменато и: разпространение на тестове за наркотични вещества, както и копие на валиден сертификат за въведена система за управление по отношение на околната среда по БДС EN ISO 14001:2015 или еквивалент, издаден на името на производителя с обхват продажба на тестове за наркотични вещества и/или медицински изделия, с изрично упоменато и разпространение на тестове за наркотични вещества. МВР като Възложител е изискало сертификатите да са издадени от независими лица, които са акредитирани по съответната серия европейски стандарти от Изпълнителна агенция „Българска служба по акредитация“ или друг национален орган по акредитация, който е страна по Многостранното споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за акредитация за съответната област или да отговарят на изискванията за признаване, съгласно чл. 5а, ал. 2 от Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието или еквивалентни сертификати, издадени от органи, установени в други държави-членки. Всеки интересуващ се може да се запознае подробно с параметрите и условията, при които са проведени обществените поръчки, както и със сключените договори, чрез публично достъпната Централизирана автоматизирана информационна система Електронни обществени поръчки на следните адреси: https://app.eop.bg/today/185342 и https://app.eop.bg/today/115758. Предвид заявения начин за предоставяне на достъп до търсената обществена информация и на основание чл. 34, ал. 3 и чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ, като съобразно чл. 26, ал. 1, т. 3 от Вътрешните правила за организация на работата в Министерството на вътрешните работи по постъпили заявления по ЗДОИ, решението да бъде изпратено по електронен път на посочения в заявлението адрес на електронна поща: …… По изложените съображения и на основание чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ във връзка с чл. 5, ал. 1 от Вътрешните правила за организация на работата в МВР по ЗДОИ Р Е Ш И Х: Предоставям на ……………….., с адрес за кореспонденция: ………………………………. и електронен адрес: ……………. достъп до поисканата обществена информация със заявление вх. № 812104-390/23.10.2023 г. по описа на Министерството на вътрешните работи. Информацията се съдържа в обстоятелствената част на настоящото решение. Директорът на дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност”- МВР да изпрати настоящото решение на заявителя на посочения електронен адрес и да приложи към административната преписка доказателства за изпращането, както и публикува същото на Платформата за достъп до обществена информация, поддържана от администрацията на Министерския съвет, съгласно чл. 15в от ЗДОИ. На основание чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ във връзка с чл. 149 от АПК решението подлежи на оспорване пред съответния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

120

Дата Процес
22.10.2023 09:28 Подаване на заявление
22.10.2023 09:28 Изпратено към деловодна система
23.10.2023 08:50 Потвърждение от деловодна система
06.11.2023 16:03 Крайно решение (Оставено без разглеждане)