Заявление от Физическо лице до Министерство на финансите от 13.11.2023
Рег. №:
1699860069-13.11.2023 | Министерство на финансите | Информацията не съществува |
Дата на подаване: 13.11.2023 |
Срок:27.11.2023
- Защо „Булгартрансгаз“ няма да събира таксата за транзита на руски природен газ – за да не задлъжнява към държавния бюджет, когато руснаците не плащат, или заради опасения от арбитраж?
- Законовата промяна за „Булгартрансгаз“ и събирането на таксата признание ли е, че не очакваме Русия да плаща таксата?
- Какво става, ако/когато „Газпром“ откаже да плати таксата – спираме ли транзита на газа? Уверени ли сме в това?
- Ако спрем транзита, получателите на газ извън България (Сърбия и Унгария например) ще ни съдят ли? Имаме ли договор за транзит на руски газ, по който страна е Унгария?
- Европейската комисия ще се намеси ли – Унгария е член на ЕС, има ли риск да нарушим Договора за ЕС със спиране на транзита на газ?
Решение
Дата: 27.11.2023
Съгласно чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.
Законът за достъп до обществена информация се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България (чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ), и е налична.
С нормата на чл. 9, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е определил, че обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна. Официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 от ЗДОИ). Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации (чл. 11 от ЗДОИ).
Предвид изложеното и видно от поставените от Вас въпроси, постъпилото заявление за предоставяне на информация не следва да се разглежда като заявление за достъп до обществена информация по ЗДОИ, тъй като с него не се иска обществена информация по смисъла на този закон, а по-скоро се иска становище/консултация по определени въпроси.
Независимо от гореизложеното, в контекста на поставените въпроси Ви информираме за следното:
Законът за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна (обн., ДВ, бр. 8 от 2023 г.; изм. и доп., бр. 67, 86 и 96 от 2023 г.) е приет с цел изпълнение на санкциите, наложени от Европейския съюз по Регламент (ЕС) № 833/2014 от 31 юли 2014 г. относно ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна (OB, L 229/1 от 31 юли 2014 г.).
С новата глава втора „а“ от Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна (съгласно промените в закона, обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 86 от 13 октомври 2023 г.) се въвеждат енергийни вноски върху вноса и транзитния пренос на природен газ с произход от Русия с кодове по КН 2711 11 00 И 2711 21 00. По същество, това представлява индивидуална мярка, която е съобразена и е в съответствие с усилията на Европейския съюз за постигането на целта на ограничителните мерки на Съюза, свързани с намаляване на тяхната ефективност, заложени в Регламент 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
Целта на въведената мярка е да се ограничи търговията с природен газ с произход от Русия, и да се повиши конкуренцията на газовите доставки в региона посредством ограничаване на търговията с руски газ.
Първоначално законодателят е предвидил задължени лица да бъдат вносителите по смисъла на митническото законодателство и операторите на газопреносни и газоразпределителни мрежи, които подлежат на регистрация по чл. 57а, ал. 1, т. 2 от Закона за акцизите и данъчните складове. Лицата, подлежащи на регистрация съгласно чл. 57а, ал. 1, т. 2 от Закона за акцизите и данъчните складове са тези, получили лиценз по Закона за енергетиката, които продават електрическа енергия на потребители на електрическа енергия за битови или стопански нужди, както и лицата, които продават природен газ за битови или стопански нужди и за моторно гориво, както и вносителите по смисъла на митническото законодателство и операторите на газопреносни и газоразпределителни мрежи.
На 10 ноември 2023 г. в Народното събрание е внесен законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна от народни представители, което е конституционно право на всеки народен представител и е безусловно. В мотивите към законопроекта е посочено, че промяната има за цел да не се застрашава ликвидността и финансовото състояние на операторите на газопреносната мрежа, поради което е целесъобразно енергийните вноски да се дължат от ползвателите на газопреносната мрежа, предвид обстоятелството, че операторите на газопреносната мрежа оказват само услугата по пренос на природен газ за транзит, както и с оглед целта на закон, а именно тежестта на енергийните вноски да се понася от ползвателите на услугата.
Законопроектът е приет от Народното събрание и промените са обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 96 от 17 ноември 2023 г.
С разпоредбата на чл. 5г, ал. 1 от Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна е предвидено дължимите енергийни вноски да се внасят в приход на държавния бюджет по сметка на Агенция „Митници“ и да се смятат за внесени на датата, на която сумата е постъпила по сметката на Агенция „Митници“. С ал. 2 на чл. 5г от същия закон е определено, че енергийните вноски се внасят по реда и в сроковете на чл. 44 от Закона за акцизите и данъчните складове. Задълженията за енергийни вноски се установяват по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс от органите на Агенция „Митници“, които предприемат съответно и принудителното изпълнение на публични вземания, представляващи енергийни вноски.
С нормата на чл. 5д от Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна законодателят е определил, че за невнесените в срок енергийни вноски се дължат лихви съгласно Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.
По отношение на въпроса „Имаме ли договор за транзит на руски газ, по който страна е Унгария?“, отбелязваме, че в Министерството на финансите не се създава и не се съхранява информация дали Република България има сключен договор с Унгария за транзитен пренос на природен газ с произход от Русия.
По отношение на въпроса дали Европейската комисия ще се намеси, предвид че Унгария е страна член на Европейския съюз, е необходимо да се отбележи, че Европейската комисия проучва и анализира въпроса, като към момента в Министерството на финансите не са постъпили официални запитвания от Комисията.
68
Дата | Процес |
---|---|
13.11.2023 09:21 | Подаване на заявление |
27.11.2023 17:41 | Крайно решение (Информацията не съществува) |