Заявление от Физическо лице до Дирекция за национален строителен контрол от 08.01.2024

Рег. №: 1704705754-08.01.2024 | Дирекция за национален строителен контрол | Одобрено | Дата на подаване: 08.01.2024 |

Физическо лице |

Уважеми г-н министър Цеков, 1. Моля посочете на какъв етап е процедурата по премахването на незаконния масивен кей край т.нар. Догансарай. 2. Моля посочете дали сте уведомил официално Вашия колега министър Попов, във връзка с обструкциите създадени от неговия подчинен Павел Маринов, е ролята му на директор на РИОСВ-Бургас. Публично известно е, че именно Маринов се явява централната пречка пред финализирането на процедурата. В този смисъл той би следвало да подлежи на санкция по реда на вътрешно-институционалния надзров в рамките на МОСВ. В този ред на мисли е и вторият ми въпрос към Вас. 3. Моля посочете дали Доган, Тихолов и/или свърани с тях ФЛ и ЮЛ обажалват по някакъв вътрешно-ведомествен начин/ред предписанието на ДНСК за събаряне на кея? Данни в този смисъл бяха изнесени от г-н Иван Христанов. Ако да, то кога се очаква да бъде изчерпан този ред на обжалване? Според публичните съдебни регистри, към момента заведено съдебно дело все още няма. С уважение, оставам в очакване на Вашия отговор. Аз бях един от 10-хиляди човека, които през лятото на 2020 година изминахме пеша 10 километра, за да протестираме пред и против Догансарая - и против всичко, което той символизира.

Решение


Дата: 08.01.2024

>по точки 1 /едно/ и 3 /три/, Ви уведомявам следното:

със заповед № РД-13-063/14.02.2022г. на началника на ДНСК е разпоредено на работна група в рамките на компетентността по Закона за устройство на територията, да извърши проверка по документи и на място на фактическото състояние на хидротехническото съоръжение „Кейова стена - пристан за лодки и яхти находяша се в ПИ с идентификатор 07079.831.346 по КККР на гр. Бургас, Лесопарк „Росенец“, община Бургас.

От служители на РДНСК Бургас е извършена проверка при която е установено, че не са налични одобрени инвестиционни проекти и няма издадено разрешение за строеж за „Удължаване на кейова стена“ в ПИ 07079.831.346 по КККР на гр. Бургас. Извършено е заснемане на допълнително изградената надземната част на стената, а също така е извършен и водолазен оглед на подводната част.

С оглед на събраните по случая документи е съставен констативен акт № 13 от 23.06.2022г., който дава основание за започване на административно производство но чл. 225 ЗУТ за премахване на строежа. Същият е връчен на 06.07.2022г. на упълномощен представител на „Хермес Солар“ ООД. В законоустановения 7 дневен срок е постъпило възражение срещу Констативен акт № 13 от 23.06.2022г.

Във връзка със спецификата на гореописания строеж, с оглед неговото местоположение /акваторията на Черно море/ и неговият размер и за съблюдаване на принципа за съразмерност залегнал в разпоредбата на чл. 6, ал. 2 от Административно-процесуалния кодекс, съгласно който „Административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава“ и чл. 6. ал. 5 от АПК - „Административните органи трябва да се въздържат от актове и действия, който могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел“.

С оглед гореизложеното началника на РДНСК Бургас с писмо изх.№ Б-418-00-086/20.02.2023г. е изискал от Регионалната инспекция по околната среда и водите Бургас да предостави становище съдържащо информация и данни, спрямо нейните компетенции и правомощия, за наличие от опасност за въздействие върху околната среда и водите при постановяване и привеждане в изпълнение на индивидуален административен акт за премахване на строеж: „Удължаване на кейова стена (пристан за лодки и яхти)“, находящ се в ПИ 07079.831.346 по КККР на гр. Бургас.

На 26.06.2023г. в ДНСК, е заведено писмо изх.№ ПД-702(1)/26.06.2023г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Бургас, относно горецитирания строеж.

Съгласно писмото, площта на ПИ идентификатор 07079.831.346 по КК на гр. Бургас, община Бургас не попада в защитена територия по смисъла на Закона за защитените територии, но попада в защитена зона по смисъла на Закона за биологичното разнообразие (Натура 2000 място) - защитена зона BG0002077 „Бакърлъка” за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-530/26.05.2010г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр.49/2010 г.) и Заповед № РД-563/22.07.2014г. за поправка на очевидна фактическа грешка в Заповедта за обявяване (ДВ, бр. 67/2014 г.). В защитената зона, предмет на опазване са видовете диви птици, вписани в заповедта.

В писмото не е изразено положително или отрицателно становище относно настъпване на евентуални последствия и вреди за околната среда и водите на Република България при постановяване в последствие и изпълнение на индивидуален административен акт /заповед за премахване на така установения строеж/ поради липса на информация за способа и дейностите по премахване.

В тази връзка поради спецификата на обекта, от началника на ДНСК с писмо изх.№ БС-993-03-599/24.07.2023г. до директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас, с копие до МРРБ и МОСВ са предоставени подробни данни и информация относно вида и размерите на строежа, с приложен снимков материал, като наред с горното е указано на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас, че при „премахването на горецитирания строеж не се предвиждат дейности по взривяване и удълбочаване, като на премахване подлежи частта от удължаването на кейовата стена над морската повърхност, до привеждане на строежа към степен „негоден за ползване“. С писмо изх.№ ПД-702(3)/28.07.2023г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас, на основание чл.94, ал.1, т.8 от Закона за опазване на околната среда и водите, писмо изх.№ БС-993-03-599/24.07.2023г. на началника на ДНСК е препратено за произнасяне по компетентност на министъра на околната среда и водите.

С писмо изх.№ 48-00-801/06.10.2023г. на министъра на околната среда и водите началника на ДНСК е уведомен следното:

I. По отношение на защитени зони:

„…От гледна точка защитени зони няма ограничения за изпълнение на дейностите по премахване на частта от кейовата стена над морската повърхност до привеждане на строежа към степен „негоден за употреба“. Предвид вероятността от безпокойство на птиците, предмет на опазване в защитената зона, и временното им прогонване поради струпване на хора и техника, препоръчваме разрушаването да се осъществи в периода октомври-януари, извън периода на размножаване, отглеждане на малки и активна миграция.“

II. По отношение на води:

„При извършване на дейността следва да не се допуска замърсяване на водите на Черно море с петролни продукти, отпадъчни води и отпадъци.

За времето на извършване на предвидените дейности по премахване на строежа следва да бъдат уведомени РИОСВ – Бургас и Басейнова дирекция „Черноморски район“.

III. По отношение на образуваните строителни отпадъци (СО):

Нормативните документи и ръководства свързани с екологосъобразното третиране на образуваните СО на територията на Република България са Закон за управление на отпадъците (ЗУО), Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали (Наредбата), (Приета с ПМС № 267 от 5.12.2017 г., обн., ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г.), Практически указания за прилагане на законодателството, свързано с управлението на строителните отпадъци и рециклираните продукти от строителни отпадъци в Република България и Ръководство за управление на строителните отпадъци на територията на Република България.

Съгласно чл. 3, т. 2 от Наредбата, същата се прилага за отпадъците посочени в приложение № 1 от нея, образувани от премахване на строежи, независимо от категорията на строежа съгласно чл. 137, ал. 1 Закон за устройство на територията (ЗУТ).

Следва да се има предвид, че при извършване на строителни и монтажни работи (СМР) и/или при премахване на строежи СО се третират от лица, които имат право да извършват дейности по третиране на СО съгласно чл. 35 ЗУО, или се предават за третиране на лица, които имат право да извършват дейности по третиране на СО съгласно чл. 35 ЗУО.

Принудителното премахване (разрушаването) може да се извърши след одобрение на представен от възложителя на разрушаването план за управление на строителни отпадъци (ПУСО) в обхват и съдържание, определени с Наредбата за управление на СО. Следва да се има предвид, че план за управление на строителни отпадъци не се изисква за разрушаване на сгради с разгъната застроена площ под 300 кв.м., както и във всички случаи на изключенията описани в чл. 15, ал. 1, т. 2 - 12 от Наредбата.

Препоръчително е възложителят да възложи изготвянето и процедирането на плана в случай, че такъв е необходим, на изпълнителя на разрушаването. В общия случай се предполага, че за тези обекти ще се изготвя самостоятелен план, тъй като принудителното премахване обикновено не е свързано със строителство на нова сграда, за която се изисква одобряване на инвестиционни проекти. В този случай кметът на общината одобрява, плана или мотивирано отказва одобрението му. Планът се одобрява, ако в него са заложени мерки постигане на целите за рециклиране и оползотворяване на строителни отпадъци. Тъй като за тези обекти в преобладаващия случай не се упражнява строителен надзор след приключване на разрушаването степента на изпълнението на плана и фактическото състоянието на обектите се установяват с отчет до кмета на общината по образец съгласно Наредбата, в който се описва изпълнението на целите за оползотворяване и рециклиране на строителни отпадъци и целите за влагане на рециклирани строителни материали при реализацията на проекта, като се прилагат и копия на първични счетоводни документи, доказващи предаването на отпадъците на лица, притежаващи разрешение или регистрационен документ за извършване на дейности с отпадъци.

С оглед гореизложеното началника на ДНСК е информиран, че премахване на незаконен строеж „Удължаване на кейова стена (пристан за лодки и яхти), находящ се в поземлен имот с идентификатор 07079.831.346 по КК на гр. Бургас, Лесопарк „Росенец“, община Бургас, не попада в Приложение № 1 и № 2 на ЗООС, като същата не може да бъде определена и като инвестиционно предложение по смисъла на параграф 1, т. 17 от Допълнителните разпоредби на Закона за опазване на околната среда.

В заключение съгласно чл.35 от АПК след изясняване на всички факти и обстоятелства от значение за случая ДНСК ще се произнесе със съответния индивидуален административен акт.

>по точка 2 /две/ на основание чл.32, ал.1 от ЗДОИ препращам заявление за предоставяне на достъп до обществена информация вх.№ БС-993-13-356/25.10.2023г. на министъра на околната среда и водите за произнасяне по компетентност.

195

Дата Процес
08.01.2024 11:22 Крайно решение (Одобрено)