Заявление от Физическо лице до Министерство на образованието и науката от 16.04.2024
Рег. №: 1715156031-08.05.2024 | Министерство на образованието и науката | Частично одобрено | Дата на подаване: 16.04.2024 |
Копия на всички документи по преписката във връзка със Заповед №РД09-716/30.03.2023г. на Министъра на образованието и науката и Заповед №РД09-804/10.04.2023г. на Министъра на образованието и науката по сигнал с вх.№94-1347/29.03.2023г. до Комисия по академична етика при Министъра на образованието и науката
Решение
Дата: 08.05.2024
1. Заповед № РД 09-716/30.03.2023 г. на министъра на образованието и науката;
2. Заповед № РД 09-804/10.04.2023 г. на министъра на образованието и науката;
3. Писмо № 0409-38/13.04.2023 г. на МОН;
4. Писмо № 0409-38/25.04.2023 г. на ректора на Университета за национално и световно стопанство;
5. Писмо № 94-309/22.01.2024 г. на МОН;
6. Становища на арбитрите – 4 бр. (94-7066/14.12.2023 г.; 94-7152/18.12.2023 г.; 94-239/16.01.2024 г.; 94-309/19.01.2024 г.);
7. Протокол № 140 на комисията по допустимост;
8. Доклад на Комисията по академична етика;
9. Писмо № 0409-38/28.03.2024 г.
Постъпилият в МОН сигнал и становището на лицето по чл. 30, ал. 11 от Закона за развитие на академичния състав на Република България не представляват обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, съдържат само мнения или предположения на трето лице, различно от МОН, и с предоставянето им заявителят не би си съставил мнение за дейността на задължения по закон субект, поради което за предоставянето им редът по ЗДОИ е неприложим.
По смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ една информация е обществена, когато са налице две визирани в правната норма кумулативни изисквания - да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тази обществена информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ лица. Информацията трябва да е обвързана с правомощията и дейността на органа, защото само тогава тя би могла да притежава исканата от закона специална цел. Очевидно сигналите не покриват нито една от задължителните предпоставки, поради което за предоставянето им редът по ЗДОИ е неприложим. Правото на достъп до обществена информация трябва да се упражнява добросъвестно и действително с цел да се състави мнение, за което задължените субекти следят, включително по аргумент от чл. 6 от ЗДОИ.
Проверката по сигнала, предмет на искането, е за закононарушение в процедурите за заемане на академични длъжности, уредена в чл. 30 от ЗРАСРБ, и представлява особено административно производство. В ЗРАСРБ е предвидено, преди да се произнесе Комисията по академична етика (КАЕ), да даде възможност на кандидата, представил оценявания труд, да изрази своето становище, което е гаранция за защита на неговите интереси. С писмо изх. № 94-309 от 22.01.2024 г. на лицето е предоставена възможност да изрази своето становище. След като се запозна с всички налични документи и становища, КАЕ единодушно реши, че становището на лицето не може да опровергае констатациите на четиримата арбитри и по-точно заключенията в техните становища за наличието на плагиатство в предоставените за оценяване научни трудове Първият етап на това производство, който се развива пред министъра на образованието и науката, завършва с доклад на КАЕ относно наличието или липсата на нарушения. Докладът на КАЕ е публикуван на официалната интернет страница на Министерството на образованието и науката.
С писмо № 0409-38 от 28.03.2024 г. ректорът на Университета за национално и световно стопанство е запознат с доклада на КАЕ и констатациите от извършената проверка. Уведомен е, че следва да упражни правомощията си по чл. 35, ал. 3 и ал. 4 от ЗРАСРБ, както и да уведоми Министерството на образованието и науката за предприетите действия в рамките на един месец.
Информацията предоставям със заличени лични данни в съответствие с чл. 2, ал. 1 и ал. 5 от Закона за достъп до обществена информация.
„Лични данни“ по смисъла на чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 (Общ регламент относно защитата на данните/ОРЗД) означава всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде пряко или непряко идентифицирано. Обработването на лични данни е законосъобразно при наличие на правно основание за това по чл. 6 от ОРЗД, както и при спазване на принципите за обработване, прогласени в чл. 5 от Общия регламент, включително принципите за законосъобразност, добросъвестност и пропорционалност. ЗДОИ не се прилага за достъпа до лични данни съгласно чл. 2, ал. 5 от този закон.
152
Дата | Процес |
---|---|
08.05.2024 11:13 | Крайно решение (Частично одобрено) |