Заявление от Сдружение Асоциация Прозрачност без граници до Общинска администрация - Велико Търново от 22.07.2024

Рег. №: 1722938023-06.08.2024 | Общинска администрация - Велико Търново | Одобрено | Дата на подаване: 22.07.2024 |

Сдружение Асоциация Прозрачност без граници |

0888 75 98 72 | ilko@transparency.bg |

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КМЕТ,

На основание Закона за достъп до обществена информация, моля да ми бъде предоставена наличната информация в общинска администрация относно:

1. Кои са приоритетите на управленската програма на кмета за мандат 2023-2027 г. във връзка с чл. 44 ал. 5 от ЗМСМА и на какъв електронен адрес могат да бъдат установени? (бел.: чл. 44. ал. 5 от ЗМСМА: „Чл. 44 (5) Кметът на общината представя пред общинския съвет програма за управление за срока на мандата в тримесечен срок от полагането на клетвата. Програмата съдържа основните цели. приоритети, дейности, сроковете за изпълнение и очакваните резултати. Кметът на общината

представя пред общинския съвет годишен отчет за изпълнението на програмата в срок до 31 януари.“).

Приоритетите включват ли мерки за добро управление и превенция на корупцията?

2. По кои от приоритетите на управленската програма на кмета за мандат 2023-2027 г. са предприети мерки и е отчетено частично или пълно изпълнение към настоящия момент и на какъв електронен адрес може да бъде публично установен отчета по реда на същата разпоредба (чл. 44 ал 5 от ЗМСМА)?

3. В периода от ноември 2023 г. до настоящия момент какви, програми, стратегии и планове за развитие на местната общност е предложил кметският екип и на какъв електронен адрес могат да бъдат публично установени? Публикувана ли е информация за тяхното изпълнение на сайта на общината?

4. Какви проекти, финансирани от външни източници са стартирали от началото на 2023 г. до настоящия момент в общината и какъв е обемът на привлечените средства? (напр. средства от фондовете на ЕС и от други външни източници от ЕС - например План за възстановяване и развитие; Норвежки механизъм; програми за приватизация; програми за разпореждане с общинско имущество; публично-частни партньорства (ПЧП). Изпълнява ли общината Интегриран план за възстановяване и развитие през 2023 г.?

5.Общината поддържа ли практика на публично достъпен в интернет регистър/секция „Проекти“, която предоставя информация за изпълнението на проекти, финансирани от външни източници (фондове на ЕС, План за възстановяване и развитие, Норвежки механизъм, ПЧП, Интегриран план за градско възстановяване и развитие за периода 2021-2027 и др.). На какъв адрес може да се намери тази информация?

6. Какъв процент от служителите в общинската администрация са участвали в обучения за повишаване на професионалната квалификация през последните 12 месеца?

7. От ноември 2023 г. до настоящия момент осъществяван ли е контрол по съществуващите договори за обществени поръчки и по договори за доставяне на социални услуги на общината? По колко от тях са констатирани нарушения? Какви мерки са предприети? Има ли наложени санкции? Публикувана ли е информация на сайта за резултатите от осъществения контрол?

8. Какви легитимни механизми за консултиране на бизнеса са изградени в общината и осигурена ли е публичност на: провеждани срещи, правила за консултативния процес, състави на консултативни/обществени съвети, изразени становища, резултати от провежданите консултации? На какъв адрес може да се установи тази информация?

9. Създадени ли са правила, критерии и планове за извършване на проверки от страна на контролните органи в общината спрямо местния бизнес.

Ю.Какъв е броят на представените отговори от кмета по питания на общинските съветници от началото на мандата през ноември 2023 г. до този момент? На какъв електронен адрес могат да бъдат установени?

11. Кметският екип приел ли е собствена политика/програма/мерки за насърчаване на почтеността и превенция на корупцията в общината и на какъв електронен адрес могат да бъдат установени? Какви мерки е предприел кметът за изпълнение на изискванията на чл. 15, ал. 3 от ЗМСМА във връзка с параграф 2 от Закона за противодействие на корупцията?

ЗМСМА (Нова - ДВ, бр. 7 от 2018 г.. изм. - ДВ. бр. 84 от 2023 г.. в сила от 06.10.2023 г.) чл. 15 13): .. На пряко подчинение на кмета на общината се създава инспекторат за осъществяване на контрол и проверки по § 2 от допълнителните разпоредби на Закона за противодействие на корупцията. Когато числеността на общинската администрация не е достатъчни за обособяване на инспекторат, неговите функции се изпълняват от комисия от слу жители, изрично оправомощени от кмета на общината да осъществяват и тези функции.

12. Има ли примери за участие на кмета/на общината в антикорупционни инициативи? В какво се изразява евентуалното участие?

13. Създадена ли е структура със специализирани функции за взаимодействие с бизнеса и насърчаване на инвестициите (агенция за насърчаване на бизнеса, за инвестиции или друга подобна)? Ако такава съществува: какви резултати е постигнала; изпълнява ли функции по координация между отделните звена на общинската администрация с цел създаване на благоприятна среда за осъществяване на бизнес; общината участва ли в създаването на индустриални зони; дефинирани ли са преференции за привличане на инвеститори?

14. Какви мерки е предприел кметът/кметският екип за изпълнение на задълженията по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (в сила от 04.05.2023 г.)? ( бел.: моля. посочете за всички основни елементи на закона: определен ред за разглеждане на тези сигнали: предвидени канали за подаване: анонимизиране на подателите на сигнали: звено служител отговорен за приемане разглеждане на сигнали: отделен регистър за сигналите; осигурен механизъм за докладване пред КЗЛД)

15.Какъв и общият брой на административни услуги, предоставяни от общината?

16.3а какъв брой от административните услуги общината предоставя възможност за:

a. сваляне на заявление за административна услуга от сайта и на какъв електронен адрес?

b. заявяване на административна услуга по електронен път чрез сайта и на какъв електронен адрес?

c. плащане на заявената услуга по електронен път?

17. Съществуват ли разработени специални правила за докладване на нередности от страна на служителите в общинската администрация?

18. Колко предложения за оптимизиране на процесите и доклади за нередности в изпълнението са постъпили от страна на служители в администрацията през последните 12 месеца?

19. Колко подобрения в процесите по направените предложения са реализирани от ноември 2023 г. до настоящия момент?

20.3а последните 12 месеца проведено ли е изследване за удовлетвореността на потребителите на административни услуги по реда на чл. 2 ал. 2 от Наредбата за административно обслужване и на какъв електронен адрес могат да бъдат установени оповестените резултати? (бел.: Чл. 24. (Ij (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2020 г.) Административните органи: 1. създават възможност за обратна връзка от потребителите чрез използване и прилагане на методи за обратна връзка; ал. 6 (Доп. - ДВ, бр. 9 от 2020 г.) Получената и анализираната инфор лация от обратната връзка и резултатите от измерването на удовлетвореността на потребите пипе се обсъждат и консултират с неправителствените организации на гражданите и бизнеса и с представителите на гражданското общество и се оповестяват не по-малко от веднъж годишно.)

21. На коя дата и при какво участие за последните 12 месеца е проведено обсъждане или консултиране с неправителствените организации на гражданите и бизнеса на резултатите от измерването на удовлетвореността на потребителите по реда на чл. 24 ал. 6 от Наредбата за административно обслужване?

22. Какви действия за подобряване на административното обслужване в резултат на консултираните резултати от изследване на удовлетвореността са предприети от ноември 2023 г. до настоящия момент и какви средства са били използвани за тяхното оповестяване по реда на чл. 24 ал. 6 от Наредбата за административно обслужване?

23.От ноември 2023 г. до настоящия момент какви добри практики са били въведени в предоставянето на административни услуги във връзка с чл. 2 ал.З от Наредбата за административно обслужване?

24. Колко обществени обсъждания по стратегически документи на общината са организирани от ноември 2023 г. до настоящия момент?

25. Колко граждански организации са консултирани при разработване на политики и стратегически документи за развитие на общината от ноември 2023 г. до настоящия момент?

26. Колко организации на бизнеса и местни фирми са консултирани при разработване на политики и стратегически документи за развитие на общината от ноември 2023 г. до настоящия момент?

27. На какъв електронен адрес може да бъде установен отчет за работата на общинската администрация за 2023 г.?

28. Създадено ли е звено с контролни функции (определен ли е служител в администрацията), които осъществяват проверки за подадени сигнали и оплаквания относно работата на служителите в администрацията? Къде е публикуван отчет относно резултатите от осъществената дейност?

29. Съществува ли Етичен кодекс на служителите в общинската администрация и на какъв електронен адрес може да бъде установен?

30. На какъв електронен адрес могат да бъдат установени декларациите по чл. 49, ал. 1, т. 1 и 3 от Закона за противодействие на корупцията? Какви мерки е предприел кметът за изпълнение на изискванията на чл. 15, ал. 3 от ЗМСМА във връзка с параграф 2 от Закона за противодействие на корупцията?

ЗМСМА (Нова - ДВ, бр. 7 от 2018 г., и:>/. - ДВ. бр. 84 от 2023 г., в сила от 06.10.2023 г.) чл. 15 (3): „ На пряко подчинение на кмета на общината се създава инспекторат за осъществяване на контрол и проверки по § 2 от допълнителните разпоредби на Закона за противодействие на корупцията. Когато числеността на общинската администрация не е достатъчна за обособяване на инспекторат, неговите функции се изпълняват от комисия от служители, изрично оправомощени от кмета на общината да осъществяват и тези функции.

ЗАКОН ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА (Обн. ДВ бр. 84 от 6.10.2023) § 2. ... (2) Лицата по ал. 1 подават декларациите по чл. 49, ал. 1 в сроковете по чл. 50, ал. 1 и по чл. 52, ал. 1. т. 1 и 2 пред органа по избора или назначаването, с изключение на кметовете на кметства, които подават декларации пред постоянни комисия на съответния общински съвет. (3) Органът по избора или назначаването, с изключение на органите по назначаването на сл) жители от службите за сигурност, води публичен регистър на подадените декларации при спазване на изискванията за защита на личните данни, като по отношение на декларациите за имущество и интереси публична е само частта м интересите съ<ласно чл. 51, ал. 1. т. 12 - 14. (5) Проверката на декларациите, както и производството по установяване на конфликт на интереси се извършват от съответния инспекторат или от комисия от служители, изрично овластени от органа по избора или назначаването да осъществяват и тези функции, а за кметовете на кметства - от постоянна комисия на съответния общински съвет.

Желая да получа исканата от мен информация в следната форма:

□ преглед на информацията - оригинал или копие или чрез публичен общодостъпен регистър;

□ устна справка;

□ копия на материален носител;

□ копия, предоставени по електронен път, или интернет адрес, където се съхраняват или са публикувани данните.

□ публикуване на информацията на платформата за достъп до обществена информация.

Решение


Дата: 06.08.2024

ДО

Г-Н КАЛИН КОСТАДИНОВ СЛАВОВ

ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР

СДРУЖЕНИЕ АСОЦИАЦИЯ „ПРОЗРАЧНОСТ БЕЗ ГРАНИЦИ“

БУЛ. „АЛЕКСАНДЪР СТАМБОЛИЙСКИ“ № 22,ВХ. А, ЕТ. 2

ГР. СОФИЯ

Р Е Ш Е Н И Е

В Община Велико Търново е постъпило Заявление за достъп до обществена информация от Сдружение Асоциация „Прозрачност без граници“, регистрирано под № 15-94-3/23.07.2024 г., с което се иска информация, обособена в 30 (тридесет) пункта, относно управленската програма на кмета за мандат 2023-2027 г., програми, планове, стратегии и проекти на общината, обучение на служителите на администрацията, механизми за контрол на бизнеса и сключените договори за обществени поръчки и социални услуги, представени отговори на питания от общинските съветници, наличие на мерки за насърчаване на почтеността и антикорупционни инициативи, наличие на структура за взаимодействие с бизнеса, броя на предоставените административни услуги, анализа на удовлетвореността на потребителите на административните услуги, административното обслужване и добри практики.

Заявлението съдържа необходимите реквизити в съответствие с изискванията на чл. 25, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), поради което същото е допустимо и подлежи на разглеждане. Преценено по същество, Заявлението е основателно и следва да бъде уважено.

Исканата информация се характеризира като обществена такава, а предвид естеството си позволява формиране на мнение по отношение дейността на задължения по ЗДОИ субект. Информацията следва да бъде предоставена под формата на справка, инкорпорирана в настоящото решение в степента, с която Община Велико Търново разполага в поисканата форма и според заявения начин на получаване.

С оглед на изложеното и на основание чл. 28, ал. 2 във връзка с чл. 34, ал. 1 и чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ

Р Е Ш И Х:

Предоставям на Сдружение Асоциация „Прозрачност без граници“ достъп до обществена информация под формата на отговори на поставените в Заявление, регистрирано под № 15-94-3/23.07.2024 г., въпроси, по реда на тяхната последователност, както следва:

1. Приоритетите на управленската програма на Кмета на Община Велико Търново за мандат

2023-2027 г. са, както следва:

Приоритет 1: Зелена и иновативна община

Приоритет 2: Баланс между общински център и населени

места

Приоритет 3: Интегрирано териториално развитие

Приоритет 4: Образование и спорт

Приоритет 5:Социална солидарност и равни възможности

Приоритет 6: Автентично наследство и бъдеще

Приоритет 7: Инвестиции и растеж

Приоритет 8: Добро управление

Същите могат да бъдат установени на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/pravilnici-i-naredbi/planove-i-strategii/programa-za-upravlenie-na-obshina-veliko-trnovo-za-perioda-2023-2027/

2. Приоритетите, заложени в управленската програма на Кмета на Община Велико Търново, са движещата сила за постигане на качествена жизнена среда в градовете и селата с осигурени равнодостъпни публични услуги за пълноценен живот на населението, за съхраняване и многообразно съвременно представяне на културното и природно наследство за допринасяне формирането на убедителен местен културно-туристически продукт и регионален бранд, както и за постигане на икономически растеж, основан на чисто производство, местно предприемачество, външни инвестиции и активна връзка между образование и бизнес.

Дейностите в обхвата на приоритетните области като съвкупност от непрекъснат процес, насочен към гарантиране постигането на устойчиво развитие на Община Велико Търново, се изпълняват с необходимия интензитет, като подробен отчет за извършеното ще бъде предоставен на обществеността в срока, посочен в разпоредбите на чл. 44, ал. 5 от ЗМСМА.

3. В периода от ноември 2023 до настоящия момент кметският екип е предложил на местната общност следните програми и стратегии:

- Програма за управление на Община Велико Търново за периода 2023-2027, достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/03/14/programa-upravlenie-obshtina-vt-2023-2027.pdf

- Програма за дейността на народните читалища в Община Велико Търново през 2024 г., достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/02/23/6-321.pdf

- Годишна програма за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост за 2024 г., достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/02/12/proekt-programa-vt_2024.pdf

- Информация за дейността на Общинска програма „Здрави деца в здрави семейства“ през 2023 година и План за дейности по програма „Здрави деца в здрави семейства“ през 2024 г., достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/03/22/11-419.pdf

- Програма за детето на Община Велико Търново за 2024 г. достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/socialni-dejnosti-/strategii-za-predostavyane-na-socialni-uslugi-na-teritoriyata-na/programa-za-deteto-na-obshina-veliko-trnovo-i-otchet-po-izplnenie-na-programata/

- Стратегия за управление на общинската собственост за периода 2023 - 2027 г., достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/02/12/proekt-strategia-2023-2027.pdf

- План за изпълнение на Стратегията за развитие на културата в Община Велико Търново 2020-2030 година, приета с Решение № 192/28.05.2020г., за периода 01.01-31.12.2024 година, достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2023/12/06/15-plan_strategiya_2024.pdf

- Годишен план за развитие на социалните услуги за 2025 година на Община Велико Търново, достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/socialni-dejnosti-/strategii-za-predostavyane-na-socialni-uslugi-na-teritoriyata-na/obshinska-strategiya-za-razvitie-na-socialnite-uslugi-i-godishen-plan/

- План за действие за 2024 г. за осигуряване на равни възможности за хората с увреждания в Община Велико Търново, достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/04/08/plan_2024-hu.pdf

- План за действие Общинския съвет по наркотични вещества за 2024 г. и Програма за превенция на употребата и злоупотребата с психоактивни вещества сред младите хора в Община Велико Търново, достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/04/19/10-502.pdf

- Годишен план за ползване на дървесина от горските територии, собственост на Община Велико Търново за 2024 година и приемане начина за нейното ползване, достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/02/23/24-336.pdf

- -Годишен план за приватизация на общинската собственост в Община Велико Търново за 2024 година, достъпен на следния електронен адрес: https://obap.veliko-tarnovo.bg/

- Общински план за младежта - 2024 година, съгласно Закона за младежта, достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/01/19/8-171.pdf

- План за действие за общинските концесии за 2024 г., достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/02/12/plan-kontsesii-2024.pdf

- Програма за постигане на целите по управление на околната среда -2024 г., достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/media//filer/2024/01/11/programa_za_postigane_na_tselite_po_os_za_2024_g.pdf

- Програма за развитие на физическото възпитание и спорта в Община Велико Търново 2024-2027 година – Предстои публикуване на програмата, след изтичане на 14-дневния срок по реда на АПК за обжалване от заинтересованите страни

- Стратегия за устойчиво развитие на туризма в Община Велико Търново 2021 - 2027 година /Обществено обсъждане/, достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/public-discussions/document/77/

- Обществено обсъждане на Концепция „Интегрирана подкрепа за Велико Търново- Укрепване на свлачища на територията на община Велико Търново“, достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/public-discussions/document/78/

Информация за изпълнението на горепосочените програми, стратегии и планове за развитие на местната общност се публикува на официалната уебстраница на Община Велико Търново в рамките на сроковете, посочени в съответстващите нормативни актове.

4. За периода от м. ноември 2023 г. до настоящия момент са подписани следните договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за стартиране изпълнението на проектни предложения според източниците на финансиране, както следва:

Наименование на проектното предложение

Източник на финансиране

Период за изпълнение

Стойност на проектното предложение

1.

Модернизация на образователна среда на Профилирана езикова гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Велико Търново

МВУ, Национален план за възстановяване и устойчивост

04.12.2023- 31.05.2026

4 348 091.56

2.

Модернизация, внедряване на енергоспестяващи мерки и разширение на съществуваща учебна база на Основно училище „Бачо Киро“- гр. Велико Търново

МВУ, Национален план за възстановяване и устойчивост

04.12.2023- 31.05.2026

4 453 450.64

3.

LIFE22-IPC-BG-LIFE-SIP CLIMA-SUMP „Стратегически интегриран проект за изпълнение на ПУГМ за преход към климатично неутрално и устойчиво общество“

Програма „LIFE” 2021-2027, Европейски съюз

01.01.2024-01.06.2029

16 171 489,94 евро за всички партньори, в това число за Община Велико Търново: 1 101 604,59 евро, от които 656 005,53 евро - финансиране по програма LIFE 2014-2020 и 445 599,06 евро- собствен принос.

4.

Ефективно развитие на регионите с подкрепата на ОИЦ-Велико Търново

Програма "Техническа помощ" 2021-2027

01.01.2024-31.12.2029

551 686.32

5.

Енергийно обновяване на Изложбени зали „Рафаел Михайлов“, гр. Велико Търново

МВУ, Национален план за възстановяване и устойчивост

13.03.2024-30.06.2026

2 216 187.55, от които:

2 145 365.95 лева – БФП и 70 821.60 собствено финансиране

6.

За по-чист въздух в община Велико Търново, чрез подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи

Програма "Околна среда" 2021-2027

23.04.2024-23.04.2029

25 726 909.32

7.

Реконструкция и модернизация на базата на Домашен социален патронаж – Велико Търново, филиал с. Ново село“

Проект „Красива България“ – кампания 2024 г.

09.05.2024-09.12.2024

331 991.00

8.

Подмяна на наличното оборудване и обзавеждане в базата на Домашен социален патронаж – Велико Търново, филиал с. Ново село

Фонд „Социална закрила“ към Министерство на труда и социалната политика. Държавен бюджет, чрез Целева програма „Подобряване на материалната база и автопарка за разнос на храна на Домашен социален патронаж“

20.05.2024-09.12.2024

56 750,76

Обща стойност на привлечените безвъзмездни средства:

38 897 280,84

Община Велико Търново през 2023 г. не изпълнява Интегриран план за възстановяване и развитие. Посоченият документ е с обхват на действие 2014-2020 и е отчетен в срок, съгласно разпоредбите на националното законодателство.

5. Община Велико Търново поддържа публично достъпен в интернет регистър „Проекти“, който предоставя информация за изпълнението на проекти, финансирани от външни източници. Информацията е достъпна на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/evrofinansirane/

6. През последните 12 месеца процентът на служителите, преминали обучения за повишаване на квалификацията е тридесет.

7. В съответствие с изискванията на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/ и актуалните указания на министъра на финансите по елементите на финансовото управление и контрол, в Община Велико Търново се осъществяват контролни дейности, съгласно утвърдени вътрешни правила, процедури, инструкции и други типови документи , представляващи част от системите за финансово управление и контрол в общината.

Основна контролна дейност е системата на двойния подпис, при която преди поемането на всяко финансово задължение (сключване на договори, вкл. за продажба на имущество, заповеди за назначаване или командироване и др.) и извършването на плащане (разходен касов ордер, платежно нареждане) се осъществява след полагане подписите на лицето, отговорно за счетоводните записвания и ръководителя на организацията или лицето, отговарящо за изпълнението на приходите и разходите т.е. това лице, което е оторизирано да нарежда плащания от името на организацията.

С вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност е регламентиран реда и начина за осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност от компетентни длъжностни лица, даващ разумна увереност на кмета на Община Велико Търново, при вземане на решения/извършване на действия за съответствието на тези решения/действия с приложимото законодателство, с изискванията на тези вътрешни правила и процедури, със сключените от общината споразумения и договори.

Съгласно утвърдените в Община Велико Търново „Вътрешни правила за управление на цикъла на обществените поръчки“, контролът по изпълнение на сключен договор се осъществява от длъжностни лица/лице, определени със заповед на Кмета на Община Велико Търново и/или вписани в договора. Включването на длъжностни лица от административните звена става след определянето им от прекия им ръководител. До издаването на заповед, контролът се осъществява от ръководителя на административното звено – заявител. Лицата, осъществяващи текущия контрол по изпълнение, отговарят за: спазване на срока за изпълнение на договора; съответствието на изпълнението с изискванията по договора - технически спецификации (когато са приложени такива), изискванията за качество, количество, цени и други параметри в зависимост от предмета и клаузите по договора.

Плащанията по договорите за възлагане на обществени поръчки се осъществяват в предвидените в тях срокове, след представяне и проверка на всички необходими документи, указани в договора.

Процесите, свързани с изпълнението и контрола на договорите за обществени поръчки, по които Община Велико Търново е страна, се осъществяват в съответствие с действащата нормативна уредба от съответното административно звено - заявител на обществената поръчка. Мониторинг по изпълнението на сключен договор се извършва от ръководителя на съответното звено - заявител на поръчката.

Документирането на осъществения контрол по изпълнение се извършва чрез полагане на подпис от определеното по гореописания ред лице на документите за приемане на изпълнението по съответния договор, възлагателно писмо или друг документ за поемане на задължение.

Подписаните и окомплектовани документи за изпълнение се представят от определеното длъжностно лице по установен с вътрешни правила ред, за осъществяване на предварителен финансов контрол от назначени финансови контрольори или други лица, на които е вменено осъществяването на предварителен контрол преди извършване на плащане.

По информацията налична в звено „Финансов контрол“ за периода от месец ноември 2023 г. до настоящия момент са наложени неустойки по четири договора за обществена поръчка. Неустойките са за забава в изпълнението на възложените по съответния договор дейности и за всяка една от тях има констативен протокол или становище съставен и подписан от отговорните длъжностни лица, осъществили контрол по изпълнението.

В изпълнение на чл. 29 от ЗОП, от Община Велико Търново се изпращат за публикуване в Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП) обявление за приключване на договор за обществена поръчка, в които се отразяват наложени в резултат на осъществения контрол санкции към изпълнителя.

8. На официалната интернет страница на Община Велико Търново е посочен е-мейл адрес с необходимата информация и нормативна база за бизнес средата за взаимодействие на бизнеса с Община Велико Търново, https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/invest-vt/

В Община Велико Търново е изграден „Център за административно обслужване“, който предоставя информация за издаваните актове и предоставяните услуги при осъществяване на административното обслужване, както и информация от общ характер от компетентността на администрацията.

Наред с това, в Община Велико Търново е осигурена публичност на провеждани срещи и резултати от провежданите консултации, които намират отражение отразени в сайта на Община Велико Търново раздел Новини. https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/novini/

9. С оглед извършване на проверки от страна на контролните органи в общината спрямо местния бизнес в длъжностните характеристики на двама служители от Община Велико Търново са вписани задължения за своевременни проверки и по необходимост на обекти и проблеми, възникнали и отнасящи се до дейността на местния бизнес, за гарантиране спокойствието и комфорта на жителите и посетителите на гр. Велико Търново и общината.

10. Броят на отговорите на кмета на Община Велико Търново по питания на общинските съветници във Великотърновски общински съвет от началото на мандат 2023-2027 до настоящия момент, е 20.

Отговорите могат да бъдат установени на интернет страницата на Община Велико Търново, раздел Общински съвет, подраздел Протоколи, тъй като съдържанието на същите е част от протокола от проведеното заседание на ВТОбС, ако има отправени питания през текущия месец в указания срок, съгласно Правилника на ВТОбС  https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/obshtinski-savet-veliko-tarnovo-2023-2027/protokoli-mandat-2023-2027/

Съгласно чл. 28, ал.4 от ЗМСМА и чл. 86, ал.3 от Правилника на Великотърновски общински съвет, от 1 февруари 2024 г. се поддържа публичен електронен регистър на питанията от общинските съветници и отговорите към тях. Регистърът може да бъде установен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/obshtinski-savet-veliko-tarnovo-2023-2027/pitaniya-i-otgovori-obsvt-2023-2027/pitaniya-ot-obshinski-svetnici-i-otgovori-obsvt-2023-2027/

Независимо от наличието на регистър на питанията и отговорите по тях, съдържанието на същите продължават да бъдат част от протоколите от проведените заседания на Великотърновски общински съвет – общинският съветник прочита питането си, кметът на Община Велико Търново отговаря устно с писмен вариант.

11. В случаите когато числеността на общинската администрация не е достатъчна за обособяване на инспекторат, неговите функции се изпълняват от комисия от служители, изрично оправомощени от кмета на общината да осъществяват и тези функции. Имайки предвид, че числеността на Общинска администрация Велико Търново е недостатъчна за обособяване на инспекторат, то неговите функции се изпълняват от Комисия, определена със Заповед № РД 22-1565/19.07.2024 г. на Кмета на Община Велико Търново. Същата отменя Заповед № РД 22-1854/01.11.2018 г. Горепосочените заповеди са в изпълнение разпоредбите на Закона за противодействия на корупцията. Кметският екип е предприел мерки за насърчаване на почтеността и превенция на корупцията в общинска администрация Велико Търново, като за целта е обособен специален e-mail адрес за подаване на сигнали за корупция, а именно signal@veliko-tarnovo.bg

12. Като пример за участие на Кмета на Община Велико Търново в антикорупционни инициативи, е участието на Община Велико Търново на национална кръгла маса по проект „Индекс на местната система за почтеност в България“ на Асоциация „Прозрачност без граници“, с обсъждане на ежегоден индекс на местната система за почтеност в България, оценявана съгласно основни измерения – капацитет, роля и вътрешно управление.

На официалния Интернет портал на Община Велико Търново, са налични следните секции, представящи предприетите мерки и политики относно насърчаване почтеност и превенция на корупция в общинската администрация:

- Възможност за сигнализиране по имейл, достъпно на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/signali/

- Внасяне на сигнал или предложение, достъпно на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/vnasiane-signal-predlozhenie/

13. С Решение № 1343/18.12.2014 г. на Великотърновски общински съвет на основание чл.22з, ал.1 от ЗНИ и чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е приета и действа НАРЕДБА за насърчаване на инвестициите с общинско значение в Община Велико Търново и издаване на сертификати клас В.

До настоящия момент в общинска администрация Велико Търново не са постъпвали заявления или искания по реда на цитираната Наредба. Наредбата е публикувана на интернет страницата на Община Велико Търново на адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/obshtinski-savet-veliko-tarnovo-2023-2027/naredbi-obshtinski-savet/naredba-za-nasrchavane-na-investiciite-s-obshtinsko-znachenie-v-obshtina-veliko-tarnovo/.

14. В изпълнение на задълженията, произтичащи от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, със Заповед № РД 22-859/02.05.2023г. на Кмета на Община Велико Търново е определено отговорно лице в организационната единица, което приема и разглежда сигнали по ЗЗЛПСПОИН, а със Заповед № РД 22-859/02.05.2023г. на Кмета на Община Велико Търново са утвърдени Вътрешни правила за защита на лицата, подаващи сигнали за нарушения и последващи действия по тях в Община Велико Търново, съгласно които редът, определен за подаването на сигнали по ЗЗЛПСПОИН е, както следва:

- Приемане, регистриране и разглеждане на подадени сигнали за нарушения се извършва от длъжностно лице от общинската администрация, определено със заповед на кмета на Община Велико Търново и комисия създадена с цел подпомагането му;

- За всеки конкретен сигнал, по предложение на отговорното лице по ал.1, със заповед на кмета на общината, се определя комисия за разглеждане на сигнала;

- Отговорното лице /членовете на комисията по / подписват декларация за конфиденциалност

- Отговорното лице /членовете на комисията по / подписват декларация за липса на конфликт на интереси, за всеки разгледан случай;

- Отговорното лице е длъжно да генерира Уникален идентификационен номер

(УИН) в системата на националния орган за външно подаване на сигнали /Комисия за защита на личните данни/, който да се използва за нуждите на регистриране на подадените до Община Велико Търново сигнали;

- Отговорното лице е длъжно да подава необходимата статистическа информация към националния орган за външно подаване на сигнали по установения от него ред;

- Сигналите за нарушения се подават писмено или устно до отговорното лице;

* Писмените сигнали се подават чрез попълване на формуляр по образец утвърден от КЗЛД;

* Писмените сигнали се подписват от лицата, които ги подават. При подаване по електронен път, формулярът се подписва с квалифициран електронен подпис;

* Устните сигнали се подават чрез лична среща с отговорното лице, Сигналите се подават на телефонен номер или система за гласови съобщения, на които отговаря единствено отговорното лице.

- При подаване на сигнал по горния ред, отговорното лице може да поиска съгласието на сигнализиращото лице да бъде извършен запис на разговора, като при дадено такова, документирането се извършва чрез: запис на разговора на траен и позволяващ извличане носител; или пълен и точен текст на разговора, възпроизведен в писмен вид, изготвен от отговорното лице;

- В случай, че не се извършва запис на разговора, отговорното лице документира устното подаване на сигнал чрез попълване на формуляр по образец, съгласно чл.8, ал.1 /Приложение № 3/, като на сигнализиращото лице се дава възможност да провери, да коригира и да се съгласи с текста от разговора в писмен вид, като го подпише.

- Подаването на устен сигнал чрез лична среща се осъществява по искане на сигнализиращото лице, в уговорен с отговорното лице подходящ срок.

* Срещата може да се документира чрез запис на разговора на траен и позволяващ извличане носител, след изрично съгласие на сигнализиращото лице.

* Отговорното лице попълва формуляр по образец, съгласно чл.8, ал.1 /Приложение № 3/, като на сигнализиращото лице се дава възможност да провери, да коригира и да се съгласи с текста от разговора в писмен вид, както и със съдържанието на формуляра като ги подпише.

- След получаване на писмения сигнал, а в случаите на устно подаване на сигнал, в началото на разговора, отговорното лице извършва проверка за установяване на самоличността на сигнализиращото лице; При получаване на писмен сигнал, отговорното лице извършва проверка за съответствие на сигнала, съгласно изискуемото съдържание и реквизити на формуляра по чл.8, ал.1 /Приложение №3/:

* 1. трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв; 2. имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни; 3. конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено; 4. място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено; 5. описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице; 6. дата на подаване на сигнала; 7. подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя.

- Ако сигналът не отговаря на изискванията, отговорното лице изпраща на сигнализиращото лице съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице. Отговорното лице извършва проверка за достоверност на сигнала. Не се разглеждат сигнали, които: Не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН ; Анонимни сигнали за извършени нарушения преди 2 години.

- Регистър на сигналите по ЗЗЛПСПОИН :

*Отговорното лице поддържа регистър на сигналите за нарушения.

- Регистърът не е публичен. В регистъра се вписва информация за всеки постъпил сигнал, както следва:

* 1. лицето, което е приело сигнала;

* 2. датата на подаване на сигнала;

*3. засегнатото лице, ако такава информация се съдържа в сигнала; 4. обобщени данни за твърдяното нарушение, като място и период на извършване на нарушението, описание на деянието и други обстоятелства, при които е било извършено; 5. връзката на подадения сигнал с други сигнали след установяването й в процеса на обработване на сигнала; 6. информация, която е предоставена като обратна връзка на лицето, подало сигнала, и датата на предоставянето й; 7. предприетите последващи действия; 8. резултатите от проверката по сигнала; 9. периода на съхраняване на сигнала. Регистърът се поддържа в електронен вид и се съхранява по начин, който гарантира поверителността, целостта и сигурността на информацията. Отговорното лице подава регулярно необходимата статистическа информация към националния орган за външно подаване на сигнали, ако има такива по установения от него ред.

15. Общия брой административни услуги, предоставяни от Община Велико Търново е 154, налични в секция на официалния Интернет портал на общината на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/e-services

Горепосочените услуги са налични на Единен портал за достъп до електронни административни услуги на уеб адрес: https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/obshtinski%20administratsii/uslugi/obshtina?mId=289

Информация за предоставяне на услуги е налична в Административен регистър и Списък с услуги - предоставяни от общински администрации, на уеб адрес:

https://iisda.government.bg/adm_services/services/from_municipality_administrations

16. Община Велико Търново предоставя възможност за заявяване на административни услуги по начините, както следва:

- сваляне на заявление за административна услуга от сайта и на какъв електронен адрес - реализирана е функционалност за сваляне на заявление за всички 154 административни услуги, налични в секция на официалния Интернет портал на общината на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/e-services и https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/obshtinski%20administratsii/uslugi/obshtina?mId=289

- заявяване на административна услуга по електронен път чрез сайта – със специализиран символ са отбелязани административните услуги, които могат да бъдат заявявани и по електронен път през официалния Интернет портал на Община Велико Търново, съгласно следните секции:

*Административни услуги "Местни данъци и такси" - https://www.veliko- tarnovo.bg/bg/ecity/eservices11/list/category/28

*Административни услуги по гражданска регистрация и актосъставяне - https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/eservices11/list/category/16

*Административно-технически услуги "Устройство на територията" - https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/eservices11/list/category/36

Посредством Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги за централизирано заявяване на електронни административни услуги (ЕАУ) чрез електронни форми (е-форми) и Средата за електронни плащания, част от информационната система за е-форми, Община Велико Търново предоставя възможност за заявяване от гражданите и бизнеса на 154 електронни административни услуги, достъпни през Единния портал за достъп до електронни административни услуги на уеб адрес: https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/obshtinski%20administratsii/uslugi/obshtina?mId=289

- плащане на заявената услуга по електронен път - предоставена е възможност за заплащане на услуга по електронен път през официалния Интернет портал на Община Велико Търново за:

*15 електронни административни услуги, налични в секция на официалния Интернет портал на общината на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/eservices11

*154 електронни административни услуги, достъпни на Единен портал за достъп до електронни административни услуги на уеб адрес: https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi%20na%20uslugi/obshtinski%20administratsii/uslugi/obshtina?mId=289

*електронна услуга за проверка и заплащане на местни данъци и такси посредством платежен оператор ePay.bg, достъпна на уеб адрес https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/mestni-danaci-i-taksi/

17. Със Заповед № РД 22-403/14.03.2014 г. на Кмета на Община Велико Търново е утвърдена Процедура за предотвратяване, разкриване, съобщаване, разкриване и разрешаване на нередности при изпълнението на проекти, финансирани от Европейския съюз в Община Велико Търново.

18. През последните 12 месеца не са регистрирани предложения за оптимизиране на процесите и доклади за нередности в изпълнението от страна на служителите в администрацията.

19. В рамките на периода от ноември 2023 до настоящия момент и във връзка с посоченото по т. 18 не са реализирани подобрения в процесите по направените предложения.

20. На официалния Интернет портал на Община Велико Търново, е публикувана Анкета за проучване удовлетвореността на гражданите от административното обслужване в Община Велико Търново, достъпна на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/administraciya/anketi-i-analizi/anketa-za-prouchvane-udovletvorenostta-na-grazhdanite-ot-administrativno-obsluzhvane/ , която е на разположение на гражданите за попълване на информация.

Възможност за обратна връзка, предложения, сигнали, въпроси и други, касаещи удовлетвореността на гражданите, е предоставена на официалния Интернет портал на Община Велико Търново и чрез: платформа „Гражданите - Велико Търново“; Интернет услуга Free Call; коментари за модул „Обществено обсъждане“.

21. В процес на финализиране е анализ и доклад от проучване удовлетвореността на потребителите, който ще бъде публикуван на официалния Интернет портал на Община Велико Търново.

22. Община Велико Търново като администрация, предлагаща услуги, извършвани по дигитален път, и с ключов приоритет за развитие като електронна община, е включена в съвместен проект с други администрации, относно предоставяне на облачни е-услуги. С участието си в горепосочения проект, и ползване на резултатите от извършените анализи, целта е повишаване на ефективността, посредством оптимизиране на работни процеси и подобряване комуникацията на общинската администрация с граждани и бизнес.

Наред с това, Община Велико Търново осигурява достъп до текущо състояние на предоставяна услуга, посредством модул за генериране на Интернет код за достъп до определена преписка, за проследяване на актуално състояние, на уеб адрес: https://webcheck.veliko-tarnovo.bg/service-status, осигуряваща online проследяване на развитието по подадено на хартиен носител заявление за услуга.

Осигурен е и пълноценен достъп чрез български жестов език при административно обслужване на глухи и сляпо-глухи лица от Община Велико Търново, посредством специализирано уеб-приложение за тристранна видеовръзка между глухо лице, преводач от и на жестов език, и служител на общинската администрация.

Налице е и възможност за заявяване на услуги, относно издаване на удостоверения, за които администрациите използват справки от регистри, като съдържащите се в тях данни се извличат автоматизирано по електронен път, е реализирано от Община Велико Търново, посредством Среда за междурегистров обмен RegiX. Налице е възможност за автоматизирано подаване и обслужване на заявки за административни услуги по електронен път, с осигурена опция за потребители на информация, касаеща автоматично извличане на данни от основни регистри, посредством достъп за Община Велико Търново до данни от 35 регистри и 67 справки.

23. От ноември 2023 до настоящия момент се отчитат следните добри практики, въведени от предоставянето на административни услуги във връзка с чл. 2, ал. 3 от Наредбата за административно обслужване:

- увеличено е ползването и броя на предоставени електронни услуги, на ниво хоризонтални и централни системи на електронното управление, през наличните информационни системи: Система за сигурно електронно връчване (ССЕВ) и Среда за електронен обмен на съобщения (СЕОС), включително електронна идентификация на заявителя на услугата, последващо връщане на резултата от услугата на заявителя и създаване на реални възможности за предоставяне на автоматизирани електронни услуги;

- Община Велико Търново е участник в Средата за електронен обмен на съобщения (СЕОС), посредством дейности, включващи: изпращане и получаване на документи от други администрации, участници в обмена; запитвания за състояние на регистриран документ; следене на цялостното състояние на изпратена и получена документация.

- Община Велико Търново е свързана към Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ), посредством дейности, включващи: изпращане и/или получаване и съхраняване на електронни документи за/от публични органи, физически и юридически лица. Платформата е достъпна на уеб адрес https://edelivery.egov.bg

- За улеснение на гражданите и бизнеса, е налична електронна услуга за проверка и заплащане на местни данъци и такси посредством платежен оператор ePay.bg, достъпна на уеб адрес https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/mestni-danaci-i-taksi/

- На официалния Интернет портал на Община Велико Търново на уеб адрес https://www.veliko-tarnovo.bg визуализирана посредством страничен панел за всяка уеб страница, е налична Интернет услуга Free Call, която улеснява връзката с гражданите и бизнеса посредством безплатно обаждане или изпращане на съобщение до общинската администрация.

- На официалния Интернет портал на Община Велико Търново е налична платформа „Гражданите - Велико Търново“, достъпна на уеб адрес https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/grazhdanite-vt/ на която посредством интерактивна карта всеки гражданин може да подаде сигнал за нередност или проблем, чрез локализация, публикуване на детайлно описание и изображения, с поддръжка на подробна навигация и филтриране на сигнали по различни критерии.

24. Информацията за обществените обсъждания е публична, като достъпът до същата е свободен и се осъществява чрез официалния Интернет портал на Община Велико Търново, модул „Обществено обсъждане“, на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/ecity/public-discussions/ и на https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/obyavi-i-sobsheniya/obshtestveno-obsazhdane/

Реализирани са 4 обществени обсъждания по стратегически документи на Община Велико Търново, от месец ноември 2023 година до настоящия момент.

Получената информация е предмет на допълнителен анализ от страна на служители на Общинска администрация Велико Търново и всички заинтересовани страни.

25. В правомощията на кмета на общината, като орган на изпълнителната власт, произтичащи от разпоредбите на чл. 44 от ЗМСМА не е предвидено извършване на консултиране на граждански организации при разработване на политики и стратегически документи за развитие на общината от ноември до настоящия момент.

26. В правомощията на кмета на общината, като орган на изпълнителната власт, произтичащи от разпоредбите на чл. 44 от ЗМСМА не е предвидено извършване на консултиране на организации на бизнеса и местни фирми при разработване на политики и стратегически документи за развитие на общината от ноември до настоящия момент.

27. Отчетът за работата на общинска администрация е достъпен на следния електронен адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/pravilnici-i-naredbi/planove-i-strategii/programa-za-upravlenie-na-obshtina-veliko-tarnovo-za-perioda-2019-2023/

28. Не е създадено звено с контролни функции, което да осъществява проверки за подадени сигнали и оплаквания относно работата на служителите в администрацията. Ако има такива сигнали, те се разглеждат от работодателя/орган по назначение, в конкретния случай – от кмета на Община Велико Търново, в чиито правомощия е да упражнява дисциплинарен контрол.

29. В секция на официалния Интернет портал на Община Велико Търново: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/pravilnici-i-naredbi/etichen-kodeks/, е наличен Етичен кодекс за поведението на служителите в Община Велико Търново.

30. Регистър на Декларациите по Закон за противодействие на корупцията (ЗПК) за съответните години, е достъпен на уеб адрес: https://www.veliko-tarnovo.bg/bg/administraciya/registar-na-deklaracii-po-zakon-za-protivodeistvie-na-korupciata/

В изпълнение на изискванията на чл.15, ал.3 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), е сформирана комисия по §2, ал.5 от ДР на ЗПК към Община Велико Търново, която да изпълнява съответните нормативни изисквания.

Настоящото решение да се изпрати на Заявителя по електронен път на посочения електронен адрес: ilko@transparency.bg

На основание чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ не се заплащат разходи по предоставянето на обществената информация.

Настоящото решение подлежи на обжалване по реда на чл. 40 от ЗДОИ в 14-дневен срок пред съответния административен съд, чрез Кмета на Община Велико Търново по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

МАРИЕЛА ЦОНЕВА

Заместник-кмет „Стратегическо, териториално и инвестиционно планиране и контрол“

/Съгласно Заповед № РД 22-1518/17.07.2024 г.

На Кмета на Община Велико Търново/

125

Дата Процес
06.08.2024 12:53 Крайно решение (Одобрено)