Заявление от Физическо лице до Министерство на образованието и науката от 26.08.2024

Рег. №: 1724681058-26.08.2024 | Министерство на образованието и науката | Одобрено | Дата на подаване: 26.08.2024 | Срок:11.09.2024

Физическо лице |

Моля на основание чл.3 от Закона за достъп до обществена информация да получа информация относно:

1. Броят на училища, детски градини и центрове за подкрепа за личностно развитие, които:

  • Използват Модул "Документи за дейността на институцията" и по-конкретно електронния дневник от Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование - НЕИСПУО
  • Използват електронен дневник от външен доставчик - Школо, АдминПлюс

2. С какво превъзхожда НЕИСПУО пред външните доставчици?

3. Имало ли е проблеми при внедряването на новото НЕИСПУО през януари/февруари 2020 г.

4. Имало ли е коригиране на цената на обществената поръчка?

5. Каква е към днешна дата сумата за изпълнение на обществената поръчка?

6. Какви са най-честите сигнали от администратори, учители и родители във връзка с работата с НЕИСПУО?

7. Търсена ли е обратна връзка от администраторите на училищата за функционалността на НЕИСПУО?

8. Планира ли се създаването на Мобилна апликация за НЕИСПУО

9. Има ли Модул "Комуникация", с която родителите и учителите да имат връзка помежду си, ако няма планира ли се такава?

10. Има ли Модул за уведомяване на родителите при нанасяне на оценка, отсъствие, забележка или похвала на ученик, ако няма планира ли се такава?

Решение


Дата: 11.09.2024

Предоставям достъп до съхранявана в Министерството на образованието и науката (МОН) информация, както следва:

По т. 1 от заявлението:

За учебната 2023 – 2024 година броят на училищата, детските градини и центровете за подкрепа за личностно развитие, ползващи електронен дневник на НЕИСПУО и електронен дневник на външен доставчик, е, както следва:

Ø електронен дневник на НЕИСПУО – 839;

Ø електронен дневник на външен доставчик – 3533.

По т. 2 от заявлението:

НЕИСПУО е цялостна система, която осигурява възможност за работа в една среда. Електронните раздели за дневници в НЕИСПУО са само малка част от системата.

НЕИСПУО е разработена в съответствие с определената структура в Наредба № 8/2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование, а съдържанието на данните в модулите и регистрите в системата отговарят на всички действащи държавни образователни стандарти (ДОС).

В съответствие с изискванията на Наредба № 8 НЕИСПУО се състои от електронни модули и интегрирани с тях регистри:

1. Модул „Институции“ съдържа информация, описана в приложение № 1, и Регистър на институциите в системата на предучилищното и училищното образование съгласно чл. 345, ал. 1 от ЗПУО.

2. Модул „Документи за дейността на институцията“, който съдържа електронни раздели съгласно приложение № 2, в т.ч. дневници.

3. Модул „Деца и ученици“ съдържа лични образователни дела на децата и учениците с информация, описана в приложение № 3, и Регистър на документите за завършено основно образование, средно образование и/или придобита степен на професионална квалификация.

Функционалностите на НЕИСПУО отговарят на нейната нормативно определена същност – национална електронна информационна система с административни функции. Въпреки че системата няма за цел да обслужва всички оперативни дейности, които се извършват в институциите, след основните нормативно регламентирани функционалности в НЕИСПУО, които са приоритет, непрекъснато се оптимизират функционалностите в нея за удобство на потребителите.

По т. 3 от заявлението:

Първоначалното въвеждането на функционалности от НЕИСПУО в експлоатация се осъществява от учебната 2021 – 2022 година. Това е продължителен процес и той е предшестван от съответната подготовка, за което директорите на институциите в системата на предучилищното и училищното образование своевременно са информирани.

В същия период са проведени и специализирани обучения за експерти от регионалните управления на образованието и Центъра за информационно осигуряване на образованието с цел оказване на методическа помощ за работа в системата.

За организацията за подаване на данните към началото на втория учебен срок за учебната 2021 – 2022 година в НЕИСПУО е проведено тестване на функционалностите на системата на база на мигрираните данни към 01.12.2021 година. Тестването е проведено с пилотна група от 56 институции от системата на предучилищното и училищното образование от всички области в страната - детски градини, училища и центрове за подкрепа за личностно развитие.

Проведени са обучения и работни срещи през месеците юли, август и септември с цел осигуряване на своевременна информация за организацията за подаване на данните в НЕИСПУО и работата в системата през учебната 2022 – 2023 година.

Регулярно се провеждат работни срещи между експертите от Центъра за информационно осигуряване на образованието и регионалните управления на образованието и представители на обединение НЕИСПУО, на които се решават казуси, поставени от институциите, използват се възможностите за разрешаване на възникналите затруднения и оптимизиране функционалностите на системата.

На разположение на потребителите в НЕИСПУО в раздели „Въпроси“ и „Поддръжка“ са публикувани подробни ръководства за работа с модулите на системата, указания за работа с отделни функционалности, записи на уебинари.

В НЕИСПУО е създадена платформа за подпомагане (Help desk), чрез която потребителите подават сигнали за проблеми и получават отговори от обучените експерти от съответното РУО, от експертите от ЦИОО или от екипа на разработчика.

По т. 4 от заявлението:

Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО) е разработена, внедрена и въведена в експлоатация в изпълнение на Договор № Д01-162/24.07.2020 г., сключен от МОН в резултат на проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка в съответствие с разпоредбите на Закона за обществените поръчки с предмет: „Избор на изпълнител за разработване, внедряване и поддържане на Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО)“.

Общата стойност на договора към момента на сключването му е 4 589 552,00 (четири милиона петстотин осемдесет и девет хиляди и петстотин петдесет и два) лева без ДДС. Посочената стойност включва заплащането на всички дейности от предмета на договора, вкл. заплащане на гаранционната поддръжка на системата.

Към договора има сключени четири допълнителни споразумения, с две от които се увеличава цената на договора с общо 388 000 (триста осемдесет и осем хиляди) лева без ДДС, тъй като се възлага надграждане на модули на системата с допълнителни функционалности. Общата стойност на договора след измененията е 4 977 552,00 (четири милиона деветстотин седемдесет и седем хиляди петстотин петдесет и два) лева без ДДС.

Информацията за провеждане и възлагане на обществената поръчка, в това число: техническо задание, договор с приложения, ценово и техническо предложение на изпълнителя, допълнителни споразумения и др., са публично достъпни на Профила на купувача на адрес: http://zop.mon.bg/navigator/cat_ezop22.aspx?evaLRPVmWubjIR8nSFD4ACXToJeWxS9ND+hqkQseTlDmr8IxscRR2vpfIsXHwHlBV0HUag/94QJs6dyKZ5jvxM3f4j4Dod4QLWstZJooTGw=.

По т. 5 от заявлението:

Към дата 30.08.2024 г. общата стойност за изпълнение на всички дейности по предмета на договора, както и допълнително възложените дейности, е в размер на 4 977 552,00 (четири милиона деветстотин седемдесет и седем хиляди петстотин петдесет и два) лева без ДДС.

По т. 6 от заявлението:

За ефективно обработване на сигналите от потребителите в платформата за поддръжка те се обработват по категории и раздели, съответстващи на функционалностите на системата.

Най-честите сигнали бяха свързани с първоначалното въвеждане на голям обем от данни и усвояване на работата с функционалностите на системата.

По т. 7 от заявлението:

Във връзка с отчитане на работата за първата учебна година, в която функционира НЕИСПУО, през м. декември 2022 година от МОН e подготвена и проведена онлайн анкета за затруднения и предложения относно работата в системата.

В анкетата са участвали 3448 директори на институции в системата на предучилищното и училищното образование, в т.ч.:

– директори на професионални училища и училища по изкуства, спорт, култура – 342

– директори на детски градини –1307

– директори на начални, основни, средни и обединени училища – 1562

– директори на профилирани гимназии – 93

– директори на ЦПЛР, ЦСОП, РЦПППО – 144

Резултатите от анкетата са анализирани. Проблемите и предложенията, постъпили чрез отворените въпроси на анкетата, които касаят: модул „Институции“, модул „Деца и ученици“, модул „Документи за дейността на институцията“, общи предложения и мотиви за оценка на работата на функционалностите на НЕИСПУО са обобщени. Предложенията, които са законосъобразни, са предоставени на обединението – разработчик на системата.

По т. 8 от заявлението:

Към НЕИСПУО е разработено мобилно приложение за нуждите на ученици и родители, което може да бъде свалено от магазините на Gooogle и Apple. То осигурява достъп до данни от дневника за конкретно дете/ученик след съответната автентикация на потребителя.

Предвижда се доразвиване на модул „Документи за дейността на институцията“ да функционира като прогресивно уеб приложение (Progressive web application) с възможност да бъде инсталирано на устройство на потребителя (таблет или мобилен телефон), което ще улесни работата на учителите и родителите/учениците, достъпващи платформата от такива устройства. Също така ще бъде предоставена възможност на родителите/учениците да се абонират за получаване на уведомления при настъпили събития – нова оценки/отсъствие или отзив (WebPush API).

По т. 9 от заявлението:

Предвидено е да се разработи възможност потребител с роли учител/класен ръководител/директор/администратор да изпраща съобщения до конкретен родител или до всички родители от група/паралелка в училището. При прочитане на съобщението от родител системата автоматично го маркира като прочетено. Също така родителите да имат възможност да отговарят на получени от тях съобщения.

По т. 10 от заявлението:

Предвидено е да се осигури възможност за:

1. Потребители с профил администратор или класен ръководител да могат да видят дали родител има вече направена регистрация към дневник на НЕИСПУО.

2. При прочитане на оценка/отсъствие/отзив от родител системата автоматично да го отбележи като прочетен.

3. Генериране на автоматичен e-mail до родител при въвеждане на нова оценка/отсъствие/отзив в системата.

334

Дата Процес
26.08.2024 17:04 Подаване на заявление
26.08.2024 17:45 Изпратено към деловодна система
28.08.2024 10:30 Потвърждение от деловодна система
11.09.2024 10:21 Крайно решение (Одобрено)