Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 27.09.2024
Рег. №: 1728889965-14.10.2024 | Министерство на културата | Частично одобрено | Дата на подаване: 27.09.2024 |
„1. Всички строителни книжа за новострояща се сграда в имот с идентификатор 10447.508.543, УПИ Х-781, КВ. 278 по плана на гр. Велико Търново, с административен адрес: гр. Велико Търново, ул. „Въстаническа“, № 26, както в това число:
1.1. Одобрения инвестиционен проект по част Архитектура;
1.2. Одобрения инвестиционен проект по част Геодезия;
1.3. Одобрения инвестиционен проект по част Конструкции;
1.4. Разрешението за събаряне на предишната къща със статут на недвижима културна ценност намираща се на посоченото УПИ Х-781, КВ. 278 с идентификатор 10447.508.543;
2. Във вр. с Ваше писмо Изх. № 94-00-1890/25.07.2024 г. до директора на НИНКН, а именно да ми предоставите: предоставената Ви информация от директора на НИНКН в МК за статута и режимите на опазване, както и за наличие на процедирана или входирана проектна документация за обект с идентификатор 10447.508.543.1 по КК и КР по плана на гр. Велико Търново, с административен адрес: гр. Велико Търново, ул. „Въстаническа“, № 26, така както е посочено в писмо на ваш Изх. № 94-00-1890/25.07.2024 г.;
3. Желая да получа информация на следния въпрос:
Извършена ли е проверка от служители на Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство” по подадени жалби на ваш Вх. №№ 94-00-1890/19.07.24 г., 94-00-1890/26.08.24 г. и 94-00-1890/11.09.24 г.? Ако ДА, ми представете протокола/протоколите за извършената проверка/проверки, ако НЕ е извършена проверка, ми отговорете защо не е извършена?
4. Желая да получа информация на следния въпрос:
За изграждащата се нова сграда в имот с идентификатор 10447.508.543, УПИ Х-781, КВ. 278 по плана на гр. Велико Търново, с административен адрес: гр. Велико Търново, ул. „Въстаническа“, № 26, документацията е съгласувана в НИНКН през 2009 г., а в Община Велико Търново през 2023 година. В тази връзка поставям въпроса си:
Изготвеният преди 14 години архитектурен проект отговаря ли на актуалната нормативна уредба към 2023 г. и дали е допустим спрямо ЗУТ и ЗКН, и актуалните режими за опазване на Недвижимото културно наследство за зоната, която е групов културен паметник – Ансамбъл "Въстаническа" и част от ”Историческо селище Велико Търново”, към август 2023 г., когато проекта е съгласуван и от Община Велико Търново?
5. Желая да получа информация на следния въпрос:
Налична ли е съгласувана проектна документация в Националният институт за недвижимо културно наследство и с каква давност е тя?“
Решение
Дата: 14.10.2024
1. По въпрос № 1:
Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект.
Поисканите от заявителката документи не съставляват информация, свързана с обществения живот в Република България, тъй като не касаят обществото като група хора, а се отнасят до конкретен недвижим имот, собственост на конкретен частно-правен субект. Също така от поисканите документи заявителката не би могла да си състави мнение за дейността на органа, тъй като изготвянето на строителни книжа и тяхното одобряване по смисъла на Закона за устройство на територията не е от компетентността на Министерство на културата. Следователно липсват и двете задължителни кумулативно изискуеми предпоставки, за да бъде една информация „обществена информация“ по смисъла на ЗДОИ. След като исканата информация не попада в обхвата на законово регламентираното понятие за обществена информация, редът на ЗДОИ е неприложим.
Дори да се приеме, че се касае за обществена информация – дейностите по одобряване на строителни книжа и по събаряне на сгради са организирани в административни производства съгласно разпоредбите на ЗУТ, които се осъществяват от съответната общинска администрация. По тази причина снабдяването с документи във връзка с посочените производства не може да се осъществи по реда на ЗДОИ. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ.
Също така поисканите документи, освен в общинската администрация, следва да се съхраняват у собственика на обекта, който обаче не е задължен субект по ЗДОИ, както и у лицето, упражняващо строителен надзор. Видно от заявлението по ЗДОИ, както и от изложените от заявителката твърдения в цитираните в същото жалби, очевидно се касае за възникнал спор между собственици на съседни недвижими имоти, чието разрешаване е извън компетентността на Министерство на културата и не може да се преодолее посредством предоставяне на информация по реда на ЗДОИ.
2. По въпрос № 2:
С писмо наш изх. № 94-00-1890/25.07.2024 г. е поискана от НИНКН информация относно статута и режимите на опазване, както и информация за наличие на процедирана или входирана проектна документация за обекта, посочен във вашата жалба наш вх. № 94-00-1890/19.07.24 г.
Предоставям копие от писмо наш вх. № 94-00-1890/31.07.2024 г., представляващо отговор от страна на НИНКН, с което се предоставя информация за налични в НИНКН документи – копие от 2 стр. във формат PDF.
Видно от текста, към писмото няма приложена документация.
3. По въпрос № 3:
Във връзка с подадените от Вас жалби на основание чл. 192, ал. 1, т. 1 от Закона за културното наследство е извършена проверка на място и по документи на 24.07.2024 г. и на 03.09.2024 г. от инспектор в Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство”.
Съставен е Констативен протокол с вх. № 94-00-1890/19.09.2024 г., който Ви е изпратен на адрес: гр. Велико Търново, ул. „Капитан Дядо Никола“ № 2 с придружително писмо наш изх. № 94-00-1890/24.09.2024 г.
4. По въпрос № 4:
Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.
Предмет на заявлението в тази част не е предоставянето на конкретна създадена и/или съхранявана обществена информация в Министерство на културата, а се изисква отговор на въпрос относно наличието, респ. липсата на знание у органа за определени факти.
След като исканата от заявителя информация не попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, за сезирания орган не е налице задължение за произнасяне, както и задължение да отговаря на така зададения въпрос по реда и при условията, регламентирани в ЗДОИ.
5. По въпрос № 5:
Националният институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) е самостоятелно юридическо лице, различно от Министерство на културата и е отделен задължен субект по чл. 3 от ЗДОИ.
Съгласно Наредба № Н-3 от 26.01.2012г. за създаването, съдържанието, поддържането, съхраняването и използването на Националния документален архив на Националния институт за недвижимото културно наследство и научния архив на музеите, НИНКН поддържа Националния документален архив /НДА/ на недвижимите културни ценности.
Като задължен субект НИНКН има задължение да извършва самостоятелна преценка относно наличието на предпоставките и условията, при които следва да се предоставят документи, представляващи обществена информация, както и самостоятелно да предоставя информация и документи, създавани и съхранявани в това му качество.
Поради изложеното и на основание чл. 32, ал. 1 във връзка с чл. 3 от ЗДОИ препращам Заявление вх. № 97-00-99/27.09.2024 г. на НИНКН, за да отговори на заявителката.
Адрес на НИНКН - гр. София 1000, бул. Александър Стамболийски № 17.
31
Дата | Процес |
---|---|
14.10.2024 10:12 | Крайно решение (Частично одобрено) |