Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 17.10.2024
Рег. №: 1730383119-31.10.2024 | Министерство на културата | Частично одобрено | Дата на подаване: 17.10.2024 |
1. Има ли статут на защитено недвижимо културно наследство вятърната мелница, датираща от средата на XVIII в., вградена във фасадата на хотел „Мелницата“ (№ УПИ VIII-639) с адрес: гр. Несебър, ул. Любен Каравелов, 1?
2. Попада ли въпросната мелница в териториалния обхват (актуализираните граници) на архитектурно строителната групова недвижима културна ценност -Археологически резерват и историческо селище „Старинен град Несебър“?
3. Дал ли е разрешение министърът на културата Кръстьо Кръстев за продължаване на строителството на хотел „Мелницата“?
4. Издаден ли е индивидуален административен акт след процедурата по съгласуване на конкретния инвестиционен проект/ искане за намеса в защитени територии за опазване на културното наследство с чл. 84 от Закона за културното наследство в случая?
5. Ако да, издаденото съгласувателно становище по чл. 84 от ЗКН придружено ли е от становище на Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ)?
6. Отказва ли през 2022 г. същият Специализиран експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ) разрешение за продължаване на строежа на хотел „Мелницата“?
7. Ако да, с какви основания?
8. Съществуват ли препоръки на ИКОМОС държавата да пристъпи към повторно придобиване на парцела на хотел „Мелницата“ в град Несебър и неговото премахване?
9. Какви строителни дейности са предвидени според действащия ПУП или визата за проектиране в строително-конструктивно отношение?
10. Кое юридическо лице е собственик на хотел „Мелницата“?
Решение
Дата: 31.10.2024
1. По въпрос № 1:
Според наличната в Министерство на културата документация няма данни за обекти със статут на единични недвижими културни ценности в поземлен имот с идентификатор 51500.502.313 по КККР на гр. Несебър, УПИ VIII-639, отреден за хотел, ресторант и дискотека, кв. 54 по плана на гр. Несебър.
Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 5-8 от Закона за културното наследство (ЗКН) Националният институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) извършва специализирано документиране на недвижими културни ценности и на наличната за тях информация, поддържа регистър, специализирана карта и регистри, издава документи и дубликати, предоставя справки и копия на архивни материали и поддържа и развива информационна система за недвижимото културно наследство.
Съгласно Наредба № Н-3 от 26.01.2012 г. за създаването, съдържанието, поддържането, съхраняването и използването на Националния документален архив на Националния институт за недвижимото културно наследство и научния архив на музеите, НИНКН поддържа Националния документален архив (НДА) на недвижимите културни ценности.
НИНКН е самостоятелно юридическо лице и задължен субект по чл. 3 от ЗДОИ и следва да извърши самостоятелна преценка дали поисканата информация отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ и кой ред е приложим за получаването й.
Поради изложеното и на основание чл. 32, ал. 1 във връзка с чл. 3 от ЗДОИ препращам Заявление вх. № 97-00-107/17.10.2024 г. на НИНКН, за да отговори на заявителката на въпрос № 1.
Адрес на НИНКН - гр. София 1000, бул. Александър Стамболийски № 17.
2. По въпрос № 2:
Поземлен имот с идентификатор 51500.502.313 по КККР на гр. Несебър (УПИ VIII-639) попада в границите на охранителната зона „А“ на групова недвижима културна ценност (ГНКЦ) „Старинен град Несебър“, с категория „световно и национално значение“.
Поземлен имот с идентификатор 51500.502.313 по КККР на гр. Несебър (УПИ VIII-639) попада в териториалния обхват на археологическа недвижима културна ценност (АНКЦ) „Некропол на Месамбрия–Месемврия“.
Поземлен имот с идентификатор 51500.502.313 по КККР на гр. Несебър (УПИ VIII-639) не попада в охранителна зона на обявена или декларирана единична недвижима културна ценност, съгласно чл. 79, ал. 4 от ЗКН.
3. По въпрос № 3:
Министърът на културата не разполага с нормативни правомощия да дава разрешения за дейности по започване, спиране, продължаване и приключване на строителството на сгради.
4. По въпрос № 4:
В резултат на съгласувателна процедура по чл. 84 от ЗКН е издаден индивидуален административен акт - съгласувателно становище по чл. 84 от ЗКН.
5. По въпрос № 5:
Съгласно чл. 64, ал. 2 от ЗКН СЕСОНКЦ е съвещателен орган към министъра на културата със задача да дава становища съгласно чл. 3 от Правилника за устройството, организацията на работата и финансирането на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (Правилника).
Даването на становища от СЕСОНКЦ не е задължителен елемент от съгласувателната процедура по чл. 84 от ЗКН, освен в случаите по ал. 4 и ал. 10 на същия член, които касаят плановете за опазване и управление на единични или групови недвижими културни ценности.
През 2022 г. СЕСОНКЦ е приел решение да бъде предложено на министъра на културата да издаде отрицателно становище във връзка със сграда, намираща се в поземлен имот с идентификатор 51500.502.313 по КККР на гр. Несебър.
6. По въпрос № 6:
Съгласно Правилника за устройството, организацията на работата и финансирането на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности СЕСОНКЦ няма предвидена компетентност да дава или отказва разрешение за продължаване на строежи.
Като съвещателен орган към министъра на културата СЕСОНКЦ дава становища по въпроси, посочени в чл. 3 от Правилника.
През 2022 г. СЕСОНКЦ е приел решение да бъде предложено на министъра на културата да издаде отрицателно становище във връзка със сграда, намираща се в поземлен имот с идентификатор 51500.502.313 по КККР на гр. Несебър.
7. По въпрос № 7:
Мотивите на СЕСОНКЦ са:
„За територията няма съгласуван Общ устройствен план по реда на ЗКН, с отразени недвижими културни ценности.
- За територията няма съгласуван по реда на ЗКН Подробен устройствен план.
- Визата за проектиране не отразява предвиденото застрояване в съседните имоти и параметри на застрояване, съгласно изискванията на чл. 140, ал. 2 от ЗУТ.
- Визата за проектиране не е издадена със задължителни линии на застрояване, съгласно чл. 140, ал. 4 от ЗУТ.
- Предвидените дейности в Инвестиционния проект не отговарят напълно на Визата за проектиране.
- Пространството около мелницата не е освободено, съгласно предписанията за опазване на „Старинен град Несебър“, приети със Заповед № РД9Р-14/05.06.2015 г. на министъра на културата.
- Проектът е изработен в несъответствие с режимите и предписанията за опазване на „Старинен град Несебър“ и Наредба № 4 от 21.05.2001 г. За обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти.“
8. По въпрос № 8:
Доклад на Съвместна мисия за реактивен мониторинг на Центъра за световно наследство/ИКОМОС на световната културна ценност „Старинен град Несебър“ (16-20 януари 2023 г.), съдържа препоръки по отношение горепосочения имот, както следва:
„9. Проучване на възможността за повторно придобиване на парцела с незавършеното строителство на хотела и последващото му премахване, за да се създаде непрекъсната гледка от некропола към полуострова“.
9. По въпрос № 9:
Данни по действащ ПУП или виза за проектиране относно предвижданията за строителни дейности в даден имот се намират и следва да бъдат получени от общинската администрация по местонахождение на имота, в случая община Несебър.
Община Несебър е самостоятелно юридическо лице и задължен субект по чл. 3 от ЗДОИ и следва да извърши самостоятелна преценка дали поисканата информация отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ и кой ред е приложим за получаването й.
Поради изложеното и на основание чл. 32, ал. 1 във връзка с чл. 3 от ЗДОИ препращам Заявление вх. № 97-00-107/17.10.2024 г. на община Несебър, за да отговори на заявителката на въпрос № 9.
Адрес на община Несебър - 8230, гр. Несебър, ул. "Еделвайс" № 10.
10. По въпрос № 10:
10.1. Така формулираният въпрос не представлява обществена информация, тъй като липсват и двата кумулативно изискуеми елемента съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ – а) да е свързана с обществения живот в Република България и б) да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.
Обстоятелството кое юридическо лице е собственик на определен недвижим имот (земя и/или сграда) не е свързано с обществения живот в Република България и отговорът на този въпрос не би могъл да даде на заявителката възможност да си състави собствено мнение относно дейността на Министерство на културата.
10.2. Първичен администратор на данните за правата на лицата върху недвижимите имоти и за актовете, които ги пораждат, изменят, подновяват, погасяват или прекратяват е Агенцията по вписванията, съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба за условията и реда за създаване, поддържане и ползване на информационните системи на кадастъра и на имотния регистър, за достъпа до данните в тях и достъпа до данните в други специализирани информационни системи, приета с ПМС № 245 от 03.09.2020 г., обн. ДВ. бр.79 от 08.09.2020 г.
10.3. С горепосочената Наредба (чл. 17 и следващите) е предвиден ред, по който се осъществява достъпът до данните в Имотния регистър, поради което съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ редът за предоставяне на информация по ЗДОИ се явява неприложим.
Информация за достъпа до Имотния регистър се намира на интернет-страницата на Агенция по вписвания на електронен адрес https://www.registryagency.bg/bg/registri/imoten-registar/elektronni-spravki-v-imoten-registar/.
26
Дата | Процес |
---|---|
31.10.2024 15:58 | Крайно решение (Частично одобрено) |