Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 08.11.2024
Рег. №:
1731046862-08.11.2024 | Министерство на културата | Частично одобрено |
Дата на подаване: 08.11.2024 |
Срок:22.11.2024
Уважаеми г-н Министър,
Моля, по ЗДОИ, да ми бъдат предоставени протоколите от четири заседания на Обществено-експертния съвет към Министъра на културата (съгласно чл. 6.(1); съгласно чл. 16 от ЗЗРК; по смисъла на НАРЕДБА № 2 от 11.04.2007, Чл. 7б. (Нов - ДВ, бр. 90 от 2010 г., в сила от 16.11.2010 г.) – държавни отличия за изключителен принос за българската култура. „Министърът на културата може да награждава с почетен знак "Златен век", (или с други високи отличия по същата наредба, чл. 3) общественици, културни дейци и международни организации, които имат изключителен принос за международното сътрудничество в областта на културата и изкуството.“
1. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 24 май 2023 г.
2. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 1 ноември 2023 г.
3. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 24 май 2024 г.
4. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 1 ноември 2024 г.
С уважение,
Решение
Дата: 21.11.2024
Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.
Съгласно чл. 10 от ЗДОИ официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Актовете, съдържащи официална информация са нормативни, общи и индивидуални.
Съгласно чл. 11 от ЗДОИ служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации.
Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация е свободен освен ако не попада в изключенията по чл. 13, ал. 2, т. 1 и не е налице обстоятелството по ал. 4 от същата разпоредба. Достъпът до служебна обществена информация може да бъде ограничен, когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение /мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации.
Съгласно чл. 13, ал. 4 от ЗДОИ, достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес.
По смисъла на § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ надделяващ обществен интерес е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.
Съгласно чл. 16, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК) При осъществяване на функциите си Министерството на културата се подпомага от обществено-експертни съвети и комисии, в които участват представители на творческите съюзи, на заинтересовани ведомства и организации, както и отделни творци и експерти.
Съгласно чл. 16, ал. 2 от ЗЗРК Обществено-експертните съвети и комисии са консултативни органи.
Съгласно чл. 16, ал. 3 от ЗЗРК Обществено-експертните съвети обсъждат важни и актуални въпроси в съответните направления, изразяват мнения и дават препоръки по тях пред ръководството на Министерството на културата, разглеждат и правят предложения по проекти и нормативни актове.
Съгласно Наредба № 2 от 11.04.2007 г. за награждаването на български културни дейци за постигнати високи творчески резултати или принос в развитието и популяризирането на културата (Наредбата) съответните награди се присъждат със заповед на министъра на културата.
При така установените приложими разпоредби намирам за установено следното:
Задачата на консултативния орган (обществено-експертни съвети и комисии) съгласно чл. 6 от Наредбата е да разгледа постъпилите по реда на чл. 5 от Наредбата предложения за награждаване, а неговите решения, мнения и препоръки имат единствено спомагателна функция и министърът няма нормативно задължение да ги приеме, нито има задължение да излага мотиви дали ги приема. Протоколите на консултативните органи, които подпомагат министъра на културата, са документи с несамостоятелно значение смисъла на чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ, които са свързани единствено с оперативната подготовка на актовете на министъра, с които се присъждат съответните награди. Съдържащата се в поисканите от заявителя протоколи информация не поражда никакви самостоятелни правни последици (не представлява краен акт) и има единствено помощно значение за органа при издаване на последващ окончателен акт с правно значение, с който се присъждат награди.
За административния орган съществува нормативно призната възможност да ограничи предоставянето на документи, свързани с подготовка на негови актове и нямащи самостоятелно значение, за което той има оперативна самостоятелност. Преценката на административния орган кои са причините, които налагат това ограничение, е преценка по целесъобразност и не може да бъде предмет на съдебен контрол. (В този смисъл Решение № 6711 от 27.06.2024 г. на АдмС - Варна по адм. д. № 923/2024 г.)
По изложените по-горе съображения и поради несамостоятелния си характер, считам че поисканите от заявителя протоколи попадат в изключението, предвидено в чл. 13, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ и достъпът до тях следва да бъде ограничен от органа.
Що се касае до изискването на чл. 13, ал. 4 от ЗДОИ за обосноваване на наличие на надделяващ обществен интерес, в заявлението не са посочени никакви съображения в тази посока съгласно § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ, поради което за органа е обективно невъзможно да изложи конкретни аргументи в обратната посока. Въпреки това и на самостоятелно основание, считам че хипотезата на надделяващ обществен интерес е неприложима към поисканите в настоящото производство документи, тъй като поради естеството на поисканата информация и характера на темата – награждаване на български културни дейци за постигнати високи творчески резултати или принос в развитието и популяризирането на културата, посоченият в § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ критерий „разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите“, е обективно неприложим.
Доколкото целта на закона е предоставянето на обществена информация като сведение, знание за някого или за нещо, свързано с обществения живот в страната, респ. за дейността на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти, считам че тази цел може да бъде постигната и искането на заявителя за предоставяне на съответна информация да бъде удовлетворено в максимална степен, като му бъдат предоставени имената на наградените със заповед на министъра на културата лица по случай 24 май и 1 ноември 2023 г. и по случай 24 май и 1 ноември 2024 г., ведно с информацията, публикувана за тях на интернет-страницата на Министерство на културата, както следва:
1. За 24 Май 2023 г.: https://mc.government.bg/newsn.php?n=8831&q=%C7%EB%E0%F2%E5%ED+%E2%E5%EA&p=16
2. За 01 Ноември 2023 г.:
https://mc.government.bg/newsn.php?n=9066&q=%C7%EB%E0%F2%E5%ED+%E2%E5%EA&p=3
3. За 24 Май 2024 г.: https://mc.government.bg/newsn.php?n=9297&q=%C7%EB%E0%F2%E5%ED+%E2%E5%EA&p=17
4. За 01 Ноември 2024 г.: https://mc.government.bg/newsn.php?n=9497&q=%ED%E0%E3%F0%E0%E4%E8+&p=52
45
Дата | Процес |
---|---|
08.11.2024 08:21 | Подаване на заявление |
08.11.2024 08:30 | Изпратено към деловодна система |
08.11.2024 09:30 | Потвърждение от деловодна система |
21.11.2024 14:54 | Крайно решение (Частично одобрено) |