Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 08.11.2024

Рег. №: 1731046862-08.11.2024 | Министерство на културата | Частично одобрено | Дата на подаване: 08.11.2024 | Срок:22.11.2024

Физическо лице |

Уважаеми г-н Министър,

Моля, по ЗДОИ, да ми бъдат предоставени протоколите от четири заседания на Обществено-експертния съвет към Министъра на културата (съгласно чл. 6.(1); съгласно чл. 16 от ЗЗРК; по смисъла на НАРЕДБА № 2 от 11.04.2007, Чл. 7б. (Нов - ДВ, бр. 90 от 2010 г., в сила от 16.11.2010 г.) – държавни отличия за изключителен принос за българската култура. „Министърът на културата може да награждава с почетен знак "Златен век", (или с други високи отличия по същата наредба, чл. 3) общественици, културни дейци и международни организации, които имат изключителен принос за международното сътрудничество в областта на културата и изкуството.“

1. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 24 май 2023 г.

2. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 1 ноември 2023 г.

3. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 24 май 2024 г.

4. Моля да ми бъде предоставен Протокол от заседание на Обществено-еспертния съвет с обсъждане на мотивите и номинациите, и взетите решения за отличия по случай 1 ноември 2024 г.

С уважение,

Решение


Дата: 21.11.2024

Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

Съгласно чл. 10 от ЗДОИ официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Актовете, съдържащи официална информация са нормативни, общи и индивидуални.

Съгласно чл. 11 от ЗДОИ служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации.

Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация е свободен освен ако не попада в изключенията по чл. 13, ал. 2, т. 1 и не е налице обстоятелството по ал. 4 от същата разпоредба. Достъпът до служебна обществена информация може да бъде ограничен, когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение /мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации.

Съгласно чл. 13, ал. 4 от ЗДОИ, достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес.

По смисъла на § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ надделяващ обществен интерес е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.

Съгласно чл. 16, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК) При осъществяване на функциите си Министерството на културата се подпомага от обществено-експертни съвети и комисии, в които участват представители на творческите съюзи, на заинтересовани ведомства и организации, както и отделни творци и експерти.

Съгласно чл. 16, ал. 2 от ЗЗРК Обществено-експертните съвети и комисии са консултативни органи.

Съгласно чл. 16, ал. 3 от ЗЗРК Обществено-експертните съвети обсъждат важни и актуални въпроси в съответните направления, изразяват мнения и дават препоръки по тях пред ръководството на Министерството на културата, разглеждат и правят предложения по проекти и нормативни актове.

Съгласно Наредба № 2 от 11.04.2007 г. за награждаването на български културни дейци за постигнати високи творчески резултати или принос в развитието и популяризирането на културата (Наредбата) съответните награди се присъждат със заповед на министъра на културата.

При така установените приложими разпоредби намирам за установено следното:

Задачата на консултативния орган (обществено-експертни съвети и комисии) съгласно чл. 6 от Наредбата е да разгледа постъпилите по реда на чл. 5 от Наредбата предложения за награждаване, а неговите решения, мнения и препоръки имат единствено спомагателна функция и министърът няма нормативно задължение да ги приеме, нито има задължение да излага мотиви дали ги приема. Протоколите на консултативните органи, които подпомагат министъра на културата, са документи с несамостоятелно значение смисъла на чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ, които са свързани единствено с оперативната подготовка на актовете на министъра, с които се присъждат съответните награди. Съдържащата се в поисканите от заявителя протоколи информация не поражда никакви самостоятелни правни последици (не представлява краен акт) и има единствено помощно значение за органа при издаване на последващ окончателен акт с правно значение, с който се присъждат награди.

За административния орган съществува нормативно призната възможност да ограничи предоставянето на документи, свързани с подготовка на негови актове и нямащи самостоятелно значение, за което той има оперативна самостоятелност. Преценката на административния орган кои са причините, които налагат това ограничение, е преценка по целесъобразност и не може да бъде предмет на съдебен контрол. (В този смисъл Решение № 6711 от 27.06.2024 г. на АдмС - Варна по адм. д. № 923/2024 г.)

По изложените по-горе съображения и поради несамостоятелния си характер, считам че поисканите от заявителя протоколи попадат в изключението, предвидено в чл. 13, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ и достъпът до тях следва да бъде ограничен от органа.

Що се касае до изискването на чл. 13, ал. 4 от ЗДОИ за обосноваване на наличие на надделяващ обществен интерес, в заявлението не са посочени никакви съображения в тази посока съгласно § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ, поради което за органа е обективно невъзможно да изложи конкретни аргументи в обратната посока. Въпреки това и на самостоятелно основание, считам че хипотезата на надделяващ обществен интерес е неприложима към поисканите в настоящото производство документи, тъй като поради естеството на поисканата информация и характера на темата – награждаване на български културни дейци за постигнати високи творчески резултати или принос в развитието и популяризирането на културата, посоченият в § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ критерий „разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите“, е обективно неприложим.

Доколкото целта на закона е предоставянето на обществена информация като сведение, знание за някого или за нещо, свързано с обществения живот в страната, респ. за дейността на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти, считам че тази цел може да бъде постигната и искането на заявителя за предоставяне на съответна информация да бъде удовлетворено в максимална степен, като му бъдат предоставени имената на наградените със заповед на министъра на културата лица по случай 24 май и 1 ноември 2023 г. и по случай 24 май и 1 ноември 2024 г., ведно с информацията, публикувана за тях на интернет-страницата на Министерство на културата, както следва:

1. За 24 Май 2023 г.: https://mc.government.bg/newsn.php?n=8831&q=%C7%EB%E0%F2%E5%ED+%E2%E5%EA&p=16

2. За 01 Ноември 2023 г.:

https://mc.government.bg/newsn.php?n=9066&q=%C7%EB%E0%F2%E5%ED+%E2%E5%EA&p=3

3. За 24 Май 2024 г.: https://mc.government.bg/newsn.php?n=9297&q=%C7%EB%E0%F2%E5%ED+%E2%E5%EA&p=17

4. За 01 Ноември 2024 г.: https://mc.government.bg/newsn.php?n=9497&q=%ED%E0%E3%F0%E0%E4%E8+&p=52

45

Дата Процес
08.11.2024 08:21 Подаване на заявление
08.11.2024 08:30 Изпратено към деловодна система
08.11.2024 09:30 Потвърждение от деловодна система
21.11.2024 14:54 Крайно решение (Частично одобрено)