Заявление от Юридическо лице до Министерство на външните работи от 23.08.2024
Рег. №: 1737963256-27.01.2025 | Министерство на външните работи | Неодобрено | Дата на подаване: 23.08.2024 |
ПРЕГОВОРИ ОТНОСНО ДОГОВОРА МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РУМЪНИЯ ЗА ВЗАИМНО НАСЪРЧАВАНЕ И ЗАЩИТА НА ИНВЕСТИЦИИТЕ
Решение
Дата: 27.01.2025
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
МИНИСТЕРСТВО НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ
З А П О В Е Д
В Министерството на външните работи (МВнР) е постъпило заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-75/23.08.2024г. от………………….. . Постоянният секретар на МВнР е издал заповед № 95-00-592/20.09.2024 г. за предоставяне на частичен достъп до исканата „обществена информация“ по смисъла на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Отказан е достъп до част от исканата обществена информация на основание чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ – поради изразени становища на трети лица, чиито интереси се засягат. Заявителят е обжалвал посочената заповед в частта, с която е отказан достъп до определена информация. Административният съд София град, II отделение, 82 състав, с решение № 1613 от 15.01.2025 г. по дело № 10047/2024, по описа на АССГ, образувано по жалбата, е отменил заповед № 95-00-592/20.09.2024 г. на постоянния секретар на МВнР, в частта, с която е отказан достъп до обществена информация по т. 1, т. 3 и т. 4 – в частта за поисканите документи от т. а) до т. к), формулирани в заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-75/23.08.2024 г. Преписката е върната на административния орган за произнасяне по посочените точки, съобразно указанията, дадени в мотивите на съдебното решение, в 14-дневен срок от влизането му в сила. Жалбата е отхвърлена от съда в останалата ѝ част.
Съгласно чл. 37 ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 37, ал. 2 от ЗДОИ, основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес. В случаите по чл. 37, ал. 1 се предоставя частичен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен. Видно от цитираните разпоредби, въпреки наличието на отрицателните предпоставки - достъпът да засяга интересите на трето лице и то изрично да е отказало предоставяне на исканата обществена информация, задължение за предоставянето на информация възниква в следните случаи:
- предоставя частичен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен;
- при надделяващ обществен интерес.
След преценка на всички факти и обстоятелства, както и в изпълнение на решение № 1613 от 15.01.2025 г. по дело № 10047/2024 г. на АССГ, се установява:
Търсената информация със заявление вх. № ЗДОИ-75/23.08.2024г. е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, с изключение на исканията за информация, посочени в т. 4 от подаденото заявление, изброени от б. а) до б. g) и в т. 5, б. а), представляващи въпроси, отговорите, на които предполагат създаване на нова информация - специализирани изследвания и политически анализи, а това не представлява „обществена информация“ по смисъла на ЗДОИ. В този смисъл е и постановеното съдебно решение.
Търсената информация със заявление вх. № ЗДОИ-75/23.08.2024г. засяга интересите на Посолството на Румъния в Република България, както и на Европейската комисия (ЕК), които не са задължени лица по смисъла на ЗДОИ. Съгласно чл. 31, ал. 2 от ЗДОИ, необходимо е получаване на съгласие от третите страни относно вида и обема на кореспонденцията, която следва да бъде предоставена. В отговор на запитване от страна на МВнР с вербална нота, от Посолството на Румъния в България е изразено изрично несъгласие за предоставяне на съхраняваните документи. Румънската страна се позовава на националното си законодателство, съгласно което публичният достъп до дипломатическата кореспонденция е ограничен и поради това не може да предостави разрешение за разкриването на тези документи на трети страни. След извършена консултация от МВнР с Европейската комисия, от страна на Генерална дирекция „Финансова стабилност, финансови услуги и съюз на капиталовите пазари“ на Европейската комисия, писмено е изразено несъгласие за предоставянето на информацията, като МВнР е уведомено, че към настоящия момент е налице висяща процедура пред ЕК по аналогично искане за същата информация съгласно Регламент (ЕО) № 1049/2001 на Европейския парламент и на Съвета относно публичния достъп до документи на институциите на ЕС.
Съгласно § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби на ЗДОИ, "надделяващ обществен интерес" е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите. В случая, исканата от заявителя информация се отнася до преговорните процеси относно сключване на Договора между правителството на Република България и правителството на Румъния за взаимно насърчаване и защита на инвестициите, членството на Република България в ЕС и сключване на Споразумение за прекратяване на двустранните инвестиционни договори между държавите членки на ЕС. Тези процеси са завършили с приемането на международни и европейски актове, обвързващи Република България, след широко обществено обсъждане и след изпълнение на конституционните и законовите процедури, а това изключва обстоятелствата „чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите“, съставляващи предпоставката „надделяващ обществен интерес“. Напротив, пренебрегването на възраженията на третите незадължени лица - на Посолството на Румъния и на Европейската комисия, може да повлияе негативно на международните отношения на Република България, което противоречи на обществения интерес. Несъобразяването с изрично изразената воля във вербалната нота от Посолството на Румъния би могло да се отрази неблагоприятно на установените двустранни добросъседски отношения и да накърни авторитета на българската държава; предприемането на действия в разрез с отправената от ЕК молба би противоречало на принципа на лоялно сътрудничество, заложен в чл. 4 от Договора за Европейския съюз. Подобно действие би могло да доведе до неблагоприятни последици за авторитета на българската държава като част от Европейския съюз.
Съгласно решение № 1613 от 15.01.2025 г. по дело № 10047/2024 г. на Административния съд София град, Второ отделение, 82 състав, преписката, образувана по заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-75/23.08.2024г. е върната на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията, дадени в мотивите на същото решение, в частта, с която е отказан достъп до обществена информация по т. 1, т. 3 и т. 4 – в частта за поисканите документи от т. а) до т. к), формулирани в заявление за достъп до обществена информация.
Като взех предвид изложеното и на основание чл. 37, ал. 1, т. 2 от Закона за достъп до обществена информация и заповед № 95-00-28/20.01.2025 г. на министъра на външните работи
Н А Р Е Ж Д А М:
Отказвам предоставяне на достъп до обществена информация по т. 1, т. 3 и т. 4 – в частта за поисканите документи от т. а) до т. к), формулирани в заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-75/23.08.2024 г.
Копие от заповедта да се връчи на компетентните длъжностни лица за сведение и изпълнение.
Настоящата заповедта да се връчи на заявителя по реда на чл. 39 от ЗДОИ - срещу подпис или по пощата с обратна разписка или да се изпрати на посочен от заявителя профил в Системата за сигурно електронно връчване, поддържана от Министерството на електронното управление като модул на Портала на електронно управление по смисъла на Закона за електронното управление.
Настоящата заповед да се публикува на Платформата за достъп до обществена информация по реда на чл. 15в, ал. 1-4 от ЗДОИ при спазване на изискванията за защита на личните данни.
Настоящата заповед има силата на решение по смисъла на чл. 28, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация.
Настоящата заповед подлежи на обжалване по реда на Административно процесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването й пред Административен съд по постоянния адрес на заявителя, чрез постоянния секретар на Министерството на външните работи.
ИВАН КОНДОВ
ПОСТОЯНЕН СЕКРЕТАР
Документи:
1 | Няма описание |
43
Дата | Процес |
---|---|
27.01.2025 09:34 | Крайно решение (Неодобрено) |