Заявление от Юридическо лице до Комисия за регулиране на съобщенията от 13.11.2024
Рег. №: 1739448127-13.02.2025 | Комисия за регулиране на съобщенията | Одобрено | Дата на подаване: 13.11.2024 |
На основание Закона за достъп до обществена информация, желая да ми бъде
предоставена информация относно следното:
1. Има ли Комисията за регулиране на съобщенията общи правила за
взаимодействие с търговски дружества? Къде са формулирани и с какъв акт са
приети? Моля да ни предоставите копие от документа, ако има такъв.
2. Какви правила за защита от неправомерно влияние на частни икономически
интереси има Комисията за регулиране на съобщенията? Къде са формулирани и
с какъв акт са приети? Моля да ни предоставите копие от документа, ако има
такъв.
3. Има ли Комисията за регулиране на съобщенията по отношение на служителите
си, които напускат комисията и постъпват на работа в частни компании, особени
изисквания, задължения или предвидени ограничения, формулирани в правила
или каквато и да е регулация, в това число клаузи в трудови договори, изисквания
в длъжностни характеристики и др. под.? Моля да ни предоставите копие от
документа и/или извадки от формулираните изисквания, задължения или
ограничения, ако има такива.
Страница 2 от 2
4. Какъв е броят на служителите на Комисията за регулиране на съобщенията
понастоящем?
5. Какъв е бил бюджетът на Комисията за регулиране на съобщенията за изминалата
2023 г.? Достатъчен ли е той за изпълнение на нейния мандат?
Моля исканата информация да ми бъде предоставена в електронен вид на
посочената за кореспонденция електронна поща.
Решение
Дата: 13.02.2025
К О М И С И Я З А Р Е Г У Л И Р А Н Е Н А С Ъ О Б Щ Е Н И Я Т А
РЕШЕНИЕ № 346
от 28 ноември 2024 г.
На основание чл. 13, ал. 1, чл. 28, ал. 2, чл. 34, ал. 1, във връзка с ал. 3 и чл. 35, ал. 3 от Закона за достъп до обществена информация и подадено Заявление с вх. № 16-00-12/13.11.2024 г. от Сдружение „Български Хелзинкски комитет“
КОМИСИЯТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯТА
РЕШИ:
1. Предоставя пълен достъп до обществена информация, поискана със Заявление с вх. № 16-00-12/13.11.2024 г. от Сдружение „Български Хелзинкски комитет“, съгласно Приложението към настоящото решение.
2. Настоящото решение, ведно с копие от информацията, да бъдат предоставени на заявителя по електронен път на посочения в заявлението адрес на електронна поща.
3. За предоставянето на исканата информация по електронен път не се заплащат разходи.
Мотиви:
В Комисията за регулиране на съобщенията (КРС/Комисията) постъпи Заявление за достъп до обществена информация с вх. № 16-00-12/13.11.2024 г., подадено от Сдружение „Български Хелзинкски комитет“. Със заявлението се иска достъп до следната информация:
„1. Има ли Комисията за регулиране на съобщенията общи правила за взаимодействие с търговски дружества? Къде са формулирани и с какъв акт са приети? Моля да ни предоставите копие от документа, ако има такъв.
2. Какви правила за защита от неправомерно влияние на частни икономически интереси има Комисията за регулиране на съобщенията? Къде са формулирани и с какъв акт са приети? Моля да ни предоставите копие от документа, ако има такъв.
3. Има ли Комисията за регулиране на съобщенията по отношение на служителите си, които напускат комисията и постъпват на работа в частни компании, особени изисквания, задължения или предвидени ограничения, формулирани в правила или каквато и да е регулация, в това число клаузи в трудови договори, изисквания в длъжностни характеристики и др. под.? Моля да ни предоставите копие от документа и/или извадки от формулираните изисквания, задължения или ограничения, ако има такива.
4. Какъв е броят на служителите на Комисията за регулиране на съобщенията понастоящем?
5. Какъв е бил бюджетът на Комисията за регулиране на съобщенията за изминалата 2023 г.? Достатъчен ли е той за изпълнение на нейния мандат? “
Като държавен орган КРС е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Изисканата със заявлението информация попада в приложното поле на чл. 11 от ЗДОИ, а именно: служебна обществена информация (информация, която се събира, създава и съхранява по повод на дейността на КРС).
Информацията е обществена служебна информация по смисъла на чл. 13, ал. 1, във връзка с ал. 4 от ЗДОИ.
Заявлението отговаря на изискванията на чл. 24, ал. 1 и чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ и е подадено от субект на правото на достъп до обществена информация по чл. 4 от ЗДОИ.
Във връзка с горното, КРС предоставя пълен достъп до наличната информация, поискана с подаденото заявление с вх. № 16-00-4/05.05.2023 г.
Приложение към Решение № 346/28.11.2024 г.
Във връзка с постъпило Заявление по Закона за достъп до обществена информация с вх. № 16-00-12/13.11.2024 г., КРС предоставя достъп до следната информация:
„Въпрос 1: „Има ли Комисията за регулиране на съобщенията общи правила за взаимодействие с търговски дружества? Къде са формулирани и с какъв акт са приети? Моля да ни предоставите копие от документа, ако има такъв“.
Въпрос 2: „Какви правила за защита от неправомерно влияние на частни икономически интереси има Комисията за регулиране на съобщенията? Къде са формулирани и с какъв акт са приети? Моля да ни предоставите копие от документа, ако има такъв“.
Отговори по Въпрос 1 и Въпрос 2:
В КРС няма приети общи правила за взаимодействие с търговски дружества, както и правила за защита от неправомерно влияние на частни икономически интереси.
Комисията за регулиране на съобщенията (КРС/комисията) е специализиран независим държавен орган.
Съгласно чл. 5 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС), при изпълнение на правомощията си, КРС спазва принципите на законоустановеност, безпристрастност, обективност, предвидимост, прозрачност, публичност, консултативност, равнопоставеност, пропорционалност, неутралност по отношение на мрежите и услугите и свеждане на регулаторната намеса до минимално необходимото.
Съгласно чл. 23, ал. 1 от ЗЕС членовете на комисията не могат да бъдат еднолични търговци, собственици, съдружници, акционери, управители, прокуристи, консултанти или членове на управителни или контролни органи на търговски дружества, държавни предприятия и юридически лица с нестопанска цел в областта на съобщенията и удостоверителните услуги по смисъла на Регламент (ЕС) № 910/2014 и Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.
При постъпване на работа, всеки новоназначен служител попълва и подписва декларация, с която се задължава да не разпространява служебна информация, в случай че тя е определена за търговска тайна.
Служителите и членовете на КРС, като лица, заемащи публични длъжности, подават декларациите по чл. 49, ал. 1 от Закона за противодействие на корупцията.
Всяка година се утвърждава и съответно отчита Антикорупционен план на Комисията за регулиране на съобщенията.
В КРС са утвърдени Вътрешни правила за защита на лицата, подали сигнали за корупция, корупционни прояви и/или конфликт на интереси в Комисията за регулиране на съобщенията; Вътрешни правила за противодействие на корупцията в КРС; Вътрешни правила за организацията на дейността на Инспектората на КРС; Вътрешни правила за приложение на Закона за противодействие на корупцията за извършване на проверка на декларациите и за установяване конфликт на интереси в КРС.
Посочените Правила и Антикорупционния план са публикувани на интернет страницата на КРС на адрес: https://www.crc.bg/bg/rubriki/619/antikorupciq
Регулирането на правоотношенията между гражданскоправните субекти и КРС, се осъществява посредством издаването/приемането на индивидуални и общи административни и нормативни актове по реда на Административнопроцесуалния кодекс и Закона за електронните съобщения, Закона за пощенските услуги, Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги и Закона за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура. Водещи принципи при издаването/приемането на такива актове, са принципите на публичност и консултативност.
Правоотношенията на КРС с предприятията, са уредени законово, посредством възможността при необходимост да бъдат провеждани процедури за обществено обсъждане на проекти на актове или обществени консултации по обществено значими въпроси със заинтересованите лица.
В допълнение Ви информираме, че КРС е приела Кодекс за етично поведение на КРС и Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация, съгласно които е задължително спазването на следните принципи - законност, отговорност, конфиденциалност, недопускане на поведение, което да въвлича в корупция или поставяне в икономическа или друга зависимост.Посочените кодекси са публикувани на интернет страницата на КРС на адрес: https://www.crc.bg/bg/rubriki/556/etichni-kodeksi.
Въпрос 3: „Има ли Комисията за регулиране на съобщенията по отношение на служителите си, които напускат комисията и постъпват на работа в частни компании, особени изисквания, задължения или предвидени ограничения, формулирани в правила или каквато и да е регулация, в това число клаузи в трудови договори, изисквания в длъжностни характеристики и др. под.? Моля да ни предоставите копие от документа и/или извадки от формулираните изисквания, задължения или ограничения, ако има такива“.
Отговор: Към настоящият момент в Комисията за регулиране на съобщенията няма изисквания, задължения или предвидени ограничения, формулирани в правила, в това число клаузи в трудови договори, изисквания в длъжностни характеристики и др. по отношение на служителите, които напускат комисията.
В ЗЕС няма предвидени такива задължения.
В чл. 78 от Закона за противодействие на корупцията, лице, заемащо публична длъжност, няма право да използва или да разрешава използването в частен интерес на информация, получена при изпълнението на правомощията или задълженията му по служба, докато заема длъжността и една година след напускането.
Въпрос 4: „Какъв е броят на служителите на Комисията за регулиране на съобщенията понастоящем ?“
Отговор: Служителите в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) към 20.11.2024 г. са 208 броя.
Въпрос 5: “ Какъв е бил бюджетът на Комисията за регулиране на съобщенията за изминалата 2023 г.? Достатъчен ли е той за изпълнение на нейния мандат ?“
Отговор: Бюджетът на КРС за 2023 г. е определен с чл. 37, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2023 г. (Обн., ДВ бр. 66 от 01.08.2023 г.). Определеният бюджет за 2023 г. е достатъчен за изпълнение на функциите и задачите на КРС през съответната година.
71
Дата | Процес |
---|---|
13.02.2025 14:02 | Крайно решение (Одобрено) |