Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 25.02.2025

Рег. №: 1741782947-12.03.2025 | Министерство на културата | Одобрено | Дата на подаване: 25.02.2025 |

Физическо лице |

  1. Какви действия и стъпки е предприело до момента Министерството на културата за организирането на провеждането на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО, чийто домакин следва да бъде България през 2025 г.?
  2. Може ли да се твърди, че подготовката на България изостава?
  3. На кое длъжностно лице е възложена отговорността да председателства организационния комитет на събитието?
  4. Подписано ли е споразумението за домакинството от страна на Министерския съвет?
  5. Ако не, кога се очаква да бъде подписано споразумението?
  6. Има ли възможност България да се откаже от домакинството на сесията на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО?
  7. Ако да, на какво се дължи това и какви биха били евентуалните последствия от този отказ?

Решение


Дата: 12.03.2025

1. По въпрос № 1:

Предложението България да поеме домакинството на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство (КСН) е изпратено с писмо от министъра на културата с изх. № 7-2365 от 29 юли 2024 г. (по данни на Секретариата на ЮНЕСКО). С Решение на Министерския съвет № 543 от 30 юли 2024 г. е одобрено София да бъде домакин на сесията на Комитета за световно наследство в периода 6 – 16 юли 2025 г. Решение 46СОМ15 е прието на заседанието на 46-ата сесия на Комитета за световно наследство в Ню Делхи, Индия, на 31 юли 2024 г., според което проф. Николай Ненов е определен за председател на 47-ата сесия на КСН, а София – за домакин.

При приемането на домакинството Националната комисия на Република България за ЮНЕСКО - уставно определеното звено от ЮНЕСКО за координация между Организацията и държавите членки, не е била поканена за консултация.

В периода 18-20 ноември 2024 г. в София е осъществена първата подготвителна мисия на експерти от ЮНЕСКО, по време на която е проведена срещата им с членове на Организационния комитет. Той повече не се събира и в него няма представители на Министерството на финансите.

Има отчетени дейности в рамките на Министерството на културата, като изработването на Картата на световното наследство и специалното издание на Списанието за световно наследство, като задължителни елементи в провеждането на 47-ата сесия, които са в напреднала фаза по отношение на подбор на снимки и съдържание.

Обявен е конкурс за изработване на национално лого - визуална идентичност на сесията.

Направени са огледи на зали и онлайн разговори, но поради пропуснатата основна стъпка, а именно - липсата на бюджет и на ратифицирано споразумение, както и на междуинституционална организация – работата спира дотам.

Финансови средства за организирането на сесията в София не са предвидени нито в бюджета за 2024 г., нито в проектобюджета, внесен от служебното правителство за 2025 г.

Отчитайки липсата на достатъчен капацитет, предходният министър на културата на два пъти - през декември 2024 и януари 2025, е поискал организацията да се поеме от Министерския съвет, но това не се е случило.

2. По въпрос № 2:

В първите дни на своя мандат настоящото правителство констатира ситуация, в която липсва изготвен цялостен бюджет и неговото финансово осигуряване. Няма подписано и ратифицирано от Парламента финално Споразумение с ЮНЕСКО, чийто срок е бил 6 ноември 2024 г. и не могат да се проведат в срок необходимите обществени поръчки, обезпечаващи дейностите по организацията на домакинството.

Налице е и непреодолимо забавяне в сроковете по организацията. Въпреки, че е изминала около половин година от решението за домакинство, в момента на смяната на правителството се констатира, че процесът на подготовка на домакинството на България е бил значително забавен и на практика процесът започва едва втората половина на ноември 2024 г.

Важно е да се отбележи, че това не е събитие на Министерството на културата и Министерството на околната среда и водите, които имат обекти, включени в списъка на световното наследство на ЮНЕСКО. На практика повечето министерства и службите имат отношение към провеждането на Сесията.

3. По въпрос № 3:

Съгласно заповед на министъра на културата РД 09-1682/06.12.2024 г., председател на Организационния комитет е ресорният заместник-министър на културата.

4. По въпрос № 4:

Споразумение за домакинството с ЮНЕСКО, което подлежи на ратификация от Народното събрание, не е подписвано. Крайният срок за подписването на това решение е бил 6 ноември 2024 г., или 8 месеца преди старта на събитието, този срок е заложен в Решението от Ню Делхи, Индия от 31 юли 2024 г.

5. По въпрос № 5:

След консултации на българските институции и Секретариата на ЮНЕСКО, на 5 март 2025 г. Бюрото на Комитета за световно наследство проведе заседание в Париж, на което гласува решение 47-ата сесия на Комитета за световно наследство да се организира в централата на ЮНЕСКО в Париж от 6 до 16 юли.

Статутът на Република България на страна - официален домакин на сесията и на проф. д-р Николай Ненов като неин председател – не се променят.

Организирането на сесията в централата на ЮНЕСКО в Париж вместо в София не налага подписване на Споразумение за домакинство. Процедурата е изключително улеснена и се извършва с размяна на писма между организацията и българското правителство.

6. По въпрос № 6 :

В ситуация на техническа невъзможност, в което редовното правителство бе поставено и категоричната констатация, че в този кратък срок никоя държава не може да се справи с изграждането на инфраструктурите, необходими за организирането на успешно домакинство на събитие от такъв мащаб, бе взето най-доброто решение за спасяването на българското домакинство на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО.

България не се отказва, а остава домакин на Сесията, а проф. Ненов – неин председател. Променя се мястото – няма да е в София, а в централата на ЮНЕСКО в Париж.

7. По въпрос № 7:

Финансовите средства за организирането на сесията в София не са предвидени нито в бюджета за 2024 г., нито в проектобюджета, внесен от служебното правителство за 2025 г., а наваксването на пропуснатите срокове за провеждане на събитие от подобен мащаб е практически невъзможно.

Непреодолимото изоставане в подготовката на сесията в София криеше огромен риск за покриване на организационните стандарти и тогава щеше да има негативни последици върху международната репутация на България.

Провеждането на сесията в централата на ЮНЕСКО в Париж гарантира успешното реализиране на събитието и защитава интересите на страната ни в дългосрочен план, която остава активно ангажирана към опазването на световното културно и природно наследство и ще продължи да бъде активен и уважаван член на международната общност и уважаван фактор в рамките на международната организация.

Подобно преместване на сесията не е прецедент – от 2003 г. насам ЮНЕСКО е местило провеждането на такива сесии три пъти, поради организационни и логистични причини.

На 07.03.2025 г. г-н Мариан Бачев – министър на културата, присъства на пленарното заседание в Народното събрание, на което отговаряше на поставени депутатски въпроси, свързани с домакинството на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство, информацията е публично достъпна на официалния сайт на Народното събрание на Република България.

На основание чл. 34, ал. 3 от ЗДОИ Решението ще бъде изпратено на посочената от заявителката електронна поща - kolevadesislava1999@gmail.com.

На основание чл. 15в, ал. 3, т. 2 от ЗДОИ и поради липса на изричен отказ от страна на заявителя Решението ще бъде публикувано в Платформата за достъп до обществена информация.

Настоящото Решение подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Административен съд – София град.

13

Дата Процес
12.03.2025 14:35 Крайно решение (Одобрено)