Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 25.02.2025
Рег. №: 1741782947-12.03.2025 | Министерство на културата | Одобрено | Дата на подаване: 25.02.2025 |
- Какви действия и стъпки е предприело до момента Министерството на културата за организирането на провеждането на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО, чийто домакин следва да бъде България през 2025 г.?
- Може ли да се твърди, че подготовката на България изостава?
- На кое длъжностно лице е възложена отговорността да председателства организационния комитет на събитието?
- Подписано ли е споразумението за домакинството от страна на Министерския съвет?
- Ако не, кога се очаква да бъде подписано споразумението?
- Има ли възможност България да се откаже от домакинството на сесията на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО?
- Ако да, на какво се дължи това и какви биха били евентуалните последствия от този отказ?
Решение
Дата: 12.03.2025
1. По въпрос № 1:
Предложението България да поеме домакинството на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство (КСН) е изпратено с писмо от министъра на културата с изх. № 7-2365 от 29 юли 2024 г. (по данни на Секретариата на ЮНЕСКО). С Решение на Министерския съвет № 543 от 30 юли 2024 г. е одобрено София да бъде домакин на сесията на Комитета за световно наследство в периода 6 – 16 юли 2025 г. Решение 46СОМ15 е прието на заседанието на 46-ата сесия на Комитета за световно наследство в Ню Делхи, Индия, на 31 юли 2024 г., според което проф. Николай Ненов е определен за председател на 47-ата сесия на КСН, а София – за домакин.
При приемането на домакинството Националната комисия на Република България за ЮНЕСКО - уставно определеното звено от ЮНЕСКО за координация между Организацията и държавите членки, не е била поканена за консултация.
В периода 18-20 ноември 2024 г. в София е осъществена първата подготвителна мисия на експерти от ЮНЕСКО, по време на която е проведена срещата им с членове на Организационния комитет. Той повече не се събира и в него няма представители на Министерството на финансите.
Има отчетени дейности в рамките на Министерството на културата, като изработването на Картата на световното наследство и специалното издание на Списанието за световно наследство, като задължителни елементи в провеждането на 47-ата сесия, които са в напреднала фаза по отношение на подбор на снимки и съдържание.
Обявен е конкурс за изработване на национално лого - визуална идентичност на сесията.
Направени са огледи на зали и онлайн разговори, но поради пропуснатата основна стъпка, а именно - липсата на бюджет и на ратифицирано споразумение, както и на междуинституционална организация – работата спира дотам.
Финансови средства за организирането на сесията в София не са предвидени нито в бюджета за 2024 г., нито в проектобюджета, внесен от служебното правителство за 2025 г.
Отчитайки липсата на достатъчен капацитет, предходният министър на културата на два пъти - през декември 2024 и януари 2025, е поискал организацията да се поеме от Министерския съвет, но това не се е случило.
2. По въпрос № 2:
В първите дни на своя мандат настоящото правителство констатира ситуация, в която липсва изготвен цялостен бюджет и неговото финансово осигуряване. Няма подписано и ратифицирано от Парламента финално Споразумение с ЮНЕСКО, чийто срок е бил 6 ноември 2024 г. и не могат да се проведат в срок необходимите обществени поръчки, обезпечаващи дейностите по организацията на домакинството.
Налице е и непреодолимо забавяне в сроковете по организацията. Въпреки, че е изминала около половин година от решението за домакинство, в момента на смяната на правителството се констатира, че процесът на подготовка на домакинството на България е бил значително забавен и на практика процесът започва едва втората половина на ноември 2024 г.
Важно е да се отбележи, че това не е събитие на Министерството на културата и Министерството на околната среда и водите, които имат обекти, включени в списъка на световното наследство на ЮНЕСКО. На практика повечето министерства и службите имат отношение към провеждането на Сесията.
3. По въпрос № 3:
Съгласно заповед на министъра на културата РД 09-1682/06.12.2024 г., председател на Организационния комитет е ресорният заместник-министър на културата.
4. По въпрос № 4:
Споразумение за домакинството с ЮНЕСКО, което подлежи на ратификация от Народното събрание, не е подписвано. Крайният срок за подписването на това решение е бил 6 ноември 2024 г., или 8 месеца преди старта на събитието, този срок е заложен в Решението от Ню Делхи, Индия от 31 юли 2024 г.
5. По въпрос № 5:
След консултации на българските институции и Секретариата на ЮНЕСКО, на 5 март 2025 г. Бюрото на Комитета за световно наследство проведе заседание в Париж, на което гласува решение 47-ата сесия на Комитета за световно наследство да се организира в централата на ЮНЕСКО в Париж от 6 до 16 юли.
Статутът на Република България на страна - официален домакин на сесията и на проф. д-р Николай Ненов като неин председател – не се променят.
Организирането на сесията в централата на ЮНЕСКО в Париж вместо в София не налага подписване на Споразумение за домакинство. Процедурата е изключително улеснена и се извършва с размяна на писма между организацията и българското правителство.
6. По въпрос № 6 :
В ситуация на техническа невъзможност, в което редовното правителство бе поставено и категоричната констатация, че в този кратък срок никоя държава не може да се справи с изграждането на инфраструктурите, необходими за организирането на успешно домакинство на събитие от такъв мащаб, бе взето най-доброто решение за спасяването на българското домакинство на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО.
България не се отказва, а остава домакин на Сесията, а проф. Ненов – неин председател. Променя се мястото – няма да е в София, а в централата на ЮНЕСКО в Париж.
7. По въпрос № 7:
Финансовите средства за организирането на сесията в София не са предвидени нито в бюджета за 2024 г., нито в проектобюджета, внесен от служебното правителство за 2025 г., а наваксването на пропуснатите срокове за провеждане на събитие от подобен мащаб е практически невъзможно.
Непреодолимото изоставане в подготовката на сесията в София криеше огромен риск за покриване на организационните стандарти и тогава щеше да има негативни последици върху международната репутация на България.
Провеждането на сесията в централата на ЮНЕСКО в Париж гарантира успешното реализиране на събитието и защитава интересите на страната ни в дългосрочен план, която остава активно ангажирана към опазването на световното културно и природно наследство и ще продължи да бъде активен и уважаван член на международната общност и уважаван фактор в рамките на международната организация.
Подобно преместване на сесията не е прецедент – от 2003 г. насам ЮНЕСКО е местило провеждането на такива сесии три пъти, поради организационни и логистични причини.
На 07.03.2025 г. г-н Мариан Бачев – министър на културата, присъства на пленарното заседание в Народното събрание, на което отговаряше на поставени депутатски въпроси, свързани с домакинството на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство, информацията е публично достъпна на официалния сайт на Народното събрание на Република България.
На основание чл. 34, ал. 3 от ЗДОИ Решението ще бъде изпратено на посочената от заявителката електронна поща - kolevadesislava1999@gmail.com.
На основание чл. 15в, ал. 3, т. 2 от ЗДОИ и поради липса на изричен отказ от страна на заявителя Решението ще бъде публикувано в Платформата за достъп до обществена информация.
Настоящото Решение подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Административен съд – София град.
13
Дата | Процес |
---|---|
12.03.2025 14:35 | Крайно решение (Одобрено) |