Заявление от Физическо лице до Национална агенция за приходите от 14.04.2025
Рег. №:
1744636556-14.04.2025 | Национална агенция за приходите | Одобрено |
Дата на подаване: 14.04.2025 |
Срок:29.05.2025
Нали се прие закон за бонус 10% срещу донус.
Искам да пусна сигнал за съмнитилна фирма с годишен оборот от 15 хил и една друга с оборот от 1000лв , а собствениците с по няколко къщи , скъпи коли и джипове.
Къде да пусна този сигнал и как се изплаща после бонуса при наличие на укриване на доходи и злоупотреби?
Решение
Дата: 20.05.2025
Р Е Ш Е Н И Е
№РЦУ-30-106 от 15.05.2025 г.
ЦУ на НАП
Подписаният Румен Спецов – изпълнителен директор на Националната агенция за приходите (НАП), като разгледах Заявление за достъп до обществена информация УРИ 1744636556 – 14.04.2025 г. от …………, подадено чрез Платформата за достъп до обществена информация на Министерския съвет и заведено в Централно управление на Националната агенция за приходите (ЦУ на НАП) с вх. №ЗДОИ-30-23 от 02.05.2025 г., с посочен адрес за контакти на заявителя: …………, взех предвид следното от фактическа и правна страна:
Отправено е искане за предоставяне на следната информация:
„Нали се прие закон за бонус 10% срещу донус. Искам да пусна сигнал за съмнителна фирма с годишен оборот от 15 хил. и една друга с оборот от 1000 лв , а собствениците с по няколко къщи , скъпи коли и джипове. Къде да пусна този сигнал и как се изплаща после бонуса при наличие на укриване на доходи и злоупотреби?“
В подаденото заявление за достъп до обществена информация не е посочена предпочитана форма за предоставяне на достъп до обществената информация, съгласно изискването на чл. 25, ал. 1, т. 3 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), но са посочени: адрес за контакти: ………….. и електронен адрес:…………. По аргумент от чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ, решението ще бъде изпратено на заявителя на електронен адрес: …………..
След преценка на отправеното искане, намирам същото за допустимо и основателно. Няма законова пречка на заявителя да бъде предоставен достъп до информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност да си състави собствено мнение относно дейността на НАП като задължен по ЗДОИ субект (чл. 2, ал. 1, във връзка с чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ). По този начин ще бъде постигната целта по чл. 2, ал. 1 на посочения закон.
С оглед изложените мотиви и на основание чл. 28, ал. 2, във връзка с чл. 34 от ЗДОИ,
РЕШИХ:
РАЗРЕШАВАМ предоставянето на достъп до наличната в НАП информация, както следва:
Сигнали за нарушения от задължените лица на данъчно-осигурителното законодателство и други нормативни актове, контролът по прилагането на които е компетентна НАП, могат да се подават по няколко начина:
· По електронен път, на всички официални електронни адреси на ЦУ/ ТД/офис на НАП в страната, публикувани на страницата на НАП, задължително подписани с електронен подпис и на електронния адрес на Информационния център на НАП: infocenter@nra.bg без електронен подпис, но чрез идентификация на сигналоподателя. Информацията трябва да бъде пълна, конкретна и когато е на български език да е изписана на кирилица.
· На информационния телефон на НАП: 0700 18 700 в дирекция „Информационен център“ в ЦУ на НАП. На цената на градски разговор от цялата страна или по тарифата на съответния мобилен оператор. Сигнали се приемат от понеделник до петък от 9.00 до 17.30 ч. Задължително условие при подаване на сигнал е обаждането да не е анонимно.
· По пощата – на адрес: 1000 София, бул. “Княз Александър Дондуков“ №52 или на адреса на компетентната ТД на НАП.
· В деловодствата на структурите на НАП на хартиен носител, като от лицето подаващо сигнала се изисква:
-когато е сигналоподател - документ за самоличност, сверява посочените в сигнала данни с документа, освен това изисква и записва върху сигнала телефон или електронен адрес за връзка;
- когато е упълномощен представител на сигналоподателя – обикновено пълномощно и документ за самоличност, сверява посочените в пълномощното данни с тези от документа за самоличност и записва върху сигнала това му качество, телефон или електронен адрес за връзка;
- когато е приносител/куриер на сигнала - записва върху сигнала, това му качество, трите му имена, телефон или адрес за връзка;
- когато сигналът се подава чрез адвокат - адвокатска карта, чрез която същият може да се легитимира и документ за самоличност, сверява посочените в картата данни с тези от документа, освен това изисква и записва върху сигнала това му качество, трите имена и личен номер на адвоката, телефон или електронен адрес за връзка.
· В кутии за мнения и коментари, поставени в ТД на НАП или офис на НАП.
Следва да имате предвид, че чрез дирекция „Информационен център“ в ЦУ на НАП могат да бъдат подавани сигнали устни по телефон и писмени по електронната поща. Всеки сигнал, който е получен на информационния телефон или е изпратен по електронен път на електронния адрес на дирекция „Информационен център“, обявен на сайта на НАП, без да е необходимо използването на КЕП (квалифициран електронен подпис), подлежи на проверка за автентичност на подателя на сигнала. С цел да бъде идентифициран подателят на сигнала, трябва да са предоставени достатъчно данни, както следва:
· За Юридическо лице:
o наименование и/или идентификационен номер (ЕИК по БУЛСТАТ, ЕИК по Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел);
· За Физическо лице:
o пълни имена, постоянния адрес по лична карта и адрес за кореспонденция, ако е различен от постоянния адрес. В случаите на необходимост от допълнително верифициране на подателя на сигнала с цел установяване на достоверността на предоставената идентификационна информация, се допуска изискването на информация за дата на раждане, или друга информаци, която може еднозначно да удостовери самоличността на подателя на сигнала.
При необходимост на подателя на сигнала се дават разяснения относно изискванията, на които следва да отговаря сигнала, за да бъде надлежно регистриран и разгледан.
· В случаите, в които подателят на сигнала е идентифициран по горепосочения ред, сигналът се регистрира и се предприемат съответните действията.
Подадените сигнали следва да съдържат информация за извършени от задължени лица нарушения на данъчно-осигурителното законодателство и други нормативни актове, както и данни за еднозначно идентифициране на задължените лица, срещу които се подава сигнала.
Уведомявам Ви, че на официалната интернет страница на НАП е публикувана подробна информация за подаване на сигнали в НАП: https://nra.bg/wps/portal/nra/kontakti/connection.nap.
По отношение на поставения в заявлението въпрос, „… как се изплаща бонуса при наличие на укриване на доходи и злоупотреби по закона „бонус срещу донос“…“, Ви уведомявам, че в действащото понастоящем законодателство, не е предвиден ред за изплащане на възнаграждение за подадени сигнали.
Съгласно разпоредбата на чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ от ЗДОИ, решението ще бъде изпратено на заявителя на електронен адрес:…………., без да се дължат суми по предоставянето ѝ.
В изпълнение на разпоредбата на чл. 15в, ал. 3, т. 1 от ЗДОИ, решението ще бъде публикувано в Платформата за достъп до обществена информация на Министерския съвет.
На основание чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ, решението подлежи на обжалване пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, в 14-дневен срок от датата на връчване или получаване на уведомление за неговото изготвяне.
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА НАП:
/РУМЕН СПЕЦОВ/
Документът е електронно създаден и подписан, като данни за електронния подпис на издателя се визуализират в горния десен ъгъл на началната страница, съгласно действащите нормативни изисквания.
Национална агенция за приходите обработва и защитава личните Ви данни, съобразно изискванията на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД) и Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г.
Повече подробности за ангажиментите на Националната агенция за приходите, в качеството й на администратор на лични данни, можете да намерите в „Политика по защита на личните данни в Националната агенция за приходите“, публикувана на интернет адрес: www.nra.bg или да се свържете с нас на имейл адреса на Информационния център на НАП: infocenter@nra.bg и телефон: 0700 18 700.
68
Дата | Процес |
---|---|
14.04.2025 16:15 | Подаване на заявление |
30.04.2025 19:20 | Изпратено към деловодна система |
15.05.2025 16:05 | Регистрирано в процес на обработка |
20.05.2025 09:14 | Крайно решение (Одобрено) |