Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 16.04.2025

Рег. №: 1746703432-08.05.2025 | Министерство на правосъдието | Одобрено | Дата на подаване: 16.04.2025 |

Физическо лице |

1. Извършвало ли е през 2024 г. и 2025 г. Министерството на правосъдието (чрез някоя от своите административни структури и в частност чрез своя инспекторат) проверка за дейността на Агенцията по вписванията и на нейния изпълнителен директор?

2. В случай, че е налице проверка по т. 1 от настоящото заявление, какъв е предметният й обхват; изготвен ли е доклад за проверката, кога, от кого, и какви констатации и предложения са направени с доклада? Съдържа ли се в доклада предложение за освобождаване на изп. директор на Агенцията по вписванията по чл. 19а, ал. 2 от Закона за администрацията?

3. Предприети ли са въз основа на доклада действия и издадени ли са юридически актове от министъра на правосъдието или друг служител на Министерството на правосъдието, ако да – кога и какви? Има ли санкционирани лица от Агенцията по вписванията, ако да – кои и по какъв начин?

Решение


Дата: 08.05.2025

ПРЕДОСТАВЯ пълен достъп на заявителя до съществуващата информация, която е създадена, обработена и съхранявана от Министерството на правосъдието, както следва:

I. За периода 2024 г. и 2025 г. Министерството на правосъдието чрез своите административни структури и в частност чрез своя инспекторат е извършвало 9 броя приключили проверки и 1 брой неприключила проверка за дейността на Агенцията по вписванията и на нейния изпълнителен директор.

II. Извършените проверки по т.1 са следните:

А. От Дирекция „Вътрешен одит“:

1. Извършен е вътрешен одит с обект: „Оценка на организацията и вътрешния контрол при осъществяване на дейността на Регистър Булстат. Надграждане на Регистър Булстат в съответствие с изискванията на европейското и националното законодателство към 31.03.2024 г.“. Изготвен е Окончателен одитен доклад Със същия са извършени проверки и направени констатации относно:

- спазването на нормативните изисквания от Агенция по вписванията при осъществяване на дейността на Регистър Булстат;

- въведените организационни и вътрешно-контролни процедури при осъществяването на дейността на Регистър Булстат;

- реализираните дейности по надграждане на Регистър Булстат в съответствие с изискванията на европейското и националното законодателство към 31.03.2024 г.;

- осигуряването на поддръжката на информационната система на Регистър Булстат;

- събирането и отчитането на приходите от дейността на Регистър Булстат;

- процеса по възстановяване на неправино внесени Държавни такси и отчитането им в периода 01.01.2023 г. - 31.12.2023 г.

С Окончателния одитен доклад се дават следните препоръки с оглед предприемане на мерки от Агенция по вписванията на установените пропуски при изпълнение дейностите по организацията и вьтрешния контрол при осъществяване на дейността на Регистър БУЛСТАТ:

- Изпълнителният директор на Агенцията по вписванията да осигури спазване на чл. 25, ал. 3 от Закона за Регистьр БУЛСТАТ за ежегодно предаване на технически носител в Централния държавен архив на копия от данните за закритите/заличените субекти в Регистьр БУЛСТАТ след изтичане на десетгодишният срок от закриването/заличаването им.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да предприеме действия за актуализиране на „Наредба № 7 от 29 юни 2006 г. за взаимодействието на Регистър БУЛСТАТ с други регистри и информационни системи и за достъпа до данни”, с цел привеждането й в съответствие с изискванията на Закона за регистър Булстат.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията за предприеме действия за актуализиране на „Наредба за взаимодействието между регистьр Булстат и други национални и ведомствени регистри и информационни системи”, с цел привеждането й в съответствие с изискванията на Закона за регистър Булстат.

- Изпълнителният директор на Агенцията по вписванията да предприеме необходимите действия за актуализиране на сключените споразумения за обмен на данни, с оглед отразяване на измененията настьпили в Закона за регистьр Булстат след тяхното подписване.

- Изпълнителният директор на Агенцията по вписванията да предприеме действия кьм МВР, НОИ и Агенция „Митници” за изготвяне на споразумения, уреждащи начина и обхвата за предоставяне на данни и документи от Регистьр Булстат.

- Изпълнителният директор на Агенцията по вписванията да осигури извършване на анализ за установяване на възможни решения за уреждане, вкл. и изготвяне на предложение към министьра на правосъдието за законови промени за уреждане статута на непререгистрираните юридически лица с нестопанска цел в ТРРЮЛНЦ (в срока установен с § 25 от ПЗР на ЗЮЛНЦ - 31.12.2022 г.), както и да се предложат законодателни мерки за статута на вписаните и към момента в регистьр Булстат 28 813 бр. ЮЛНЦ, които не са се пререгистрирали към 31.12.2022 г. в ТРРЮЛНЦ.

- Изпълнителният директор на АВ да осигури спазване на регламентирания във Вътрешните правила за администриране на приходите в АВ и в Заповед ред за извършване на ежемесечна съпоставка между отдел „Финансово-счетоводно обслужване” и отдел „Информационни системи и регистри” на постьпилите суми по транзитната банкова сметка на Регистьр Булстат и извършените услуги в Информационната система на Регистьр Булстат и дължимите за тях такси, с цел своевременно отстраняване на допускани грешки в заплащаните държавни такси и осигуряване на идентичност между информацията в банковата сметка и извършените услуги от регистьр Булстат.

- Изпълнителният директор на АВ да осигури спазване на регламентирания в Заповед ред за изготвяне от директора на дирекция ,ФСДУС” на месечни доклади за извършена проверка на приходите от държавни такси от Регистьр Булстат, които да включват информация за резултатите от извършваните месечни съпоставки между отделите „ФСО” и „ИСР” и констатации за евентуални допуснати разлики между извършените услуги и постъпили приходи от държавни такси и предприетите действия за отстраняването им.

- Главният директор на Главна дирекция „Регистри” да осъществява текущ контрол за спазване на регламентирания в чл. 7 от Вътрешните правила за връщане на недължимо платени държавни такси, постъпили по сметки на Агенция по вписванията 14 дневен срок за изразяване на становище за основателност на недължимо внесени държавни такси.

2. Извършен е вътрешен одит с обект: „Проверка на изпълнението на сключените договори (заявки) от Агенция по вписванията по рамков договор за системна интеграция с „Информационно обслужване“ АД за осигуряване на услуги по поддръжка на информационните системи на регистрите на агенцията, изпълнявани към 30.11.2024 г.“. Изготвен е Окончателен одитен доклад. Със същия са извършени проверки и направени констатации относно отделните заявки за системна интеграция, а именно:

- Заявка 23 от план-графика за 2023 г., сключена на 21.12.2023 г. с предмет „Осигуряване на услуги по поддръжка на информационната система, администрирана от Агенция по вписванията — Търговски регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел — Търговски регистър”;

- Заявка 22 от План графика за 2023 г., сключена на 21.12.2023 г. с предмет „Осигуряване на услуги по поддръжка на информационната система, администрирана от Агенция по вписванията — Имотен регистър;

- Заявка 23 от план-графика за 2024 г., сключена на 24.06.2024 г. с предмет „Осигуряване на услуги по поддръжка на информационната система, администрирана от Агенция по вписванията — Специален регистър Булстат”;

- Заявка 24 от план-графика за 2023 г., сключена на 16.02.2024 г. с предмет „Осигуряване на услуги по поддръжка на информационната система, администрирана от Агенция по вписванията — Регистър Булстат”;

- Заявка 13 от План-графика за 2024 г., сключена на 24.06.2024 г., с предмет: Осигуряване на услуги по поддръжка на информационната система, администрирана от Агенция по вписванията - Специален регистър Булстат“;

- Заявка 21 от План-графика за 2023 г., сключена на 16.02.2024 г. с предмет „Осигуряване на услуги по поддръжка на информационната система, администрирана от Агенция по вписванията — Регистър на имуществените отношения на съпрузите” ;

- Заявка 39 от План-графика за 2023 г., сключена на 16.02.2024 г. с предмет: „Надграждане на Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цап (ТРРЮЛНЦ) във връзка с промяна на нормативна уредба и европейското законодателство“;

- Заявка 34 от План-графика за 2022 г., сключена на 19.12.2022г. с предмет „Надграждане на Имотен регистър в съответствие със ЗЕУ”;

- Заявка 31 от План-графика за 2024 г., сключена на 10.07.2024г. с предмет „Усъвършенстване на информационната система на Регистъра на имуществените отношения на съпрузите”;

- Заявка 28 от План-графика за 2024 г., сключена на 16.09.2024г. с предмет „Надграждане на ИС на ТРРЮЛНЦ във връзка с изменение на нормативна уредба и европейско законодателство (ТЗ, Закон за еврото, Закон за счетоводството и други)”;

- Заявка 30 от План-графика за 2024 г., сключена на 06.08.2024 г. с предмет „Надграждане на ИС на ИИСКИР във връзка с изменение на нормативна уредба и европейско законодателство ЗКИР, Закон за еврото и други)";

- Заявка 34 от План-графика за 2024 г., сключена на 07.08.2О24г. с предмет „Надграждане на ИС на Регистър Булстат във връзка с изменение на нормативна уредба и европейско законодателство (Закон за еврото и други)“;

3.7. Проверка на изпълнението на Заявка 35 от Тан-графика за 2024 г., сключена на 06.08.2024 г. с предмет „Надграждане на ИС на Специален Регистър Булстат във връзка с изменение на нормативна уредба и европейско законодателство (Закон за еврото и други);

- Заявка 32 от План-графика за 2024 г., сключена на 05.08.2024г. с предмет „Надграждане на ИС на РИОС във връзка с изменение на нормативна уредба и европейско законодателство (Закон за еврото и други);

- Заявка 36 от План-графика за 2024 г., сключена на 07.08.2024г. с предмет „Надграждане на ИС на ЦРОЗ във връзка с изменение на нормативна уредба и европейско законодателство (Закон за еврото и други);

- Заявка 15 от План-графика за 2024 г., сключена на 24.06.2024г. с предмет „Осигуряване на техническо решение за физическа превенция на риска и повишаване на сигурността за Централно управление и регионалните офиси на Агенция по вписвания, чрез надграждане на система за видеонаблюдение, контрол на достъп, СОТ и СКС”;

- Заявка 22 от План-графика за 2024 г., сключена на 25.09.2024 г. с предмет „Закупуване на софтуер за сканиране за уязвимости и киберзащита“;

- Заявка 11 от План-графика за 2023г., сключена на 15.09.2023 г. с предмет „Осигуряване на лицензи за актуализация/продължаване действието на правото на ползване и поддръжка на софтуерни продукти 0racle за 24 месеца“;

- Заявка 13 от План-графика за 2023 г., сключена на 11.09.2023г. с предмет „Осигуряване на лиценз/и за актуализация/продължаване действието на правото на ползване и поддръжка на софтуерен продукт за защита, наблюдение и управление на база данни — IВМ Securi Guardium”;

- Заявка 2 от План-графика за 2024 г., сключена на 02.07.2024 г. с предмет „Осигуряване на лицензи за актуализация/продължаване действието на правото на ползване и поддръжка на IBM Informix Enterprise Edition User Оption Authorized User Single lnstall Annual SW Subscription & Support Renewal”;

- Заявка 12 от План графика за 2023 г., сключена на 06.02.2024 г. с предмет „Осигуряване на хардуерна и софтуерна поддръжка на техника и подновяване на право на ползване и поддръжка на лицензи - Cisco”;

- Заявка 4 от План-графика за 2024 г., сключена на 27.06.2024 г. с предмет „Осигуряване на софтуерна поддръжка и подновяване на право на ползване на лицензи Cisco lronPort”;

- Заявка 7 от План-графика за 2024 г., сключена на 16.07.2024 г. с предмет „Осигуряване на хардуерна и софтуерна поддръжка от производител на техниката — Luna Network HSM S750 (Thales);

- Заявка 7 от План-графика за 2023 г., сключена на 23.01.2024 г, с предмет „Услуги по мигриране, управление и експлоатация на съществуващи и нови ресурси в ИКИ на АВ”;

-Заявка 16 от План-графика за 2023 г., сключена на 13.10.2024 г. с предмет „Осигуряване на комуникационна свързаност до мрежата на Агенция по вписванията IPVPN)”;

- Заявка 19 от План-графика за 2023 г., сключена на 13.12.2023 г. с предмет „Извънгаранционна поддръжка на непрекъсваеми токозахранващи устройства за централно сървърно помещение“;

- Заявка 3 от План графика за 2023 г., сключена на 15.11.2023 г. с предмет „Абонаментно обслужване и сервиз на активно и пасивно м ежово оборудване в центровете за данни на АВ”;

- Заявка от План-графика за 2023 г., сключена на 17.11.2023 г. с предмет „Абонаментно обслужване и сервиз на комуникационно оборудване, работни станции, периферия и непрекъсваеми токозахранващи устройства - UPS”;

- Заявка 20 от План-графика за 2023 г., сключена на 29.08.2023г. с предмет „Извънгаранционна поддръжка на прецизни климатизатори за централно сървърно помещение“;

- Заявка 9 от План-графика за 2024 г., сключена на 10.07.2024г. с предмет „Извънгаранционна поддръжка на прецизни климатизатори за централно сървърно помещение“;

- Заявка 2 от План-графика за 2023 г., сключена на 05.09.2023г. с предмет „Осигуряване на ползването и поддръжката на високопроизводителни копирни машини”;

- Заявка 5 от План-графика за 2023 г., сключена на 21.12.2023г. с предмет „Осигуряване на услуги по поддръжка на системи за СМС (SMS) оповестяване в Имотен регистър и ТРРЮЛНЦ и доставка на уведомителни съобщения до абонатите”;

- Заявка 6 от План-графика за 2023 г., сключена на 12.12,2023 г. с предмет „Осигуряване на техническа поддръжка на софтуер за електронно подписване”;

- Заявка 15 от План-Графика за 2023 г., сключена на 13.12.2023 г. с предмет: „Осигуряване на право на ползване, поддръжка и обслужване на информационна система „EVENTIS R7”;

- Заявка 37 от План-графика за 2023 г., сключена на 08, 12.2023 г. с предмет „Мигриране на данните от ЦРОЗ към система Евентис в Агенция по вписванията” към Рамков договор № 93-00-97 от 03.07.2020 г.

С оглед предприемането на мерки от Агенция по вписванията за отстраняване на установените пропуски в организацията, вътрешните правила и контролните процедури при възлагане и изпълнение на дейностите по системна интеграция по рамков Договор № 93-00-97 от 03.07.2020 г. с „Информационно обслужване АД ” се формулираха следните препоръки:

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да предприеме действия, включително чрез допълнение в Рамковия договор и във Вътрешните правила за възлагане, изпълнение и контрол на дейностите по системна интеграция, осъществявани от „ИО“ АД в Агенция по вписванията, с процедура за съвместно определяне от АВ и ,ИО” АД на прогнозната стойност на заявките за възлагане на дейности по системна интеграция и начина на документирането й, като например разглеждане от работна група между АВ и „ИО“ АД на стойността на предходни или действащи договори за идентични или сходни услуги/дейности, възможните промени в пазарните условия, като увеличаващия се инфлационен индекс, направени проучвания сред водещи производители на съответните ресурси, увеличен обем на дейности и други показатели влияещи върху цените и осигуряване на документална следа за начина на формиране на прогнозните стойности на заявите.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да предприеме действия, включително чрез допълнение в Рамковия договор и във Вътрешните правила за възлагане, изпълнение и контрол на дейностите по системна интеграция, осъществявани от „ИО“ АД в Агенция по вписванията, със срок, в който АВ да инициира сключването на заявката за периодично повтарящи се услуги, с цел недопускане на прекъсване на услугите и своевременно организиране и възлагане на обществена поръчка от системния интегратор.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да предприеме необходимите действия, включително чрез допълнение в Рамковия договор и във Вътрешните правила за възлагане, изпълнение и контрол на дейностите по системна интеграция, осъществявани от „ИО“ АД в Агенция по вписванията, на изискване за своевременно актуализиране на заявките при възникнала необходимост от промяна между страните - Агенция по вписванията и „Информационно обслужване” АД.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да предприеме действия за допълване на своя заповед № РД-01-974 от 13.09.2024 г. с регламентиране на конкретните задължения и срокове на отговорните лица за вписване в Регистъра на проектите на отделните видове услуги в областта на електронното управление, информационните и комуникационните технологии.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осигури спазване на чл.7д от Закона за електронно управление за въвеждане на информация за проектни предложения за услуги в области на електронното управление, информационните и комуникационните технологии в Публично електронен регистър на проектите, воден от Министерство на електронното управление.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да предприеме действия за допълване на Вътрешните правила за възлагане, изпълнение и контрол на дейностите по системна интеграция, осъществявани от „ИО“ АД в Агенция по вписванията с процедура и срок за предварително съгласуване с министъра на електронното управление по чл.7д от ЗЕУ на проектни предложения или дейности в областта на електронното управление и информационните и комуникационни технологии преди тяхното възлагане и по чл.58б от ЗЕУ на технически спецификации за дейностите по надграждане и развитие на информационните системи.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да предприеме действия към „Информационно обслужване” АД за представяне на индикативна оферта за начина на определяне на стойността на услугата с предмет „Надграждане на ИС на ЦРОЗ във връзка с изменение на нормативна уредба и европейско законодателство (Закон за еврото и други)” .

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осигури подобряване на вътрешния контрол в АВ за своевременно сключване на актуализирани заявки с „ИО“ АД за абонаментно поддържане на информационната и комуникационната инфраструктура на агенцията, при настъпили обективни обстоятелства за промяна в сроковете за изпълнението им, с цел осигуряване на възможност АВ своевременно да сключва самостоятелни договори за тези услуги при спазване изискванията на ЗОП.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осигурява контрол за своевременно иницииране и сключване на заявките за „Абонаментно обслужване и сервиз на активно и пасивно мрежово оборудване в центровете за данни на АВ”, с оглед недопускане прекъсване на дейността за абонаментно обслужване и сервиз.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осъществи контрол върху изпълнението на Заявка с предмет „Абонаментно обслужване и сервиз на активно и пасивно мрежово оборудване в центровете за данни на АВ”, сключена между АВ и „ИО“ АД на 15.11.2023 г., като осигури спазване на определените със заявката срокове за своевременно представяне от „ИО? АД на доклад за състоянието на техниката, приемо-предавателен протокол за изпълнение на договорените процедури по приемане на извършената работа от изпълнителя.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осигурява контрол за своевременно иницииране и сключване на заявките за „Абонаментно обслужване и сервиз на комуникационно оборудване, работни станции, периферия и непрекъсваеми токозахранващи устройства — UPS” към „ИО"АД, с оглед недопускане прекъсване на услугата.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осигурява контрол за своевременно иницииране и сключване на заявите за „Осигуряване на услуги по поддръжка на системи за СМС (SMS) оповестяване в Имотен регистър и ТРРЮЛНЦ и доставка на уведомителни съобщения до абонатите”, с оглед недопускане прекъсване на дейността по абонаментно поддържане и/или възникване на необходимост от сключване на договори с други изпълнители, извън дейностите по системна интеграция.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осигури спазването на определения в чл. 4, ал. 3 от Рамковия договор 30-дневен срок за извършване на плащането по заявките след представяне на отчетните документи с цел недопускане на плащане на обезщетения за закъснения определени в чл. 15 от Рамковия договор.

- Изпълнителният директор на Агенция по вписванията да осъществи контрол върху изпълнението на Заявка с предмет „Осигуряване на право на ползване, поддръжка и обслужване на информационна система „EVENTIS R7”, сключена между АВ и „ИО“ АД на 13.12.2023 г., като осигури спазване на определените със заявката срокове за своевременно представяне от „ИО“ АД на приемо-предавателен протокол за изпълнение на договорените процедури по приемане на извършената работа от изпълнителя.

3. В процес на изпълнение е одитен ангажимент за увереност с предмет: „Оценка на процеса по изготвяне и представяне на финансовата информация в годишния финансов отчет на Агенция по вписванията за 2024 година“, който не е приключил към момента с одитен доклад.

Б. От Инспектората по чл. 46 от Закона за администрацията:

1. Със Заповед на министъра на правосъдието е възложена проверка за извършване на оценка на корупционния риск в АВ. Проверката приключва с Доклад и е в изпълнение на т. 1.5. от утвърден План за действие за изпълнение на препоръките в Доклад за резултатите от осъществения контрол за изпълнение на препоръките от одитен доклад за извършен одит на изпълнението „Ефективност на организацията и контрола на дейностите по водене и съхраняване на поддържаните от Агенция по вписванията регистри“ за периода 01.01.2017 г. до 31.12.2019 г.

В заключението на доклада е отразено, че при проверката са конкретизирани индикаторите за корупционния риск при и по повод изпълнение на служебните или трудови задължения от служителите с цел подпомагане изграждането на ефективна вътрешна система за мониторинг и управление на корупционния риск при спазването на принципите на добро управление и прозрачност. Оценката на риска е извършена въз основа на анализ на конкретни индикатори, съгласно попълнен въпросник, анонимни анкетни карти, а също така и от впечатления, създадени в хода на извършваната проверка. Обобщената оценка на риска на база средно претеглена стойност за Агенция по вписванията показва среден риск.

2. Извършена е проверка с искане за ангажиране на административнонаказателната отговорност на директор на Дирекция „Правна“ в Агенция по вписванията, както и на други длъжностни лица /директора и зам. директора/ от Агенция по вписванията, във връзка с извършено нарушение по смисъла на чл. 42, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с подадено заявление за достъп до обществена информация до Агенция по вписванията по реда на ЗДОИ. Проверката приключва с Доклад по сигнал. Проверката е установила, че по повод на Заявление за достъп до обществена информация по описа на АВ е издадено Решение от длъжностно лице по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ от определеното длъжностно лице, с което е отказано достъп до обществена информация с посочените в него мотиви. Същото е подписано с електронен подпис от това лице, на основание чл. 13, ал. 1 и 4 от Закона за електронния подпис и електронните удостоверителни услуги. Решението е било връчено на заявителите. Мотивите са, че исканата информация не представлява официална обществена или служебна информация по смисъла на чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ, както и че за този вид информация са налице ограниченията, предвидени в чл.4, ал. 1 от ЗДОИ, т.е. налице е специален ред за търсене, предвиден в ЗКИР. Проверката е установила, че с постановяване на въпросното решение на 03.07.2024 г., на практика задълженото лице се е произнесло в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ, т.е. до 12.07.2024 г. вкл., че видно от датиране на документа, решението е издадено при спазване на чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ в законоустановения 14-дневен срок от датата на подаване на заявлението за достъп до обществена информация. Издадено е от компетентния за това орган, в предвидената от закона форма, мотивирано е и е обосновано. В същото е посочена възможността за обжалване пред Административен съд – София-град в 14-дневен срок от съобщаването му. Към настоящия момент няма постъпила информация решението да е обжалвано по съдебен ред, което е единствената възможност предвид разпоредбите на ЗДОИ.

Проверката констатира, че Решение на АВ е получено от жалбоподателите, с което им е предоставена възможност за обжалване по реда на чл. 40 от ЗДОИ. С произнасянето си в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ, обективирано в Решение длъжностното лице от АВ, в качеството си на задължено лице по същия закон е изпълнил своето задължение за произнасяне по предоставяне на обществена информация, като е направил отказ, което означава, че липсва осъществен състав на нарушението по чл. 42, ал. 1 или ал. 4 от ЗДОИ.

Финалният извод от проверката е, че във връзка с изложеното, не е налице осъществен състав на административно нарушение по смисъла на чл. 42 от ЗДОИ, поради което Инспектората по чл. 46 от ЗА в МП не следва да предприеме по-нататъшни действия.

3. Извършена е проверка по сигнал Сигналът е подаден срещу Агенция по вписванията, в който се сочи, че Агенция по вписванията сама на себе си е осъществила контрол по предходната жалба, за което сигнализиращите са получили отговор единствено от АВ , с който не са съгласни, тъй като не е отговорено на поставените от тях въпроси и не е дадена яснота за това какви са причините да не се проверяват нотариалните книги при вписване на „предварителна“ възбрана, за да се извърши своевременна корекция при грешки, както и защо не са уведомени своевременно за наложените възбрани от ЧСИ.

В предходния сигнал /жалба / са поставени следните въпроси:

- Следва ли АВ да осъществява вписване различно от посоченото в искането на ЧСИ?

- Следва ли сигналоподателката/те да бъде уведомяване писмено и в определен срок за вписването?

- Следва ли АВ да внася корекции от името на сигналоподателката/те, без да са искани такива?

- Следва ли АВ неяснотата в ГПК относно срока за уведомяване?

- Сигналоподателката/те правят искане АВ да ги уведомява занапред за всички вписвания, корекции, възбрани и т.н. относно притежаваните от тях имоти.

В описания сигнал се търсят отговори на предходните въпроси, както и яснота за това дали АВ е следвало да уведоми сигналоподателите за наложената предварителна възбрана върху имота им, възражения по направената служебна корекция на кадастралния номер на възбраненият имот и несъгласие с получените отговори от АВ по техните жалби.

Проверката е приключена с Доклад по сигнал .Констатациите и изводите от проверката са, че в основната си част, оплакванията касаят действията на ЧСИ и съдията по вписванията, които са извън компетентността на Инспектората по чл. 46 от ЗА в МП.

От анализът на фактите и обстоятелствата, както и представените документи, проверката счита, че липсват доказателства, подкрепящи тезата на жалбоподателите за извършени нарушения от страна на служители от Агенция по вписванията.

4. Извършена е проверка по сигнали, които са поставени следните въпроси:

- Относно законосъобразността и нормативното основание за достъп на трети лица до преписи на документите по партидните дела в Имотния регистър. В сигнала се предлага практиката, засягаща интересите и личните данни на особено широк кръг от граждани, да бъде преосмислена и спешно преустановена.

- В сигнала се твърди за отказ на Агенцията по вписванията да предостави информация, кои точно лица до момента са изисквали копия на нейни нотариални актове по партидното й дело, съхраняващо нотариалните актове. Във връзка с второто твърдение, се предлага всеки собственик да има право и да бъде информиран за това, на кои трети лица, и кога са предоставяни преписи на негови документи.

В сигнала се изразява очакване, да бъдат предприети действие, спрямо адвоката, който е използвал лични данни на подалата сигнала в противоречие с Регламент (ЕС) 2016/679 и със Закона за защита на личните данни, за да добие препис от Агенцията по вписванията на нотариалния й акт, поставил неправомерно мокър печат „вярно с оригинала“ и подпис върху копията на нотариалните актове и използвал, и разпространил без нейно знание и на страните по нотариалния акт, личните им данни, като е приложил копие от нотариални актове към искова молба в съда.

В посочения сигнал едновременно се правят и предложения в работата на АВ – уведомяване на собствениците за достъпа и получаване на копия от документите им за собственост, както и искане на налагане на наказание на адвокат, на който не е посочено името.

Проверката приключва с Доклад по сигнали

Във връзка с първото твърдение в сигнала, че разпоредбите в подзаконовата нормативна уредба (Наредба № 2 от 21.04.2005г. за воденето и съхраняването на Имотния регистър и Правилника за вписванията) са в противоречие на нормативен акт от по-висш ранг – ЗКИР, в проверката се приема с оглед действащата нормативна уредба /чл. 42 от Правилника за вписванията, изменен с ПМС № 345 от 30 октомври 2014 за изм. и доп. на ПВ, одобрен с ПМС № 1486 от 1951 г./, че:

- разпоредба /чл. 42/ от Правилника за вписванията представлява валидно законово основание за извършване на тази дейност по обработване на лични данни съгласно чл.6, пар.1, б. „в“ от Регламент (ЕС) 2016/679 (наричан за краткост „ОРЗД“), независимо че посоченият нормативен акт е подзаконов. В този смисъл е и константната практика на Комисията за защита на личните данни (така например в Становище на КЗЛД с рег. № ПНМД-01-58/2024г., постановено на 03.07.2024 г., съгласно което адвокатските регистри представляват структурирана електронна единна база (...) за които е налице нормативно основание и нормативно определен ред за вписване, промяна, заличаване на вписани обстоятелства и прекратяване (чл. 1, ал. 3, изр. второ и трето от Наредба № 3 от 20.11.2020 г.).

- следва да се подчертае, че чл.18, бук. „г“ от ОРЗД е неприложим в настоящия случай – „субектът на данните е възразил срещу обработването съгласно член 21, параграф 1 в очакване на проверка дали законните основания на администратора имат преимущество пред интересите на субекта на данните“. Субектът на данни има право да възрази в изчерпателно посочените в чл.21 от ОРЗД хипотези, сред които не е и настоящия казус. Агенция по вписванията, в качеството си на администратор на лични данни, обработва данните на подалата сигнала на основание чл.6, пар.1, б.“в“ от ОРЗД, а не на основание чл.6, пар.1, б. „д“ или „е“, за които е предвидено правото на възразяване.

- следва да бъде извършен актуален анализ на въпросната правна норма от страна Агенция по вписванията, която администрира посочените публични услуги и при необходимост да бъдат изготвени законодателни инициатива.

Във връзка с второто твърдение в сигнала, че АВ отказа информация за това кои точно лица до момента са изисквали копия на нотариални актове по партидното дело на подалата сигнала, при извършена проверката в АВ, от длъжностните лица са изнесени данни, че без идентификационни данни на имота, не може да бъде даден отговор, кой се е снабдил с копие от нотариалния акт за съответния имот. Посочено е, че дори да са налице тези данни, такава информация може да бъде получена от „Информационно обслужване“ АД, по искане на АВ, в срок между 7-14 дни от искането.

Относно друго твърдение в подадения сигнал е упоменато, че субектът на данни не е дал изричното си съгласие за предоставяне на личните му данни на въпросния адвокат.

Проверката е установила, че в конкретния случай не се изисква такова съгласие, именно поради основанието, на което Агенцията обработва личните данни на подалата сигнала. Книгите за вписване са публични и съгласно чл.42, ал.1 от Правилника за вписванията „Всеки може да поиска справки по вписванията, отбелязванията и заличаванията, извлечения от съдържанието на всички книги и регистри, незаверен препис от всички вписани и отбелязани актове или актове за заличаване, както и удостоверение за наличието или за отсъствието на вписване.“

Съгласно следващите алинеи на същия член Агенцията по вписванията осигурява възможност за заявяване на услугите чрез регистриран отдалечен достъп и до електронния образ на поисканите незаверени преписи от сканирани копия чрез Единния портал за заявяване на електронни административни услуги (ЕПЗЕУ). Достъпът се предоставя чрез извършване на електронна регистрация в ЕПЗЕУ. Лицето, което е поискало достъп по електронен път, се идентифицира чрез електронен подпис или чрез цифров сертификат, издаден от Агенцията по вписванията. В регистъра за справки се отбелязват името и ЕГН на лицето, получило незаверения препис.

Относно искането на сигналоподателката, АВ да уведомява лицата при предоставяне на нотариални актове относно всички вписвания, отбелязвания, корекции, възбрани и т.н. относно притежаваните от тях имоти, е предвидена възможност за това чрез заявяване на услугата SMS-известяване (безплатно или платено).

Проверката е изискала информация има ли подадено заявление от подалата сигнала за ползване на услугата SMS-известяване (безплатно или платено) и ползва ли такава услуга лицето към момента. По данни на АВ, при извършена проверка не са установени данни за подадено заявление от подалата сигнала за SMS-известяване, което се явява пречка за бъдат уведомявани по този предвиден ред в бъдеще от АВ.

Относно искането на сигналоподателката да бъдат предприети действия спрямо адвоката, който се е сдобил с копие от нотариалния й акт, което според нея е незаконосъобразно, проверката приема и категорично споделя становището, че с оглед разпоредбата на чл. 51, т.3 от ПВ, лицето заявило достъп до личните данни на подалата сигнала, притежава специфично качество, а именно „адвокат“ и същият законосъобразно има правото да получи незаверен препис от вписания акт. Относно твърдението за неправомерно поставена заверка „Вярно с оригинала“ от адвоката на полученото копие от нотариалния акта на подалата сигнала, проверката счита, че същата е извън компетентността, на което и да било от лицата, до които е адресиран сигнала на г-жа Стайков, вкл. министерство на правосъдието.

От анализът на така констатираните факти и обстоятелства, както и представените документи, проверката счита, че липсват доказателства, подкрепящи тезата на подалата сигнала за извършени нарушения от страна на служители от Агенция по вписванията.

5. Извършена е проверка по сигнал. Сигналът е подаден от директор на Регионална дирекция – Враца, Главна дирекция „Регистри“ на Агенция по вписванията (АВ). В него е описано, че на 09.12.2024 г., същият е подал заявление до изпълнителния директор на АВ за ползване на отпуск по чл. 164, ал. 3 от КТ за отглеждане на дете като дядо. В заявлението си е посочил, че желае да ползва отпускът за отглеждане на дете от 12.12.2024 г. С писмо изпълнителният директор на АВ го е информирал, че заявеният от него отпуск за отглеждане на внучето му се разрешава от 20.12.2024 г. до 01.02.2025 г. (вкл.). В сигнала е посочено, че според Алипиев това действие на изпълнителния директор е незаконосъобразно и дискриминационно, тъй като работодателят няма право на преценка, понеже е длъжен да разрешава ползването на този вид отпуск, когато са налице условията за това. Посочил е, че работодателят е длъжен да разреши ползването на отпуска в посочения период, а не по собствена инициатива да редуцира (намалява) периода. Изтъкнатите в писмото аргументи, че съгласно чл. 68, ал. 1 и ал. 2 от Кодекса за социално осигуряване през 2025 г. правото на пенсия се придобива при навършена възраст 64 години и 8 месеца за мъжете и осигурителен стаж 39 години и 8 месеца, и че придобива право на пенсия за осигурителен стаж и възраст на 02.02.2025 г., според него са незаконосъобразни и несъстоятелни.

Проверката приключва с Доклад по сигнал Установено е, че работодателят не може да отказва предоставянето на такъв отпуск (чл. 46, ал. 1 от НРВПО) и той е длъжен да го предостави при поискване. Работодателят е длъжен да разреши отпуска от деня, посочен в заявлението. Видно от Заповед на изпълнителния директор отпускът е разрешен, но считано от 20.12.2024 г. до 01.02.2025 г.

Проверката обективира извод, че с неизвършването на конкретното действие, вменено на работодателя с разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от НРВПО, а именно разрешаването на отпуск от 12.12.2024 г. е извършено нарушение, за което изпълнителният директор може да бъде санкциониран по чл. 414, ал. 1 от КТ от съответните контролни органи за нарушение на разпоредбите на трудовото законодателство.

Констатирано е и че според трайната практика на българските съдилища по приложение на ЗДСл липсата на общо препращане за неуредените в него случаи към друг нормативен акт (в изолирани отделни хипотези е предвидено препращане към Кодекса на труда) предопределя невъзможност за прилагане на КТ в непредвидени случаи по аналогия, включително и относно особената закрила при уволнение. А препращането в чл. 63 от ЗДСл е само по отношение условията, реда и размерите на отпуските. Служебното правоотношение на държавния служител може да бъде прекратено от административния орган, дори когато лицето е в отпуск. Последиците от прекратяване на отпуска се уреждат чрез заплащане на обезщетение по реда на чл. 61 от ЗДСл. В разглеждания случай работодателят може да прекрати правоотношението едностранно, но само с едномесечно предизвестие по чл. 106, а 1, т. 5 от ЗДСл, като за това следва да са налице условията за придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст от страна на държавния служител, като установяването на този факт следва да бъде съобразено с разпоредбата на чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване.

Предвид гореизложеното, проверката счита твърденията в сигнала за частично основателни.

6. Извършена е проверка по сигнал , в който са изложени съмнения за нередности, свързани с участието на подалата сигнал в конкурс за длъжността „главен експерт“ (деловодство) в отдел „Човешки ресурси и канцелария“ (ЧРК) на дирекция „Правно обслужване, човешки ресурси и деловодство“ (ПОЧРД) в Агенцията по вписванията (АВ), проведен на 09.01.2025 г. Твърденията по същество в подадения сигнал са следните: след участието на подалата сигнала в обявен конкурс в АВ, същата се е опитвала многократно да се свърже със служител от АВ, за да разбере резултата от него. Търсила е на сайта на АВ информация относно представянето ѝ на конкурса, но такава не е намерила. Изразени са съмнения относно комисията, както и че на устното интервю се е появила жена, която без да се представи е направила коментари относно начина на структуриране на автобиографията ѝ, която впоследствие е напуснала залата, в която се е провеждал конкурса. След като е получила документите от конкурса подалата сигнала е видяла имената само на 4 лица, а според нея по време на провеждането му са присъствали два пъти повече.

Проверката приключва с Доклад по сигнал Установено е, че списъкът на допуснатите и недопуснатите кандидати е публикуван на сайта на АВ на 27.12.2024 г., което е в съответствие с чл. 21, ал. 4 от НПКПМДС, който изисква да бъде публикуван на седмия ден от изтичането на срока за подаване на документи. Публикуваният списък съдържа информация, че в пет дневен срок допуснатите кандидати ще бъдат уведомени за датата, часа и мястото на провеждане на конкурса, съгласно чл. 21, ал. 8. Списъкът съдържа определения от комисията начин за формиране на резултатите от конкурса, съгласно чл. 34, ал. 5 от НПКПМДС и е подписан от председателя на комисията –директор на Дирекция ПОЧРД.

Със съобщение, публикувано на 03.01.2025 г. (петият работен ден) са уведомени кандидатите за мястото на провеждане – сградата на АВ, датата - 09.01.2025 г. и часа – 11.45 ч. на започване на конкурса, т.е. спазено е изискването на чл. 21, ал. 8 от НПКПМДС.

На 20.01.2025 г. на сайта на АВ е било качено съобщение, което е наименувано „окончателни резултати“, подписно от комисия в състав:

Председател: Директор на Дирекция ПОЧРД и членове:

- Началник на отдел ЧРК в Дирекция ПОЧРД;

- Юрисконсулт в отдел АПО в Дирекция ПОЧРД;

- Старши експерт в отдел ЧРК в Дирекция ПОЧРД;

- Главен специалист в отдел ЧРК в Дирекция ПОЧРД.

Съгласно чл. от 10б от ЗДСл и чл. 6 от НПКПМДС, конкурсната комисия се състои от 3 до 7 членове и задължително включва непосредственият ръководител на конкурсната длъжност, служител или лице с юридическо образование и представител на звено "Човешки ресурси", което изискване е спазено.

Проверката установи, че председателят на комисията е различен от този, подписал списъка на допуснатите и недопуснатите кандидати. Съгласно текста на чл. 12, ал. 1 от НПКПМДС „След издаването на заповедта за определянето на конкурсната комисия неин член не може да бъде сменян, освен в следните случаи: 1. когато не попълни декларацията по чл. 11; 2. по негова писмена молба; 3. когато служебното или трудовото му правоотношение бъде прекратено; 4. когато изпълнението на служебните му задължения или обективни причини затрудняват спазването на сроковете в конкурсната процедура, които са определени в наредбата.“ След издаването на заповедта за определянето на конкурсната комисия неин член не може да бъде сменян, освен при наличието на хипотезите изброени в нормата на чл. 12, ал. 1, т. 1-4 от НПКПМДС и при спазването на разпоредбите на чл. 6, ал. 2. Единствено в случаите по ал. 1, т. 3 и 4 за заседание на конкурсната комисия неин член може да бъде заменен от резервен член, когато такъв е определен със заповедта за назначаване на комисията, ако това не нарушава разпоредбите на чл. 6, ал. 2. В конкретния случай, установимо от предоставените на проверката писмени доказателства, непосредственият ръководител на конкурсната длъжност, а именно – началник на отдел ЧРК е участвала във всички етапи от провеждането на конкурса.

Окончателните резултати от конкурса са публикувани на 20.01.2025 г. на електронната страница на АВ. На 21.01.2025 г. е получено искане от сигналоподателката по имейл за получаване на резултатите от проведения конкурс. Вследствие на запитването от същата е извършена проверка от конкурсната комисия. Установено е, че е допусната техническа грешка и липсват резултатите на подалата сигнала в публикуваните окончателни резултати. След проверката резултатите са коригирани и публикувани повторно. На сигналоподателката е изпратен имейл с приложени коректни окончателни резултати и обяснение за допуснатия пропуск.

Съгласно чл. 10д, ал. 3 от ЗДСл, участвалите в проведения конкурс кандидати, които не са класирани на първо място, могат да възразят пред органа по назначаването в 7-дневен срок от получаването на протокола на комисията. При основателност на възраженията органът по назначаването прекратява конкурсната процедура и насрочва нов конкурс. Решението на органа по назначаването не подлежи на съдебен контрол. Проверката установи, че в горецитирания срок и срока по чл. 45, ал. 1 от НПКПМДС, съгласно който „Участвалите в проведения конкурс кандидати, които не са класирани на първо място, в 7-дневен срок от получаването на протокола могат да подадат възражение до органа по назначаването, в което да посочат мотивите за своето несъгласие с преценката на комисията.“, не е постъпвала жалба срещу решението на конкурсната комисия. Видно и от съдържанието на сигнала, подалата сигнала не въвежда оплаквания от поставените ѝ оценки от членовете на комисията, нито твърдения за по-добро представяне от нейна страна.

Относно твърдението в сигнала за присъствието на външни лица по време на конкурсната процедура, което проверката не може с категоричност да докаже или да опровергае, следва да се има предвид следното: съгласно чл. 6, ал. 1 от НПКПМДС, за провеждане на конкурсната процедура се определя конкурсна комисия. В Наредбата е посочено, че работата на конкурсната комисия се ръководи и организира от председател, който се посочва в заповедта за нейното определяне, като членовете на комисията и външните специалисти нямат право да разгласяват информацията, която им е станала известна при провеждането на конкурса. Цитираните норми са императивни.

Присъствието на външни лица (други служители), извън състава на конкурсната комисията по време на провеждани събеседвания с кандидатите и намесата им в конкурсните процедури ги опорочава, тъй като само и единствено помощният орган, а именно комисията има правото на това. Гаранция за това е въведеното в Наредбата ограничение под формата на забрана, а именно „членовете на комисията и външните специалисти нямат право да разгласяват информация, която им е станала известна при провеждането на конкурса“. Законосъобразното провеждане на конкурсните процедури следва да е съобразено с разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от Наредбата, назначаването на всяка длъжност на държавен служител се извършва чрез конкуренция, основана на професионални качества, които следва да бъдат преценени само и единствено от членовете на определената конкурсна комисия. Предвид гореизложеното, проверяващият орган счита сигналът за частично основателен.

Дадена е препоръка смяната на член на конкурсна комисия да се извършва само при наличието на хипотезите, изброени в нормата на чл. 12, ал. 1, т. 1-4 от НПКПМДС и при спазването на разпоредбите на чл. 6, ал. 2.

7. Извършена е проверка по сигнал. В сигнала се съдържат твърдения относно нарушения и незаконосъобразни практики, които могат да бъдат систематизирани и обобщени, както следва:

- регулярно извършване на работа извън установеното работното време от служителите в отдел „Информационни системи на регистрите“ (ИСР) към АВ през делнични дни, включително полагане на нерегламентиран извънреден труд във връзка ежемесечните тестове на функционалностите на регистрите и портала на АВ по време на актуализациите на сървърите през събота и неделя. За разлика от служителите от дирекция „Длъжностни лица по регистрация и длъжностни лица по вписвания“, за които се издават официални заповеди, служителите от отдел ИСР, редовно извършват допълнителна работа след изтичане на работното време, свързана с изготвянето на обемни вечерни справки, поради незапълненото щатно разписание, както и с провеждането на продължителни „работни срещи“ с изпълнителния директор, продължаващи с часове, както и възлагането на дейности, характерни за други отдели;

- огромно текучество на кадри и пагубна кадрова политика, организационен хаос, липса на експертиза и мотивация у служителите;

- оскърбително отношение и психически тормоз над служители от страна на изпълнителния директор на АВ, включително нападателно и деспотично отношение, което води до усещане за безпомощност и токсична работна среда. Проблемите се проявяват и в несправедливото разпределяне на паричните средства за допълнително материално стимулиране (ДМС), както и в наказателното командироване на служители;

- делегиране на задължения извън длъжностните характеристики на служителите, а именно обработване на клиентски запитвания, получени по електронна поща на адрес support, обработване на оферти и входиране на официални документи, получени на адрес office@registryagency.bg, поръчки на електронни подписи на „Информационно обслужване“ АД и предоставянето им на служители от АВ, превод на кореспонденция и документация от английски на български език, изготвяне на покани за събития, поздравителни писма, картички, качване на новини в комуникационните канали на АВ (сайт, портал, сайт на Министерство на правосъдието в частта АВ) и дейности, характерни за хамали;

- нарушения в организацията на хартиените архиви в АВ и неизпълнение на задълженията свързани с пожарната безопасност в сградата на АВ;

- политически назначения на експерти в АВ.

В заключение са направени множество искания относно посочените в сигнала твърдения.

Поради установени на база констатирани фактически и правни разминавания между констатациите по извършената проверка, обективирани в Доклад и отговорите дадени от изпълнителния директор на Агенция по вписванията с Отговор , се извършва проверка по документи с цел тяхното изясняване.

Поради гореизложеното проверката не е приключила към момента.

III. Във връзка с установеното от проверките и поради липса на достатъчно обосновани и убедителни данни за извършени нарушения, към момента въз основа на посочените доклади не са издавани юридически актове и няма санкционирани лица от Агенция по вписванията.

Степен на осигурения достъп до исканата обществена информация: Предоставя се пълен достъп до исканата обществена информация, която е създадена, обработена и съхранявана от Министерството на правосъдието.

Информацията се предоставя при спазване на изискванията на Закона за защита на личните данни.

Място, където ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация: Достъпът до информация ще бъде предоставен по електронен път на посочения от заявителя адрес на електронна поща.

Форма, под която ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация: На основание чл. 26, ал. 1, т. 3 ЗДОИ, достъпът до исканата обществена информация е предоставен на заявителя в писмен вид и се съдържа в настоящото решение.

Разходи по предоставянето на достъп до исканата обществена информация: На основание чл. 35, ал. 3 ЗДОИ не се заплащат разходи по предоставянето на исканата информация.

Срок за осигуряване на достъп до обществената информация: Срокът за осигуряване на достъп до обществената информация е съгласно чл. 34, ал. 3 във връзка с чл. 35, ал. 3 ЗДОИ.

На основание чл. 40, ал. 1 ЗДОИ решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му на заявителя пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Решението да се изпрати на посочения от заявителя адрес на електронна поща.

42

Дата Процес
08.05.2025 14:23 Крайно решение (Одобрено)