Заявление от Физическо лице до Министерство на земеделието и храните от 16.05.2025

Рег. №: 1747377865-16.05.2025 | Министерство на земеделието и храните | Одобрено | Дата на подаване: 16.05.2025 | Срок:30.05.2025

Физическо лице |

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

На основание чл. 3 от Закона за достъп до обществената информация, бих искал да получа следната информация от Министерство на земеделието и храните:

1. Какви са ДЕЙСТВИЯТА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ ЗА ОБЕЗПЕЧАВАНЕ НАПОЯВАНЕТО НА ЗЕМЕДЕЛСКИ ЗЕМИ НА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ, ПРИ УСЛОВИЯТА НА БЪДЕЩО ВОДОПОДАВАНЕ НА ДОПЪЛНИТЕЛНИ КОЛИЧЕСТВА ВОДА ПО Р. АРДА ЗА НАПОЯВАНЕТО НА ЗЕМЕДЕЛСКИ ЗЕМИ В РЕПУБЛИКА ГЪРЦИЯ

2. Какво е състоянието на изпълнението на плащанията по Програмата за развитие на селските райони, и какви стъпки се предприемат за подобряване на усвояемостта на средствата от Европейския земеделски фонд?

3. Какви конкретни мерки предприема Министерството за облекчаване на административната тежест и осигуряване на достъп до финансиране за малки и средни земеделски стопани?

4. Какви са основните приоритети на Министерството на земеделието и храните в рамките на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023–2027 г.?

На основание Закона за достъп до обществената информация, бих искал да получа информацията по електронен път на адрес на електрона поща описан в настоящото заявление.

С уважение,

Григор Стоянов

Решение


Дата: 29.05.2025

Във връзка с Ваше заявление, постъпило в Министерство на земеделието и храните (МЗХ), по реда на Закона за достъп до обществена информация, Ви уведомявам следното по поставените от Вас въпроси:

1. Какви са действията на МЗХ за обезпечаване напояването на земеделски земи на български граждани, при условията на бъдещо водоподаване на допълнителни количества вода по река Арда за напояването на земеделски земи в Република Гърция?

Съгласно предоставената от „Напоителни системи“ ЕАД – клон Хасково информация „няма заявления от водоползватели за водни количества от р. Арда за напояване на земеделски земи.“

2. Какво е състоянието на изпълнението на плащанията по Програмата за развитие на селските райони, и какви стъпки се предприемат за подобряване на усвояемостта на средствата от Европейския земеделски фонд?

Актуална информация относно изпълнението на плащанията по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. (ПРСР 2014-2020 г., Програмата) е налична в Доклад за изпълнението на програмния бюджет на Държавен фонд „Земеделие” към 31.12.2024 г., публикуван на адрес https://www.dfz.bg/documents/d/guest/dfz_doklad_31-12-2024-1.

В допълнение, на електронната страница на Министерство на земеделието и храните, на адрес https://www.mzh.government.bg/bg/politiki-i-programi/otcheti-i-dokladi/agraren-doklad/ е достъпен и Годишен доклад за състоянието и развитието на земеделието.

С цел подобряване управление на средствата от Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), Управляващият орган на ПРСР 2014-2020 г. предприе действия по удължаване срока за изпълнение на инвестициите по някои от процедурите за подбор на проектни предложения, така че в максимална степен одобрените проекти да могат да се реализират и отчетат в рамките на периода на действие на Програмата.

3. Какви конкретни мерки предприема Министерството за облекчаване на административната тежест и осигуряване на достъп до финансиране за малки и средни стопани?

Опростяването и намаляването на административната тежест са заложени в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023-2027 г., с конкретни мерки, при съобразяване със спецификата на съответната интервенция. За постигане на тези цели е идентифицирана необходимост от създаване на балансирана и предсказуема среда за изпълнение чрез оптимизиране на административните процедури, унифициране на правилата за прилагане и електронизация на определени нива от комуникацията между бенефициентите, Управляващия орган (УО) и Разплащателната агенция (РА).

На първо място е предвидено използването на универсални формуляри за кандидатстване и отчитане изпълнението на проектите, което ще доведе до:

· Намаляване на административната тежест на бенефициентите и намаляване на броя на проблемите и въпросите по попълването на формулярите, което ще намали значително допусканите грешки неправилно попълнени формуляри и намаляване броя на отхвърлени/отказани проекти;

· разписване на точни, ясни и лесно приложими разпоредби в нормативна уредба или в насоките и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, с цел облекчаване на тяхното прилагане от страна на бенефициентите;

· ефективно реализиране на електронизация на процесите чрез разработването на универсални формуляри.

Оптимизирането на документооборота в рамките на Стратегическия план ще бъде постигнато посредством:

· преустановяване подаването на хартиен носител на документи, издавани от публични институции, при наличието на публично достъпни електронни регистри за справка на обстоятелства и/или наличието на регламентиран служебен достъп до такава информация;

· преустановяване подаването на едни и същи документи повече от веднъж в процеса на оценка;

· ограничаване на случаите, в които е необходимо документи да бъдат подавани в оригинал и/или с нотариална заверка и/или допълнителни копия от страна на бенефициентите;

· създаване на възможност за електронно кандидатстване и отчитане на проекти;

· използването на предварително събрана информация, при разработването на нормативна уредба или насоките и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение, която да послужи при прилагането на критериите за оценка. По този начин ще се облекчат бенефициентите да представят документи, с които да докажат съответствието с критерият. (Приложимо само за мерки, по които има предвидени критерии за оценка, както и в случаите когато критериите се основават примерно на брой население, безработица, риск от социално изключване и др.);

· осигуряване на надежден електронен обмен на данни между органите, участващи в изпълнението на Стратегическия план, включително поетапно изграждане, там където е възможно, на електронни връзки с други публични институции и осигуряване на електронен обмен на данни между УО/РА и бенефициентите;

· осигуряване на разпоредби в националното законодателство или в насоките и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти и контролни механизми в процедурните правила за работа, гарантиращи оптимизиране на вътрешните административни срокове по обработка на заявленията за подпомагане/заявките за плащане, което ще намали риска от по-късно стартиране изпълнението на проектите, респективно отчитане и верифициране на извършените от бенефициентите разходи и изплащане на финансовата помощ.

Въвеждането на мерки за намаляване на административната тежест в контекста на процеса по подготовка на проектните предложения ще осигури:

· информираност и прозрачност по отношение на периодите на прием по отделните мерки на годишна база, съобразени с напредъка по Стратегическия план и нейното ефективно и ефикасно прилагане. По този начин ще се осигури достатъчно време на бенефициентите за подготовка на проектни предложение /особено важно за по – големи проекти свързани със строително монтажни работи/, което намалява риска от грешки при тяхното разработване и понижава значително възможността за недопустимост на дейности в проекта.

· възможност за предоставяне на консултантски услуги, информационни дейности и методическа помощ, с цел осигуряване на адекватна информация за бенефициентите и потенциалните такива, посредством планирането на подобен тип дейности в рамките на Стратегическия план. По този начин допълнително ще се намали риска от подготовката на некачествени проектни предложения поради неразбиране или липса на достатъчно информация от страна на бенефициентите.

Във връзка с процеса на оценка на проектни предложения и намаляване на административната тежест е предвидено:

· изграждане на постоянно действаща мрежа за обучение на служителите, ангажирани в прилагане на Стратегическия план с цел усъвършенстване на административния капацитет по управление и прилагане. По този начин ще се намали риска от административни грешки, които биха оказали негативно влияние върху оценката на изпълняваните от бенефициентите дейности/операции;

· въвеждане на общи дефиниции за всички интервенции, включени в стратегическия план. Стандартизирането на дефинициите, използвани за всички интервенции, ще увеличи прозрачността на националното законодателство и правилата за отпускане и изплащане на подпомагане и ще повиши доверието на гражданите в органите на публичната администрация, ще даде възможност за използване на една и съща информация при интервенциите за предоставяне на подпомагане.

Подобряването и ускоряването на обмена на данни и достъпа до публични регистри намалява административната тежест върху кандидатите/бенефициентите чрез създаване на възможност за проверка посочени данни директно от разплащателната агенция, без да е необходимо представяне на документи от субекти, кандидатстващи за помощ/плащане.

Комуникацията се извършва изцяло по електронен път, включително и подписването на договорите за предоставяне на помощта.

По Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) се изпълни проект, който да интегрира адекватно предизвикателствата пред селското стопанство, свързани с осъществяване на зеления и цифровия преходи. Чрез изграждане на единна Електронна информационна система за обмен на данни между публичната администрация и икономическите субекти в сектора се създават условия за трайно подобряване на ефективността на прилаганата аграрна политика и на предоставяните публични услуги, намаляване на административната тежест и оптимизиране на бизнес средата.

При извършване на проверките/посещенията на място е предвидено, да бъдат проверявани само критерии, които не могат да бъдат проверени чрез друг способ. По този начин няма да се допуска дублиране на контрол в рамките на отделните механизми за контрол и ще бъде съкратено времето, което следва да бъде отделено за извършването на проверката, включително и от страна на бенефициера, ако той желае да присъства на проверката. С оглед опростяване на процедурите се набляга на административна проверка на база регистри и бази данни, като на място ще се проверяват онези елементи, които не са били или не могат да бъдат проверени чрез административна проверка или чрез системата за мониторинг на площ.

Пълната информация за предвидените мерки за опростяване и намаляване на административната тежест е налична в документът на Стратегическия план, публикуван на адрес: https://sp2023.bg/index.php/bg/sprzsr-bg/za-sprzsr.

В периода ноември 2024 – февруари 2025 г. бе отворен прием по интервенция II.Д.2. „Подпомагане на много малки земеделски стопанства“. Допустими бенефициенти по нея бяха физически лица, навършили 18 години, еднолични търговци, еднолични дружества с ограничена отговорност, дружества с ограничена отговорност, регистрирани по Търговския закон, кооперации, регистрирани по Закона за кооперациите, които са регистрирани като земеделски стопани и с икономическия размер на земеделското стопанство, измерен в Стандартен производствен обем /СПО/ в границите от 3 000 до 8 000 евро, включително. Подпомагането по интервенцията има за цел: подобряване на ориентацията на пазара и увеличаване на конкурентоспособността на стопанствата в краткосрочен и дългосрочен план, включително по-голям фокус върху научноизследователската дейност, технологиите и цифровизацията; подобряване на позицията на земеделските стопани във веригата на стойността, както и популяризиране на заетостта, растежа, равенството между половете, включително и участието на жени в селското стопанство, социално приобщаване и местно развитие в селските райони, включително кръговата биоикономика и устойчивото управление на горите.

В същия период, отново със средства от Стратегическия план, в размер на 20 млн. евро, за първи път бе проведен прием по нова интервенция „II.Д.3. „Стартова помощ за установяване на нови земеделски стопани в селското стопанство“, като бяха подадени 652 бр. заявления за подпомагане от кандидати, с възрастова категория от 41 до 65 годишна възраст. Допустими бенефициенти по интервенцията са земеделски стопани, които са на възраст от 41 до 65 години (включително) към датата на подаване на искането за подпомагане. Кандидатите следва да са регистрирани като земеделски стопани по Закона за подпомагане на земеделските производители и да са физически лица или еднолични търговци или еднолично дружество с ограничена отговорност. Икономическият размер на земеделското стопанство не трябва да е по-малък от 4 000 евро стандартен производствен обем. Условие за допустимост на кандидатите е да са установявани за пръв път като земеделски стопани не повече от 12 месеца преди подаване на заявлението за подпомагане и да имат съответните професионални умения и познания за извършване на селскостопански и свързани със селското стопанство дейности. Целите на подпомагането по интервенцията са: подобряване на ориентацията на пазара и увеличаване на конкурентоспособността на стопанствата в краткосрочен и дългосрочен план, включително по-голям фокус върху научноизследователската дейност, технологиите и цифровизацията; привличане и запазване на млади земеделски стопани и други нови земеделски стопани и улесняване на устойчиво развитие на стопанска дейност в селските райони и популяризиране на заетостта, растежа, равенството между половете, включително и участието на жени в селското стопанство, социално приобщаване и местно развитие в селските райони, включително кръговата биоикономика и устойчивото управление на горите.

4. Какви са основните приоритети на Министерство на земеделието и храните в рамките на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 г.?

На 07.12.2022 г. е одобрен Стратегическият план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. Бюджетът за всички интервенции, разписани в Плана, е малко над 8 млрд. евро, а за инвестиции в селските райони са предвидени 3 529 075 550 евро, като в тях е включено национално съфинансиране от 60%.

В Стратегическия план са предвидени множество интервенции, които продължават и надграждат политиките в областта на земеделието и селските райони в т. ч. и интервенции за инвестиции в земеделските стопанства.

Стратегическият план за развитие на земеделието и селските райони в Република България ще подкрепи устойчивото развитие на земеделието, ще допринесе за подобряването на селскостопанските доходи, ще подпомогне подобряването на конкурентоспособността и устойчивост на климата и пазарните рискове на фермите и ефективността на управлението. Позицията на земеделските производители на пазара ще бъде засилена, което ще им позволи да използват напълно своя потенциал. Въвеждат се стимули за младите земеделски стопани, с цел подобряване на техния професионален потенциал и увеличаване броя на младите фермери в земеделския сектор. Общата селскостопанска политика ще насърчава устойчиви земеделски практики, които са насочени към справяне с климатичните изменения и опазване на околната среда. Предвиден е значителен принос към опазването на природните ресурси като вода, почва и въздух, включително чрез насърчаване на инвестиции насочени към компонентите на околната среда.

При избора на интервенции в пълна степен са адресирани нуждите на сектора, като Стратегическия план е структуриран около изведените девет специфични цели, включително междусекторната цел на Съюза. При структурирането на плана са разработени интервенции за директно подпомагане на земеделските стопани, включително обвързано с производството подпомагане и еко-схеми, насочени към опазване на компонентите на околната среда. Насочена е подкрепа чрез специални правила за секторите „Пчеларство“, „Мляко и млечни продукти“ и лозаро–винарски сектор, за осъществяване на инвестиционни и неинвестиционни дейности.

Специално внимание е обърнато на дейностите, които ще допринесат за цялостната устойчивост на селскостопанския сектор, включително чрез повишаване степента на организираност, привличане на нови и млади земеделски стопани и на дейности, които ще допринесат за справяне на климатичните изменения, т.к. последните имат непосредствено влияние върху сектора. За задоволяване на продоволствената криза и за повишаване качеството на храната са предвидени схеми за качество и за подобряване на връзката между производителя и крайния потребител, чрез повишаване на доставката на храни чрез къси вериги. Приоритет ще бъде високото качество на храната и нейната стойност подобряване на храненето и хуманното отношение към животните.

Ще бъде подкрепено развитието на иновациите в селското стопанство и селските райони и разпространението на научни и иновативни решения, включително цифрови. Връзките между науката и практиката в системата на знанието и ще бъдат засилени от подкрепата за иновации в земеделието. Дейностите, свързани с подготовката на сектора за зелена и цифрова икономика, ще бъдат от особено значение. За постигане на горните приоритети ще спомогнат консултантската дейност в сектора на земеделието и обучението на земеделските стопани.

Предвидена е и подкрепа за модернизация за земеделските стопанства, чрез инвестиционни дейности, като отново е обърнато внимание на екологични и зелени инвестиции.

Стратегическия план е насочен и към подкрепа за развитието на инфраструктурата на селските райони, за да ги направи привлекателно място за живот и работа с цел подобряване на социалното сближаване, повишаване на работните места, подобряване на качеството на живот.

Насърчаването на тези дейности ще създаде в дългосрочен план възможността за запазване на основите за развитие на селското стопанство и поддържане на качеството на живот в селските райони.

48

Дата Процес
16.05.2025 09:44 Подаване на заявление
16.05.2025 09:45 Изпратено към деловодна система
16.05.2025 10:00 Потвърждение от деловодна система
29.05.2025 16:02 Крайно решение (Одобрено)