Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 19.05.2025

Рег. №: 1747629742-19.05.2025 | Министерство на културата | Одобрено | Дата на подаване: 19.05.2025 | Срок:02.06.2025

Физическо лице |

До

Министъра на културата на Република България

Копие до:

Доц. д-р Тодор Чобанов,

Заместник-министър на културата

Относно: Запитване във връзка с прилагането на чл. 12 от Закона за културното наследство от страна на Община Пловдив

Уважаеми господин Министър,

В изпълнение на гражданските си права, както и защита на обществения интерес, бих желала да обърна внимание на случаи, които будят въпроси относно прилагането на разпоредбите на Закона за културното наследство (ЗКН) – по-конкретно чл. 12, ал. 8 – от страна на Община Пловдив.

Съгласно посочения член:

„Недвижимите културни ценности, предоставени за управление по реда на ал. 4, т. 1, не могат да се използват не по предназначение или да се предоставят за управление на трети лица.“

Тази разпоредба има за цел да гарантира устойчиво, отговорно и законосъобразно управление на недвижимото културно наследство.

В публичното пространство и в официални документи, достъпни на интернет страницата на Община Пловдив – включително в „Правилник за устройството и дейността на ОИ „Старинен Пловдив“, Приложение 1“ – се съдържа информация, която навежда на мисълта, че определени недвижими културни ценности, предоставени на общината за управление, се използват по начин, който поражда съмнение за съответствие със законовите изисквания. Подобна информация се среща и в публикации в местните медии.

Съгласно чл. 12, ал. 9 от ЗКН, при наличие на нарушения на чл. 12, ал. 8, е предвидена възможност за отнемане на правото на управление, както и налагане на административни санкции. Предвид изложеното, бих искала да задам следните въпроси, с оглед на необходимостта от институционална яснота по въпроса:

  1. Установено ли е от страна на Министерството на културата наличие на действия от страна на Община Пловдив, които противоречат на чл. 12, ал. 8 от ЗКН?
  2. Ако е извършена проверка, какви са нейните резултати? Ако не – предвижда ли се такава?
  3. Предприемани ли са действия по чл. 12, ал. 9 от ЗКН, включително по отношение на правото на управление и евентуални административни мерки?
  4. Ако не са предприети конкретни стъпки до момента – какви са основанията и планират ли се действия за административна проверка?
  5. Какви мерки предвижда Министерството за гарантиране на устойчивото управление на съответните културни ценности съгласно чл.12, Ал.9 от ЗКН?

Убедена съм, че своевременният институционален отговор по подобни въпроси е от съществено значение за поддържане на законността и за ефективното опазване на културното наследство, което представлява национален капитал със значение за настоящето и бъдещето на страната.

С уважение,

Виктория П.Нойзи

Решение


Дата: 20.06.2025

1. Установено ли е от страна на Министерството на културата наличие на действия от страна на Община Пловдив, които противоречат на чл. 12, ал. 8 от ЗКН?

2. Ако е извършена проверка, какви са нейните резултати? Ако не – предвижда ли се такава?

3. Предприемани ли са действия по чл. 12, ал. 9 от ЗКН, включително по отношение на правото на управление и евентуални административни мерки?

4. Ако не са предприети конкретни стъпки до момента – какви са основанията и планират ли се действия за административна проверка?

5. Какви мерки предвижда Министерството за гарантиране на устойчивото управление на съответните културни ценностисъгласно чл. 12, ал. 9 от ЗКН?“

От обстоятелствената част на същото заявление беше установено, че не може да се установи точно коя информация заявителя желае да му бъде предоставена, поради което на 30.05.2025 г. с писмо с обратна разписка, изпратено на адреса посочен в заявлението, беше изпратено уведомление изх.№ 97-00-73/30.05.2025 г. за уточниние на заявление УРИ 1747629742, както следва:

„На първо място твърдите, че: „В публичното пространство и в официални документи, достъпни в интернет страницата на Община Плавдив – включително в „Правилник за устройството и дейността на ОИ „Старинен Пловдив“, Приложение 1“ – се съдържа информация, която навежда на мисълта, че определени недвижими културни ценности, предоставени на общината за управление, се използват по начин, който поражда съмнение за съответствие със законовите изисквания. Подобна информация се среща и в публикации в местните медии“.

На второ място видно от Правилник за устройството и дейността на Общински институт „Старинен Пловдив“ е, че на последният са предоставени права за управление върху 31 /тридесет и един/ недвижими имота, някой от които са с по няколко подобекта /сгради/. От така формулираното Ви искане не става ясно за кой имот сте прочели/установили, че Община Пловдив чрез ОИ „Старинен Пловдив“ използва по начин, който поржда съмнение у Вас за съответствие със законовите изиквания.

С оглед гореизложеното и на основание чл. 29, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация Ви уведомяваме, че в срок от 30 дни, следва подробно да уточните предмета на исканата от Вас информация, както следва:

за кой имот твърдите, че се използва по незаконосъобразен начин от Община Пловдив чрез ОИ „Старинен Пловдив“, както и да приложите информацията, която имате предвид от публично пространство и местните медии, сочеща данни в описания от Вас смисъл. По реда на ЗДОИ Министерство на културата няма задължение да търси и установява информации от „местни медии“ и от „публичното пространство“. В този смисъл задължението да представите тези данни е Ваше.

В отговор на гореописаното на 09.06.2025 г. от заявителя е получено допълнение към заявление за достъп до обществена информация вх.№ 97-00-73/09.06.2025 г. В последното отново е изложена обстоятелствена част, след което е формулирано допълнитено питане, както следва:“

1. Установено ли е от страна на Министерството наличие на действия от страна на Община Пловдив, които противоречат на чл. 12, ал. 6 и ал. 8 от ЗКН?

2. Ако е извършена проверка, какви са нейните резултати? Ако не – предвижда ли се такава?

3. Предприемани ли са действия по чл. 12, ал. 9 от ЗКН, включително отнемане на правото на управление и налагане на административни санкции?

4. Ако не са предприети конкретни действия – какви са основанията за това и планира ли се извършване на административна проверка?

5. Какви мерки предвижда Министерството за гарантиране на устойчивото и законосъобразно управление на съответните културни ценности?

6. Какво налага продължаването на практиката за предоставяне на недвижими културни ценности на ОИ „Старинен Пловдив“ въпреки несъответствието със ЗКН?“

7. Ще адресира ли Министерството до Община Пловдив официално писмо или становище, с което да я уведоми за необходимостта от съобразяване с изискванията на чл.12 от ЗКН?

С оглед гореизложеното и на основание чл. 28, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ),

Р Е Ш И Х:

Предоставям пълен достъп до наличната в Министерство на културата информация, както следва:

По въпрос № 1, зададен в следния вид:

1. Установено ли е от страна на Министерството на културата наличие на действия от страна на Община Пловдив, които противоречат на чл. 12, ал. 8 от ЗКН?

и уточнен както следва:

1. Установено ли е от страна на Министерството наличие на действия от страна на Община Пловдив, които противоречат на чл. 12, ал. 6 и ал. 8 от ЗКН?

предоставям следната информация:

Министерство на културата не е правило проверки на основание чл. 12, ал. 6 и ал. 8 от ЗКН, за извършено нарушение от Община Пловдив при управление на недвижими културни ценности, собственост на държавата и към момента не разполага с такава информация.

За пълнота на отговора искаме да добавим и това, че чл. 12, ал. 1 от ЗКН гласи: „Държавната политика в областта на културното наследство се ръководи и осъществява от Министерския съвет.“

По въпрос № 2, зададен в следния вид:

2. Ако е извършена проверка, какви са нейните резултати? Ако не – предвижда ли се такава?

и уточнен както следва:

2. Ако е извършена проверка, какви са нейните резултати? Ако не – предвижда ли се такава?

предоставям следната информация:

Министерство на културата не е правило проверки на основание чл. 12, ал. 8 от ЗКН, за извършено нарушение от Община Пловдив при управление на недвижими културни ценности, собственост на държавата и към момента не разполага с такава информация.

По втория въпрос от този пункт отговаряме следното:

Обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се във вече съществуващи в правния мир документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. За да се осигури достъп до обществена информация е необходимо исканата информация фактически вече да е налична, като е материализирана върху обичайните за целта носители и да се съхранява при сезирания орган.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

Предмет на заявлението в тази част не е предоставянето на конкретна създадена и/или съхранявана обществена информация в Министерство на културата, а се изисква отговор на въпрос относно наличието, респ. липсата на знание у органа за определени факти.

След като исканата от заявителя информация не попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, за сезирания орган не е налице задължение за произнасяне, както и задължение да отговаря на така зададения въпрос по реда и при условията, регламентирани в ЗДОИ.

По въпрос № 3, зададен в следния вид:

3. Предприемани ли са действия по чл. 12, ал. 9 от ЗКН, включително по отношение на правото на управление и евентуални административни мерки?

и уточнен както следва:

3. Предприемани ли са действия по чл. 12, ал. 9 от ЗКН, включително отнемане на правото на управление и налагане на административни санкции?

Археологическите недвижими културни ценности, находящи се в гр. Пловдив, подробно описани в уточнително заявление с рег. № 97-00-73/09.06.2025 г., са предоставени на Община Пловдив безвъзмездно за управление с решения на Министерския съвет, изготвени на основание чл.12, ал.4, т.1 от Закона за културното наследство, като редът за отнемане на управлението на недвижими културни ценности следва да стане отново с решения на Министерския съвет. Всички Решения на Министерски съвет се публикуват на сайта на Министерски съвет - Правно-информационна система на Министерски съвет - https://pris.government.bg/, откъдето всеки може да се запознае с тях.

По въпрос № 4, зададен в следния вид:

4. Ако не са предприети конкретни стъпки до момента – какви са основанията и планират ли се действия за административна проверка?

и уточнен както следва:

4. Ако не са предприети конкретни действия – какви са основанията за това и планира ли се извършване на административна проверка?

Обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се във вече съществуващи в правния мир документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. За да се осигури достъп до обществена информация е необходимо исканата информация фактически вече да е налична, като е материализирана върху обичайните за целта носители и да се съхранява при сезирания орган.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

Предмет на заявлението в тази част не е предоставянето на конкретна създадена и/или съхранявана обществена информация в Министерство на културата, а се изисква отговор на въпрос относно наличието, респ. липсата на знание у органа за определени факти.

След като исканата от заявителя информация не попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, за сезирания орган не е налице задължение за произнасяне, както и задължение да отговаря на така зададения въпрос по реда и при условията, регламентирани в ЗДОИ.

По въпрос № 5, зададен в следния вид:

5. Какви мерки предвижда Министерството за гарантиране на устойчивото управление на съответните културни ценностисъгласно чл. 12, ал. 9 от ЗКН?“

и уточнен както следва:

5. Какви мерки предвижда Министерството за гарантиране на устойчивото и законосъобразно управление на съответните културни ценности?

Обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се във вече съществуващи в правния мир документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. За да се осигури достъп до обществена информация е необходимо исканата информация фактически вече да е налична, като е материализирана върху обичайните за целта носители и да се съхранява при сезирания орган.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

Предмет на заявлението в тази част не е предоставянето на конкретна създадена и/или съхранявана обществена информация в Министерство на културата, а се изисква отговор на въпрос относно наличието, респ. липсата на знание у органа за определени факти.

След като исканата от заявителя информация не попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, за сезирания орган не е налице задължение за произнасяне, както и задължение да отговаря на така зададения въпрос по реда и при условията, регламентирани в ЗДОИ.

По въпрос № 6, зададен в уточнителното заявление в следния вид:

6. Какво налага продължаването на практиката за предоставяне на недвижими културни ценности на ОИ „Старинен Пловдив“ въпреки несъответствието със ЗКН?“

Обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се във вече съществуващи в правния мир документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. За да се осигури достъп до обществена информация е необходимо исканата информация фактически вече да е налична, като е материализирана върху обичайните за целта носители и да се съхранява при сезирания орган.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

Предмет на заявлението в тази част не е предоставянето на конкретна създадена и/или съхранявана обществена информация в Министерство на културата, а се изисква отговор на въпрос относно наличието, респ. липсата на знание у органа за определени факти.

След като исканата от заявителя информация не попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, за сезирания орган не е налице задължение за произнасяне, както и задължение да отговаря на така зададения въпрос по реда и при условията, регламентирани в ЗДОИ.

По въпрос № 7, зададен в уточнителното заявление в следния вид:

7. Ще адресира ли Министерството до Община Пловдив официално писмо или становище, с което да я уведоми за необходимостта от съобразяване с изискванията на чл.12 от ЗКН?

Обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се във вече съществуващи в правния мир документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. За да се осигури достъп до обществена информация е необходимо исканата информация фактически вече да е налична, като е материализирана върху обичайните за целта носители и да се съхранява при сезирания орган.

Извън обхвана на ЗДОИ е даването на отговори от страна на задължените субекти на нарочни въпроси, формулирани от заявителя.

Предмет на заявлението в тази част не е предоставянето на конкретна създадена и/или съхранявана обществена информация в Министерство на културата, а се изисква отговор на въпрос относно наличието, респ. липсата на знание у органа за определени факти.

След като исканата от заявителя информация не попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, за сезирания орган не е налице задължение за произнасяне, както и задължение да отговаря на така зададения въпрос по реда и при условията, регламентирани в ЗДОИ.

На основание чл. 26, ал. 1, т. 5 и чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ, Решението ще бъде публикувано в Платформата за достъп до обществена информация, а съгласно чл.34, ал.3 от ЗДОИ бъде изпратено по електронен път на заявителят, на посоченият от него адрес на електронна поща.

Настоящото Решение подлежи на обжалване по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщаването му, пред съответния Административен съд.

129

Дата Процес
19.05.2025 07:42 Подаване на заявление
19.05.2025 07:45 Изпратено към деловодна система
19.05.2025 10:00 Потвърждение от деловодна система
20.06.2025 17:58 Крайно решение (Одобрено)