Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 30.05.2025
Рег. №: 1749797423-13.06.2025 | Министерство на правосъдието | Одобрено | Дата на подаване: 30.05.2025 |
1. Стратегия за развитие на правосъдната система – чл. 28, т. 4 от Устройствения правилник на Министерството на правосъдието;
2. Информационна стратегия и политика на Министерството на правосъдието – чл. 8, ал. 3, т. 4 от Устройствения правилник на Министерството на правосъдието;
3. Стратегия на Министерството на правосъдието в областта на информационните и комуникационните технологии – чл. 32, т. 1 от Устройствения правилник на Министерството на правосъдието
Решение
Дата: 13.06.2025
Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Обществена информация по смисъла на закона е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти – чл. 2, ал. 1 ЗДОИ. Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3, ал. 1 и 2 от закона. Обществената информация е два вида - официална и служебна. В разпоредбата на чл. 10 ЗДОИ е посочено, че официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Служебната информация, според чл. 11 ЗДОИ е тази, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации.
Министерството на правосъдието провежда държавната политика в областта на правосъдието. Стратегическите цели, за които отговаря МП, са формулирани в документите и механизмите със стратегически характер от най-високо ниво в йерархията на националните програмни документи. Стратегическите приоритети на МП са свързани и с ангажиментите и принципите, възприети от българската държава във връзка с членството в Европейския съюз, Съвета на Европа и други организации.
Съвместно в държавните институции и международните партньори МП участва в разработването на стратегическите цели в тези документи и впоследствие в изпълнението и докладването.
Съгласно чл. 28, т. 4 от Устройствения правилник на Министерството на правосъдието (УСМП) дирекция „Стратегическо развитие и програми“ (СРП) участва в разработването на стратегии за развитие на правосъдната система. В изпълнение на тази компетентност дирекция СРП координира процесите по изпълнение и отчитане на ключови стратегически документи в сферата на върховенството на правото:
Дирекцията отговаря за отчитането на изпълнението на ангажиментите от компонент 10 от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) „Подобряване на бизнес средата", който включва ключови реформи и инвестиции в правосъдната система. НПВУ представлява стратегически документ на национално ниво. Той определя приоритетите за модернизация и цифровизация на правосъдието чрез подобряване на прозрачността и ефективността на съдебната система, противодействие на корупцията, въвеждане на задължителна съдебна медиация по някои видове дела и реформа на рамката на несъстоятелността, в т.ч. модернизация и цифровизация на правосъдието в България, вкл. чрез въвеждането на електронни услуги.
Дирекция СРП координира и изпълнението на мерките, предвидени в Националната програма за развитие 2030 (НПР 2030) в областта на правосъдието, като отчита изпълнението им пред компетентните органи. НПР 2030 като основен стратегически документ на Република България определя дългосрочните цели за развитие на страната, включително заложените в Приоритет 10 „Институционална рамка“, които обхващат модернизацията на правосъдната система, укрепването на върховенството на правото и повишаването на доверието в съдебната система.
И двата документа - НПВУ и НПР 2030 представляват стратегически документи в областта на правосъдната система, тъй като те:
Определят дългосрочните приоритети и цели за развитие на правосъдието в България;
Предвиждат конкретни реформи и инвестиции за модернизация на съдебната система;
Са приети на най-високо политическо ниво (Министерски съвет/Европейска комисия);
Задават рамката за програмиране и разпределение на финансови ресурси;
Съдържат измерими показатели и срокове за постигане на целите.
Информация за стратегическите документи може да бъде открита на следните адреси: https://www.strategy.bg/strategicdocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=1330 и https://nextgeneration.bg/14.
Същевременно дирекцията координира работата при подготовката на доклада по Механизма за върховенството на правото – ключов инструмент за мониторинг на състоянието на правовата държава в държавите-членки на ЕС. Тази дейност е от изключително стратегическо значение, тъй като докладите по Механизма за върховенството на правото могат да повлияят на достъпа до европейско финансиране по различни програми, включително по НПВУ, а техните констатации и препоръки бяха основа за формулиране на ангажиментите в сферата на върховенството на правото в Плана.
След изтичането на седемгодишния хоризонт на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система, възприетият подход е за разпределяне и отразяване на стратегическите приоритети на Министерството на правосъдието в документите и инструментите със стратегически характер, вместо в единен стратегически документ.
Съгласно чл. 32, т. 1 от УСМП дирекция „Електронно правосъдие и регистри“ (ЕПР) участва при разработването и актуализацията на дългосрочната стратегия на Министерството и на второстепенните разпоредители с бюджет в областта на информационните и комуникационните технологии, като ги съобразява с вътрешните и международните стратегически документи в областта на електронното управление и електронното правосъдие.
Относно Стратегията на МП в областта на информационните и комуникационните технологии - дирекция ЕПР координира процесите по изпълнение и отчитане на ключови стратегически документи в сферата на информационните технологии и електронното управление.
С Решение № 531 на Министерски съвет от 21.07.2024г. е приета Стратегия за въвеждане на електронното управление и електронното правосъдие в сектор „Правосъдие“ 2014-2020г. /приложена/ като естествено продължение на Стратегията за развитие на електронното управление в Република България 2014-2020г. в областта на правосъдието.
С приемането на Актуализираната Стратегията за развитие на електронното управление в Република България 2019 – 2023 г., основен стратегически документ, който дава визията за развитието на електронното управление на страната, Министерството на правосъдието изпълнява заложените стратегически цели приложени към спецификите в сектор „Правосъдие“ .
Политиката за информационно общество се осъществява чрез координиране изпълнението на Националната програма „Цифрова България 2025“ и Пътната карта към нея, приети с РМС № 730 от 5.12.2019 г., които се актуализират на годишна база. Програмата има за цел модернизиране и повсеместно въвеждане на интелигентни цифрови решения във всички сфери на икономиката и социалния живот, чрез създаване на среда за широко прилагане на ИКТ, национална инфраструктура, иновативни електронни услуги за бизнеса и гражданите, единни стандарти и постигане на висока степен на мрежова и информационна сигурност и оперативна съвместимост.
Национален стратегически документ „Цифрова трансформация на България за периода 2020-2030 г.“ също е стратегически документ, който обобщава политическа рамка, в която намират място Националната програма „Цифрова България 2025”, приоритетите на „Националната програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030”, както и редица други национални стратегически документи с технологична насоченост, обхващащи периода 2020-2030. В него са взети предвид целите на Програмата на ООН до 2030 г. за устойчиво развитие и използването на новите технологии за тяхното постигане, както и стратегически документи на Европейската Комисия „Европа, пригодна за цифровата ера“, „Изграждане на цифровото бъдеще на Европа“, „Нова индустриална стратегия за Европа“.
Друг стратегически документи, в които са залегнали политиките и целите на електронното управление и управлението на ИКТ ресурсите е „Единна политика за информационните ресурси“.
Концепцията за развитие на електронното управление в Република България, в това число и на електронното правосъдие, е да се следват общи политики в областта като се минимизират секторните стратегии. Постоянна работна група към Съвета по цифровото десетилетие разработва „Стратегия за цифрова трансформация на Република България“, който документ ще бъде стратегическа рамка за страната с дефинирани общи и специфични цели в областта на цифровизацията.
Изброените стратегически документи са публикувани на сайта на Министерството на електронното управление и https://www.strategy.bg .
33
Дата | Процес |
---|---|
13.06.2025 09:50 | Крайно решение (Одобрено) |