Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 20.06.2025
Рег. №: 1751443829-02.07.2025 | Министерство на правосъдието | Препратено по компетентност | Дата на подаване: 20.06.2025 |
1. Дали съществува акт за раждане на моя баща - Rasit Savaş, роден в град Шумен, България, приблизително около 1930 година. 2. Дали лицето е било български гражданин и дали е загубил гражданството си. 3. Ако е възможно, копие или информация относно акта за раждане, както и данни за евентуалната му смърт.
Решение
Дата: 02.07.2025
Предвид обстоятелството, че Министерството на правосъдието (МП) не разполага с исканата със заявлението, препратено в МП от Министерството на иновациите и растежа, информация – акт за раждане на посоченото в заявлението лице (нейн баща), както и на данни за евентуалната му смърт, тъй като същите следва да се съхраняват в общината, в която е родено лицето, съответно в общината по постоянния адрес, на основание чл. 32, ал. 1 ЗДОИ Ви препращам по компетентност цитираното заявление за достъп до обществена информация.
Съгласно даденото легално определение в чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) „обществена информация” по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Понятието „обществена информация“ следва да бъде възприемано като сведение, знание за някого или нещо, свързано с обществения живот в страната. От формулираната от законодателя легална дефиниция на понятието „обществена“ информация“ се извежда основната цел на закона, а именно да се предвиди ред за реализация на конституционно гарантираното в чл. 41, ал. 2 от Конституцията на Република България право на гражданите да търсят и получават информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес, ако информацията не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права.
Съгласно чл. 6, т. 5 ЗДОИ, основен принцип при осъществяване правото на достъп до обществена информация е този на защита на личните данни, поради което в нормата на чл. 2, ал. 5 ЗДОИ законодателят изрично е изключил приложението на закона по отношение на личните данни.
В § 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби на ЗДОИ се съдържа дефиниция на понятието „лични данни“, като препраща към понятието „лични данни“ по смисъла на чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните) (ОВ, L 119/1 от 4 май 2016 г.)
Съгласно чл. 4, ал. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 лични данни представлява всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни"), като физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице.
Исканата информация безспорно представлява такава, която пряко идентифицира субекта на данни, поради което същата попада в приложното поле на чл. 4, ал. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679, съответно в приложното поле на Закона за защита на личните данни (ЗЛЛД) и в хипотезата на чл. 2, ал. 5 ЗДОИ, като в тази връзка същите не подлежат на самостоятелно предоставяне по реда на закона за други цели извън посочените в чл. 2, ал. 1 ЗДОИ.
В конкретния случай от съдържанието на заявлението е видно, че търсената информация няма характера на "обществена" по смисъла на ЗДОИ, тъй като се иска да бъде предоставена информация относно гражданството на бащата на заявителката. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 2, ал. 5 от Закона за достъп до обществена информация, съгласно която този закон не се прилага за достъпа до лични данни.
В разпоредбата на чл. 4 от Закона за гражданската регистрация е посочено, че вписването в регистрите на актове за гражданско състояние се извършва в населеното място, в което е настъпило събитието, а вписването в регистъра на населението се извършва в общините по постоянния адрес на физическите лица.
26
Дата | Процес |
---|---|
02.07.2025 11:10 | Крайно решение (Препратено по компетентност) |