Заявление от Физическо лице до Министерство на регионалното развитие и благоустройството от 11.07.2025

Рег. №: 1753452990-25.07.2025 | Министерство на регионалното развитие и благоустройството | Препратено по компетентност | Дата на подаване: 11.07.2025 |

Физическо лице |

Запитване по ЗДОИ във връзка с Програма за упражняване правата върху имоти – държавна собственост приета от Министерски съвет.

Решение


Дата: 25.07.2025

Предоставям достъп до наличната обществена информация в АМС, както следва:

По т. 1 от заявлението „списък с всички имоти държавна частна или публична собственост или собственост на фирми с частично държавно участие или изцяло собственост на държавата, които са били подготвени, обсъждани, одобрени или предложени за одобрение за продажба от началото на 2025-та до сега и които не са били включени в списъка от 4405 имота с отпаднала необходимост обсъждан в част "изходни данни" на Програма за упражняване правата върху имоти – държавна собственост приета от Министерски съвет на 8-ми май 2025.“

В раздел „Изходни данни“ на Програма за упражняване правата върху имоти – държавна собственост, и върху имоти – собственост на държавни публични предприятия, приета с Решение № 289 на Министерския съвет от 8 май 2025 г. (Програмата) е посочен брой имоти, който е определен въз основа на предварително подадена от министерствата и областните управители информация за имоти – държавна собственост, за които от тяхна страна е преценено, че представляват имоти с отпаднала необходимост при изпълнение на техните функции. Изискването на тази информация, подаването й от министерствата и областните управители и обобщаването й в „Индикативен списък на имотите с отпаднала необходимост“, който е публикуван на страницата на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), не е имало за цел определянето на имоти – държавна собственост, които следва да бъдат предложени за продажба. В тази връзка имотите, чийто брой е посочен в раздел „Изходни данни“ на Програмата не са имоти, които са „подготвени, обсъждани, одобрени или предложени за одобрение за продажба“. На страницата на МРРБ, на която е публикуван списъкът, на 29 юни 2025 г. ( https://www.mrrb.bg/bg/durjavnite-imoti-s-otpadnala-neobhodimost-podlejat-na-detajlna-proverka-predi-eventualna-prodajba/ ) е публикувано съобщение, в което е посочено, че относно „публикувания от МРРБ списък с първоначалните данни за държавни имоти с отпаднала необходимост“, за всеки един от включените в списъка имоти „в момента се извършва детайлна проверка и едва след изясняване на цялата фактология, може да се прецени дали даден имот, който е с отпаднала необходимост, да бъде предложен за продажба или не. Както вече бе обявено - това са предварителни данни, като продължават да постъпват и нови, които ще бъдат обобщени и своевременно качени на сайта на МРРБ“.

Приетата Програма има за цел да дефинира цели и приоритети, подобряване на процеса при вземане на управленски решения и повишаване на общественото доверие, чрез ясни правила за конкретни действия. В Програмата е определен очакваният ефект от нейното изпълнение – еднократен, с времеви хоризонт между 6 м. и 1 година и 6 месеца и дълготраен ефект, който включва ефективно управление на имотите – държавна собственост, използване потенциала на имотите за предоставяне на обществени услуги с високо качество, повишаване на приходите от използване на имотите, намаляване на разходите за тяхното поддържане, както и реализиране на принципите на устойчиво и балансирано развитие чрез някой от изброените в Програмата способи за упражняване на правата на държавата.

Във връзка с Програмата е предвидено министрите, ръководителите на други ведомства и областните управители да извършат преценка относно актуалното, настоящо предназначение на всички управлявани от тях имоти и относно най-подходящия за съответните имоти способ за управление въз основа на предвидените в Програмата критерии. Информация за резултатите от тази преценка следва да е представена в МРРБ в изпълнение на т. 1. от Плана за действие, включен в Програмата (Плана за действие). В изпълнение на тази задача в срок до 30 май 2025 г. посочените субекти е следвало да представят списъци на имотите, които са предоставени за управление на ръководеното от тях ведомство и второстепенни разпоредители, или са собственост на публично държавно предприятие, което не е държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон по образци към Програмата, както следва:

· Приложение № 1 – имоти, които са необходими за задоволяване на публични функции и обществени потребности от местно и национално значение – с административно, здравно, образователно, културно, спортно или др. предназначение с раздели, включващи поземлени имоти, поземлени имоти със застроени в тях сгради, сгради, самостоятелни обекти в сгради и съоръжения на техническата инфраструктура със самостоятелни обекти в тях и

· Приложение № 2 – имоти, които са с отпаднала необходимост.

Данните за имотите по Приложение № 2 на Програмата следва да включват за всеки имот наличието на заявено искане за безвъзмездно прехвърляне на собственост в полза на общини за изпълнение на техните функции или за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение. Освен това за тези имоти субектите по програмата следва да посочат един или повече от критериите, определени с Програмата, относно начина на последващо управление на тези имоти, чрез възможността за: възлагането им на концесия; отдаване им под наем; продажбата им по общия ред; продажбата им на инвеститор клас А; прекратяване на съсобственост; замяна; предоставяне на право на ползване на община или друго способ избран от тях. За имотите, включени в Приложение № 2, които са с доказана отпаднала необходимост и с висок пазарен потенциал, министрите, ръководителите на други ведомства и областните управители следва да представят в Агенцията за публичните предприятия и контрол (АППК), предложения за приватизация за тези имоти, които са с доказана отпаднала необходимост и с висок пазарен потенциал. Програмата не обвързва включването на имот в списъка по Приложение № 2 от Програмата със задължение за субектите, които го управляват, да предприемат действия за разпореждане с този имот чрез продажба, ако е идентифициран способ за управлението на имота по един или повече от критериите, определени с Програмата.

Във връзка с гореизложеното и на основание чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ препращам заявлението в тази част за отговор от МРРБ и АППК.

По т. 2 от заявлението „анализите аргументиращи отпаднала необходимост и оценката за разходите за имоти, за които вече е взето решение на Министерски съвет или някое от министерствата за продажба от началото на 2025-та до сега.“.

Министерският съвет приема решения, с които дава съгласие за разпореждане с имоти – частна държавна собственост чрез продажба, само спрямо имоти, които са с данъчна оценка над 500 000 лв. – чл. 4, ал. 5 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол, чл. 43, ал. 4 от Закона за държавната собственост и чл. 32, ал. 4 и ал. 5 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост. В тази връзка и аргументи относно отпадналата необходимост за такива имоти и оценка на разходите за тях може да се съдържат в докладите на вносителите съпътстващи тези решения. Уведомяваме Ви, че информацията за постъпилите и приети актове и протоколни решения от Министерския съвет е официална, публична и общодостъпна в системата за правна информация на адрес: pris.government.bg на сайта на Министерския съвет, където са публикувани всички актове и протоколни решения на Министерския съвет от 1990 г. до момента. Достъпът до актовете е свободен.

По т. 3 от заявлението „други анализи, които вече за изготвени и аргументират отпаднала необходимост и разходите свързани с имоти обсъждани или предложени за продажба по един или друг повод“.

За имоти – частна държавна собственост, за които от началото на 2025 г. е взето решение за продажба от ръководителите на ведомства, управляващи тези имоти – извън тези за които е посочено, че е необходимо решение на Министерския съвет, както и „обсъждани или предложени за продажба по един или друг повод“ на такива имота, АМС не разполага с подобни анализи и оценки, като информация за това може да се потърси от субектите, които са направили съответните предложения пред Агенцията за публичните предприятия и контрол (АППК). Информация за всички текущи и приключили процедури за продажба на имоти – частна държавна собственост може да се намери на електронната платформа за продажба на имоти поддържана от АППК. На основание чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ препращам заявлението по тази точка до АППК за отговор до заявителя.

Обръщам внимание, че чрез платформата за продажба на имоти поддържана от АППК не се продават имоти – частна държавна собственост, които са: предоставени за управление на Министерството на отбраната; държавни жилища, ателиета и гаражи; в режим на съсобственост по Закона за собствеността; на политически партии; на инвеститори, получили сертификат за клас инвестиция, и на инвеститори за осъществяването на приоритетни инвестиционни проекти по Закона за насърчаване на инвестициите; предоставени за управление на или придобити от държавни предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон; имоти - собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие или собственост на търговски дружества, чийто капитал е собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие, когато тези имоти са необходими за изпълнение на мерки за насърчаване на инвестициите по Закона за насърчаване на инвестициите, съгласно чл. 1, ал. 4, т. 3 и т. 4 от ЗПСК.

Настоящото решение се изпраща на посочения от заявителя електронен адрес.

Решението може да бъде обжалвано по реда на АПК пред съответния административен съд на основание чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ, във връзка с чл. 133, ал. 1 от АПК в 14-дневен срок от получаването му.

15

Дата Процес
25.07.2025 17:16 Крайно решение (Препратено по компетентност)