Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 18.08.2025

Рег. №: 1755511541-18.08.2025 | Министерство на културата | Непроизнесени в срок | Дата на подаване: 18.08.2025 | Срок:01.09.2025

Физическо лице |

Уважаеми господин Министър,

На основание чл. 24 и сл. от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) и във връзка с разпоредбите на Закона за културното наследство (ЗКН), заявявам достъп до следната обществена информация, с особен фокус върху обектите на недвижимо културно наследство в гр. Велико Търново.

Искането е пряко свързано с упражняването на граждански контрол върху дейността на Министерството на културата и Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), като целта е да се проследят процесите на вземане на решения.

I. Взаимоотношения и кореспонденция между МК и НИНКН

За да се установи ролята и отговорността на всяка институция, моля да ми предоставите:

  • всички методически указания, заповеди и писма, издадени от Министерството на културата към НИНКН, относно прилагането на нормативната уредба за опазване на недвижимото културно наследство;

  • всички официални становища, предложения и доклади, изпратени от НИНКН до Министерството на културата, свързани с инвестиционни проекти и дейности по опазване във Велико Търново;

  • цялата вътрешна кореспонденция (която е част от официалната документация) между служители на двете институции, пряко касаещи конкретни обекти или проекти във Велико Търново.

II. Процедури за съгласуване и вземане на решения

За да се разкрият потенциални конфликти на интереси или непрозрачни практики, моля да ми предоставите:

  • пълен списък на всички инвестиционни проекти, свързани с недвижимо културно наследство във Велико Търново, които са били подадени за съгласуване в НИНКН през посочения период. За всеки проект:

    • дата на подаване и дата на издадено становище (положително, отрицателно или с условия);

    • мотивите за издаденото становище и протоколи от експертни съвети, ако са налични;

  • списък на всички експерти и/или експертни съвети към НИНКН, участвали в процеса на съгласуване на проектите във Велико Търново, заедно с подадените декларации за конфликт на интереси.

III. Финансиране и контрол върху разходването на средства

За да се проследят финансовите потоци и да се идентифицират евентуални злоупотреби, моля да ми предоставите:

  • пълен списък на одобрените и финансирани проекти, както и списък на фирмите-изпълнители и подизпълнители;

  • критериите за оценка и класиране на проектите, които са били финансирани, с акцент върху документите, доказващи съответствието на проектите с тези критерии;

  • всички доклади за извършен контрол, проверки и инспекции на обекти, финансирани от Министерството на културата, изготвени от НИНКН или други упълномощени органи.

Настоящото заявление се отнася единствено до информация, която е пряко свързана с дейности, проекти и разходване на публични средства на територията на гр. Велико Търново в периода 9 януари 2023 г. – 16 януари 2025 г.

Настоящото заявление се подава в съответствие с принципите на прозрачност и отчетност на публичната власт, закрепени в чл. 41 от Конституцията на Република България и ЗДОИ.

Тази информация е необходима за извършване на анализ, целящ:

  • идентифициране на евентуални несъответствия между нормативната уредба и практическото ѝ приложение;

  • подпомагане на обществения контрол върху законосъобразността и целесъобразността при управлението на културното наследство;

  • предотвратяване и разкриване на потенциални злоупотреби с публични средства.

В случай че част от исканата информация не е налична, представлява служебна тайна или не може да бъде предоставена по други предвидени в закона причини, моля да бъде предоставена останалата налична и достъпна информация, съобразно принципа на максимална публичност, закрепен в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.

С оглед изискванията на чл. 27 от ЗДОИ, както и разпоредбите на Закона за електронното управление и Закона за достъп и повторно използване на информацията от обществения сектор, моля информацията да бъде предоставена по електронен път чрез Платформата за достъп до обществена информация, в електронен, структуриран и машинно четим формат (например CSV, XLSX, XML или JSON), за да се гарантира нейната пълна достъпност, прозрачност и възможност за анализ.

С уважение, Кирил Стоянов

82

Дата Процес
18.08.2025 13:05 Подаване на заявление
18.08.2025 13:15 Изпратено към деловодна система
18.08.2025 14:00 Потвърждение от деловодна система