Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 18.08.2025
Рег. №:
                                        1755511541-18.08.2025 | Министерство на културата | Непроизнесени в срок |
                                        Дата на подаване: 18.08.2025 |
                                        Срок:01.09.2025
                                    
Уважаеми господин Министър,
На основание чл. 24 и сл. от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) и във връзка с разпоредбите на Закона за културното наследство (ЗКН), заявявам достъп до следната обществена информация, с особен фокус върху обектите на недвижимо културно наследство в гр. Велико Търново.
Искането е пряко свързано с упражняването на граждански контрол върху дейността на Министерството на културата и Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), като целта е да се проследят процесите на вземане на решения.
I. Взаимоотношения и кореспонденция между МК и НИНКН
За да се установи ролята и отговорността на всяка институция, моля да ми предоставите:
- 
всички методически указания, заповеди и писма, издадени от Министерството на културата към НИНКН, относно прилагането на нормативната уредба за опазване на недвижимото културно наследство;
 - 
всички официални становища, предложения и доклади, изпратени от НИНКН до Министерството на културата, свързани с инвестиционни проекти и дейности по опазване във Велико Търново;
 - 
цялата вътрешна кореспонденция (която е част от официалната документация) между служители на двете институции, пряко касаещи конкретни обекти или проекти във Велико Търново.
 
II. Процедури за съгласуване и вземане на решения
За да се разкрият потенциални конфликти на интереси или непрозрачни практики, моля да ми предоставите:
- 
пълен списък на всички инвестиционни проекти, свързани с недвижимо културно наследство във Велико Търново, които са били подадени за съгласуване в НИНКН през посочения период. За всеки проект:
- 
дата на подаване и дата на издадено становище (положително, отрицателно или с условия);
 - 
мотивите за издаденото становище и протоколи от експертни съвети, ако са налични;
 
 - 
 - 
списък на всички експерти и/или експертни съвети към НИНКН, участвали в процеса на съгласуване на проектите във Велико Търново, заедно с подадените декларации за конфликт на интереси.
 
III. Финансиране и контрол върху разходването на средства
За да се проследят финансовите потоци и да се идентифицират евентуални злоупотреби, моля да ми предоставите:
- 
пълен списък на одобрените и финансирани проекти, както и списък на фирмите-изпълнители и подизпълнители;
 - 
критериите за оценка и класиране на проектите, които са били финансирани, с акцент върху документите, доказващи съответствието на проектите с тези критерии;
 - 
всички доклади за извършен контрол, проверки и инспекции на обекти, финансирани от Министерството на културата, изготвени от НИНКН или други упълномощени органи.
 
Настоящото заявление се отнася единствено до информация, която е пряко свързана с дейности, проекти и разходване на публични средства на територията на гр. Велико Търново в периода 9 януари 2023 г. – 16 януари 2025 г.
Настоящото заявление се подава в съответствие с принципите на прозрачност и отчетност на публичната власт, закрепени в чл. 41 от Конституцията на Република България и ЗДОИ.
Тази информация е необходима за извършване на анализ, целящ:
- 
идентифициране на евентуални несъответствия между нормативната уредба и практическото ѝ приложение;
 - 
подпомагане на обществения контрол върху законосъобразността и целесъобразността при управлението на културното наследство;
 - 
предотвратяване и разкриване на потенциални злоупотреби с публични средства.
 
В случай че част от исканата информация не е налична, представлява служебна тайна или не може да бъде предоставена по други предвидени в закона причини, моля да бъде предоставена останалата налична и достъпна информация, съобразно принципа на максимална публичност, закрепен в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.
С оглед изискванията на чл. 27 от ЗДОИ, както и разпоредбите на Закона за електронното управление и Закона за достъп и повторно използване на информацията от обществения сектор, моля информацията да бъде предоставена по електронен път чрез Платформата за достъп до обществена информация, в електронен, структуриран и машинно четим формат (например CSV, XLSX, XML или JSON), за да се гарантира нейната пълна достъпност, прозрачност и възможност за анализ.
С уважение, Кирил Стоянов
82
| Дата | Процес | 
|---|---|
| 18.08.2025 13:05 | Подаване на заявление | 
| 18.08.2025 13:15 | Изпратено към деловодна система | 
| 18.08.2025 14:00 | Потвърждение от деловодна система |