Заявление от Физическо лице до Министерство на културата от 29.08.2025

Рег. №: 1757686654-12.09.2025 | Министерство на културата | Частично одобрено | Дата на подаване: 29.08.2025 |

Физическо лице |

Във връзка с Вашето Уведомление по чл. 29 от ЗДОИ с изх. № 97-00-129/18.08.2025 г. и на основание вх. № 97-00-129/18.08.2025 г. на моето заявление за достъп до обществена информация, Ви уведомявам следното: Подадох жалба до министъра на културата срещу издаденото уведомление, тъй като считам, че заявлението ми вече съдържа достатъчно конкретика и че поставените от Вас допълнителни изисквания представляват прекомерен формализъм, който затруднява реалния достъп до обществена информация. Въпреки това, и в интерес на по-висш принцип – прозрачността като основа на демократичното доверие между граждани и институции, предоставям следните уточнения: По въпрос I (взаимоотношения и кореспонденция между МК и НИНКН): - Моля да ми бъдат предоставени копия от методически указания, заповеди и писма на МК до НИНКН, касаещи прилагането на Закона за културното наследство (ЗКН), относно опазването на недвижимото културно наследство. - Официални документи (становища, предложения, доклади), изпратени от НИНКН до МК, свързани с инвестиционни проекти и дейности по опазване на обекти в гр. Велико Търново за периода 9.01.2023 – 16.01.2025 г. - Вътрешна официална кореспонденция между служители на МК и НИНКН, отнасяща се до: - Архитектурно-музеен резерват „Царевец“; - Архитектурно-исторически резерват „Арбанаси“; - Сгради – недвижими културни ценности в централната градска част на Велико Търново. По въпрос III (финансиране и контрол): Под „контрол, проверки и инспекции“ разбирам: а) финансови проверки, б) проверки за спазване на изискванията за опазване на културното наследство, в) проверки по ЗБУТ (Здравословни и безопасни условия на труд). Под „други упълномощени органи“ визирам: 1) Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ); 2) Сметната палата; 3) Главна инспекция по труда (ГИТ), доколкото тя упражнява контрол върху условията на труд при реставрационни и строително-ремонтни дейности. Считам, че по този начин заявлението ми става допълнително индивидуализирано и отговаря на изискванията ви. С уважение, Кирил Стоянов

Решение


Дата: 12.09.2025

По въпрос I. от заявлението:

В първоначалното заявление заявителят е посочил, че желае да получи „копия от методически указания, заповеди и писма на МК до НИНКН относно прилагането на нормативната уредба за опазване на недвижимото културно наследство, както и чеНастоящото заявление се отнася единствено до информация, която е пряко свързана с дейности, проекти и разходване на публични средства на територията на гр. Велико Търново в периода 9 януари 2023 г. – 16 януари 2025 г.“

С направеното на 29.08.2025 г. уточнение заявителят е посочил конкретен нормативен акт - Закона за културното наследство (ЗКН) във връзка с опазване на културното наследство на територията на Велико Търново, без да е посочил конкретни законови текстове. Заявителят не е посочил конкретни инвестиционни проекти на територията на Велико Търново, свързани с разходване на публични средства, за които желае да получи информация, както и не е посочил конкретни дейности по опазване.

Подточка първа:

Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗКН „Този закон урежда опазването и закрилата на културното наследство на Република България.“, т.е. целият закон е посветен на опазването на културното наследство на територията на Република България.

Правомощията на министъра на културата са посочени в чл. 14 от ЗКН и в чл. 5 от Устройствения правилник на Министерство на културата.

Съгласно посочените нормативни актове за министъра на културата няма вменени задължения да дава методически указания на НИНКН за дейности, проекти и разходване на публични средства за обекти на културното наследство, доколкото самото разходване на средства за дейности и проекти за обекти на културното наследство е от компетентността на Министерство на културата, а не от компетентността на НИНКН.

Правомощията на НИНКН са посочени в чл. 19 от ЗКН и в Устройствения правилник на НИНКН.

НИНКН е юридическо лице на бюджетна издръжка, има самостоятелен бюджет и има самостоятелни правомощия, които са в областта на издирването, изучаването и научно-изследователската дейност на недвижими културни ценности и в опазването на културното наследство, като правомощията на НИНКН не включват разходване на публични средства за финансиране на обекти на културното наследство.

Основаните дейности по опазване на културното наследство съгласно разпоредбите на ЗКН са дейностите по идентифициране, деклариране и предоставяне на статут на недвижими културни ценности.

Заповедите за деклариране и за предоставяне на статут на сгради - недвижими културни ценности съгласно чл. 58 и чл.65 от ЗКН, се издават от министъра на културата или оправомощен от него заместник-министър по предложение на директора на НИНКН.

Заповедите за предоставяне на статут се обнародват в Държавен вестник съгласно чл. 65, ал. 2 от ЗКН.

За периода, посочен в заявлението, няма издавани заповеди за деклариране и за предоставяне статут на недвижими културни ценности на територията на Велико Търново.

Заповедите за деклариране и за предоставяне статут на недвижими културни ценности не са свързани с разходване на публични средства.

Подточка втора:

В първоначалното заявление заявителят е посочил, че желае да получи „всички официални становища, предложения и доклади, изпратени от НИНКН до Министерството на културата, свързани с инвестиционни проекти и дейности по опазване във Велико Търново“, а с уточнението искането е преформулирано по следния начин: „Официални документи (становища, предложения, доклади), изпратени от НИНКН до МК, свързани с инвестиционни проекти и дейности по опазване на обекти в гр. Велико Търново за периода 9.01.2023 – 16.01.2025 г.“

При съпоставка на искането по първоначалното заявление и по уточнението се установява, че двете формулировки са идентични и на практика липсва направено уточнение в посока на конкретизиране на искането, доколкото изброените документи „становища, предложения, доклади“, периодът „9.01.2023 – 16.01.2025 г.“ и местонахождението „във Велико Търново“ са посочени още в първоначалното заявление. В уточнителното съобщение липсва посочване на конкретни инвестиционни проекти и конкретни дейности по опазване, за които заявителят желае да му бъде предоставена информация.

По тази причина и поради твърде общо формулирания въпрос и липсата на уточнение от страна на заявителя, за задължения субект е обективно невъзможно да установи каква конкретна информация с характер на обществена такава, находяща се в Министерство на културата, следва да се предостави, поради което на основание чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ, оставям без разглеждане искането по въпрос I., подточка втора от заявлението.

Въпреки гореизложеното, за да бъде удовлетворено в максимална степен искането на заявителя и доколкото в искането се посочва, че заявителят иска „официални становища, предложения и доклади, изпратени от НИНКН“, считам че следва да се приложи чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ, съгласно която заявлението да бъде препратено на НИНКН, за да направи самостоятелна преценка на искането за предоставяне на обществена информация и да отговори на заявителя.

Подточка трета:

В първоначалното заявление заявителят е посочил, че желае да получи: „цялата вътрешна кореспонденция (която е част от официалната документация) между служители на двете институции, пряко касаещи конкретни обекти или проекти във Велико Търново.“

С направеното на 29.08.2025 г. уточнение заявителят е посочил, че желае да получи: „Вътрешна официална кореспонденция между служители на МК и НИНКН, отнасяща се до: - Архитектурно-музеен резерват „Царевец“; - Архитектурно-исторически резерват „Арбанаси“; - Сгради – недвижими културни ценности в централната градска част на Велико Търново.

Във връзка с гореизложеното предоставям следната обществена информация:

1. Архитектурно-музеен резерват „Царевец“:

С Постановление № 506/1955 г. на Министерския съвет е обявен за резерват с национално значение Архитектурно-музеен резерват „Царевец“ – изключителна държавна собственост.

С Решение № 153/2014 г. на Министерския съвет правото на управление върху Архитектурно-музеен резерват „Царевец“ е отнето от Министерство на културата поради отпаднала нужда и имотът е предоставен безвъзмездно за управление на община Велико Търново за срок от 10 години.

С Решение № 540/2024 г. на Министерския съвет е предоставен безвъзмездно за управление на община Велико Търново, за срок 10 години недвижима културна ценност – изключителна държавна собственост, представляваща Архитектурно-музеен резерват „Царевец“.

Изброените по-горе документи са публично достъпни на електронен адрес https://pris.government.bg/

2. Архитектурно-исторически резерват „Арбанаси“:

С Протокол № 4 от 08.05.2000 г. на Националния съвет за опазване на паметниците на културата /НСОПК/, утвърден от министъра на културата, е обявена групова недвижима културна ценност (ГНКЦ) с категория „национално значение“ – „Историческо селище „Арбанаси“, обявена, като паметник на урбанизма и културния пейзаж с категория „национално значение“ и са определени режими на опазване на недвижимата културна ценност – териториален обхват (исторически зони и охранителна зона) и предписания за опазване.

Документът се съхранява в НИНКН, поради което на основание чл. 32, ал.1 от ЗДОИ следва да бъде предоставено от НИНКН.

През 2023 г. в Министерство на културата е започнало производство по актуализация на режимите за опазване на ГНКЦ „Историческо селище Арбанаси“. Със Заповед № РД9К-250/27.07.2023 г. на заместник-министъра на културата е назначена междуведомствена комисия със задача: „Да изготви предложение за актуализиране на статут и режими за опазване – териториален обхват (граници и охранителна зона) и предписания за опазване на обект групова урбанистична и архитектурно-строителна недвижима културна ценност– Историческо селище „Арбанаси“, землището на с. Арбанаси, община Велико Търново, област Велико Търново, с категория „национално значение“.

В изпълнение на разпоредбите на ЗКН с писмо вх. № 33-00-570/08.10.2024 г. на Министерство на културата е постъпило предложение на директора на НИНКН съгласно чл. 64, ал. 1 от ЗКН за актуализиране на статута на обекта. Предложението е включено за разглеждане в дневния ред на заседание на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ)

Проведеното заседание на СЕСОНКЦ е публично достъпно и може да бъде гледано на следния електронен адрес: https://www.youtube.com/watch?v=kXy3bQ1dEeQ

Към настоящия момент производството за актуализиране на статута на обекта не е приключило.

Предоставям на заявителя копия от следните документи:

- Заповед № РД9К-250/27.07.2023 г. на заместник-министъра на културата – копие във формат PDF – 2 стр., със заличени лични данни;

- Писмо вх. № 33-00-570/08.10.2024 г., подписано от на директора на НИНКН – копие във формат PDF – 1 стр., със заличени лични данни;

3. Освен Архитектурно-музеен резерват „Царевец“ и Архитектурно-исторически резерват „Арбанаси“, със заявлението и уточнението не са посочени други конкретни сгради, за които се изисква обществена информация, поради което на основание чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ, оставям без разглеждане искането по подточка трета за предоставяне на информация в частта „Сгради – недвижими културни ценности в централната градска част на Велико Търново.“

Всяка друга „вътрешна официална кореспонденция между служители на НИНКН и Министерство на културата“ не попада в приложното поле на чл. 2 от ЗДОИ.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ „Обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти.“ Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, т.е. животът на обществото като група хора (съгласно трайната практика на съда), съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект.

Поисканата „вътрешна официална кореспонденция между служители“ не касае живота на обществото като група хора и не представлява краен акт на задължен субект по ЗДОИ. С предоставянето на кореспонденция между служители заявителят не може да си състави мнение за дейността на държавния орган, такива документи са с оперативен характер и нямат самостоятелно значение, поради което така поисканата информация няма характер на обществена информация.

След като исканата информация не попада в обхвата на законово регламентираното понятие за обществена информация, редът на ЗДОИ за предоставянето й е неприложим.

По въпрос II. от заявлението:

В първоначалното заявление заявителят е посочил, че желае да получи „пълен списък на всички инвестиционни проекти, свързани с недвижимо културно наследство във Велико Търново, които са били подадени за съгласуване в НИНКН през посочения период“ и „списък на всички експерти и/или експертни съвети към НИНКН, участвали в процеса на съгласуване на проектите във Велико Търново, заедно с подадените декларации за конфликт на интереси.“

НИНКН е самостоятелно юридическо лице, държавен културен институт с национално значение с научноизследователски и експертни функции в областта на недвижимото културно наследство.

Съгласно чл. 84, ал. 5 от ЗКН процедурата за съгласуване на инвестиционни проекти започва с подаване на документи в НИНКН.

Съгласно чл. 11, т. 2 от Устройствения му правилник, НИНКН организира самостоятелна и независима деловодна дейност, като Министерство на културата няма нормативно задължение да осъществява контрол върху входящата и изходящата документация на НИНКН, включително и върху подаването на заявления в НИНКН за съгласуване на инвестиционни проекти.

Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 5,6 и 7 от ЗКН НИНКН осъществява дейност по специализирано документиране на недвижими културни ценности и на наличната информация за тях, води регистър на недвижимите културни ценности, осъществява и поддържа карти и регистри на недвижимото културно наследство.

Поради изложите причини и на основание чл. 32, ал. 1 във връзка с чл. 3 от ЗДОИ препращам на НИНКН Заявление вх. № 97-00-129/18.08.2025 г. и Съобщение за уточнение с вх. № 94-00-2149/29.08.2025 г., за да отговори на заявителя на въпрос I., подточка втора и на въпрос II. от заявлението, както и да предостави копие на Протокол № 4 от 08.05.2000 г. на Националния съвет за опазване на паметниците на културата /НСОПК/, утвърден от министъра на културата, е обявена групова недвижима културна ценност (ГНКЦ) с категория „национално значение“ – „Историческо селище „Арбанаси“, обявена, като паметник на урбанизма и културния пейзаж с категория „национално значение“ и са определени режими на опазване на недвижимата културна ценност – териториален обхват (исторически зони и охранителна зона) и предписания за опазване.

По въпрос III. от заявлението:

Подточка първа:

Министерство на културата предоставя целева финансова подкрепа за дейности по консервация и реставрация на недвижими културни ценности и за теренни археологически проучвания и теренна консервация.

Исканата информация за финансирани обекти за 2023 г. и за 2024 г. е общодостъпна на официалната интернет страница на Министерство на културата, секция „Процедури за финансова подкрепа“ както следва:

1.Резултати по обявена сесия за финансиране на теренни археологически проучвания и теренна консервация:

- https://mc.government.bg/newsn.php?n=8924&i=1 – за 2023 г.

- https://mc.government.bg/page.php?p=58&s=429&sp=512&t=1059&z=1076 – за 2024 г.

2.Резултати по обявена сесия за финансиране на проекти за извършване на консервационно-реставрационни дейности по недвижими културни ценности: https://mc.government.bg/page.php?p=58&s=429&sp=512&t=0&z=0

По отношение на искането за предоставяне на списъци на изпълнители и подизпълнители, предоставям следната информация:

Дейностите по консервация и реставрация, както и по адаптация на недвижими културни ценности се извършват само от лица или под ръководството на лица, притежаващи съответния професионален опит съгласно чл. 164 от ЗКН.

Съгласно чл. 165 от ЗКН в Министерството на културата се създава и поддържа публичен регистър на лицата, които имат право да извършват дейности по консервация и реставрация в съответната област.

Информацията под формата на списък на лицата е публично достъпна на интернет-страницата на Министерство на културата, както следва:

https://mc.government.bg/files/2669_Registar%20po%20165%20ot%20ZKN.pdf

Информацията, предоставена по-горе, се отнася за територията на цялата страна, а не само за Велико Търново. Съгласно разпоредбите на ЗДОИ и константната съдебна практика законът не вменява на задължените субекти да създават нови, конкретни справки/списъци по искания на заявителите.

Подточка втора:

Критериите за оценка и класиране на проектите са регламентирани в Правила за предоставяне на целева финансова подкрепа в областта на недвижимото културно наследство и в Правила за предоставяне на целева финансова подкрепа за теренни археологически проучвания и теренна консервация.

Правилата са публикувани и са общодостъпни на официалната интернет страницата на Министерство на културата, секция „Процедури за финансова подкрепа“ както следва:

- https://mc.government.bg/page.php?p=58&s=429&sp=512&t=1059&z=0

- https://mc.government.bg/contestsc.php?p=163&s=164&c=2940&CTypeID=1

Подточка трета:

В първоначалното заявление, във въпрос III., подточка трета, заявителят е посочил, че желае да получи: „всички доклади за извършен контрол, проверки и инспекции на обекти, финансирани от Министерството на културата, изготвени от НИНКН или други упълномощени органи.

С получено на 29.08.2025 г. съобщение чрез ССЕВ заявителят е уточнил следното:

Под „контрол, проверки и инспекции“ разбирам: а) финансови проверки, б) проверки за спазване на изискванията за опазване на културното наследство, в) проверки по ЗБУТ (Здравословни и безопасни условия на труд). Под „други упълномощени органи“ визирам: 1) Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ); 2) Сметната палата; 3) Главна инспекция по труда (ГИТ), доколкото тя упражнява контрол върху условията на труд при реставрационни и строително-ремонтни дейности.“

С оглед така направеното уточнение предоставям следната налична в Министерство на културата информация:

а) финансови проверки – през 2025 г. е извършена проверка от Агенцията за държавен финансов контрол по повод разходвани публични средства, предоставени на Министерство на културата с Постановления на министерския съвет през 2024 г.

б) проверки за спазване на изискванията за опазване на културното наследство:

Съгласно чл. 15, ал. 1 от ЗКН в Министерството на културата функционира Инспекторат за опазване на културното наследство.

Съгласно чл. 15, ал. 2 от ЗКН Инспекторатът осъществява контрол за спазването на изискванията на закона и на издадените въз основа на него актове.

В чл. 192, ал. 1 от ЗКН са описани контролните дейности, които инспекторите имат право да извършват, а в ал. 5 са регламентирани задълженията, които имат във връзка с извършените проверки.

Контролната дейност на Инспектората се развива в административни и административно-наказателни производства съгласно разпоредбите на Административнопроцесуалния кодекс (АПК) и Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Страните, които се конституират в тези производства, са регламентирани в АПК и ЗАНН.

Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ Всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.“

Снабдяването с документи и информация по такива производства, се регламентира от разпоредбите на АПК и ЗАНН и се осъществява по реда на посочените нормативни актове, поради което редът на ЗДОИ за снабдяване с информация се явява неприложим.

Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗДОИ „Не се допускат ограничения на правото на достъп до обществена информация и на повторно използване на информация от обществения сектор, освен когато тя е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон.“

Съгласно чл. 192, ал. 5, т.2, 3 и 4 от ЗКН, цитиран по-горе, инспекторите опазват служебната и търговската тайна, станала им известна във връзка с извършваните проверки, не разгласяват данни от извършените проверки и използват информацията от проверките само за целите на административнонаказателното производство.

в) проверки по ЗБУТ (Здравословни и безопасни условия на труд) – вж. т. 3 по-долу.

Информация за проверки, извършени „други упълномощени органи“:

1) Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ)

През януари 2025 г. АДФИ е започнала проверка за законосъобразност на разходваните от Министерство на културата целеви средства, (включително и средства за теренни археологически проучвания и консервационно-реставрационни дейности на недвижими културни ценности на територията на цялата страна), в изпълнение на постановления и решения на Министерския съвет. Проверяваният от АДФИ период обхваща календарната 2024 г.

Докладът на АДФИ е публично достъпен на интернет-страницата на АДФИ, следния линк: https://www.adfi.minfin.bg/bg/34 (вж. секция юли, 2025 г.)

2) Сметна палата:

Не са извършвани проверки от компетентността на Сметна палата, свързани с разходване на публични средства за опазването на културното наследство за посочения период;

3) Главна инспекция по труда (ГИТ), доколкото тя упражнява контрол върху условията на труд при реставрационни и строително-ремонтни дейности.

В щатния състав на Министерство на културата няма служители, които извършват реставрационни и строително-ремонтни дейности, поради което министерството не разполага с налична информация по този въпрос.

4) НИНКН няма контролни правомощия относно разходване на публични средства за опазване на културното наследство. (вж. въпрос I., подточка първа)

154

Дата Процес
12.09.2025 17:17 Крайно решение (Частично одобрено)