Заявление от Физическо лице до Агенция "Пътна инфраструктура" от 20.09.2025

Рег. №: 1758362753-20.09.2025 | Агенция "Пътна инфраструктура" | Непроизнесени в срок | Дата на подаване: 20.09.2025 | Срок:07.10.2025

Физическо лице |

1) Цялата обществена информация, съдържаща се в правилата за изграждане и функциониране на информационната система по чл. 167а, ал. 4 ЗДвП, както и в решението на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", с която са одобрени.

2) Цялата обществена информация, съдържаща се в решенията на управителния съвет на АПИ, с които са одобрени образците на електронен фиш по чл. 189ж, ал. 1 и ал. 1а ЗДвП, в т.ч. и самите одобрени образци.

Макар и да не съм задължен да обосновавам настоящото заявление, намирам за уместно да посоча, че исканата информация се съдържа в актове на УС на АПИ, които УС е изрично овластен от закона да приеме. Поради това, касае се за официална обществена информация, а достъпът до нея се осъществява по реда на ЗДОИ, съгласно чл. 12 ЗДОИ. От начинът, по който УС е упражнил компетентността си, може да се формира и изрази собствено мнение за тази дейност.

Съгласно чл. 24, параграф 2 от Директива (ЕС) 2019/520, когато изпраща уведомителното писмо до собственика, до държателя на превозното средство или до идентифицираното по друг начин лице, за което съществува подозрение, че е извършило нарушението „неплащане на пътна такса“, държавата членка, на чиято територия е извършено неплащането на пътна такса, включва, в съответствие със своето национално право, необходимата информация – а именно информация за естеството, мястото, датата и часа на нарушението „неплащане на пътна такса“, заглавието на текстовете от националното право, чиито разпоредби са нарушени, правото на обжалване и на достъп до информация и съответната санкция и когато е приложимо, данни за уреда, който е използван за установяване на неплащането на пътна такса. За целта държавата членка, на чиято територия е извършено неплащане на пътна такса, изготвя уведомителното писмо въз основа на образеца, посочен в приложение II.

Не намирам основания да се приеме, че собствениците, ползвателите и водачите на МПС, регистрирани в България, заслужават по-малък обем информация относно своите права. Каква конкретна информация обаче се предоставя зависи от одобрените образци (например образците, одобрени от министъра на вътрешните работи дори не съдържат указание за обжалване на ел. фиш).

Моля, да отчетете, че информацията по т. 1 е свързана с намеса в основните права на неприкосновеност на личния живот и на защита на личните данни, а информацията по т. 2 е свързана с основното право на защита. Това се потвържадав и в практиката на Съда на ЕС.

Както се приема в съображение 12 от ДИРЕКТИВА (ЕС) 2024/3237, Известието за пътнотранспортно нарушение следва да бъде разбираемо дори за лица без правни познания и да включва най-малко подробна информация относно правната квалификация и правните последици от нарушението, свързано с безопасността по пътищата, по-специално като се има предвид, че санкциите за нарушенията в обхвата на Директива (ЕС) 2015/413, както е изменена с настоящата директива, могат да бъдат от непаричен характер, например ограничения на правото на нарушителя да управлява моторни превозни средства. Правото на защита следва да бъде затвърдено и чрез предоставяне на подробна информация къде, кога и по какъв начин да се упражни това право в държавата членка по местонарушението. В това отношение на водачите с чуждестранна регистрация следва да се предостави достатъчно време за правна защита, например обжалване. Когато е приложимо, следва да се предостави и описание на задочните процедури, тъй като заинтересованото лице може да не планира да се върне в държавата членка по местонарушението, за да участва в производството. Възможностите за плащане и начините за намаляване на обема на санкциите също следва да станат лесно разбираеми, за да се насърчи доброволното сътрудничество. И накрая, тъй като известието за пътнотранспортно нарушение следва да бъде първият документ, който заинтересованото лице получава, то следва да съдържа информацията, посочена в член 13 от Директива (ЕС). Тази информация следва да бъде предоставена в известието за пътнотранспортно нарушение или пряко, или чрез посочване на мястото, където е на разположение. Необходимо е държавите членки да помагат на участниците в движението по пътищата при проверката на автентичността на известията за пътнотранспортно нарушение и документите относно последващите действия. За тази цел е необходимо държавите членки чрез сигурни средства да споделят помежду си и с Комисията използваните при трансгранични случаи образци на известията за пътнотранспортно нарушение и на документите относно последващите действия, които се издават от техните компетентни органи. Необходимо е също така държавите членки да се информират взаимно за компетентните органи, които имат право да издават тези известия за пътнотранспортно нарушение и документи относно последващите действия.

Всъщност, в подкрепа на горното разбиране е и съдебната практика - Решение № 3129 от 05.03.2014 г. по адм. дело № 6252/13 г. на ВАС, III отделение, Решение № 77 от 28.03.2012 г. по адм. дело № 12/2012 г. Адм. съд – Хасково, Решение № 14912 от 26.11.2012 г. състав на ВАС, VII отделение, Определение № 2532 от 21.02.13 г. по адм. д. № 2245/13 г. по описа на ВАС, III отд.

129

Дата Процес
20.09.2025 13:05 Подаване на заявление
20.09.2025 13:15 Изпратено към деловодна система
23.09.2025 11:01 Потвърждение от деловодна система