Заявление от Физическо лице до Министерство на труда и социалната политика от 29.09.2025
Рег. №:
1759136429-29.09.2025 | Министерство на труда и социалната политика | Одобрено |
Дата на подаване: 29.09.2025 |
Срок:13.10.2025
ДО
МИНИСТЪРА НА ТРУДА
И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
ЗАПИТВАНЕ
от адв. Янка Косарова, член на САК,
правен координатор във Фондация за достъп до права
адрес за кореспонденция: гр. София, ул. „Проф. Милко Бичев“ № 5,
ел.поща: yanka.kosarova@farbg.eu
тел. за контакт: 0886 218 260;
относно:
достъп до пазара на труда на лица с временна закрила, настанени по Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила в Република България („Програмата“)
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Отправям настоящото запитване към Вас, доколкото съгласно чл. 11.7 от Програмата за хуманитарна подкрепа министърът на труда и социалната политика чрез Агенция за социално подпомагане и Агенция по заетостта осъществява дейност по изпълнение на интеграционните мерки по програмата, вкл. и относно достъпа до пазара на труда.
Фондация за достъп до права е неправителствена организация, която предоставя безплатна правна помощ на бежанци и мигранти, включително на лица с временна закрила, като подпомага тяхната интеграция и социално включване в обществото.
Фондацията и нейните адвокати работят пряко с разселени от Украйна лица, вкл. във връзка с настаняването им по Програмата за хуманитарна подкрепа. В хода на работата си, адвокатите на Фондацията многократно се сблъскваме с един и същ проблем, а именно много хотелиери в страната, чийто хотели са места за настаняване по смисъла на Програмата, не позволяват на настанените там лица да работят. Налице са редица случаи, в които настанените по Програмата лица са заплашвани, че ще бъдат изгонени от мястото за настаняване, ако започнат работа по трудов договор.
Програмата за хуманитарна подкрепа в сила от 01.05.2025 г. е интеграционна по своя характер, като в глава III са разписани различни интеграционни мерки и план за тяхното изпълнение, в т.ч. и правото на достъп до пазара на труда.
Същевременно, никъде в настоящата Програма не е посочено изрично дали лицата, които са настанени по нея за целия период на временната си закрила, имат право на работа. Доколкото изрична забрана за работа липса, а и самата Програма по своята същност е интеграционна, всеки настанен по нея би следвало да има право на работа. Чрез достъпа до пазара на труда и работата на трудов договор, в най-голяма степен може да се постигне интеграция на разселените лица и социалното им включване в дългосрочен план. Правото на работа е от първостепенно значение и играе ролята на крайъгълен камък за редица други права – на достойно съществуване и препитание, на образование, на социална интеграция и активно участие в гражданския оборот в страната.
Независимо от това, множество собственици и/или управители на места за настаняване по Програмата, не знаят, че настанените лица имат право да работят. Предвид това обстоятелство, уместно би било и в текста на Програмата да се внесат корекции, чрез които ясно да се потвърди правото на работа на лицата с временна закрила, настанени по Програмата.
Ето защо,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР
На осн. чл. 3 от ЗДОИ, Ви моля, да ни предоставите информация относно това имат ли право да работят лицата с временна закрилар, настанени по Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила в Република България.
Решение
Дата: 10.10.2025
Всеки украински гражданин с временна закрила при желание може да се включи на пазара на труда в България.
92
| Дата | Процес |
|---|---|
| 29.09.2025 12:00 | Подаване на заявление |
| 29.09.2025 12:15 | Изпратено към деловодна система |
| 29.09.2025 13:01 | Потвърждение от деловодна система |
| 10.10.2025 11:48 | Крайно решение (Одобрено) |