Заявление от Физическо лице до Министерство на труда и социалната политика от 29.09.2025

Рег. №: 1759136429-29.09.2025 | Министерство на труда и социалната политика | Одобрено | Дата на подаване: 29.09.2025 | Срок:13.10.2025

Физическо лице |

ДО

МИНИСТЪРА НА ТРУДА

И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА

ЗАПИТВАНЕ

от адв. Янка Косарова, член на САК,

правен координатор във Фондация за достъп до права

адрес за кореспонденция: гр. София, ул. „Проф. Милко Бичев“ № 5,

ел.поща: yanka.kosarova@farbg.eu

тел. за контакт: 0886 218 260;

относно:

достъп до пазара на труда на лица с временна закрила, настанени по Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила в Република България („Програмата“)

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

Отправям настоящото запитване към Вас, доколкото съгласно чл. 11.7 от Програмата за хуманитарна подкрепа министърът на труда и социалната политика чрез Агенция за социално подпомагане и Агенция по заетостта осъществява дейност по изпълнение на интеграционните мерки по програмата, вкл. и относно достъпа до пазара на труда.

Фондация за достъп до права е неправителствена организация, която предоставя безплатна правна помощ на бежанци и мигранти, включително на лица с временна закрила, като подпомага тяхната интеграция и социално включване в обществото.

Фондацията и нейните адвокати работят пряко с разселени от Украйна лица, вкл. във връзка с настаняването им по Програмата за хуманитарна подкрепа. В хода на работата си, адвокатите на Фондацията многократно се сблъскваме с един и същ проблем, а именно много хотелиери в страната, чийто хотели са места за настаняване по смисъла на Програмата, не позволяват на настанените там лица да работят. Налице са редица случаи, в които настанените по Програмата лица са заплашвани, че ще бъдат изгонени от мястото за настаняване, ако започнат работа по трудов договор.

Програмата за хуманитарна подкрепа в сила от 01.05.2025 г. е интеграционна по своя характер, като в глава III са разписани различни интеграционни мерки и план за тяхното изпълнение, в т.ч. и правото на достъп до пазара на труда.

Същевременно, никъде в настоящата Програма не е посочено изрично дали лицата, които са настанени по нея за целия период на временната си закрила, имат право на работа. Доколкото изрична забрана за работа липса, а и самата Програма по своята същност е интеграционна, всеки настанен по нея би следвало да има право на работа. Чрез достъпа до пазара на труда и работата на трудов договор, в най-голяма степен може да се постигне интеграция на разселените лица и социалното им включване в дългосрочен план. Правото на работа е от първостепенно значение и играе ролята на крайъгълен камък за редица други права – на достойно съществуване и препитание, на образование, на социална интеграция и активно участие в гражданския оборот в страната.

Независимо от това, множество собственици и/или управители на места за настаняване по Програмата, не знаят, че настанените лица имат право да работят. Предвид това обстоятелство, уместно би било и в текста на Програмата да се внесат корекции, чрез които ясно да се потвърди правото на работа на лицата с временна закрила, настанени по Програмата.

Ето защо,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР

На осн. чл. 3 от ЗДОИ, Ви моля, да ни предоставите информация относно това имат ли право да работят лицата с временна закрилар, настанени по Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила в Република България.

Решение


Дата: 10.10.2025

Всеки украински гражданин с временна закрила при желание може да се включи на пазара на труда в България.

92

Дата Процес
29.09.2025 12:00 Подаване на заявление
29.09.2025 12:15 Изпратено към деловодна система
29.09.2025 13:01 Потвърждение от деловодна система
10.10.2025 11:48 Крайно решение (Одобрено)