Заявление от Физическо лице до Изпълнителна агенция „Програма за образование“ от 07.10.2025

Рег. №: 1759819312-07.10.2025 | Изпълнителна агенция „Програма за образование“ | Одобрено | Дата на подаване: 07.10.2025 | Срок:04.11.2025

Физическо лице |

Регионалният исторически музей - София e партньор по проект BG05M2OP001-

1.001-0001 „Изграждане и развитие на център за върхови постижения „Наследство

БГ“, за изпълнението на който е предоставена безвъзмездна финансова помощ по

Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен расте

Регионалният исторически музей – София изпълнява подготвителни и строително-

ремонтни дейности, свързани с реконструкцията и модернизацията на сградата на

минералната баня в кв. „Овча купел“.

На основание Закона за достъп до обществена информация, желая да ми бъде

предоставена следната информация:

Какви стъпки е предприело досега Министерството на образованието и науката

като одитиращ орган по отношение на изпълнявания от РИМ-София проект

„Инженеринг – проектиране, строителство и упражняване на авторски надзор на

обект “Адаптация и реставрация на сградата на минерална баня „Овча купел“ като

рекреативен център с използване на минералната вода“, получил финансиране по

оперативната програма?

Кога изтича крайният срок за предаването на проекта за минералната баня в

кв."Овча купел"?

Какви са рисковете при неизпълнение на проекта?

Какво ще се случи с финансирането в размер на 29 785 549.49 лв., ако проектът за

реконструкцията и модернизацията на сградата на банята не бъде въведен в

експлоатация в срок?

Решение


Дата: 21.10.2025

ПРЕДОСТАВЯМ достъп в пълна степен до обществена информация под формата на обобщени данни, както следва:

1. Какви стъпки е предприела досега Изпълнителна агенция „Програма за образование“ като одитиращ орган по отношение на изпълнявания от РИМ-София проект „Инженеринг – проектиране, строителство и упражняване на авторски надзор на обект „Адаптация и реставрация на сградата на минерална баня „Овча купел“ като рекреативен център с използване на минералната вода“, получил финансиране по оперативната програма?

В рамките на Договор BG05M2OP001-1.001-0001 „Изграждане и развитие на Център за върхови постижения „Наследство БГ“ с водещ бенефициент Софийски университет „Св. Климент Охридски“, финансиран по приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР), е изпълнена дейност по адаптация и реставрация на сградата на минерална баня „Овча купел“ като рекреативен център с активно използване на минералната вода в кв. „Овча купел“, район „Овча купел“, гр. София.

Обектът е възложен чрез обществена поръчка с възложител Регионален исторически музей – София (РИМ-София), бенефициент по проекта. Електронното досие на обществената поръчка е достъпно на следния адрес: https://app.eop.bg/today/148553.

Съгласно инвестиционния проект сградата интериорно е разделена на две зони – Зона „Рекреативен център с използване на минерална вода“, позиционирана на подземно и партерно ниво, и Зона „Наука“ позиционирана на първи и втори (подпокривен) етаж. Строителството е финансирано със средства ОПНОИР (за зона Наука) и собствено финансиране от Столична община. За изпълнението на СМР в обект Баня „Овча купел“ са предвидени 3 319 912 лв. по ОПНОИР, като Управляващият орган на ОПНОИР е верифицирал и възстановил на бенефициента Регионален исторически музей – София сумата от 3 153 916,40 лв. (тъй като е наложена финансова корекция от 5 % на сключения договор за обществена поръчка).

Строителните дейности по сградата са изцяло приключени към 30 септември 2024 г. с подписан Констативен протокол за установяване годността за приемане на строежа съгласно Приложение № 15 към чл. 7, ал. 3, т. 15 от Наредба № 3/2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството.

При проследяване на изпълнението на проекта от страна на Управляващия орган на ОП НОИР се установява следното:

За въвеждането на строежа в експлоатация е необходимо в поземления имот, в който е ситуирана сградата на минералната баня, допълнително да се извършат строително-монтажни работи по външни връзки и площадкови мрежи по части ВиК, Електро, Газоснабдяване, Пътни работи, Геодезия, Водопроводи за минерална вода. За издаване на разрешение за строеж за тези СМР е необходимо проектите да бъдат съгласувани и от Националната специализирана болница за физикална терапия и рехабилитация (НСБФТР), тъй като поземленият имот на баня „Овча купел“ е в активите на НСБФТР и директорът ѝ трябва да даде съгласие за право на преминаване.

За банята в кв. „Овча купел“ е издаден Акт № 4065 от 2 април 2019 г. за частна общинска собственост. Сградата е предоставена за управление на РИМ София със Заповед № СОА19-РД46-7 от 2 април 2019 на кмета на Столична община. Съгласно Акт № 2811 от 9 февруари 2010 г. и Скица № 15-227833 от 15 март 2019 г. съсобственици на поземлен имот 68134.4336.550 са Столична община и Националната специализирана болница за физикална терапия и рехабилитация ЕАД.

Във връзка с необходимостта от въвеждане на сградата в експлоатация от Столична община през юли 2022 г. е възложено изготвяне на проект за площадкови мрежи в поземлен имот с ид. № 68134.4336.550 и външни връзки.

С писмо от 2023 г. от кмета на СО до областния управител на София-град е поискано учредяване на вещни права в имота в полза на Столична община. Получен е отговор от областния управител, че имотът е държавна собственост – 39 945 кв. м. са предоставени за управление на „НСБФТР“ ЕАД, а 11 369 кв. м. се управляват от Областния управител.

През юни 2023 г. от РИМ – София с писмо до „НСБФТР“ ЕАД са изпратени за съгласуване изготвените проекти, като е получен отговор, съгласно който се чакат указания от Министерство на здравеопазването – едноличен собственик на капитала на „НСБФТР“ ЕАД.

През април 2024 г. от кмета на Столична община е изпратено писмо до Министерство на здравеопазването и „НСБФТР“ ЕАД за съгласуване на проектната документация, като е получен отговор, че учредяване на вещни права ще бъдат възможни след приключване на съдебно производство относно изменение на кадастрална карта и изясняване на фактическата обстановка със собствеността.

След проведена среща между РИМ – София, Столична община и „НСБФТР“ ЕАД е отказано съгласуване на проектната документация. Представено е Решение № 2941/02.05.2024 г. на АССГ за отмяна на заповедта на директора на АГКК за изменение на кадастралната карта.

След отказа за съгласуване са проектирани отново част „Електро“ с нов трафопост в друг отдалечен поземлен общински имот, находящ се на бул. „Овча купел“, и ново външно ел. захранване.

С цел спазване на срока за въвеждане на обекта в експлоатация от СО са приели, че е необходимо осъществяване на някоя от процедурите по чл. 193 от ЗУТ за изграждане на площадковите мрежи по части „Електро“, „ВиК“, „Газоснабдяване“ и „Водоснабдяване с минерална вода“.

Съгласно чл. 193, ал. 1 от ЗУТ, правото на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура през чужди имоти се учредява с писмен договор между собствениците на поземлените имоти с нотариална заверка.

На 4 декември 2024 г. е изпратено писмо до изпълнителния директор на „НСБФТР“ ЕАД с копие до МЗ за сключване на договор по чл. 193, ал. 1 от ЗУТ. На 13 декември 2024 г. е получено писмо от МЗ с препоръки към „НСБФТР“ ЕАД относно учредяване на вещни права в поземления имот, собственост на болницата в полза на СО, съгласно чл. 105, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. Принципно съгласие е получено от „НСБФТР“ ЕАД с писмо от 15 януари 2025 г. В тази връзка СО е предприел действия относно осигуряване на необходимите документи за това, включително за внасяне на доклади и приемане на две решения на Столичния общински съвет – за сключване на договор за прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура през имота съгласно чл. 193, ал. 1 от ЗУТ и разсрочване на задълженията на „НСБФТР“ ЕАД към СО.

2. Кога изтича крайният срок за предаването на проекта за минералната баня в кв. „Овча купел“?

Строителните дейности по сградата са изцяло приключени към 30 септември 2024 г. с подписан Констативен протокол за установяване годността за приемане на строежа съгласно Приложение № 15 към чл. 7, ал. 3, т. 15 от Наредба № 3/2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството.

Срокът за изпълнение на проекта е изтекъл на 31.12.2024 г.

3. Какви са рисковете при неизпълнение на проекта?

От проведените между Управляващия орган (УО) на ОП НОИР и представители на СУ „Св. Климент Охридски“, Регионалния исторически музей – София и Столична община срещи по този въпрос става ясно, че до м. ноември 2025 г. обектът няма да бъде въведен в експлоатация.

Поради тази причина УО ще включи проект BG05M2OP001-1.001-0001 „Изграждане и развитие на Център за върхови постижения „Наследство БГ“ с водещ бенефициент СУ „Св. Климент Охридски“, финансиран по приоритетна ос 1 (ЕФРР) на ОП НОИР като неактивен (нефункциониращ) проект при подаването на Окончателен доклад за изпълнението на ОП НОИР. Неактивни са проектите, които са нефункциониращи и не са физически завършени или напълно изпълнени и/или не допринасят за постигането на целите на съответните приоритети.

Към настоящия момент договор BG05M2OP001-1.001-0001 „Изграждане и развитие на Център за върхови постижения „Наследство БГ“ с водещ бенефициент СУ „Св. Климент Охридски“, финансиран по приоритетна ос 1 (ЕФРР) на ОП НОИР отговаря на това определение, тъй като обект Баня „Овча купел“ все още не е въведен в експлоатация.

Верифицираните средства по проект BG05M2OP001-1.001-0001 „Изграждане и развитие на Център за върхови постижения „Наследство БГ“ с бенефициент СУ „Св. Климент Охридски“ са в размер на 24 711 694,15 лв., като верифицираните средства, свързани с обект Баня „Овча купел“ са 3 153 916,40 лв.

Съгласно Насоките на ЕК за приключването на оперативните програми от програмен период 2014-2020, с включването на разходи за неактивни (нефункциониращи) операции в отчетите за последната счетоводна година, държавите членки се задължават да приключат физически или да изпълнят изцяло всички такива неактивни операции и да гарантират, че те допринасят за постигането на целите на съответните приоритети, не по-късно от 15 февруари 2027 г., както и да възстановят съответните суми в бюджета на ЕС, ако тези операции са неактивни към тази дата. Заедно с Окончателния доклад за изпълнението държавите членки представят списък на всички неактивни операции, включени в програмата. Държавите членки следва да наблюдават неактивните операции и до 15 февруари 2027 г. да предоставят на Комисията необходимата информация за тяхното физическо завършване или пълно изпълнение и за приноса им за постигане на целите на съответните приоритети.

4. Какво ще се случи с финансирането в размер на 29 785 549.49 лв., ако проектът за реконструкцията и модернизацията на сградата на банята не бъде въведен в експлоатация в срок?

Както бе посочено по-горе, верифицираните и изплатени средства по проект BG05M2OP001-1.001-0001 „Изграждане и развитие на Център за върхови постижения „Наследство БГ“ с бенефициент СУ „Св. Климент Охридски“ са в размер на 24 711 694,15 лв., като верифицираните средства, свързани с обект Баня „Овча купел“ са 3 153 916,40 лв.

Ако операциите са неактивни до 15 февруари 2027 г., държавите членки, като вземат предвид статуса на приключване и изпълнение, както и постигането на общите цели на операциите, следва да предоставят на Комисията сумите, които трябва да бъдат коригирани, както и обосновка за начина, по който тези суми са изчислени. Ако Комисията не е съгласна с изчислението на сумите, които трябва да бъдат коригирани, тя може да реши да започне процедура за финансова корекция.


Документи:

1 Решение за предоставяне на достъп до информация

201

Дата Процес
07.10.2025 09:41 Подаване на заявление
21.10.2025 08:22 Регистрирано в процес на обработка
21.10.2025 08:24 Крайно решение (Одобрено)