Заявление от Физическо лице до Министерство на образованието и науката от 09.10.2025

Рег. №: 1760010519-09.10.2025 | Министерство на образованието и науката | Одобрено | Дата на подаване: 09.10.2025 | Срок:23.10.2025

Физическо лице |

З А Я В Л Е Н И Е

по Закона за достъп до обществена информация

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

На основание чл. 24 от Закона за достъп до обществена информация, моля да ми бъде предоставена следната обществена информация, свързана с прилагането на Наредбата за приобщаващото образование (обн. ДВ, бр. 79 от 2016 г., посл. изм. и доп.):

1. Предмет на запитването:

В училище е назначен психолог на трудово правоотношение, който в длъжностната си характеристика има включени задължения за оказване на допълнителна подкрепа на ученици със специални образователни потребности (СОП), както и участие в екипите за подкрепа за личностно развитие по чл. 73 от Наредбата за приобщаващото образование.

В същото време, по решение на директора, в училището се осигурява външен психолог от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), който работи с част от учениците със СОП.

Съгласно чл. 74 от Наредбата, цит.:

„В случай че детската градина или училището не може да осигури някой от специалистите по чл. 73, с изключение на психолога или педагогическия съветник, … директорът може да изпрати заявление за осигуряването им от регионалния център...“

Конкретни въпроси:
2.1. Счита ли Министерството на образованието и науката, че при наличие на назначен психолог в училището, директорът има право да заявява допълнително психолог от РЦПППО за работа с деца със СОП?2.2. При какви конкретни случаи или обстоятелства се допуска осигуряване на външен психолог от РЦПППО, въпреки че в училището вече има назначен такъв специалист?2.3. Как на практика следва да се осъществява допълнителната подкрепа от училищния психолог за учениците със СОП, когато с част от тях работи и външен психолог от РЦПППО? Как се разграничават функциите, отговорностите и отчетността между двамата специалисти в подобна ситуация?2.4. Какви контролни механизми съществуват за предотвратяване на дублиране на дейности между училищния психолог и външен психолог, предоставен от РЦПППО?2.5. При определяне на степените на интензивност и броя на часовете за ресурсно подпомагане на ученик със СОП (например 5 часа седмично), следва ли това да се отнася само до работата на ресурсния учител, или ангажира и училищния психолог да извършва интензивна подкрепа със същата продължителност?2.6. Ако часовете, определени за ресурсно подпомагане, не включват работата на училищния психолог, по какъв начин се определя и разпределя времето и интензивността на психологическата подкрепа между психолога и ресурсния учител, за да се осигури съгласуваност на дейностите по плана за допълнителна подкрепа?2.7. Моля да бъде предоставено официално тълкуване на МОН относно прилагането на чл. 74 от Наредбата за приобщаващото образование и взаимовръзката между функциите на училищния психолог, ресурсния учител и специалистите от РЦПППО при работа с ученици със СОП.
3. Начин на получаване на информацията:

Моля информацията да ми бъде предоставена в писмен вид чрез "Платформа за достъп до обществена информация и/или на електронен адрес - apgeorgiev111@abv.bg:

С уважение,Георгиев

Решение


Дата: 22.10.2025

1. Предмет на запитването: В училище е назначен психолог на трудово правоотношение, който в длъжностната си характеристика има включени задължения за оказване на допълнителна подкрепа на ученици със специални образователни потребности (СОП), както и участие в екипите за подкрепа за личностно развитие по чл. 73 от Наредбата за приобщаващото образование. В същото време, по решение на директора, в училището се осигурява външен психолог от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), който работи с част от учениците със СОП. Съгласно чл. 74 от Наредбата, цит.: „В случай че детската градина или училището не може да осигури някой от специалистите по чл. 73, с изключение на психолога или педагогическия съветник, …директорът може да изпрати заявление за осигуряването им от регионалния център...“

Конкретни въпроси:

1. Счита ли Министерството на образованието и науката, че при наличие на назначен психолог в училището директорът има право да заявява допълнително психолог от РЦПППО за работа с деца със СОП?

Съгласно чл. 7 от Наредба № 4 от 20 април 2017 г. за нормиране и заплащане на труда, в сила от учебната 2017 – 2018 г., работно място за длъжностите ръководител на направление ИКТ, педагогически съветник, психолог, логопед и заместник-директор с норма преподавателска работа се открива по решение на директора в рамките на утвърдените средства по бюджета на институцията при наличие на учебни часове за изпълнение на минимална норма преподавателска работа.

Съгласно чл. 283, ал. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) средствата за изпълнение на дейностите за ресурсно подпомагане на децата и учениците със специални образователни потребности се предоставят на детските градини и училищата, в които се обучават.

В случай че училището има необходимост от още един психолог, а не може самостоятелно да назначи втори такъв специалист поради недостиг на средства, както и ако се нуждае и от друг специалист, например логопед, то може да се обърне за осигуряването му при условията и по реда на чл. 283, ал. 5, 6 и 7 от ЗПУО.

2. При какви конкретни случаи или обстоятелства се допуска осигуряване на външен психолог от РЦПППО, въпреки че в училището вече има назначен такъв специалист?

При наличие на психолог, назначен в училището, който е част от екипа за подкрепа за личностно развитие на даден ученик, училището няма основание да включва в този екип и психолог от РЦПППО. Същевременно при необходимост от втори такъв специалист може да се приложат вече посочените в т. 1 разпоредби на чл. 283, ал. 5, 6 и 7 от ЗПУО.

Психолог от регионалния екип към РЦПППО може да оказва и методическа подкрепа на специалистите в училището при необходимост и при заявено желание от директора на училището.

3. Как на практика следва да се осъществява допълнителната подкрепа от училищния психолог за учениците със СОП, когато с част от тях работи и външен психолог от РЦПППО? Как се разграничават функциите, отговорностите и отчетността между двамата специалисти в подобна ситуация?

Освен с приобщаването в образователния процес и в институционалната среда на деца и ученици със специални образователни потребности психологът/педагогическият съветник участва и в дейностите за превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение; създаване на условия за сътрудничество и ефективна комуникация между всички участници в образователния процес; предоставяне на методическа помощ на учителите за превенция на тормоза и насилието и за преодоляване на проблемното поведение на децата и учениците; извършване на групова работа с деца или ученици и/или кризисна интервенция; работа със средата, в която е детето или ученикът – семейството, връстниците, с други думи осъществява освен допълнителна и обща подкрепа. В този смисъл много ясно може да се разграничат отговорностите на отделните специалисти освен по функции, то и като работят с различни деца и ученици, които имат нужда от психологическа подкрепа, било то като обща или като допълнителна такава.

4. Какви контролни механизми съществуват за предотвратяване на дублиране на дейности между училищния психолог и външен психолог, предоставен от РЦПППО?

Регионалните управления на образованието осъществяват контрол с цел гарантиране на качеството на образователния процес, включително и по отношение на работата на училищните психолози и екипите за подкрепа за личностно развитие.

5. При определяне на степените на интензивност и броя на часовете за ресурсно подпомагане на ученик със СОП (например 5 часа седмично) следва ли това да се отнася само до работата на ресурсния учител или ангажира и училищния психолог да извършва интензивна подкрепа със същата продължителност?

6. Ако часовете, определени за ресурсно подпомагане, не включват работата на училищния психолог, по какъв начин се определят и разпределят времето и интензивността на психологическата подкрепа между психолога и ресурсния учител, за да се осигури съгласуваност на дейностите по плана за допълнителна подкрепа?

Определянето на интензивността на допълнителната подкрепата позволява дейностите да бъдат персонализирани за всяко дете и ученик, така че да отговорят в максимална степен на индивидуалните му потребности. Например, ако ученик има необходимост от 5 часа допълнителна подкрепа, тази подкрепа се разпределя спрямо нуждите на ученика – ако се нуждае от повече подкрепа от ресурсен учител – часовете се разпределят, като 3 часа се занимава с ресурсен учител, 1 час с логопед, 1 час с психолог. Ако ученикът се нуждае от повече подкрепа от психолог, часовете могат да се разпределят така, че повечето от тях да са за психологическа подкрепа. Обръщам внимание, че на този етап определянето на интензивността на подкрепата и обвързването ѝ с конкретни часове са само препоръчителни. Последното решение е на екипа за подкрепа за личностно развитие на конкретното дете или ученик.

7. Моля да бъде предоставено официално тълкуване на МОН относно прилагането на чл. 74 от Наредбата за приобщаващото образование и взаимовръзката между функциите на училищния психолог, ресурсния учител и специалистите от РЦПППО при работа с ученици със СОП?

В чл. 74 от Наредбата за приобщаващото образование ясно е разписано, че ако детската градина или училището не може да осигури някой от специалистите по чл. 73 с изключение на психолога или педагогическия съветник, както и когато за оценката на индивидуалните потребности на децата и учениците са необходими и други специалисти, директорът на детската градина или училището може да изпрати заявление за осигуряването им от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), Държавния логопедичен център, Центъра за подкрепа за личностно развитие, включително Център за специална образователна подкрепа, специално училище за обучение и подкрепа на ученици със сензорни увреждания. Това не отменя прилагането на разпоредбите на чл. 283, ал. 5, 6 и 7 от ЗПУО. Всички назначени или допълнително осигурени, например чрез РЦПППО специалисти, следва да не дублират дейности и функции, а да разпределят работата си така, че да обхванат в дейности за подкрепа – обща и допълнителна, всички деца и ученици в съответната институция, които имат необходимост от такава подкрепа.

198

Дата Процес
09.10.2025 14:48 Подаване на заявление
09.10.2025 15:00 Изпратено към деловодна система
09.10.2025 17:00 Потвърждение от деловодна система
22.10.2025 15:00 Крайно решение (Одобрено)