Заявление от Физическо лице до Министерство на образованието и науката от 13.10.2025
Рег. №:
1760356378-13.10.2025 | Министерство на образованието и науката | Одобрено |
Дата на подаване: 13.10.2025 |
Срок:27.10.2025
1. Какъв е редът при наличие на назначен психолог в училище и външен ресурсен учител от РЦПППО , да се изпраща външен психолог от РЦПППО да работи и то в училището с част от учениците?
2. Може ли това да се случи на базата на попълнена декларация от родител за ползвате на място в училище на външен психолог от РЦПППО?
3. Не трябва ли родителят, подписал тази декларация да води детето в РЦПППО, за да ползва този външен специалист на място?
4. По този начин не се ли създава възможност училищният психолог, при наличие и на педагогически съветник в училище да бъде поставен в позиция без работни ангажименти, ако основно е работил с деца със СОП до момента?
5. Това не дава ли възможност да се злоупотребява с училищните психолози в училищата/ДГ от директорите на образователните институции и директорът на РЦПППО, в училища/ ДГ, където има определен екип от директора за работа с всяко дете, в който е включен и училищен психолог, като тенденциозно се изпращат психолози от РЦПППО?
6. Степените на интензивност, които бяха въведени в края на миналата учебна година, касаят ли изрично и училищните психолози за работа с деца със СОП или само ресурсните учители?
7. Ако се спазват изрично тези часове, как ще работи училищният психолог с останалите деца със СОП и останалите ученици в училището, като графикът му ще бъде запълнен предимно от няколко деца със средна/висока степен на интензивност?
Решение
Дата: 24.10.2025
1. Какъв е редът при наличие на назначен психолог в училище и външен ресурсен учител от РЦПППО да се изпраща външен психолог от РЦПППО да работи, и то в училището с част от учениците?
Според чл. 74 от Наредбата за приобщаващото образование, в случай че детската градина или училището не може да осигури някой от специалистите по чл. 73 с изключение на психолога или педагогическия съветник, както и когато за оценката на индивидуалните потребности на децата и учениците са необходими и други специалисти, директорът на детската градина или училището може да изпрати заявление за осигуряването им от регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), Държавния логопедичен център, център за подкрепа за личностно развитие, включително център за специална образователна подкрепа, специално училище за обучение и подкрепа на ученици със сензорни увреждания.
2. Може ли това да се случи на базата на попълнена декларация от родител за ползване на място в училище на външен психолог от РЦПППО?
Съгласно чл. 7 от Наредба № 4 от 20 април 2017 г. за нормиране и заплащане на труда, в сила от учебната 2017 – 2018 г., работно място за длъжностите ръководител на направление ИКТ, педагогически съветник, психолог, логопед и заместник-директор с норма преподавателска работа се открива по решение на директора в рамките на утвърдените средства по бюджета на институцията при наличие на учебни часове за изпълнение на минимална норма преподавателска работа.
За да бъде осигурен психолог от РЦПППО, директорът на училището трябва да попълни формуляр, който се намира на сайта на съответния регионален център. Формулярът се подава, когато училището не може самостоятелно да осигури необходимия специалист за ученици със специални образователни потребности или при необходимост от допълнителен такъв.
3. Не трябва ли родителят, подписал тази декларация, да води детето в РЦПППО, за да ползва този външен специалист на място?
Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование предоставя подкрепа от психолози, ресурсни учители, логопеди, които посещават училището, когато не разполага с нужния специалист или има нужда от допълнителна помощ, и не предоставя такава подкрепа в самия регионален център.
4. По този начин не се ли създава възможност училищният психолог при наличие и на педагогически съветник в училище да бъде поставен в позиция без работни ангажименти, ако основно е работил с деца със СОП до момента?
Освен с приобщаването в образователния процес в институционалната среда на деца и ученици със специални образователни потребности психологът/педагогическият съветник участва и в дейностите за превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение; създаване на условия за сътрудничество и ефективна комуникация между всички участници в образователния процес; предоставяне на методическа помощ на учителите за превенция на тормоза и насилието и за преодоляване на проблемното поведение на децата и учениците; извършване на групова работа с деца или ученици и/или кризисна интервенция; работа със средата, в която е детето или ученикът – семейството, връстниците.
5. Това не дава ли възможност да се злоупотребява с училищните психолози в училищата/ДГ от директорите на образователните институции и директора на РЦПППО в училища/ДГ, където има определен екип от директора за работа с всяко дете, в който е включен и училищен психолог, като тенденциозно се изпращат психолози от РЦПППО?
При наличие на психолог, назначен в училището, който е част от екипа за подкрепа за личностно развитие на даден ученик, училището няма основание да включва в този екип и психолог от РЦПППО. Психолог от регионалния екип към РЦПППО може да окаже само методическа подкрепа на специалистите в училището при необходимост и при заявено желание от директора на училището. Регионалните управления на образованието осъществяват контрол с цел гарантиране на качеството на образователния процес, включително и по отношение на работата на училищните психолози и екипите за подкрепа за личностно развитие.
6. Степените на интензивност, които бяха въведени в края на миналата учебна година, касаят ли изрично и училищните психолози за работа с деца със СОП или само ресурсните учители?
Интензивността на допълнителната подкрепа за деца и ученици със специални образователни потребности се определя на базата на функционална оценка, извършвана по модела на Международната класификация на функционирането, уврежданията и здравето за деца и юноши (ICF-CY). Извършва се оценяване на степента на затруднения в обучението, комуникацията, социалното взаимодействие и физическото функциониране, като се определя общият брой часове, които се предоставят от различни специалисти – ресурсен учител, логопед, психолог и др.
7. Ако се спазват изрично тези часове, как ще работи училищният психолог с останалите деца със СОП и останалите ученици в училището, като графикът му ще бъде запълнен предимно от няколко деца със средна/висока степен интензивност?
Определянето на интензивността на допълнителната подкрепата позволява дейностите да бъдат персонализирани за всяко дете и ученик, така че да отговорят в максимална степен на индивидуалните му потребности. На този етап регионалният екип за подкрепа личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности към съответния регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование прави само препоръка по отношение на минималния брой часове за ресурсно подпомагане за различните нива на интензивност на подкрепата за конкретно дете или ученик, която препоръка се включва в заповедта (документа), с която директорът на РЦПППО одобрява допълнителната подкрепа. Тези препоръчителни часове са за ориентир на екипите за подкрепа за личностно развитие в детските градини и училищата. Последното решение относно броя на часовете за допълнителна подкрепа на конкретно дете или ученик се взема от неговия екип за подкрепа за личностно развитие, който най-добре познава потребностите и спецификите в развитието на детето или ученика.
При необходимост от повече от един психолог в училище поради увеличен брой ученици със специални образователни потребности, при наличие на ученици с емоционални и поведенчески затруднения или с оглед други обстоятелства директорът на училището може да заяви такъв специалист от РЦПППО или да кандидатства по проекти с мотивирано предложение за необходимостта от допълнителна психологическа подкрепа в повереното му училище.
202
| Дата | Процес |
|---|---|
| 13.10.2025 14:52 | Подаване на заявление |
| 13.10.2025 15:00 | Изпратено към деловодна система |
| 13.10.2025 16:00 | Потвърждение от деловодна система |
| 24.10.2025 11:22 | Крайно решение (Одобрено) |