Заявление от Физическо лице до Общинска администрация - Елхово от 09.10.2025

Рег. №: 1761230057-23.10.2025 | Общинска администрация - Елхово | Одобрено | Дата на подаване: 09.10.2025 |

Физическо лице |

1. Сключени граждански договори за правна помощ и юридически консултации с Община Елхово за календарните 2024 – 2025 година.

2. Размера на възнагражденията, които са получени по граждански договори за правна помощ и юридически консултации, сключени с Община Елхово за календарните 2024 – 2025 година.

3. Номерата на гражданските договори за правна помощ и юридически консултации, сключени с Община Елхово за календарните 2024 – 2025 година по номенклатурата на Община Елхово.

Да бъдат предоставени копия от сключените граждански договори за правна помощ и юридически консултации, сключени с Община Елхово за календарните 2024 – 2025 година със заличени лични данни и страните по тях.

Решение


Дата: 23.10.2025

Р Е Ш Е Н И Е

№92-00-347-001/23.10.2025 г.

по чл. 28, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация

В деловодството на община Елхово е постъпило писмено заявление за предоставяне на достъп до обществена информация от Иван Петков Чиликов, адрес за кореспонденция: гр. Елхово, ул. „Търговска“ 7, email: ivanchilikov@abv.bg.

Заявлението е регистрирано в община Елхово с вх. № 92-00-347 от 09.10.2025 г.

Със заявлението, на основание Закона за достъп до обществена информация, се иска предоставяне на информация относно:

„1. Сключени граждански договори за правна помощ и юридически консултации с община Елхово за календарните 2024-2025 година.

2. Размера на възнагражденията, които са получени по граждански договори за правна помощ и юридически консултации, сключени с община Елхово за календарните 2024-2025 година.

3. Номерата на граждански договори за правна помощ и юридически консултации, сключени с община Елхово за календарните 2024-2025 година по номенклатурата на община Елхово.“

Като предпочитана форма за предоставяне на достъп до обществена информация, заявителят е посочил, че желае да я получи по електронен път.

След запознаване със заявление, вх. № 92-00-347 от 09.10.2025 г. на основание чл. 31, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация, в законоустановения срок, са изпратени искания за предоставяне на изрично писмено съгласие на третите лица, за които исканата обществена информация се отнася.

Третите лица в отговор заявяват изричен отказ за предоставяне на информацията относно сключените договори и размера на възнагражденията, която по своето естество представлява за тях търговска тайна /конфиденциална информация/.

Предвид гореизложеното, на основание чл. 28, ал. 2, чл. 34, ал. 1 и чл. 31, ал. 4 от Закона за достъп до обществена информация

РЕШИХ:

Предоставям на Иван Петков Чиликов достъп до наличната в община Елхово информация, в обем и по начин, който да не разкрива информацията, която засяга интересите на третите лица.

година

стойност

бр. договори

2024

108846,50

7

2025

57390,30

8

МОТИВИ:

Правото да се търси и получава информация, прогласено с чл. 41, ал. 1 от Конституцията на Република България, кореспондира със задължението на държавните органи, както и органите на местното самоуправление да осигуряват достъп до обществено значима информация. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация. Според легалната дефиниция на понятието обществена информация, дадена от законодателят с чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация, обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти. Информацията следва да отговаря на тези две условия едновременно, за да се определи като обществена. Под "обществен живот" се разбира живота на обществото като група хора. За второто условие е от значение да се отбележи, че за да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължения субект, информацията трябва да е пряко обвързана с правомощията и дейността на органа, от който се иска, защото само тогава тя би отговаряла на изискването да способства за постигане на посочената от закона специална цел.

В случая, поисканата от заявителя информация, съдържа лични данни лицата, с които са сключени договори – техните имена, адреси и други лични данни. Несъмнено имената представляват защитени лични данни на лицата по смисъла на чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679, към който препраща § 1, т. 2 от ДР на Закона за достъп до обществена информация. Съгласно легалната дефиниция лични данни са всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано ("субект на данни"); физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице.

Съгласно чл. 37, ал. 1, т. 2 от Закона за достъп до обществена информация основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес. Следователно, цитираната разпоредба допуска отказ до обществена информация, когато "достъпът засяга интересите на третото лице" и "няма неговото изрично съгласие за предоставяне на исканата обществена информация". Тези два юридически факта трябва да са налице кумулативно. Интересът, който законът защитава по отношение на физическите лица е правото им на неприкосновен личен живот, а по отношение на юридическите лица - защитата от нелоялна конкуренция. В случая третите лица са надлежно уведомени от община Елхово и писмено са изразили несъгласието си за предоставяне на свързаната с тях информация, касаеща сключените договори и размера на възнагражденията, която по своето естество представлява търговска тайна /конфиденциална информация/ за третите лица.

Съгласно легалната дефиниция за "надделяващ обществен интерес", съдържаща се в § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ, такъв е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.

В настоящия случай заявителят не посочва причини, поради които желае достъп до поисканата информация и поради това не може да се направи реална преценка за наличие на "надделяващ обществен интерес". Въпреки това, с оглед повишаване на прозрачността и отчетността на община Елхово, считам, че не са налице предпоставките за постановяване на отказ до обществена информация.

Предвид гореизложеното, следва да се предостави на Иван Петков Чиликов достъп до наличната в община Елхово информация относно сключените граждански договори за правна помощ и юридически консултации с община Елхово за календарните 2024-2025 година, в обем и по начин, който да не се разкрива информацията, която засяга интересите на третите лица.

Съгласно чл. 35, ал. 3 във връзка с чл. 26, ал. 1, т. 4 от Закона за достъп до обществена информация решението с информацията да бъде изпратено на Иван Петков Чиликов на посочения в заявлението адрес на електронна поща: ivanchilikov@abv.bg.

Решението подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред административния съд по постоянен адрес на заявителя в 14-дневен срок от получаването му.

ВЕНЕТА ДИМИТРОВА

Секретар на Община Елхово

Длъжностно лице по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ

(Съгласно Заповед № РД-906/27.11.2023 г.)

63

Дата Процес
23.10.2025 17:34 Крайно решение (Одобрено)