Заявление от Физическо лице до Министерство на електронното управление от 25.10.2025
Рег. №:
1761399549-25.10.2025 | Министерство на електронното управление | Одобрено |
Дата на подаване: 25.10.2025 |
Срок:10.11.2025
Моля да ми предоставите подробен списък на всички задължени лица по смисъла на Закон за електронното управление (ЗЕУ) – групирани по категории:1. Административни органи (централни изпълнителни органи, агенции, общински администрации и др.) – които са задължени да имат профил в Система за сигурно електронно връчване (ССЕВ);a) кои от тях имат регистриран и активен профил в ССЕВ;b) кои от тях нямат такъв профил – с посочени наименование, ЕИК, дата на проверка, причина за липса.2. Лица и организации, осъществяващи публични функции (например нотариуси, частни съдебни изпълнители, държавни и общински учебни заведения, държавни и общински лечебни заведения, възложители по ЗОП), които съгласно ЗЕУ попадат в обхвата на закона по чл. 1, ал. 2 ЗЕУ и §1, т.11–14 от Допълнителните разпоредби –a) кои от тези лица/организации имат регистриран и активен профил в ССЕВ;b) кои от тях нямат профил – с изрични данни (наименование, ЕИК, дата на проверка, мотив/обяснение за липсата).3. Организации, предоставящи обществени услуги (напр. ВиК дружества, енергоснабдителни дружества, транспортни оператори, здравни и социални услуги) – които по ЗЕУ се считат за задължени лица –a) кои имат профил в ССЕВ;b) кои нямат профил – с подробности: наименование, ЕИК, дата на проверка и основание за липса.Моля да посочите също датата на последната проверка от МЕУ за всеки субект, както и броя на случаите на образувани производства или налагани санкции от МЕУ спрямо задължени лица поради липса на профил в ССЕВ или неизползване на системата за сигурно електронно връчване.
Решение
Дата: 07.11.2025
I. Предоставям пълен достъп до наличните в МЕУ данни, както следва:
По т. 1: „Административни органи (централни изпълнителни органи, агенции, общински администрации и др.) – които са задължени да имат профил в Система за сигурно електронно връчване (ССЕВ);
a) кои от тях имат регистриран и активен профил в ССЕВ;
b) кои от тях нямат такъв профил – с посочени наименование, ЕИК, дата на проверка, причина за липса.“
Съгласно Решение № 777/31.10.2018 г. на Министерския съвет, администрациите по чл. 38, ал. 1 и ал. 2, т. 1 и 3 от Закона за администрацията (ЗА) са задължени да създадат профили в ССЕВ и да регламентират процедурите по използването ѝ. Със същото решение
се препоръчва на администрациите по чл. 38, ал. 2, т. 2 от ЗА да създадат свой профил и да разработят вътрешни правила и процедури за приемане и изпращане на документи и съобщения чрез ССЕВ.
Към момента всички централни и териториални администрации на изпълнителната власт и техни структури имат активни профили в ССЕВ. Към 31.10.2025 г. са регистрирани 4 541 административни органи и техни структури.
Пълният списък е достъпен на адрес:
https://edelivery.egov.bg/Home/Registered/Administration
По т. 2 и т. 3 „2. Лица и организации, осъществяващи публични функции (например нотариуси, частни съдебни изпълнители, държавни и общински учебни заведения, държавни и общински лечебни заведения, възложители по ЗОП), които съгласно ЗЕУ попадат в обхвата на закона по чл. 1, ал. 2 ЗЕУ и §1, т.11–14 от Допълнителните разпоредби.
a) кои от тези лица/организации имат регистриран и активен профил в ССЕВ;
b) кои от тях нямат профил – с изрични данни (наименование, ЕИК, дата на проверка, мотив/обяснение за липсата).
3. Организации, предоставящи обществени услуги (напр. ВиК дружества, енергоснабдителни дружества, транспортни оператори, здравни и социални услуги) – които по ЗЕУ се считат за задължени лица.
a) кои имат профил в ССЕВ;
b) кои нямат профил – с подробности: наименование, ЕИК, дата на проверка и основание за липса.“
Лицата, осъществяващи публични функции, както и организациите, предоставящи обществени услуги, които не са административни органи не попадат в обхвата на Решение № 777 от 31.10.2018 г. на Министерския съвет и за тях не е налице задължение за регистрация в ССЕВ. Съгласно Общите условия за присъединяване към и използване на ССЕВ, лицата, осъществяващи публични функции, както и организациите, предоставящи обществени услуги, могат да се присъединяват по желание към системата чрез подаване на заявление по образец до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“ (ИА ИЕУ). Всички постъпили заявления за присъединяване са обработени.
Към дата 31.10.2025 г. в ССЕВ са регистрирани 11 742 потребители – лица по чл. 1, ал. 2 от ЗЕУ, включително и тези, посочени в т. 1 и т. 2 от заявлението.
Информацията за регистрираните потребители е общодостъпна и пълният списък е публикуван на следния интернет адрес:
https://edelivery.egov.bg/Home/Registered/SocialOrganisation
Предвид обстоятелството, че в Закона за електронното управление не е уредено задължение за регистриране на профил в ССЕВ и по-специално по отношение на лицата, осъществяващи публични функции и организациите предоставящи обществени услуги, не е налице и основание за извършване на проверки за наличието или липсата на профил.
Съгласно чл. 26, ал. 5 от ЗЕУ подаването и връчването на документи по електронен път, свързано с предоставянето на електронни административни услуги, може да се осъществява и чрез ССЕВ. Това означава, че системата е предвидена в закона като един от възможните правни способи за електронен обмен на документи, но не е единственият и не е задължителен за всички категории субекти. Законът не установява общо задължение за регистрация в ССЕВ за всички лица, но същевременно допуска и насърчава използването
ѝ от организациите, които предоставят електронни административни услуги. Следователно регистрацията и използването на ССЕВ са задължителни само за администрациите при предоставянето на електронни административни услуги. В останалите случаи, когато не се предоставя такава услуга, използването на системата представлява възможност, а не правно задължение.
По отношение на административните органи, Министерството на електронното управление не е извършвало проверки с изричен обхват за наличие на профил в ССЕВ или неизползването ѝ по смисъла на чл. 26 от ЗЕУ. Контролът по изпълнението на задължението по чл. 26, ал. 5 от ЗЕУ се извършва при всяка проверка, осъществявана по реда на ЗЕУ, спрямо задължените субекти и съобразно утвърдените годишни планове за извършване на проверки през 2023 г., 2024 г. и 2025 г., публикувани на интернет страницата на МЕУ: https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/otkrito-upravlenie/meu.control.
Следва да се има предвид, че задължението за регистриране на профил в ССЕВ по отношение на административните органи, произтича от цитираното решение на Министерския съвет, а не от нормативен акт със законова сила, поради което не е предвидена административнонаказателна отговорност за неизпълнението му.
Съгласно утвърдената съдебна практика, задължените по ЗДОИ субекти не дължат създаване на нова информация, обобщаване или статистическа обработка на данни, когато такава информация не съществува в исканата форма и не се поддържа служебно в техните информационни системи. В този смисъл, когато заявената информация не е налична в изисканата обобщена структура и за предоставянето ѝ би се наложило създаване на нова справка или анализ, това излиза извън обхвата на законовото задължение за предоставяне на достъп по ЗДОИ.
216
| Дата | Процес |
|---|---|
| 25.10.2025 16:39 | Подаване на заявление |
| 25.10.2025 16:45 | Изпратено към деловодна система |
| 27.10.2025 09:00 | Потвърждение от деловодна система |
| 07.11.2025 16:32 | Крайно решение (Одобрено) |