Заявление от ФОНДАЦИЯ ОБЩЕСТВО И СИГУРНОСТ до Областна дирекция на МВР - Смолян от 24.10.2025
Рег. №: 1762932541-12.11.2025 | Областна дирекция на МВР - Смолян | Одобрено | Дата на подаване: 24.10.2025 |
ФОНДАЦИЯ ОБЩЕСТВО И СИГУРНОСТ |
1. „Съществува ли в системата на МВР списък, регистър, класификация и/или дефиниция на професионални заболявания, признати като характерни за служителите на МВР (вкл. пожарникари, полицаи и други категории служители)?
· Ако съществуват такива документи, моля да ми бъде предоставено копие (или препратка към официален документ, заповед, наредба или вътрешен акт).
· Ако няма изрично дефинирани професионални заболявания, моля да посочите дали МВР използва или се позовава на националния списък на професионалните болести, утвърден от Министерството на здравеопазването.
2. Води ли МВР регистър или база данни за служители със социално-значими и/или признати професионални заболявания? Ако да - моля да бъдат предоставени данни (по години) за броя на служителите по вид/групи заболяване за периода 2020—2024 г. и за 2025 г. към 30 септември 2025 г.
3. Брой служители на МВР, които имат експертно решение на ТЕЛК или НЕЛК (разпределено по години и по диапазони на процента трайно намалена работоспособност) за периода 2020-2024 и за 2025г. към 30 септември 2025г..
4. Общ брой служители, които са ползвали отпуск поради временна неработоспособност („болничен отпуск”), удостоверен с болничен лист, по години за периода 2020-2024 и за 2025 г. към 30 септември 2025г. по структури по чл. 37 от ЗМВР или съгласно наличната в МВР информация и база данни.
5. Общ брой дни, отчетени като отпуск поради временна неработоспособност, по години за периода 2020-2024 и за 2025 г. към 30 септември 2025г. до структури по чл. 37 от ЗМВР или съгласно наличната в МВР информация и база данни.
6. Съществува ли вътрешна статистика или анализ на причините за временната нетрудоспособност (напр. по групи заболявания, травми, психични проблеми и др.), моля да бъде предоставен или посочен като публичен документ. Моля, информацията да бъде предоставена по структури по чл. 37 от ЗМВР или съгласно наличната в МВР информация и база данни
7. Дали МВР събира или анализира информация за заболеваемост и временна нетрудоспособност сред служителите, и ако да - моля да бъде предоставен обобщен отчет, анализ или статистика за последните пет години.“
Решение
Дата: 12.11.2025
Рег.№ 345004-32 ДО
06.11.2025 г. ФОНДАЦИЯ „ОБЩЕСТВО И СИГУРНОСТ“,
Електронен адрес: .eu
Р Е Ш Е Н И Е
ОТНОСНО: Предоставяне на достъп до обществена информация по заявление за достъп до обществена информация от Фондация „Общество и сигурност“, представлявана от …………………………………….
Съгласно чл. 32, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/ и чл. 5, ал. 2 от Вътрешните правила за организация на работа в МВР по ЗДОИ, утвърдени със Заповед № 8121з – 1679/04.12.2024 г. на министъра на вътрешните работи, на 24.10.2025 г. в ОДМВР – Смолян е постъпило Писмо с рег. № 812100 – 19951/24.10.2025 г. по описа на МВР ведно със заявление за достъп до обществена информация с рег. № 812104-770/14.10.2025 г. по описа на МВР, подадено от Фондация „Общество и сигурност“, представлявана от ……………………………, относно предоставяне на информация свързана с дейността на МВР, както следва:
1. „Съществува ли в системата на МВР списък, регистър, класификация и/или дефиниция на професионални заболявания, признати като характерни за служителите на МВР (вкл. пожарникари, полицаи и други категории служители)?
· Ако съществуват такива документи, моля да ми бъде предоставено копие (или препратка към официален документ, заповед, наредба или вътрешен акт).
· Ако няма изрично дефинирани професионални заболявания, моля да посочите дали МВР използва или се позовава на националния списък на професионалните болести, утвърден от Министерството на здравеопазването.
2. Води ли МВР регистър или база данни за служители със социално-значими и/или признати професионални заболявания? Ако да - моля да бъдат предоставени данни (по години) за броя на служителите по вид/групи заболяване за периода 2020—2024 г. и за 2025 г. към 30 септември 2025 г.
3. Брой служители на МВР, които имат експертно решение на ТЕЛК или НЕЛК (разпределено по години и по диапазони на процента трайно намалена работоспособност) за периода 2020-2024 и за 2025г. към 30 септември 2025г..
4. Общ брой служители, които са ползвали отпуск поради временна неработоспособност („болничен отпуск”), удостоверен с болничен лист, по години за периода 2020-2024 и за 2025 г. към 30 септември 2025г. по структури по чл. 37 от ЗМВР или съгласно наличната в МВР информация и база данни.
5. Общ брой дни, отчетени като отпуск поради временна неработоспособност, по години за периода 2020-2024 и за 2025 г. към 30 септември 2025г. до структури по чл. 37 от ЗМВР или съгласно наличната в МВР информация и база данни.
6. Съществува ли вътрешна статистика или анализ на причините за временната нетрудоспособност (напр. по групи заболявания, травми, психични проблеми и др.), моля да бъде предоставен или посочен като публичен документ. Моля, информацията да бъде предоставена по структури по чл. 37 от ЗМВР или съгласно наличната в МВР информация и база данни
7. Дали МВР събира или анализира информация за заболеваемост и временна нетрудоспособност сред служителите, и ако да - моля да бъде предоставен обобщен отчет, анализ или статистика за последните пет години.“
След изложените въпроси заявителя е посочил, че желае да получи търсената информация в електронен вид (Excel, Word или PDF) на имейл: …………………….eu.
Препратеното заявление е подадено в писмена форма, по аргумент на чл. 24, ал. 2 от ЗДОИ /в случая по електронен път на електронната поща на МВР/, поради което следва да се приеме че отговаря на предвидената форма.
Съобразно чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ, заявлението съдържа формално предвидените реквизити, както следва: наименованието и седалището на заявителя; описание на исканата информация, предпочитаната форма за предоставяне на достъп до исканата информация и адреса за кореспонденция със заявителя.
В заявлението не се сочи единствено отказ на заявителя за публикуване на платформата за достъп до обществена информация на заявлението му, подадено чрез електронна поща по чл. 15, ал. 1, т. 4 и на решението и предоставената обществена информация по него, но по аргумент на противното, съгласно чл. 25, ал. 2 от ЗДОИ, следва да бъде разгледано.
Исканата информация представлява обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ /всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти/, като тази по т. 4, т. 5 и т. 6 е от категорията на служебна по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, а именно: събира се, създава се и се съхранява по повод дейността на ОДМВР – Смолян.
Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ, достъпът до служебна обществена информация е свободен, а в случая исканата такава не попада и в изключенията на чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ, предвид което няма ограничения за предоставянето на същата и което на свой ред ще доведе до прозрачност и отчетност за дейността на ОДМВР – Смолян.
Предоставянето на информация следва да се извърши при пълен достъп, без да се допуска разкриването на лични данни/по аргумент на чл. 2, ал. 5 от ЗДОИ/.
Исканата информация е в хармония с целта на закона – даване възможност на гражданите да си съставят собствено мнение, относно дейността на задължените по закон субекти – МВР.
Отправената претенция не може да бъде удовлетворена по отношение на търсената информацията в т. 1, т. 2, т. 6 и т. 7 от заявлението, тъй като същата не е обект на целенасочено събиране, създаване и съхранение в информационните масиви на ОДМВР – Смолян, поради което не е материализирана по смисъла на чл. 2, ал. 2 от ЗДОИ, обуславящо невъзможността за нейното генериране.
С оглед на това, че заявителят желае да получи информацията в електронен вид (Excel, Word или PDF), предоставена по електронен път, същата следва да се съдържа в настоящото решение, което да бъде изпратено на посочения в заявлението адрес на електронна поща: ssf@ssf-bg.eu, като към административната преписка бъдат приложени доказателства за изпращането, съответно връчването му. В случай че заявителят е променил адреса на електронната поща, за което административния орган не е уведомен или посочения адрес е неверен или несъществуващ, информацията се смята за получена от датата на изпращането ѝ. С оглед на това, че информацията ще бъде предоставена по електронен път, съгласно чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ не се съставя протокол и не се заплащат разходи
Отделно, съобразно обстоятелството, че заявлението е подадено до адреса на електронната поща по чл. 15, ал. 1, т. 4 и в него липсва изрично волеизявление по чл. 25, ал. 1, т. 5 от ЗДОИ „отказ на заявителя за публикуване на платформата за достъп до обществена информация на заявлението му, подадено чрез електронна поща по чл. 15, ал. 1, т. 4 и на решението и предоставената обществена информация по него“, с оглед изричния текст на разпоредбата на чл. 15в, ал. 3, т. 2 от ЗДОИ „Всеки задължен субект по чл. 3, ал. 1 публикува на платформата по ал. 1 решенията и обществената информация в машинночетим формат в отговор на подадени по електронен път заявления на адреса на електронната поща по чл. 15, ал. 1, т. 4, освен ако заявителят изрично е поискал заявлението, решението и информацията да не се публикуват на платформата“, следва заявлението в т.ч. настоящето решение и предоставената обществена информация да бъдат публикувани на платформата за достъп до обществена информация.
Поради изложеното и на основание чл. 4, ал. 1 вр. чл. 15в, ал. 3, т. 2 вр. чл. 26, ал. 1, т. 2 и т. 5 вр. чл. 28, ал. 2 вр. чл. 32, ал. 2 вр. чл. 34, ал. 1 и ал. 3 вр. чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ
Р Е Ш И Х:
РАЗРЕШАВАМ предоставянето на пълен достъп до обществената информация, съхраняваща се в ОДМВР - Смолян по заявление от Фондация „Общество и сигурност“, представлявана от …………………………………….
УВЕДОМЯВАМ заявителя по отношение на търсената информация в контекста на констативно – съобразителната част от настоящето решение, както следва:
· По отношение на търсената информация по т. 3 от заявлението –
Брой служители на МВР с ТЕЛК или НЕЛК
Процента намалена работоспособност
2020 г.
2021 г.
2022 г.
2023 г.
2024 г.
2025 г.
/към
30 септември
2025г./
До 50%
6
8
7
7
10
10
Над 50%
6
7
6
6
4
5
Общо
12
15
13
13
14
15
· По отношение на търсената информация по т. 4 от заявлението –
Брой служители които са ползвали „болничен отпуск“
2020 г.
2021 г.
2022 г.
2023 г.
2024 г.
2025 г.
/към 30 септември 2025г./
Общо
217
242
284
189
212
180
1324
· По отношение на търсената информация по т. 5 от заявлението –
Брой дни, отчетени като отпуск, поради временна неработоспособност
2020 г.
2021 г.
2022 г.
2023 г.
2024 г.
2025 г.
/към 30 септември 2025г./
Общо
3730
3589
4454
3233
3210
2663
20879
· По отношение на търсената информация по т. 1, 2, 6 и 7 от заявлението, на основание чл. 33 от ЗДОИ, Ви уведомяваме че ОДМВР – Смолян не разполага с исканата информация и няма данни за нейното местонахождение.
Разходи по изготвянето на информацията, съгласно Закона за достъп до обществена информация не се дължат.
Решението да се изпрати на заявителя на електронна поща: ……………….eu.
Решението и предоставената обществена информация, ведно със заявлението да се публикуват на платформата за обществена информация.
Решението подлежи на обжалване в 14 - (четиринадесет) дневен срок от съобщаването му пред съответния административния съд, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
ДИРЕКТОР НА ОДМВР - СМОЛЯН:
СТАРШИ КОМИСАР:
………………………………..
7
| Дата | Процес |
|---|---|
| 12.11.2025 09:29 | Крайно решение (Одобрено) |