Заявление от Юридическо лице до Министерство на културата от 17.11.2025

Рег. №: 1764316357-28.11.2025 | Министерство на културата | Одобрено | Дата на подаване: 17.11.2025 |

Юридическо лице |

1. За каква категория права и за какви произведения или други обекти на закрила е всяка от извършените и отчетени проверки?

2. За какъв вид ползване на съответната категория права е всяка от извършените и отчетени проверки?

3. По чий сигнал е извършена всяка от проверките?

4. Колко от проверките са започнали въз основа на самосезиране на административния орган?

5. Колко от проверките са установили извършени нарушения от страна на проверяваните ползватели?

Решение


Дата: 28.11.2025

По въпросите от № 1 - 4 от заявлението:

Министерство на културата не създава и не съхранява исканата информация по зададените в заявлението критерии.

Налице е съдебна практика, намерила израз, например, в решение № 1126 от 23.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5496/2019 г., V отд., решение № 5675 от 15.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 7934/2018 г., V отд., съгласно която: изискването за изготвяне на нарочни справки противоречи на характера и смисъла на ЗДОИ, който предписва право на достъп до обществена информация, съгласно дефинициите й в чл. 9, чл. 10 и чл. 11 ЗДОИ така, както е създадена и съхранена от задължените субекти. Задълженият субект по ЗДОИ, в частност Министерство на културата, не може да бъде задължаван да систематизира и обработва допълнително наличната при него информация единствено за целите на ЗДОИ.

В Министерство на културата не се води регистър и не се систематизират подобни данни от извършените проверки по Закона авторското право и сродните му права /ЗАПСП/, като единствено може да се предостави информация за общ брой проверки, установени нарушения и издадени наказателни постановления, респективно предупреждения. В този смисъл е и Решение № 16836 от 16.05.2025 г. на Административен съд – София-град, по Адм. дело № 1448/2025 г. по аналогичен случай с участието на Министерство на културата, в което съдът приема, че министерството няма нормативно задължение в производство по ЗДОИ да изготвя качествено нова справочна информация чрез допълнително аналитично обработване, статистически справки по специално поискани от заявителя периоди и обобщения, само за да предостави налична информация по поставените в заявлението въпроси.

Търсената от сдружение „Филмаутор“ информация налага тя да бъде изготвена специално за заявителя, но от друга страна ЗДОИ не предвижда такова задължение.

По въпрос № 5 от заявлението:

Министерство на културата може да предостави информация единствено за общия брой установени нарушения, включващ и посочения от заявителя период, под формата брой съставени актове за установяване на административни нарушения /АУАН/. От началото на годината към дата 30.06.2025 г. инспектори от Министерство на културата са съставили общо 39 /тридесет и девет/ акта за установени административни нарушения по ЗАПСП, като следва бъде отчетен и характера на административнонаказателната дейност, който предполага, че част от съставените през 2025 г. АУАН могат да се отнасят за извършени нарушения през предходната календарна година. Министерството не систематизира данни по подобен критерий, предвид което е налице невъзможност да се конкретизира каква част от общо 39 бр. актове касаят нарушения от 2024 г.

На основание чл. 34, ал. 3 от Закона за достъп до обществена информация, решението за предоставяне на достъп до исканата обществена информация ще бъде изпратено на е-mail адреса, посочен в заявлението - palaurova@filmautor.org

На основание чл. 26, ал. 1, т. 5 и чл. 15в, ал. 3, т.2 от ЗДОИ, Решението ще бъде публикувано в Платформата за достъп до обществена информация.

Настоящото Решение подлежи на обжалване по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Административен съд София-град.

1

Дата Процес
28.11.2025 09:52 Крайно решение (Одобрено)