Заявление от Физическо лице до Министерство на образованието и науката от 29.11.2025
Рег. №:
1764453235-29.11.2025 | Министерство на образованието и науката | Одобрено |
Дата на подаване: 29.11.2025 |
Срок:23.12.2025
Във връзка с организацията на подкрепата за личностно развитие на учениците със специални образователни потребности (СОП) в Професионална гимназия по техника и лека промишленост (ПГТЛП) – гр. Попово, моля да ми бъде предоставена следната обществена информация за периода 01.01.2025 г. – 30.09.2025 г.:
-
Издавано ли е от РЦПППО – Търговище предписание, становище, писмо, протокол или друг документ до ПГТЛП – гр. Попово, с който:
-
се изисква или препоръчва разкриване на щатна длъжност „психолог“ в училището; и/или
-
се дават конкретни указания за осигуряване на психологическа подкрепа за учениците със СОП в ПГТЛП – Попово.
-
-
Ако да, моля да ми бъдат предоставени: 2.1. Копие от съответния документ (документите) – предписание, становище, писмо, протокол и др., с ясно видими дата, входящ/изходящ номер и адресат. 2.2. Информация какво е било точното съдържание на указанията – включително дали е предписано разкриване на щатна длъжност „психолог“ (пълен или непълен щат) и в какви срокове.
-
В случай че предписание/указание за разкриване на щатна длъжност „психолог“ е дадено, моля да ми бъде предоставена информация: 3.1. Как РЦПППО – Търговище е проследил изпълнението му от страна на ПГТЛП – Попово (напр. чрез обратна информация, отчети, последващи срещи или проверки). 3.2. Постъпвала ли е в РЦПППО – Търговище информация дали ПГТЛП – Попово е разкрило реален щат за психолог (по длъжностно разписание) и дали този щат е бил зает преди началото на учебната 2025/2026 г.
-
Провеждани ли са през 2025 г. срещи, консултации или други форми на взаимодействие между РЦПППО – Търговище и ПГТЛП – Попово, на които е обсъждана нуждата от психолог в училището и организацията на психологическата подкрепа за учениците със СОП?
-
Ако да – моля да ми бъдат предоставени наличните документи (протоколи, покани, резюмета, доклади и др.), отразяващи тези срещи/обсъждания.
-
-
Съхранява ли РЦПППО – Търговище друга кореспонденция или вътрешни документи, в която се разглежда въпросът за разкриване на щатна длъжност „психолог“ в ПГТЛП – Попово или се анализира нуждата от психологическа подкрепа в това училище през учебната 2025/2026 г.?
-
Ако да – моля да ми бъдат предоставени копия от тези документи (при заличаване на лични данни, ако е необходимо).
-
Решение
Дата: 09.12.2025
Предоставям достъп до съхранявана в Министерството на образованието и науката (МОН) информация:
Регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), които се създават на територията на всяка област, са специализирани обслужващи звена по чл. 50, ал. 1, т. 5 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), които извършват дейности, свързани с провеждане на държавната политика за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Тяхното устройство и дейност се уреждат с правилник, издаден от министъра на образованието и науката – чл. 50, ал. 5 от ЗПУО.
Съгласно чл. 190, ал. 1 – 3 от ЗПУО към РЦПППО се създават регионални екипи за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности (РЕПЛРДУСОП). В състава на РЕПЛРДУСОП се включват ресурсни учители, специални педагози, включително от центровете за специална образователна подкрепа, психолози, логопеди и други специалисти при необходимост, както и представители на регионалните управления на образованието, като ръководител на екипа е представителят на съответното регионално управление на образованието.
РЕПЛРДУСОП въз основа на оценките на екипите за подкрепа за личностно развитие в детската градина или в училището предлага на директора на РЦПППО да одобри или да не одобри предоставянето на допълнителна подкрепа по чл. 187, ал. 1, т. 2 – 5 от ЗПУО на децата и учениците със специални образователни потребности.
Също така въз основа на заявление на директора на съответната детска градина или училище РЕПЛРДУСОП извършва оценка на индивидуалните потребности от допълнителна подкрепа на децата и учениците със специални образователни потребности, когато не може да се формира екип за подкрепа за личностно развитие в детската градина или в училището, и предлага на директора на регионалния център да одобри или да не одобри предоставянето на допълнителна подкрепа.
В този смисъл директорът на РЦПППО – Търговище може да одобри или да не одобри предоставянето на допълнителна подкрепа на конкретно дете или ученик, да определи дали тя да е краткосрочна – за конкретен клас, или дългосрочна – за конкретен етап на образование, да определи часовете за ресурсно подпомагане, които следва да се предоставят, както и да препоръча видовете специалисти, които да предоставят допълнителната подкрепа, но не може да задължи директора на образователната институция да назначи определен вид педагогически специалист.
В правомощията на директора на детската градина или училището е да прецени дали бюджетът му позволява назначаването на определен педагогически специалист, или да поиска от директора на РЦПППО, в случая от директора на РЦПППО – Търговище, определен вид педагогически специалист, който да предоставя допълнителна подкрепа по график в съответната детска градина или училище.
РЦПППО – Търговище е институция, която извършва и методическа подкрепа в институциите в системата на предучилищното и училищното образование на територията на област Търговище във връзка с организацията и подкрепата за личностно развитие на деца и ученици със специални образователни потребности.
В тази връзка и на чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ препращам заявлението на РЦПППО – Търговище, адрес: гр. Търговище ул. „Кюстенджа“ № 89А за предоставяне на копия на документи или кореспонденция.
255
| Дата | Процес |
|---|---|
| 29.11.2025 23:53 | Подаване на заявление |
| 09.12.2025 17:15 | Регистрирано в процес на обработка |
| 09.12.2025 17:16 | Крайно решение (Одобрено) |