Заявление от Физическо лице до Агенция "Пътна инфраструктура" от 10.12.2020

Рег. №: 1607596007058-10.12.2020 | Агенция "Пътна инфраструктура" | Одобрено | Дата на подаване: 10.12.2020 | Срок:24.12.2020

Физическо лице |

ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ НА АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ Уважаеми господин председател, Cъгласно съображение 15 към Директива 2004/52/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 година за оперативната съвместимост на електронни системи за пътно таксуване в Общността: „електронните системи за пътно таксуване допринасят значително за намаляване на рисковете от катастрофи, с това за увеличаване на безопасността на пътя, за намаляване на броя на касовите операции и намаляване на задръстванията в местата на таксуване, особено в работни дни. Те намаляват и отрицателното влияние върху околната среда при чакане, рестартиране на превозните средства и задръстване, както и влиянието върху околната среда, свързано с монтирането на нови станции за таксуване или разширяването на съществуващи.“. Всичко това еднозначно води до извода, че информацията, дали и как са изпълнени изискванията едно търговско дружество да бъде регистрирано като националeн доставчик на услуга, т.е. да получи правото да предоставя услуга по електронно събиране на такса за изминато разстояние, е свързана както с обществения живот в Република България, така и с опазването на природата и околната среда. Такава информация е от естество да повиши прозрачността и отчетността в представляваната от Вас институция. Отделно, тя е свързана и с правата, задълженията и отговорностите по договори, по които страна е задължен субект по чл. 3, ал. 1 ЗДОИ. Ето защо, моля, да ми бъде предоставена информацията, съдържаща се в представените пред АПИ документи и е-документи от страна на националните доставчици на услугата за електронно събиране на такса за изминато разстояние („НДУ“), от които се е установява изпълнение на изискванията по чл. 10з, ал. 3, т. 1 и т. 3 - 6 от Закона за пътищата („ЗП“) от страна на вписаните в Националния електронен регистър на НДУ дружества: 1. Притежават ли регистрираните до момента НДУ валиден сертификат, съгласно БДС EN ISO 9001 или негов еквивалент? Моля, предоставете ми е-копия от тези сертификати (еквивалентни документи), за да се запозная с информацията в тях. 2. Върху какви фактически обстоятелства – данни и информация, извлечени от кои конкретно представени Ви документи, се базира оценката, че НДУ притежават компетентност при предоставянето на услуги за електронно събиране на такса за изминато разстояние или в други свързани области съгласно чл. 10з, ал. 3, т. 3 ЗП? Моля за е-копия от въпросните документи, за да може да постигна посочената в чл. 2 ЗДОИ цел. 3. Върху какви данни и на кои документи се базира оценката, че всеки един от вписаните до сега НДУ е изпълнил изискването по чл. 10з, ал. 3, т. 4 ЗП за финансова стабилност? Как и кои конкретни параметри от предоставения бизнес план на дружествата (ако са предоставени такива, разбира се) доказва наличието на финансова стабилност? Моля за е-копия от въпросните документи. 4. Разполагат ли вписаните НДУ с план за управление на риска, съгласно чл. 10з, ал. 5 ЗП и по какъв начин е оценена неговата адекватност? Моля за е-копия от плановете, които са представени пред АПИ, както и от съответните документи, с които е преценено, че става въпрос за адекватни мерки. 5. По какъв начин е удостоверено, че НДУ имат добра репутация, съгласно чл. 10з, ал. 3, т. 6 ЗП? Моля, предоставете ми е-копия на документите, установяващи това обстоятелство, респ. документите, в които Вие достигате подобен извод. 6. По-конкретно, моля, да ми предоставите е-копия на следните документи, послужили като основание за регистрацията на дружествата (НДУ): a) сертификат съгласно БДС EN ISO 9001 или негов еквивалент съгласно чл. 10з, ал. 3, т. 1 ЗП. b) справка-декларация за образованието, професионалната квалификация и опита на персонала, който ще е зает в осъществяването на дейността по предоставянето на услуги за електронно събиране на такса за изминато разстояние по чл. 23, ал. 2 от Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние („Наредбата“); c) годишен финансов отчет за предходните две години, изготвен съгласно изискванията на Закона за счетоводството съгласно чл. 25, ал. 2, т. 1 от Наредбата ИЛИ представен бизнес план съгласно чл. 25, ал. 4 от Наредбата; d) документ, удостоверяващ липсата на публични задължения, установени с акт на компетентен орган съгласно чл. 25, ал. 2, т. 2 от Наредбата; e) документ, удостоверяващ липсата на висящи изпълнителни дела съгласно чл. 25, ал. 2, т. 2 от Наредбата; f) документ, удостоверяващ липсата на вписано пристъпване към изпълнение на особен залог по реда на Закона за особените залози съгласно чл. 25, ал. 2, т. 2 от Наредбата; g) план за управление на риска съгласно чл. 10з, ал. 3, т. 5 от ЗП; h) декларация за липса на обстоятелствата по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредбата; декларации по чл. 26, ал. 2 във вр. с чл. 26, ал. 1, т. 3 и 4 от Наредбата; 7. Моля, в случай че един или всички от тези документи не са налични, тази информация също да ми бъде предоставена изрично – с позоваване на този факт (на липсата им), както и на причините за липсата на информацията/документите. Исканата информация и документите, които я съдържат, е свързана с регистрацията на НДУ. По-конкретно тя касе въпроса дали при регистрацията на един търговец като НДУ в Националния електронен регистър са били налице всички заложени в закона задължителни предпоставки. Дейността по електронно събиране на такса за изминато разстояние, за която НДУ ще отговорят, безспорно касае обществения живот в Република България. Това е така, тъй като става дума за пътни (тол) такси, дължими за преминаване по платената пътна мрежа в страната, представляващи публично държавно вземане. Така съгласно чл. 8 от Наредбата „тол таксата предоставя право на едно пътно превозно средство, попадащо в категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, да измине разстояние между две точки от съответния път или пътен участък, които принадлежат към платената пътна мрежа.“ Незаплащането на таксите в срок е обвързано със задължение за лихва (чл. 55 ЗП) и ангажиране на административнонаказателната отговорност на задължените лица. Исканата информация дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността, както на АПИ, така и на регистрирания НДУ. Сведенията, касаещи удовлетворяването на изискванията по чл. 10з, ал. 3, т. 1 и т. 3-6 от ЗП от страна на НДУ, позволяват на гражданите и гражданското общество извършването на своеобразна собствена проверка дали държавната администрация изпълнява надлежно възложената й компетентност. Налице е и надделяващ обществен интерес от получаване на информацията, поради което считам, че по настоящото заявление следва да постановите позитивно по съдържание решение за предоставяне на пълен достъп до заявената информация. Моля, исканата информация да ми бъде предоставена в следната форма: а) чрез електронни копия на посочените по-горе документи във формат pdf, doc, docx, xls или друг стандартен формат, които да ми бъдат изпратени на адреса на електронната ми поща, посочен по-горе и/или b) чрез качването (upload) на файловете на следния адрес в интернет, на който е създадена възможност файловете да бъдат качени, след което се намират изцяло и само под мой контрол (услуга за file request, адресът е по-горе при пощенкщия адрес)

Решение


Дата: 23.12.2020

Предоставя се частичен достъп до исканата информация.

Документи:

1 Няма описание
2 Няма описание

69

Дата Процес
10.12.2020 12:26 Подаване на заявление
10.12.2020 12:26 Изпратено към деловодна система
10.12.2020 13:50 Потвърждение от деловодна система
23.12.2020 15:01 Крайно решение (Оставено без разглеждане)