Заявление от Физическо лице до Министерство на вътрешните работи от 24.02.2023

Рег. №: 1677237854834-24.02.2023 | Министерство на вътрешните работи | Одобрено | Дата на подаване: 24.02.2023 | Срок:10.03.2023

Физическо лице |

С Решение № 6356 от 27 юни 2022 г. по административно дело № 1108 от 2022 г. Върховният административен съд, петчленен състав - I колегия, е отменил Наредба № 8121з-1353 от 15 декември 2020 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи, издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 107 от 18 декември 2020 г. и в сила от 1.01.2021 г. (по-нататък за краткост „недействителния подзаконов нормативен акт“ или „НПНА“). Решението е обнародвано в „Държавен вестник“, брой 51 от 01.07.2022 г. (https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp;jsessionid=2A2082622FBC4C60D145B3CBD6F44EB6?idMat=174545). Съгласно чл. 195, ал. 2 АПК, правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който e обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, [би трябвало да] се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на съдебното решение. Предметното съдържание на понятието „правни последици” [би следвало да] включва: а) преценка за валидността на правоотношенията, възникнали в периода от приемането до отмяната (обявяване нищожността) на НПНА; б) преценка за правата, придобити, изменени или погасени въз основа на НПНА; както и в) преценка на обезщетението (на имуществени и неимуществени вреди) за нарушени права от прилагането на НПНА за периода до отмяната му или обявяването му за нищожен. Доколкото установеният в АПК тримесечен срок за служебното уреждане на горните последици понастоящем очевидно е изтекъл, ако същият е бил спазен, при Вас [би трябвало да] е налична обществена информация - законът Ви задължава да я създадете. Правомощията по чл. 195, ал. 2 АПК са възложени на административния орган, приел/издал порочния (недействителен) подзаконов нормативен акт, който в посочения от закона срок да се произнесе по всички правни последици. Касае се за изрично предоставена му компетентност, от [не]упражняването на която ще мога да си съставя мнение за дейността му, каквато е и целта по чл. 2 ЗДОИ. За да мога да си съставя такова мнение за разглежданата законово регламентираната дейност, моля, да ми предоставите достъп до следната обществена информация: 1. Извършена ли е преценка за валидността на правоотношенията, възникнали в периода от издаването на НПНА до влизане в сила на посоченото съдебното решение? Обективирани ли са направените констатации и изводи от дължимата по закон преценка в документ, компютърен файл, електронни данни и др. и какви са те в конкретния случай? 2. Извършена ли е преценка относно правата, придобити, изменени или погасени въз основа на НПНА? В какъв документ са обективирани направените констатации и изводи от дължимата по закон преценка и какви са те в конкретния случай? 3. Извършена ли е преценка относно обезщетението (на имуществените и неимуществените вреди) от прилагането (действието) на НПНА за периода от издаването му до неговото унищожаване (отмяна) със съдебен акт? В какъв документ са обективирани направените констатации и изводи от дължимата по закон преценка и какви са те в конкретния случай? 4. Какви правни последици са идентифицирани (установени) като подлежащи на уреждане в съответствие с разпоредбата на чл. 195, ал. 2 АПК? 5. Уредени ли са (служебно и/или по искане на заинтересовани лица) тези правни последици? В законоустановения срок ли е станало това или след него? По какъв начин – с какви актове и/или действия е станало това? 6. Предприемани ли са действия, респ. издавани ли са актове за уреждане на правните последици от НПНА? Какви действия и в какъв срок са били предприети? В какви актове са обективирани? 7. Има ли постъпили искания за уреждане на правни последици (посочени в б. „а“, „б“ и „в“ по-горе) от НПНА? Какво е произнасянето по тях? 8. Има ли образувани производства по отмяна на влезли в сила актове, съгласно чл. 99 АПК, предвид отмяната на нормативния акт? 9. Моля, предоставете ми копия от всички съхранявани при Вас документи (напр. решения, доклади, отчети, анализи, инструкции, указания, заявления, искания, молби, писма и др.), имащи отношение към поставените в предходните т. 1 – 7 въпроси и съдържащи обществената информация, свързана с уреждане последиците от прилагането на НПНА в съответствие с чл. 195, ал. 2 АПК. Предпочитаната от мен форма на достъп е чрез: а) изпращане на е-копия (сканирани образи във формат pdf или друг стандартен файлов формат) на документите по т. 9 на адреса на електронна поща, посочен в настоящото заявление, както и б) чрез публикуване на информацията по реда, предвиден в чл. 15в, ал. 3 ЗДОИ - на Платформата за достъп до обществена информация. Ако в съхраняваните при Вас документи се съдържат лични данни, моля, достъп да ми бъде предоставен след заличаването им. Не целя достъп до подобна категория данни. Налице е надделяващ обществен интерес, предвид възможността да се разкрият актове на корупция и на злоупотреба с власт. Търсената информация ще способства и за повишаване на прозрачността и отчетността на органа по чл. 3, ал. 1 ЗДОИ. Ако не са предприемани действията, посочени в т. 1 – 8 по-горе, моля, да ме уведомите, че не разполагате с търсената от мен информация, както е предвидено в член 33 от ЗДОИ. Относно приложимостта на последния, моля, да съобразите и съдебната практика по Определение № 4162 от 30.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4950/2016 г., V о., Определение № 7563 от 23.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 4400/2015 г., V о., Определение № 12261 от 18.11.2015 г. на ВАС по адм. д. № 12188/2015 г., V о. Във връзка с посочените съдебни актове уточнявам, че не целя и не търся получаване на консултация по правни въпроси, поради което не е нужно да ми бъде предоставяна такава в случай, че към датата на подаване на настоящото заявление търсената обществена информация не е създавана и не се съхранява при Вас.

Решение


Дата: 10.03.2023

Заявление за достъп до обществена информация вх. № 812104-61/24.02.2023 г. по описа на МВР от г-жа ……………….. След като се запознах с гореописаното заявление, с приложените доказателства и административната преписка, установих следното: Г-жа …………………. е подала до министъра на вътрешните работи заявление за достъп до обществена информация, заведено с вх. № 812104-61/24.02.2023 г. по описа на МВР. В същото посочва, че с влязло в сила решение № 6356/27.06.2022 г. постановено по адм. дело № 1108/2022г. по описа на Върховен административен съд, е отменена Наредба № 8121з-1353/15.12.2020 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗМВР, издадена от министъра на вътрешните работи. Във връзка с това и с оглед разпоредбата на чл. 195, ал. 2 от АПК, заявителката на основание Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) иска информация по 8 (осем) въпроса, относно това как са уредени правните последици, възникнали от отменения подзаконов нормативен акт, като също така желае да получи копие на всички относими документи. Заявителката е посочила като предпочитана форма за предоставяне на търсената информация на електронна поща. Със заповед рег. № 8121з-183/09.02.2023 г. министърът на вътрешните работи е определил директора на дирекция „Правно-нормативна дейност“ - МВР да разглежда заявленията за достъп до обществена информация, постъпили в МВР по реда на ЗДОИ, да издава съответните решения или уведомления по тях, както и да уведомява писмено заявителя за решението. Във връзка с поставените в заявлението въпроси, предоставям на заявителката следната налична и относима информация: Съгласно чл. 195, ал. 1 от АПК „Подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение”, а съгласно чл. 194 от АПК „Съдебното решение, с което се обявява нищожност или се отменя подзаконовият нормативен акт и срещу което няма подадени в срок касационна жалба или протест или те са отхвърлени от второинстанционния съд, се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът, и влиза в сила от деня на обнародването му“. Решение № 6356/27.06.2022 г. постановено по адм. дело № 1108/2022 г. по описа на ВАС, Петчленен състав, I-колегия е обнародвано в ДВ., бр. 51 от 01.07.2022 г. и съответно е влязло в сила на тази дата. Разпоредбата на чл. 195, ал. 2 от АПК посочва, че „Правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на съдебното решение”. Във връзка с това до ръководителите на структурите по чл. 37 от ЗМВР с писмо рег. № 8121р-14181/12.07.2022 г. по описа на МВР, министърът на вътрешните работи е дал указания за организацията и разпределението на работното време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗМВР. Тези указания са прилагани до обнародване на нова наредба. Впоследствие от министъра на вътрешните работи е издадена Наредба № 8121з-922 за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за министерството на вътрешните работи, обн. ДВ. Бр. 60 от 29 юли 2022 г., в сила от 29.07.2022 г. Копие на писмо рег. № 8121р-14181/12.07.2022 г. по описа на МВР се предоставя на заявителката като приложение, неразделна част от настоящото решение. Заявителката е посочила предпочитана форма за достъп до търсената информация, с оглед на което информацията следва да бъде предоставена на посочената в заявлението ел. поща: ………………… както и чрез Платформата за достъп до обществена информация. Поради това и на основание чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ във вр. с чл. 5, ал. 1 от Вътрешните правила за организацията на работата в МВР по постъпили заявления по ЗДОИ Р Е Ш И Х: Предоставям достъп на г-жа …………………. до наличната и относима информация, търсената от нея със заявление вх. № 812104-61/24.02.2023 г. по описа на МВР. Информацията се съдържа в обстоятелствената част на решението и като приложение, неразделна част от настоящото решение. Директорът на дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност”-МВР да изпрати настоящото решение на заявителката по реда на чл. 34, ал. 3 и чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ на ел. поща: …………………, като представи към административната преписка доказателства за изпращането, както и чрез Платформата за достъп до обществена информация. На основание чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ във връзка с чл. 149 от АПК решението подлежи на оспорване пред съответния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

101

Дата Процес
24.02.2023 13:24 Подаване на заявление
24.02.2023 13:24 Изпратено към деловодна система
24.02.2023 14:20 Потвърждение от деловодна система
10.03.2023 15:49 Крайно решение (Оставено без разглеждане)