Заявление от Благородна Христева Макева-Найденова до Министерство на вътрешните работи от 06.03.2023

Рег. №: 1678093646363-06.03.2023 | Министерство на вътрешните работи | Одобрено | Дата на подаване: 06.03.2023 | Срок:20.03.2023

Благородна Христева Макева-Найденова |

На основание разпоредбите на Закона за достъп до обществена информация, моля да ми бъде предоставена наличната информация относно изпълнението от страна на органите на МВР за периода 01.09.2022 г. -01.03.2023 г. на разпоредбите на нормативните актове, свързани с предоставянето на защита от домашно насилие на пострадали лица, както следва: Описание на исканата информация: I. Наличната информация при Националния координатор в МВР по въпросите, свързани с домашното насилие: Националният координатор би следвало да е служител на Главна дирекция „Национална полиция“, определен в изпълнение на т. 27. 1. от Методическите указания за действията на полицейските органи по Закона за защита от домашното насилие, утвърдени със Заповед, рег. № Iз-717/05.04.2012 г. на министъра на вътрешните работи). Като такъв в изпълнение на посочените Методически указания и заповедта на главния секретар за определянето му, би следвало при него да е получена от регионалните координатори, и в определените срокове събрана, обобщена и анализирана следната информация относно изпълнението от страна на органите на МВР за периода 01.09.2022 г. -01.03.2023 г. на разпоредбите на актове, свързани с предоставянето на защита от домашно насилие на пострадали лица, която моля да ми бъде предоставена: 1. Брой на заповедите за защита, постъпили в структурите на МВР за изпълнение за периода 01.09.2022 г. -01.03.2023 г., разпределени по: 1.1. вид (заповеди за незабавна защита и заповеди за постоянна защита); 1.2. пострадали лица – жени, мъже, деца; 1.3. извършители – по пол; Информацията да бъде предоставена отделно за всяка от 28-те ОДМВР/СДВР - общо за 2022 година, както и по месеци за съответната ОДМВР/СДВР. 2. Ако националният координатор е събрал и обобщил информация относно контролираните заповеди, да бъде посочено изпълнението на колко и кои от видовете заповеди е проследявано на територията на всяка ОДМВР/СДВР - общо за 2022 година, както и по месеци за съответната ОДМВР/СДВР. 3. Ако националният координатор е събрал и обобщил информация, да бъде посочен брой на заповедите, които са били нарушени за периода 01.09.2022 г. -01.03.2023 г. - информацията да бъде предоставена отделно за всяка от 28-те ОДМВР/СДВР - общо за 2022 година, както и по месеци за съответната ОДМВР/СДВР, като бъде посочено на територията на съответното ОДМВР/СДВР на колко и кои от видовете заповеди е било нарушението, като включва всички нарушени през съответната година или период заповеди за защита, а не само издадените през съответната година, в която е постъпила заповедта в структурата на МВР. II. Статистическа информация от АИС „Интегрирана регионална полицейска статистика“ за за периода 01.09.2022 г. -01.03.2023 г.: 1. Регистрирани престъпления, извършени в условия на домашно насилие: 1.1. брой - общо и разпределено по състави на съответните престъпления от Наказателния кодекс (НК); 1.2. общо за 2022 година, както и по месеци за всяка ОДМВР/СДВР; 1.3. разпределение по място на извършване; 1.4. разпределени по пол и възраст на извършителя; 1.5. разкрити престъпления; 1.6. Брой на установените извършители. 2. Образуваните и водени досъдебни производства за престъпления, извършени в условия на домашно насилие: 2.1. брой - общо и разпределено по състави на съответните престъпления от Наказателния кодекс (НК); 2.2. общо за 2022 година, както и по месеци за всяка ОДМВР/СДВР; 2.3. разпределение по място на извършване; 2.4. разпределени по пол и възраст на извършителя. Моля, информацията по съставите на престъпления от Наказателния кодекс, за която АИС няма присвоена функция за филтриране по критерий „извършени в условия на домашно насилие“, да бъде представена в пълнота, като изрично бъде индикирано за кои точно състави на престъпления не е налична такава възможност за автоматизирана обработка на информацията при формиране на полицейската статистика. III. В случай, че Методическите указания за действията на полицейските органи по Закона за защита от домашното насилие, утвърдени със Заповед, рег. № Iз-717/05.04.2012 г. на министъра на вътрешните работи, са изменени или допълнени, да ми се предостави копие или препис от тях. IV. В случай, че се посочените Методически указания по т. III са отменени и е приет друг акт, моля да бъде предоставено копие или препис на същия. V. В случай, че се планират изменения, допълнение, отмяна или приемане на нов акт, регламентиращ дейността на органите на МВР по прилагане на законовите разпоредби, свързани с превенцията, разкриването, разследването и предоставянето на ефективна закрила на пострадалите от домашно насилие, моля да бъде предоставена информация дали е създадена работна група за изготвянето на такъв акт, а ако е създадена да бъде посочено представители на кои институции и неправителствени организации са включени в състава ѝ. VI. Да бъде предоставена подробна информация за изпълнението на дейностите по проект „Подобряване ефективността на полицейската дейност в областта на домашното насилие и насилието, основано на пола“ с бенефициер Главна дирекция „Национална полиция” по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 812108-71/05.11.2019 г., сключен по процедура с код BGHOMEAFFAIRS-3.001 с източник на финансиране Норвежки финансов механизъм 2014 - 2021 г. - Програма „Вътрешни работи“: 1. Планирани и/или дейности; 2. Проведени и/или открити процедури за избор на изпълнители; 3. Планирани и/или проведени обучения (дата, място на провеждане, брой обучени служители, обучители); 4. Степен на изпълнение на предвидените по проекта дейности, свързани с разработването и внедряването в експлоатация по за автоматизирана информационна система „Домашно насилие и насилие, основано на полов признак“ (АИС), както и да се предостави информация относно организацията по провеждане на процедурите по Закона за обществените поръчки за доставка на хардуер за посочената АИС. Предвид, че цялата поискана информация се обработва и съхранява от ГДНП, моля същата, да бъде предоставена в законовия срок без допълнително удължаване на същия. Предпочитаната форма на получаване на исканата информация е електронна (в Word и Excel формат) на електронна поща: blagorodna_makeva@abv.bg

Решение


Дата: 04.04.2023

Предоставяне на достъп до обществена информация по заявление, рег. № 812104-79/06.03.2023 г. по описа на Министерството на вътрешните работи, от …………………….. Със заявление, рег. № 812104-79/06.03.2023 г. по описа на Министерството на вътрешните работи (МВР), подадено чрез Платформата за достъп до обществена информация, УРИ 1678093646363-06.03.2023 г., ................................................................, с адрес за кореспонденция:……………………………………………………………………………… отправила искане, на основание Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), да й бъде предоставен достъп до информация, подробно посочена в заявлението в т. I-VI. Заявителката е посочила предпочитана форма на достъп до исканата информация, а именно: предоставянето й по електронен път, в Word и Excel формат, на електронна поща: …………………………. След като разгледах постъпилото заявление за достъп до обществена информация, на основание заповед № 8121з-183/09.02.2023 г. на министъра на вътрешните работи, с която съм определен, в качеството на директор на дирекция „Правно-нормативна дейност“-МВР (ДПНД-МВР), да вземам решения по ЗДОИ, за да се произнеса, взех предвид следното: Срокът за произнасяне по заявлението по смисъла на чл. 30, ал. 1, във връзка с чл. 28, ал. 1 ЗДОИ е до 03.04.2023 г., за което заявителката е уведомена с писмо, рег. № 812100-5467/24.03.2023 г. Първоначалният срок за произнасяне по заявлението е започнал да тече на 24.03.2023 г., при условията на чл. 29, ал. 1 ЗДОИ, след като заявителката е уточнила заявлението си с писмо, рег. № 812100-4336/10.03.2023 г., изпратено по електронен път. Във връзка с постъпилото заявление и с оглед естеството на информацията, достъп до която е поискан, на основание чл. 19 и чл. 20 от Вътрешните правила за организацията на работата в МВР по постъпили заявления по Закона за достъп до обществена информация, утвърдени със заповед № 8121з-73/28.01.2016 г. на министъра на вътрешните работи, изменени и допълнени със заповед № 8121з-616/27.05.2019 г. и заповед № 8121з-1408/30.12.2020 г. (Вътрешните правила), са изискани данни и становище от компетентната структура в МВР, като е изпратено копие на заявлението. Получени са писма с информация и становище от Главна дирекция „Национална полиция“ (ГДНП). Съгласно чл. 18, ал. 1 и 2 от Закона за защита от домашното насилие (ЗЗДН), при издадена заповед за незабавна защита в срок до 24 часа от получаването на молбата, когато молбата до компетентния районен съд съдържа данни за пряка, непосредствена или последваща опасност за живота или здравето на пострадалото лице, заповедта се връчва на страните и се изпраща служебно до районното управление на Министерството на вътрешните работи, като, съгласно чл. 21, ал. 1 ЗЗДН, полицейските органи следят за изпълнението на заповедта, когато с нея е наложена мярка по чл. 5, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от същия закон. Предвид разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от Закона за Министерството на вътрешните работи, дейността по разследване на престъпления се осъществява от разследващи полицаи и други полицейски органи при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), като съгласно чл. 194, ал. 3 и 4 НПК, извън случаите по ал. 1 разследването се извършва от разследващи полицаи. Съответно, полицейските органи в Министерството на вътрешните работи могат да извършват действията по чл. 212, ал. 2, както и действия по разследването, възложени им от прокурор, следовател или от разследващ полицай. С оглед на изложеното, търсената от заявителката информация е относима към дейността на МВР. При националния координатор в МВР по въпросите, свързани с домашното насилие се съхранява и обработва информация по подточка 1 (1.1, 1.2 и 1.3) от т. I от заявлението, а именно за броя на заповедите за защита, постъпили в структурите на МВР за изпълнение в периода 01.09.2022 г.-28.02.2023 г. и общо за 2022 г., разпределен по критериите, посочени в заявлението, и поотделно за всяка областна дирекция на МВР. Информацията е систематизирана в справки, представляващи приложение № 1 – 7 страници, приложено като неразделна част от настоящото решение. По подточки 2 и 3 на т. I от заявлението, доколкото се търси информация под условие, свързано със събирането й и обобщаването й от националния координатор, е установено, че ГДНП не разполага с такава информация. Информация относно проследяване изпълнението на заповеди за защита на територията на всяка областна дирекция на МВР, както и за броя на заповедите, които са били нарушени на територията на всяка областна дирекция на МВР – общо за 2022 г. и по месеци в периода от 01.09.2022 г.-28.02.2023 г., следва да се съхранява и обработва във всяка областна дирекции на МВР поотделно. Съгласно чл. 3 ЗДОИ, този закон се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. В този смисъл, Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) и останалите областни дирекции на МВР са самостоятелни териториални структурни звена на МВР, действащи на определена територия, съгласно Постановление на Министерски съвет № 260 от 24 септември 2015 г. за определяне районите на действие на областните дирекции на Министерството на вътрешните работи и районите на действие на създадените в тях специализирани звена за реагиране при критични ситуации вследствие на престъпна дейност и за участие в специални операции с висока степен на риск (Обн. ДВ. бр. 76 от 2 октомври 2015 г., изм. и доп. ДВ. бр. 97 от 13 ноември 2020 г.), поради което същите са самостоятелен задължен субект по смисъла на ЗДОИ. Доколкото търсената информация по подточки 2 и 3 на т. I от заявлението за достъп до обществена информация, по посочените критерии се събира, съхранява и обработва в териториалните структурни звена на МВР, на основание чл. 32, ал. 1 ЗДОИ заявлението за достъп до информация, рег. № 812104-79/06.03.2023 г. по регистъра МВР, подадено от ………………………………………., е препратено, с писмо с рег. № 8121р-8121р-6461/24.03.2023 г., на СДВР и останалите областните дирекции на МВР (с копие до заявителката), за разглеждане по компетентност в посочената част, доколкото търсената информация не се създава, съхранява и обработва в МВР. Статистическата информация от Автоматизирана информационна система „Интегрирана регионална полицейска статистика“ общо за 2022 г. и по месеци в периода от 01.09.2022 г.-28.02.2023 г., поискана в т. II от заявлението, е представена в 26 (двадесет и шест) справки-разпечатки от Централна полицейска статистика, представляващи приложение към настоящото решение, неразделна част от същото – 26 листа. В МВР са действащи и се прилагат Методически указания за действията на полицейските органи по ЗЗДН, утвърдени със заповед № Iз-717/05.04.2012 г. на министъра на вътрешните работи. Съгласно заповед № 8121з-1469/02.11.2022 г., изменена със заповед № 8121з-349/02.03.2023 г., на министъра на вътрешните работи е създадена междуведомствена работна група за изготвяне на Методически указания за действията на полицейските органи по Закона за защита от домашно насилие. В състава на работната група са включени служители от ГДНП, СДВР/ОДМВР, Институт по психология, Академия на МВР, дирекция „Национална система 112“, Министерство на труда и социалната политика, Агенция за социално подпомагане, Държавна агенция за закрила на детето, Софийски районен съд и Софийска районна прокуратура. Към въпроса, обективиран в т. VI от заявлението, във връзка с изпълнение на проект „Подобряване ефективността на полицейската дейност в областта на домашното насилие и насилието, основано на пола“, финансиран по програма „Вътрешни работи" на Норвежки финансов механизъм 2014 - 2021 г. (ПВР на НФМ), е относима следната информация: По Дейност 1: Разработване на алгоритъм за оценка на риска при разпознаване на случаи на домашно насилие и насилие, основано на полов признак (ДННОПП), с приложени протоколи (въпросници) – дейността е изпълнена. По Дейност 2.1: Обучение на полицейски служители (обучение на обучители). Тема: Прилагане оценка на риска при случаи на ДННОПП, включително за борба с ромските стереотипи – създава се организация; предстои изпълнение. Планирани дати: месец април 2023 г. Ще бъдат проведени две тридневни международни обучения в рамките на една седмица. Брой на обучаемите - 80 обучители, по 40 на всеки семинар. Избрани са чуждестранни и български лектори. По Дейност 2.2: Обучение на полицейски служители. Тема: Прилагане оценката на риска при случаи на ДННОПП, включително за борба с ромските стереотипи – създава се организация; предстои изпълнение. Планирани дати: месец май 2023 г. Ще бъдат проведени три тридневни национални обучения. Брой на обучаемите - 120 полицейски служители, по 40 на всеки семинар. По Дейност 3: Обучение на експерти за защита на жертви на домашно насилие и насилие, основано на полов признак – създава се организация; предстои изпълнение. Планирани дати: месец юни 2023 г. Ще бъдат проведени четири тридневни национални обучения. Брой на обучаемите - 200 експерти, по 50 на всеки семинар. В броя обучаеми са включени, освен служители на МВР, и служители от Министерство на правосъдието, Министерство на отбраната, социални работници и представители на неправителствения сектор. По Дейност 4: Обмен на информация с НПО, GREVIO, CEDAW, FRA, СоЕ за събиране на най-добри практики и съответните данни – дейността е изпълнена. По Дейност 5: Разработване на АИС ДННОПП и доставка на хардуер за нея - в процес на изпълнение. - АИС ДННОПП: Изготвено е техническо задание за разработване на АИС ДННОПП. Разработването на АИС е планирано в периода януари - декември 2023 г. и ще бъде извършено от служители на дирекция „Координационни и информационни системи“ - МВР. - хардуер: Изготвена е документация за провеждане на обществена поръчка, с предмет „Доставка на хардуер - компютърни конфигурации, с включени лицензи за операционна система и доставка на мултифункционални устройства“. Планирана дата за обявяване на обществената поръчка: месец април 2023 г. По Дейност 6.1: Обучение и повишаване осведомеността на професионалисти, във връзка с предоставяне и използване на данни от АИС, с оглед спазване на минималните изисквания на Европейския съюз и на международни институции относно подаване на сигнали и осъществяване на надзор при случаи на домашно насилие и насилие, основано на полов признак (обучение на обучители) - предстои изпълнение. Планирани дати: месец декември 2023 г. Ще бъдат проведени две тридневни международни обучения в рамките на една седмица. Брой на обучаемите - 90 обучители, по 45 на всеки семинар. В обученията ще участват полицейски служители (ГДНП, СДВР, ОДМВР и други компетентни структури на МВР). По Дейност 6.2: Обучение и повишаване на осведомеността на професионалисти във връзка с предоставяне и използване на данни от АИС, с оглед спазване на минималните изисквания на Европейския съюз и на международни институции относно подаване на сигнали и осъществяване на надзор при случаи на домашно насилие и насилие, основано на полов признак - предстои изпълнение. Планирани дати: Периода януари - февруари 2024 г. Ще бъдат проведени дванадесет тридневни национални обучения. Брой на обучаемите - 540 човека, по 45 на всеки семинар. В обученията ще участват полицейски служители (ГДНП, СДВР, ОДМВР и други компетентни структури на МВР), социални и здравни работници, прокурори, съдии, представители на Държавна агенция по закрила на детето и на неправителствени организации. По Дейност 7: „Информация и публичност“: Разработен е и се поддържа самостоятелен уебсайт на проекта (https://dn-norwaygrants.gdnp.eu/). Предстои актуализиране на информацията и визията на сайта. Отпечатана е начална статия за проекта в национален ежедневник (в. Труд, октомври 2021 г.), извършена е първа реклама за проекта във Фейсбук. По дейността предстои подготовка на материали за публичност. Екипът на проекта предаде на изпълнителя на логистичните услуги своите изисквания за тях.Подготвя се обществена поръчка с предмет „Дизайн, предпечат и печат на информационни материали, материали за публичност и обучителни материали“, за отпечатване на брошури и обучителни помагала. По Дейност 7.1: е сключен Договор № 3286д-14/17.11.2022 г. с изпълнител „СОВА 5“ АД и предмет „Проучване на общественото мнение сред населението от ромски произход за установяване на доверието в полицията, чрез провеждане на национално представително анкетно проучване (в два етапа)“. Приключен е първи етап от Договора - подготовка на цялостната методология на национално представително анкетно проучване (в два етапа). Извършено е плащане. Изпълнителят е представил официално в ГДНП резултата от изпълнението на втори етап от Договора - провеждане на Началното анкетно проучване и анализ на резултатите от него. Работата на терен приключила на 28.02.2023 г. По Дейност 8: съгласно Анекс № 812108-79/27.10.2022 г. към Договора за предоставяне на БФП, срокът за изпълнение на проекта е удължен до 04.04.2024 г. Представената по-горе информацията не представлява държавна тайна по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация и не подлежи на класификация като служебна тайна. За предоставянето й не е предвиден специален ред. Чрез предоставянето й, ще се повиши прозрачността и отчетността на МВР като субект по чл. 3 ЗДОИ, както и ще се даде възможност на заявителката да си състави собствено мнение относно дейността на МВР. Доколкото информацията, достъп до която е поискан, представлява служебна обществена такава по смисъла на чл. 11 ЗДОИ, може да бъде предоставена на заявителката по реда на ЗДОИ. Информацията се предоставя в обстоятелствената част на настоящото решение и приложенията, представляващи неразделна част от него, чрез изпращане на сканирано копие в pdf формат на решението, съответно, в pdf формат, в Word формат или Excel формат на приложенията към решението, по електронен път на посочения адрес на електронна поща: ………………………, на основание чл. 34, ал. 3, чл. 35, ал. 3, във връзка с чл. 26, ал. 1, т. 4 ЗДОИ и 26, ал. 1, т. 3 от Вътрешните правила. Предвид изложеното и на основание чл. 28, ал. 2, във връзка с чл. 30, ал. 1, чл. 32, ал. 1 и чл. 33 ЗДОИ, във връзка с чл. 5, ал. 1 от Вътрешните правила, РЕШИХ: ПРЕДОСТАВЯМ на ………………………., с адрес за кореспонденция: …………………….., адрес на електронна поща: ………………………, пълен свободен достъп до наличната в МВР информация, относима към дейността на МВР, поискана със заявление с рег. № 812104-79/06.03.2023 г. по регистъра на МВР. Информацията се предоставя в обстоятелствената част на настоящото решение и в приложенията, неразделна част от него, представляващи: справки, представляващи приложение № 1 – 7 страници, с информация по подточка 1 (1.1, 1.2 и 1.3) от т. I от заявлението; и 26 (двадесет и шест) справки-разпечатки от Централна полицейска статистика - 26 листа, с отразена информация по т. II на заявлението. УВЕДОМЯВАМ заявителката, че МВР не създава, съхранява и обработва информацията, достъп до която е поискан със заявлението, в частта на подточки 2 и 3 на т. I от заявлението, по посочените критерии, като в тази част заявлението е препратено на СДВР и останалите областните дирекции на МВР, за разглеждане по компетентност, на основание чл. 32, ал. 1 ЗДОИ. УВЕДОМЯВАМ заявителката, че МВР не създава, съхранява и обработва информацията, достъп до която е поискан със заявлението, в частта на подточки 2 и 3 на т. I от заявлението, доколкото се търси информация под условие, свързано със събирането й и обобщаването й от националния координатор в МВР по въпросите, свързани с домашното насилие. Директорът на дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност“ - МВР, да осигури изпращането на настоящото решение чрез сканирано копие в pdf формат, съответно, в pdf формат, в Word формат или Excel формат на приложенията към него, на заявителката по реда на 34, ал. 3 и чл. 35, ал. 3 ЗДОИ на посочения адрес на електронна поща: …………………………., като представи към административната преписка доказателства за изпращането, както и да осигури публикуването на същото на Платформата за достъп до обществена информация, поддържана от администрацията на Министерския съвет, съгласно чл. 15в, ал. 3 ЗДОИ. Ако заявителката е променила адреса на електронната поща, за което административният орган не е уведомен, или посочения адрес е неверен или несъществуващ, информацията се смята за получена от датата на изпращането. На основание чл. 40, ал. 1 ЗДОИ, във връзка с чл. 149 Административнопроцесуалния кодекс (АПК), настоящото решение може да бъде обжалвано пред административния съд по постоянния адрес или седалището на посочения в акта адресат, в четиринадесетдневен срок от съобщаването му, по реда на АПК, чрез директора на ДПНД-МВР.

62

Дата Процес
06.03.2023 11:07 Подаване на заявление
06.03.2023 11:07 Изпратено към деловодна система
06.03.2023 11:20 Потвърждение от деловодна система
09.03.2023 09:48 Искане на допълнителна информация
04.04.2023 17:02 Крайно решение (Оставено без разглеждане)