Заявление от Физическо лице до Министерство на вътрешните работи от 10.03.2023
Рег. №:
1678425597168-10.03.2023 | Министерство на вътрешните работи | Одобрено |
Дата на подаване: 10.03.2023 |
Срок:03.04.2023
1. Какъв е броят на физическите лица, които към днешна дата са определени като „лица представляващи интерес“ (ЛПИ) по смисъла на Методическите указания за организация на дейността на полицейските органи по определяне, категоризиране и наблюдение на лица, представляващи интерес (за краткост „Указанията“)?
2. Кое е правното основание по см. на чл. 5, ал. 1 и 5 от Инструкция № 8121з-1280 от 7 октомври 2021 г. за реда за обработване на лични данни в Министерството на вътрешните работи?
3. От тези ЛПИ колко попадат в първа група (чл. 5, ал. 1, т. 1 от Указанията); колко във втора (т. 2) и колко - в трета (т. 3) група?
4. Определени ли са срокове за съхранение на личните данни на ЛПИ? Спазването на тези срокове гарантирано ли е с установени срокове за изтриване на данните или за периодичен преглед на необходимостта от по-нататъшното им съхранение?
5. Автоматично ли се изтриват данните на ЛПИ след изтичане срока на съхранение?
6. Колко проверки на необходимостта от по-нататъшно съхранение са били извършени през периода от 01.01.2020 г. до днес и по колко от тях е взето мотивирано решение за продължаване на съхранението на данните?
7. Спрямо колко ЛПИ към днешна дата се прилага явно (специфично) наблюдение по чл. 7, ал. 2 от Указанията?
8. Спрямо колко ЛПИ към днешна дата се прилага негласно (дискретно) наблюдение по чл. 7, ал. 3 от Указанията?
9. Уведомяват ли се ЛПИ за обработването на личните им данни по реда на Указанията (например - след отпадане на необходимостта за това)? По какъв ред се извършва уведомяването (ако се извършва такова)?
10. Извършвана ли е оценка на въздействието върху защитата на личните данни и/или предварителна консултация с КЗЛД? Моля, предоставете ми копие.
11. Изготвен ли е документ (политика, практика, правила) за защита на личните данни? Моля, предоставете ми копие от него.
12. Предоставят ли се данните на други администратори, както и на други държави или международни организации? За какви цели?
Моля, исканата информация да ми бъде предоставена чрез изпращането й по електронна поща на посочения по-горе адрес.
Решение
Дата: 03.04.2023
Предоставяне на достъп до обществена информация по заявление с вх. № 812104-90/10.03.2023 г. по описа на Министерство на вътрешните работи ……………..с адрес за кореспонденция:: ………………………………. и с адрес на електронна поща: ………………. След като се запознах с гореописаното заявление, с приложените доказателства и административната преписка, установих следното: Госпожа ……………………. e подала заявление за достъп до обществена информация с вх. № 812104-90/10.03.2023 г. до Министерство на вътрешните работи, с което на основание Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) е поискала да й бъде предоставена информация по следните въпроси: „1. Какъв е броят на физическите лица, които към днешна дата са определени като, лица представляващи интерес“ (ЛПИ) по смисъла на Методическите указания за организация на дейността на полицейските органи по определяне, категоризиране и наблюдение на лица, представляващи интерес (за краткост „ Указанията")? 2. Кое е правното основание по см. на чл. 5, ал. 1 и 5 от Инструкция № 81213-1280 от 7 октомври 2021 г. за реда за обработване на лични данни в Министерството на вътрешните работи? 3. От тези ЛПИ колко попадат в първа група (чл. 5, ал. 1, т. 1 от Указанията); колко вьв втора (т. 2) и колко - в трета (т. 3) група? 4. Определени ли са срокове за съхранение на личните данни на ЛПИ? Спазването на тези срокове гарантирано ли е с установени срокове за изтриване на данните или за периодичен преглед на необходимостта от по-нататъшното им съхранение? 5. Автоматично ли се изтриват данните на ЛПИ след изтичане срока на съхранение? 6. Колко проверки на необходимостта от по-нататъшно съхранение са били извършени през периода от 01.01.2020 г. до днес и по колко от тях е взето мотивирано решение за продължаване на съхранението на данните? 7. Спрямо колко ЛПИ към днешна дата се прилага явно (специфично) наблюдение по чл. 7. ал. 2 от Указанията? 8. Спряло колко ЛПИ към днешна дата се прилага негласно (дискретно) наблюдение по чл. 7, ал. 3 от Указанията? 9. Уведомяват ли се ЛПИ за обработването на личните им данни по реда на Указанията (например – след отпадане на необходимостта за това)? По какъв ред се извършва уведомяването ( ако се извършва такова)? 10. Извършвана ли е оценка на въздействието върху защитата на личните данни и/или предварителна консултация с КЗЛД? Моля, предоставете ми копие. 11. Изготвен ли е документ (политика , практика, правила) за защита на личните данни? Моля, предоставете ми копие от него. 12. Предоставят ли се данните на други администратори, както и на други държави или международни организации? За какви цели?“ В заявлението е посочена предпочитана форма за предоставяне на достъп до исканата информация и предоставен адрес на електронна поща: ……………………. Със заповед рег. № 8121з-183/09.02.2023 г. министърът на вътрешните работи е определил директора на дирекция „Правно-нормативна дейност“ (ДПНД) да разглежда заявленията за достъп до обществена информация, постъпили в МВР по реда на ЗДОИ, да издава съответните решения или уведомления по тях, както и да уведомява писмено заявителя за решението. Във връзка с постъпилото заявление, с писмо на директора на дирекция „Правно – нормативна дейност“ е изискана информация и становище от компетентните структури като им е изпратено и копие на заявлението. Същите предоставят информация и становище. На основание чл. 30, ал. 1 от ЗДОИ е удължен срокът за произнасяне по заявлението с 10 (десет) дни до 20.03.2022 г. ……………………… е уведомена за удължаването на срока за произнасяне с писмо рег. № 812100-5485/24.03.2023 г. по описа на МВР. По поставените въпроси: Дейностите по определяне, категоризация и наблюдение на ЛПИ за полицейските органи, както и съсредоточаването, регистрирането, поддържането и ползване на информацията, попадат в категорията „служебна тайна“, съгласно заповед № 8121з - 878/24.07. 2015 г. изм и доп. със заповед № 8121з -1433/21.11.2017 г. на министърана вътрешните работи. С така поисканата информация се искат данни относно организацията и дейността на полицейските органи във връзка с дейностите им по чл. 6, ал.1 т.1 от Закона за Министерството на вътрешните работи, а именно: оперативно – издирвателна и по т.3 – разследване на престъпления. Оперативно – издирвателна дейност е съвкупност от явни и тайни действия на опертивно – издирвателните органи на МВР за противодействие на престъпността и заплахите за националната сигурност и за опазване на обществения ред, съгласно чл.8, ал.1 от ЗМВР. С оглед разузнавателният характер на дейността по установяването, определянето и работата с ЛПИ се ползва специфични сили и средства с оглед изпълнение на дейността на МВР по разследване на престъпления. С оглед на гореизложеното по поставените въпроси предоставям частичен достъп до информация на основание чл. 7, ал. 2 от ЗДОИ, както следва: Лица представляващи интерес за дейността на полицейските органи, са български граждани, чужденци и лица без гражданство, които със своите действия са влияели и/или влияят на оперативната обстановка, в определен регион или региони. Същите се определят по следните критерии: 1. за които има данни, че подготвят извършват или са извършили тежки умишлени престъпления от общ характер, включително в случаите на организирана престъпна дейност на местни и транснационални престъпни групи или организации; 2. изтърпели наказание „лишаване от свобода“ или осъдени за умишлени престъпления от общ характер, извършени в страната и/или чужбина, за които има достатъчно основание да се предположи, че ще извършат престъпни или други противоправни деяния. 3. извършващи системни нарушения на обществения ред. Правните основания, към които релевира чл.5 от Инструкция № 8121з -1280/07.10.2021 г. за реда за обработване на лични данни в МВР се съдържат в разпоредбите на чл. 24 – 26 от Закона за Министерството на вътрешните работи. С Регламент (ЕО) 1987/2006 на Европейския парламенти и на Съвета от 20 декември 2006 година и последващо Решение 2007/533/ПВР на Съвета от 12 юни 2007 г. е разписано, създаването, функционирането и използването на Шенгенска информационна система от второ поколение. Поисканата информация се отнася до такава, въведена в Шенгенската информационна система и приложение по отношение на нея може да намери чл. 28, ал. 2, т. 3 от ЗМВР т.е. администраторът на лични данни или оправомощени от него длъжностни лица могат да откажат пълно или частично упражняването на правата на субектите на данни по чл. 12 - 22 от Регламент (ЕС) 2016/679, както и да не изпълнят задължението си по чл. 34 от Регламент (ЕС) 2016/679 при определени обстоятелства разписани във визираната разпоредба. Съгласно чл.108, ал.3 от ЗМВР обменът на информация или на данни с компетентните органи на държавите - членки на Европейския съюз, и държавите, прилагащи Шенгенското законодателство, се извършва при спазване на условията и реда за достъп до тях съгласно действащото законодателство и международните договори, по които Република България е страна, както и при спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и изискванията за защита на личните данни Определен е срок за регистрация на лица представляващи интерес, след което регистрацията автоматично се снема. Оценка на въздействие се налага да бъде извършвана само при определени обстоятелства посочени в чл. 35 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент относно защитата на данните) респективно в чл. 63 от Закона за защита на личните данни. Както длъжностното лице по защита на личните данни в МВР, така и компетентните структури не разполагат с информация оценка на въздействието да е била извършвана от администратора на лични данни. Тъй като в заявлението е посочено по какъв начин заявителката иска да й бъде предоставена информация като е предоставен електронен адрес за кореспонденция, е налице основание по чл. 34, ал. 3 и чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ, като и чл. 26, ал. 1, т. 3 от Вътрешните правила за организация на работата в Министерството на вътрешните работи по постъпили заявления по ЗДОИ решението да бъде изпратено по електронен път, на посочения в заявлението адрес на електронна поща: ……………………ко заявителката е променила адреса на електронната поща, за което административният орган не е уведомен, или посочения адрес е неверен или несъществуващ, информацията се смята за получена от датата на изпращането. Поради това и на основание чл. 28, ал. 2 във връзка с чл.37, ал.2 от ЗДОИ, във вр. с чл. 5, ал. 1 от Вътрешните правила за организацията на работата в МВР по постъпили заявления по ЗДОИ, Р Е Ш И Х: Предоставям на г-…………………………. частичен достъп до информация, поискана със заявление с вх. № 812104-90/10.03.2023 г. по описа на Министерство на вътрешните работи. Предоставената информация е обективирана в мотивите на настоящото решение и представлява неразделна част от него. Директорът на дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност”- МВР да изпрати настоящото решение на заявителя по реда на 34, ал. 3 и чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ на посочения адрес на електронна поща: ………………………….. като представи към административната преписка доказателства за изпращането, както и да уведоми заявителя за същото чрез Платформата за достъп до обществена информация, поддържана от администрацията на Министерския съвет, съгласно чл. 15в от ЗДОИ. На основание чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ във връзка с чл. 149 от АПК решението подлежи на оспорване пред съответния административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му.665
Дата | Процес |
---|---|
10.03.2023 07:19 | Подаване на заявление |
10.03.2023 07:19 | Изпратено към деловодна система |
10.03.2023 09:40 | Потвърждение от деловодна система |
28.03.2023 11:47 | Удължаване на срока (Удължаване на срока поради голямо количество информация) |
03.04.2023 17:12 | Крайно решение (Оставено без разглеждане) |