Заявление от Физическо лице до Министерство на правосъдието от 16.06.2023

Рег. №: 1686919700793-16.06.2023 | Министерство на правосъдието | Одобрено | Дата на подаване: 16.06.2023 | Срок:30.06.2023

Физическо лице |

С решение на Върховния административен съд (обн. в ДВ - https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=180540) e отмененa Наредба № 2 за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, издадена от министъра на правосъдието, ДВ, бр. 50 от 3.07.2015 г., с изм. и допълнения, без чл. 1, ал. 1, т. 4; чл. 16, ал. 2; чл. 22 и глава шеста (по-нататък за краткост „недействителния подзаконов нормативен акт“ или „НПНА“). Съгласно чл. 195, ал. 2 АПК, правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който e обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на съдебното решение. Предметното съдържание на понятието „правни последици”, съгласно Тълкувателно решение № 2/2016 г. на Общото събрание на съдиите от ВАС, включва: а) преценка за валидността на правоотношенията, възникнали в периода от приемането до отмяната (обявяване нищожността) на НПНА; б) преценка за правата, придобити, изменени или погасени въз основа на НПНА; в) преценка на обезщетението (на имуществени и неимуществени вреди) за нарушени права от прилагането на НПНА за периода до отмяната му или обявяването му за нищожен. Доколкото установеният в АПК тримесечен срок за служебното уреждане на горните последици понастоящем очевидно е изтекъл, ако същият е бил спазен, при Вас следва да е налична обществена информация - законът и задължителната съдебна практика на ВАС по тълкуването му Ви задължават да я създадете. Според Общото събрание на съдиите от ВАС, правомощията по чл. 195, ал. 2 АПК са възложени на административния орган, приел порочния (недействителен) подзаконов нормативен акт, който в посочения от закона срок да се произнесе по всички правни последици. Касае се за изрично предоставена му компетентност, от [не]упражняването на която могат да се правят изводи за дейността му. Налице е надделяващ обществен интерес, предвид възможността да се разкрият актове на корупция и на злоупотреба с власт. Търсената информация ще способства и за повишаване на прозрачността и отчетността на субекта по чл. 3 ЗДОИ. За да мога да си съставя собствено мнение за законово регламентираната Ви дейност по чл. 195, ал. 2 АПК, моля, да ми предоставите достъп до следната обществена информация: 1. Извършена ли е преценка за валидността на правоотношенията, възникнали в периода от издаването на НПНА до влизане в сила на посоченото съдебното решение? В какъв документ са обективирани направените констатации и изводи от дължимата по закон преценка и какви са те в конкретния случай? 2. Извършена ли е преценка относно правата, придобити, изменени или погасени въз основа на НПНА? В какъв документ са обективирани направените констатации и изводи от дължимата по закон преценка и какви са те в конкретния случай? 3. Извършена ли е преценка относно обезщетението (на имуществените и неимуществените вреди) от прилагането (действието) на НПНА? В какъв документ са обективирани направените констатации и изводи от дължимата по закон преценка и какви са те в конкретния случай? 4. Какви правни последици са идентифицирани (установени) като подлежащи на уреждане, съгл. чл. 195, ал. 2 АПК? 5. Уредени ли са (служебно и/или по искане на заинтересовани лица) тези правни последици в законоустановения срок? По какъв начин – с какви актове и/или действия? 6. Предприемани ли са действия, респ. издавани ли са актове за уреждане на правните последици от НПНА? Какви действия и в какъв срок са били предприети? В какви актове са обективирани? 7. Има ли постъпили искания за уреждане на правни последици (посочени в б. „а“, „б“ и „в“ по-горе) от НПНА? Какво е произнасянето по тях? 8. Моля, предоставете ми копия от всички съхранявани при Вас документи (напр. заповеди, доклади, отчети, анализи, инструкции, указания, заявления, искания, молби), имащи отношение към поставените в предходните т. 1 – 7 въпроси и съдържащи обществената информация, свързана с уреждане последиците от прилагането на НПНА. Предпочитаната от мен форма на достъп е чрез: - изпращане на е-копия (сканирани образи във формат pdf или друг стандартен файлов формат) на документите по т. 8 на адреса на електронна поща, посочен в настоящото заявление, както и - чрез публикуване на информацията по реда, предвиден в чл. 15в, ал. 3 ЗДОИ, на Платформата за достъп до обществена информация. Ако в съхраняваните при Вас документи се съдържат лични данни, моля, достъпът да ми бъде предоставен след заличаването им. Не целя достъп до подобна категория данни. Ако не са предприемани действията, посочени в т. 1 – 7 по-горе, моля, да ми предоставите информация именно в този смисъл (че не разполагате с търсената от мен информация), както е предвидено в член 33 ЗДОИ. Относно приложимостта на тази разпоредба, моля, да съобразите и съдебната практика по Определение № 4162 от 30.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4950/2016 г., V о., Определение № 7563 от 23.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 4400/2015 г., V о., Определение № 12261 от 18.11.2015 г. на ВАС по адм. д. № 12188/2015 г., V о. Във връзка с посочените съдебни актове уточнявам, че не целя и не търся получаване на консултация или становище по правни въпроси, поради което не е нужно да ми бъдат предоставяни такава в случай, че към датата на подаване на настоящото заявление търсената обществена информация не е създавана и/или не се съхранява при Вас.

Решение


Дата: 30.06.2023

Във връзка с Ваше заявление за достъп до обществена информация, постъпило в Министерство на правосъдието с рег. № 95-00-101/16.06.2023 г., Ви уведомявам следното: С Решение № 4769 от 18 май 2022 г. постановено по адм. дело № 5508 от 2021 г. Върховният административен съд (ВАС) отменя Наредба № 2 за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, издадена от министъра на правосъдието, обн., ДВ, бр. 50 от 2015 г., с изм. и допълнения (Наредбата), без чл. 1, ал. 1, т. 4, чл. 16, ал. 2, чл. 22 и глава шеста. Петчленен състав на ВАС, с Решение № 10549 от 21.11.2022 г., постановено по оставя в сила решението на първоинстанционния съд. На основание чл. 194 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) Решение № 4769 от 18 май 2022 г. постановено по адм. дело № 5508 от 2021 г. е обнародвано в Държавен вестник, бр. 96 от 2 декември 2022 г. Съгласно чл. 195, ал. 2 АПК правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на съдебното решение. Анализът на Министерството на правосъдието сочи, че: Наредбата № 2 от 2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица е подзаконов нормативен акт, издаден на основание чл. 403, ал. 1 от Закона за съдебната власт (ЗСВ), с който се детайлизират законовите разпоредби, засягащи вещите лица. Статусът, редът и основанията за назначаване на вещите лица са уредени в Закона за съдебната власт (ЗСВ) и в съответните процесуалните закони: чл. 49 – 51 от Административнопроцесуалния кодекс; чл. 156 и чл. 195 - 203 от Гражданския процесуален кодекс; чл. 60 - 68 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс; чл. 144 - 154 от Наказателно-процесуалния кодекс. Съгласно чл. 396, ал. 1, изр. първо ЗСВ вещо лице се назначава от органа, който възлага експертизата, от съответния списък на специалисти, утвърдени за вещи лица. Органът, който е възложил експертизата е компетентен да я приеме и разпореди изплащане на съответното възнаграждение на вещото лице. От тази гледна точка изплащането на възнаграждения на вещите лица следва от законовите разпоредби. Отменените разпоредби относно възнагражденията на вещите лица от Наредбата конкретизират тези правомощия и не дават първична правна уредба за възнагражденията на вещите лица. Отмяната на отделни текстове от Наредбата не лишава вещите лица от законовите основания за получаване на възнаграждения. Приемането на експертизата се осъществява от органа по съответния процесуален ред. За всички изготвени експертизи преди 02.12.2022 г., които са приети от органа, който ги е възложил, се дължи изплащане на възнаграждение при условията, по които са възложени. По отношение на експертизите, възлагани след 02.12.2022 г., се прилагат относимите законови правила. В указания в АПК срок Министерството на правосъдието е предприело действия за уреждане на правните последици от влязлото в сила Решение № 4769 от 18 май 2022 г. постановено по адм. дело № 5508/2021 г. по описа на ВАС, Осмо отделение (обн. в Държавен вестник, бр. 96 от 2 декември 2022 г.), като е издадена Наредба № Н-1 от 14.02.2023 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, обн., ДВ, бр. 18 от 24 февруари 2023 г. (https://dv.parliament.bg/DVWeb/broeveList.faces).

77

Дата Процес
16.06.2023 15:48 Подаване на заявление
16.06.2023 15:48 Изпратено към деловодна система
16.06.2023 16:10 Потвърждение от деловодна система
30.06.2023 10:44 Крайно решение (Оставено без разглеждане)